לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

משק החשמל יעמוד עד שנת 2030 בפני אתגרים משמעותיים. זאת עקב גידול מואץ בביקוש לחשמל, הנובע: משינויי האקלים, ובכלל זה עלייה בתדירות של אירועי מזג אוויר קיצוניים; דרישה לעמידה ביעדים שונים שקבעה הממשלה, ובהם מעבר לייצור חשמל נקי; חשמול של אמצעי תחבורה שונים (כלי רכב, תחבורה ציבורית); והקמת מתקני התפלה נוספים. 

התפתחויות אלה דורשות פיתוח מואץ של משק החשמל והשקעות כספיות בהיקפים גדולים ביותר, זאת לצד השלמת פיתוח של פרוייקטים שלא בוצעו בתוכניות פיתוח משנים קודמות. פיתוח מואץ נדרש הן במקטע הייצור והן במקטע הרשת, והוא מלווה באתגרים טכנולוגיים הדורשים פתרון, לשם אספקת חשמל אמינה, איכותית וזמינה, כנדרש בחוק משק החשמל התשנ"ו-1996 (חוק משק החשמל). 

באוגוסט 2022 הכינה חברת נגה - ניהול מערכת החשמל בע"מ (חברת נגה או נגה) תוכנית פיתוח אינטגרטיבית למשק החשמל, שכוללת את מקטע הייצור ומקטע המסירה (מערכת ההולכה וההשנאה), עד שנת 2030 שאמורה לתת מענה לצרכים אלה, ובנובמבר 2023 אישר שר האנרגייה והתשתיות (שר האנרגייה) את תוכנית הפיתוח של מקטע המסירה מתוך התוכנית האינטגרטיבית. להלן תיאור של מבנה משק החשמל והשחקנים הפועלים בו.


נתוני מפתח

  • 0.76 - 2.4 מיליארד ש"ח

    אומדן הנזק השנתי שנערך על ידי משרד מבקר המדינה, בהתבסס על אומדני חברת נגה לאי-אספקת מלוא הביקוש לחשמל בשנים 2027 ו-2028 בהתאמה, במקרה של אי-פיתוח מ...

  • כ-33%

    שיעור הגידול המצטבר הצפוי בשיא הביקוש לחשמל עד שנת 2030, אשר יגיע ל-19.4 גיגה-ואט, לעומת שיא ביקוש של 14.6 גיגה-ואט בשנת 2022

  • 9 - 12 שנים

    משך הזמן להקמת תחנת ייצור קונוונציונלית - החל ממועד תחילת הליך האישור במוסדות התכנון ועד הפעלת התחנה

  • 2 מיליארד קילו-ואט שעה (קוט"ש)

    אומדן למחסור הצפוי בחשמל המיוצר מגז טבעי בשנת 2030 אם יתממשו הסיכונים עליהם הצביעה נגה בעבודתה למחסור צפוי בגז טבעי

  • 12.5% בלבד

    ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות מתוך סך ייצור החשמל בסוף שנת 2023. זאת לעומת יעד הממשלה לייצור מאנרגיות מתחדשות בשנת 2030 שעומד על 30%

  • 5 מגה-ואט בלבד

    היקף האגירה בשנת 2023, לעומת יעד של 400 מגה-ואט במתקנים עצמאיים ו-168 מגה-ואט במתקניPV בשילוב אגירה לשנת 2023. יעד האגירה לשנת 2030 הוא 2,300 מג...

  • 8 שנים בלבד

    טווח התכנון של מערכת הולכת החשמל בישראל החל משנת 2023. טווח זה קצר לעומת טווחי התכנון במדינות המפותחות שנבדקו בביקורת העומד על 10 - 20 שנה

  • 2.9 מיליארד ש"ח

    היקף ההשקעות בממוצע בשנים 2023 - 2030 (ובסך הכל 25.8 מיליארד ש"ח הכולל פרויקטים מתוכניות קודמות 4.7 מיליארד ש"ח ותוכנית הפיתוח הנוכחית 21.1 מיליארד...

