לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

המשרד לשיתוף פעולה אזורי (המשרד לשתפ"א) הוקם בשנת 1999 על פי החלטת ממשלה, ובשנת 2003 הופסקה פעילותו. בשנת 2009 הוקם המשרד מחדש על פי החלטת ממשלה (החלטת ההקמה), ובה נקבע כי המשרד יעסוק בתחומים האלה: קידום שיתוף הפעולה הכלכלי עם מדינות האזור ועם הרשות הפלסטינית ומימוש פרויקטים כלכליים משותפים באזור במטרה ליצור תנאים לקידום הרווחה הכלכלית והיציבות. עוד נקבע כי המשרד יפעל מול הגורמים העוסקים בפיתוח האזור גם לצורכי גיוס משאבים ועידוד השקעות במטרה לקדם שיתוף פעולה ויופקד על התיאום בין משרדי הממשלה הרלוונטיים בנושאים אלו.

בסמוך למועד החלטת ההקמה ב-2009 החליטה הממשלה להעביר חלק מתחומי פעילות הוועדה הכלכלית המשותפת הישראלית-פלסטינית (Joint Economic Committee; JEC) ממשרד האוצר למשרד לשתפ"א וקבעה כי בראש ה-JEC יעמוד השר הממונה על המשרד לשתפ"א.

המשרד לשתפ"א פועל למימוש מטרותיו בכמה דרכים: פרסום קולות קוראים לרשויות המזמינים רשויות מקומיות ומוסדות להשכלה גבוהה לבצע פעילויות הקשורות בשת"פ אזורי, מתן תמיכות למוסדות ציבוריים (כגון מוסדות ללא כוונת רווח) על פי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התקשרויות במכרזים ושיתופי פעולה בין-משרדיים.


נתוני מפתח

  • 39 - 74 מיליון ש"ח

    התקציב השנתי של המשרד בשנים 2018 - 2023

  • 38% - 49% שיעור ביצוע

    תקציב המשרד בשנים 2018 - 2023

  • 58% ממשאבי המשרד

    הוצאו בשנים 2018 - 2023 לצורך תשלום שכר והוצאות תפעול (כ-91 מיליון ש"ח מתוך כ-156 מיליון ש"ח)

  • 40% ממדדי ההצלחה

    של תוכניות העבודה בשנים 2019 ו-2022 לא הושגו באופן מלא

  • 8.3 מיליון ש"ח

    הושקעו בטרקליני העסקים בשער אפרים ובגלבוע: בפועל הפעילות בטרקלין בשער אפרים מועטה, וטרם הושלמה הקמת הטרקלין בגלבוע

  • 60 מיליון ש"ח

    הושקעו בבניית הגשר בפרויקט שער הירדן;

  • 26 שנים

    חלפו מהמועד שבו נחתם מול ממלכת ירדן ההסכם להקמת פרויקט שער הירדן. בפועל הקמתו נעצרה

  • 15 שנים

    חלפו ממועד החלטת הממשלה על הקמתה של ועדת שרים לשיתוף פעולה אזורי, אך הוועדה לא הוקמה

פעולות הביקורת

​בחודשים אוגוסט 2023 עד ינואר 2024 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בפעילות המשרד לשתפ"א. הביקורת נעשתה בעיקר במשרד לשיתוף פעולה אזורי. בדיקות השלמה נערכו באגף התקציבים שבמשרד האוצר ובמשרד להגנת הסביבה. כמו כן, נעשו בירורים בעמותות אשר עוסקות בקידום פרויקטים בנושא שיתוף פעולה אזורי (עמותות אלה אינן גופים מבוקרים על פי חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]). 

תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    החלטת הממשלה על הקמת המשרד לשיתוף פעולה אזורי - בהחלטת הממשלה מיוני 2009 על הקמת המשרד לשתפ"א הוגדר תפקידו של המשרד אך לא הוגדרו סמכויותיו, שלא כמו במשרד לפיתוח הנגב והגליל שלגביו הוגדרו סמכויות בהחלטת הממשלה שעסקה בהקמתו, ושלא כמו בהחלטת הממשלה שעסקה...
  • dislike
    ועדת השרים לשיתוף פעולה אזורי - בהחלטת הממשלה מיוני 2009 אשר עסקה בהקמת המשרד לשתפ"א נקבע כי תוקם ועדת שרים לשיתוף פעולה אזורי בראשות השר לשיתוף פעולה אזורי, וכי הרכבה וסמכויותיה ייקבעו בהחלטת ממשלה נפרדת. למרות האמור בהחלטת הממשלה משנת 2009, ועדת השרי...
  • dislike
    המבנה הארגוני של המשרד לשיתוף פעולה אזורי - בשנים שנבדקו מצבת כוח האדם של המשרד עמדה בממוצע על 84% מהתקן (29 משרות מאוישות מתוך תקן של 34.5 משרות בממוצע). יתרה מכך, בביקורת נמצא כי כ-20 תקנים (מתוך 34.5 תקנים בממוצע) יועדו לעובדים במשרות אמון בלשכות הש...
  • dislike
    ביקורת פנימית במשרד לשיתוף פעולה אזורי - למרות החשיבות הרבה של הפרויקטים "שער הירדן" ו"תעלת הימים", של הפעילויות המבוצעות במסגרת הקולות הקוראים שמפרסם המשרד לשתפ"א ושל התמיכות שהוא מעניק לפי סעיף 3א לחוק התקציב, לא נערכה ביקורת פנימית לבדיקת הפרויקטים...
  • dislike
    פרויקט שער הירדן - פרויקט שער הירדן הוא פרויקט להקמת פארק תעשייתי משותף לישראל ולממלכת ירדן. בצידו הירדני של הפרויקט היו אמורים לקום מפעלים ישראליים וירדניים, וצידו הישראלי אמור לשמש עורף לוגיסטי ובסיס להעברת הסחורות לנמלי ישראל. אף על פי שהושקע בפרויק...
  • dislike
    מימוש הפרויקטים בתוכניות העבודה של המשרד - 45% ממדדי ההצלחה וכ-40% מהמדדים המרכזיים של המשרד בשנים 2019 ו-2022 במצטבר לא הושגו באופן מלא. כך לדוגמה, נמצא כי המשרד לשתפ"א לא השיג באופן מלא 80% מהמדדים המרכזיים שנקבעו בשנת 2022 למטרות "קידום שיתופי פעולה...
  • dislike
    שיעורי הביצוע התקציבי של המשרד - במהלך השנים 2018 - 2023 אושר למשרד תקציב בסך של כ-39.3 - 73.7 מיליון ש"ח; מתוכו ביצע המשרד עד כ-49% מתקציבו המאושר הכולל ו-12% - 41% בלבד מהתקציב המיועד לייזום פרויקטים ולמימוש תוכניותיו. נוסף על כך, באופן מצטבר בשנים...
  • dislike
    פרויקטים של טרקליני עסקים במעברים היבשתיים מהרשות הפלסטינית - לאורך השנים קיימת מגמה של ירידה בפעילות העסקית בטרקלין שער אפרים, אשר עלות הקמתו עמדה על כ-4 מיליון ש"ח, מתוך כלל הפעילויות. הירידה מתבטאת הן בכמות המשתתפים בפעילויות העסקיות - מ-609 משתתפים...
  • dislike
    הוועדה הכלכלית המשותפת לישראל ולפלסטינים (JEC) - למרות החשיבות המיוחסת לכינוסה של הוועדה הכלכלית המשותפת לישראל ולפלסטינים (JEC) ולמרות העובדה כי כינוסה נמנה עם אחת המשימות העיקריות ואף נכלל בתוכנית העבודה של המשרד, עד סיום מועד הביקורת בינואר 2024 (תח...
  • dislike
    יישום המלצות העבודה האסטרטגית - נמצא כי המשרד לשתפ"א, על אף הכרתו בצרכים האסטרטגיים ברמת הפיתוח האזורי, לא קידם את המלצות העבודה האסטרטגית משנת 2021 לבחינת חלופות בתחומים של שיפור הביטחון התזונתי, שימור הימים וחיבור בין גופים מתמחים שונים, אשר יוכלו לה...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי ראש הממשלה והשר לשתפ"א יבחנו את נחיצותו של המשרד לשתפ"א כמשרד עצמאי, נוכח האמור בדוח ביקורת זה. אם יימצא כי פעילות המשרד לשתפ"א נחוצה, נדרש לגבש בהקדם תוכנית אסטרטגית, הכוללת משימות ויעדים, לפעילותו של משרד זה ולפעול ליישומה, וכן לבחון את הסמכ...
    • [alt]
      מומלץ כי המשרד יפעל בשיתוף מזכירות הממשלה להגדרת תחומי האחריות והסמכות של המשרד לשתפ"א ולהתאמתם לתפקידים שהוטלו עליו על ידי הממשלה, וכן יפעל להקמתה של ועדת השרים לשיתוף פעולה אזורי בהתאם להחלטת הממשלה משנת 2009. כמו כן מומלץ כי השר לשתפ"א יפעל כדי לכנ...
    • [alt]
      על המשרד לשתפ"א להתאים את עצמו להתפתחויות גיאו-פוליטיות וליזום פרויקטים לשיתוף פעולה בתחומים אשר הופכים עם הזמן להיות קריטיים למדינות האזור, כגון ביטחון תזונתי וחקלאות מתקדמת, התפלת מים, אנרגייה ירוקה וכן יצירת נתיבי סחר חדשים ואטרקטיביים. כמו כן, מומל...
    • [alt]
      על המשרד ליישם הליך תכנון של עבודת המשרד והקצאת משאביו למשימות ולתוכניות השונות כדי להבטיח תכנון וביצוע יעילים יותר של תוכניות העבודה שלו. כמו כן, על המשרד לקבוע קווים מנחים לביצוע התאמות בתוכניות העבודה נוכח שינויים לא צפויים.