פעולות הביקורת

​בחודשים יולי 2023 עד פברואר 2024 בדק משרד מבקר המדינה את התכנון והפיתוח של משק החשמל, לרבות תחזיות הביקוש לחשמל, אתגרי הפיתוח של משק החשמל לשנת 2030, תוכניות הפיתוח של מקטעי הייצור וההולכה והתאמתן ליעדי הממשלה. הביקורת נעשתה במשרד האנרגייה, בנגה, בחברת החשמל לישראל בע"מ (חח"י) וברשות החשמל. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    תכנון ארוך טווח של משק החשמל - בתכנון משק החשמל נדרש לתת מענה לצריכה הצפויה של החשמל, כדי שהיצע החשמל יהיה בהיקף המיטבי ברמה המשקית. בדוחות מבקר מדינה קודמים צוין כי תכנון התשתיות במשק החשמל בישראל מאופיין בראייה קצרת טווח ולשנים מעטות בלבד, ובמשך שנים...
  • dislike
    צפי לאי-אספקת חשמל - עיכובים אפשריים בהקמת יחידות ייצור ומתקני אגירה, שעל פי מסמכי נגה קיימת סבירות גבוהה שיקרו, עשויים להוביל לפגיעה ברמת האמינות של אספקת החשמל, המתבטאת בגידול משמעותי בשעות שבהן משק החשמל לא יוכל לספק את מלוא הביקוש. כך, תוצאות הסימו...
  • dislike
    אישור תוכנית הפיתוח - עפ"י חוק משק החשמל, שר האנרגייה מאשר את תוכניות הפיתוח שמגובשות על ידי בעל רישיון לניהול המערכת (חברת נגה), לאחר התייעצות עם רשות החשמל בעניין התוכנית ובהסכמת שר האוצר. בביקורת עלה כי על אף שנגה הגישה תוכנית פיתוח אינטגרטיבית הכול...
  • dislike
    קבלת החלטות מאוחרת על הקמת תחנות ייצור קונוונציונליות הנדרשות עד שנת 2030 - לוחות הזמנים שקבע משרד האנרגייה לגיבוש ואישור מלאי תכנוני של מתקני ייצור (יולי 2023) הדרושים לשנים 2028 - 2029, הותיר פרק זמן של חמש עד שש שנים בלבד להקמת תחנות כוח. פרק זמן זה...
  • dislike
    מחסור בגז טבעי לייצור חשמל - קיים פער בין תחזיות היצע הגז למשק החשמל שערכה נגה, האמונה על תכנון משק החשמל, ולפיהן קיים סיכון למחסור באספקת הגז למשק החשמל החל משנת 2026, לבין תחזיות רשות הגז, האמונה על תכנון משק הגז, אשר לפיהן לא צפוי מחסור בגז למשק החש...
  • dislike
    ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות - היקפי הייצור באנרגיות מתחדשות בישראל היו נמוכים מהיעדים שקבעה הממשלה באופן עקבי, כך היעד לשנת 2020, 10% ייצור באנרגיות מתחדשות, הושג רק בסוף שנת 2022, בין היתר בשל חסמים רבים, ובהם חוסר יכולת לחבר את מתקני הייצור באנרגיות...
  • dislike
    אגירת אנרגייה - למתקני האגירה יש תועלות רבות, ובהן הגדלת יכולת המערכת לקלוט מתקני יצור באנרגיות מתחדשות והגברת יעילות השימוש באנרגיות מתחדשות על ידי ניצולן בזמן הרצוי; הבטחת רמת הגמישות הנדרשת בתפעול משק החשמל; שמירה על האמינות והשרידות של מערכת החשמל...
  • dislike
    אגירת אנרגיה בישראל בהשוואה לעולם - בעוד שמדינות הנהנות היום מהיקפים נרחבים של אגירה כגון ארה"ב (ובייחוד קליפורניה שהחלה באסדרת הנושא כבר בשנת 2008), סין וגרמניה שהחלו בקביעת יעדים ואסדרות מתאימות עוד בעשור הקודם, מדינת ישראל נדרשה לנושא האגירה רק בתחי...
  • dislike
    אי-יישום מלא של תוכניות הפיתוח בשנים קודמות - חח"י עדיין לא השלימה פרויקטים מתוכניות פיתוח קודמות בהיקף כולל של כ-4.7 מיליארד ש"ח, 27% מהפרויקטים מתוכנית הפיתוח לשנים 2018 - 2022 טרם הסתיימו ונגררו לתוכנית הפיתוח לשנים 2023 - 2030, אלה משקפים נכון לדצמ...
  • dislike
    חסמים לביצוע תוכנית הפיתוח של מקטע ההולכה - לאורך השנים התכנון הסטטוטורי היווה חסם משמעותי לביצוע תוכניות הפיתוח ולהקמת תשתיות הולכה נדרשות למשק החשמל, כך תכנון סטטורי של קו מתח על-עליון נמשך בממוצע שמונה שנים, ובאזורים מורכבים עשוי להימשך 14 שנה. הסדר...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      על רשות החשמל לגבש בהקדם את המלצתה בעניין תוכנית הפיתוח למקטע הייצור והשינויים הנדרשים בה ככל שיש ולהגישם לשר האנרגייה. מומלץ כי משרד האנרגייה יוודא השלמת גיבוש ומתן אישור לתוכנית אב ארוכת טווח למשק האנרגייה לכל המקטעים במשק זה, שתכלול יעדים לגבי תמהיל...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד האנרגייה, בשיתוף רשות החשמל, נגה ומשרד האוצר, יפעל להסרת החסמים שנותרו וינקוט צעדים להשלמת הליכי האישור להקמת תחנות הייצור והאסדרות הנדרשות באופן מזורז התואם את סד הזמנים הקצר עד למועד הנדרש להפעלת התחנות, וכן יפעל להאצת הקמתן של התחנות ה...
    • [alt]
      לנוכח המשמעויות הכספיות של מחסור בגז במשק החשמל מומלץ כי משרד האנרגייה, רשות הגז ונגה יבחנו את הפערים בין התרחישים שהציגה נגה לבין אלו שהציגה רשות הגז, ויבררו אם המנגנונים הקיימים בהיתרי הייצוא נותנים מענה על ביקושים אלה, כדי לוודא שכמויות הגז יסופקו ל...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד האנרגייה יבחן דרכים שיביאו לכך שבידי נגה יהיה מידע הנחוץ לה לצורך תכנון משק החשמל, כך שהמידע יתכלל את צורכי הגז של כל משק החשמל ברמה שעתית בטווח הארוך, ואת היצע הגז הקיים ברמה שעתית, תוך התחשבות במשתנים שונים, כגון יכולת הולכת הגז בצנרת...
    • [alt]
      על משרד האנרגייה, בהתייעצות עם רשות החשמל ונגה, לעדכן את "מפת הדרכים לאנרגיות מתחדשות ב-2030" בהתאם לנתונים עדכניים בדבר ההספק מאנרגיות מתחדשות בפועל, אפקטיביות הצעדים שנעשו וכן חסמים שעדיין קיימים ופערים חדשים שעלו. על התוכנית לכלול לוחות זמנים, אבני...

    סיכום

    משק החשמל צפוי להתמודד בעשור הקרוב עם אתגרים רבים, בהם, מגמות בין-לאומיות והחלטות ממשלה בתחומים של אנרגייה ירוקה וייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, אגירת אנרגייה, הפחתת פליטות במגזר התחבורה, כניסת כלי רכב חשמליים ועוד. כל אלו דורשים פיתוח מואץ של מקטעי הייצור והולכת החשמל. 

    הביקורת העלתה כי משק החשמל אינו ערוך לטפל באתגרים הללו, וניכרים פערים בין קצב קבלת ההחלטות לפרק הזמן הנדרש לפיתוח המשק, ובכלל זה מצב אסדרתי חסר, מחסור בפיתוח פיזי של תשתיות, קבלת החלטות באיחור, תכנון בראייה קצרת טווח ואי-טיפול בחסמים. משק החשמל מצוי בפתחו של משבר שתוצאותיו עלולות להתבטא באי- אספקת מלוא הביקוש לחשמל בשנים הבאות, דבר שיסב נזקים ניכרים ביותר למשק. קיים ספק אם ניתן לגשר על הפערים בזמן שנותר, ובפרט לאור החסמים הרבים שקיימים לפיתוח הנדרש. על כלל הגורמים במשק החשמל ובהם: משרד האנרגייה, משרד האוצר, רשות החשמל, נגה וחח"י לפעול להסרת החסמים ולפיתוח משק החשמל בהיקף הנדרש עד שנת 2030. לצד זאת עליהם כבר כיום לבחון ולגבש תוכניות פיתוח ארוכות טווח שיתוו את המדיניות ואת צורכי הפיתוח הנדרשים בטווח הארוך, כדי שניתן יהיה לתת להם מענה מיטבי.

    מומלץ כי שר האנרגייה, לו אחריות כוללת לפיתוח משק החשמל, יפעל לקבלת החלטות הנדרשות במשק החשמל מבעוד מועד, ולוודא תיקון הליקויים שהועלו בדוח זה כדי להבטיח אספקת חשמל באמינות, זמינות, איכות ויעילות כפי שנקבע במטרות משק החשמל.