    סיכום

    עם הקמתו של המשרד לשתפ"א תוכנן ליצוק בו תוכן נוכח העובדה שפעילות בתחום שיתופי פעולה בין המדינות וייזום פרויקטים אזוריים המשותפים לישראל ולמדינות האזור יכולים לקדם באופן משמעותי אינטרסים המשותפים למדינות המשתתפות בפרויקטים אלו וכפועל יוצא מכך לקדם ולחזק את הקשרים המדיניים, הכלכליים והתרבותיים עם אזרחי מדינות האזור. 

    הסכמי אברהם שנחתמו בשנת 2020 עם חלק ממדינות המפרץ וכן הצורך הגובר והולך באזור לפתרונות משמעותיים בתחום המים, האנרגייה, הביטחון התזונתי, החקלאות והרפואה המתקדמת מחזקים את הפוטנציאל הטמון ביצירת שיתופי פעולה לקידומם של תחומים חשובים אלו בין מדינות האזור למדינת ישראל, ופתרונות אלה יכולים להיות אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של מדינת ישראל הן בתחום הכלכלי והן בתחום המדיני. 

    מדוח הביקורת עולה כי המשרד לשתפ"א לא התאים את עצמו לצרכים ולשינויים החלים במרחב הגיאוגרפי ולא מיצה את הפוטנציאל הרב שנוצר בשנים האחרונות לשיתופי פעולה עם מדינות האזור בתחומים הרלוונטיים. בפועל בראייה רב-שנתית תוצרי העבודה של המשרד הם דלים ביותר, והוא מציג לאורך שנים שיעורי ביצוע הנמוכים מ-41% של תקציב הפעולות אשר יועד עבורו. נוסף על כך נפלו ליקויים באופני פעולתו של משרד זה ובניהול הפרויקטים השונים שעליהם הוא הופקד לאורך השנים. הפרויקט המרכזי שבאחריותו של משרד זה, פרויקט שער הירדן, לא יצא מהכוח אל הפועל למרות השנים הרבות שחלפו מאז החליטה ממשלת ישראל על התנעתו. חלק מחולשתו של המשרד ניתן לתלות גם בחוסר הסמכות שלו כלפי משרדי הממשלה וגופי הממשלה האחרים.

    מכלול הממצאים בדוח הביקורת מעלה ספק רב בדבר מימוש ייעודו של המשרד לשתפ"א, בדבר היותו גורם משפיע לקידום שיתופי פעולה אזוריים ובדבר הצדקת פעילותו.

    מומלץ כי ראש הממשלה והשר לשתפ"א יבחנו את נחיצותו של המשרד לשתפ"א כמשרד עצמאי, נוכח האמור בדוח ביקורת זה. אם יימצא כי פעילות המשרד לשתפ"א כמשרד עצמאי אכן נחוצה, נדרש להסדיר את תחומי אחריותו וסמכויותיו ולגבש בהקדם תוכנית אסטרטגית הכוללת משימות ויעדים לפעילותו, ולפעול ליישומה של תוכנית זו.