לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

ב-15 השנים האחרונות חלה בעולם כולו וגם בישראל צמיחה בשוק הפיננסי של הנכסים הדיגיטליים, הכוללים מטבעות דיגיטליים (מטבע דיגיטלי או קריפטו). שוק הנכסים הדיגיטליים תנודתי והגיע בשיאו (בשנים 2021 ו-2024) לכ-3 טריליון דולר. פוטנציאל גביית המיסים המוערך בישראל מהכנסות מפעילות בקריפטו הוא גבוה ועשוי להגיע אף לכ-2 - 3 מיליארד ש"ח. 

אסדרת נושא המטבעות הדיגיטליים נוגעת לרשות המיסים בישראל (רשות המיסים) וכן למאסדרים (רגולטורים) אחרים. "צוות-העל", הפועל לתכלל את שיתוף הפעולה בין גורמי האכיפה, הגדיר את נושא הנכסים הדיגיטליים כנושא חשוב, והוא נכלל בגדר הנושאים המחוללים פשיעה. 

בביקורת זו נבדקו היבטים במיסוי של מטבעות דיגיטליים. בניסיון לקבוע את כללי המיסוי לגבי מטבעות דיגיטליים מבוזרים עולים אתגרים רבים, חלקם מוכרים מתחומי מיסוי אחרים וחלקם ייחודיים. האתגרים נובעים הן בשל טכנולוגיית הניהול של המטבע הדיגיטלי, הן בשל הקושי לעיתים לקבוע את שוויו והן בשל היותו נכס בלתי מוחשי המועבר בין גורמים על פני הגלובוס כולו. 

עלייה במספר המשתמשים במטבעות דיגיטליים בעולם כולו וגם בישראל ועלייה בשוויים של המטבעות הדיגיטליים במשך השנים, המניבה הכנסות למחזיקים בהם, מצריכים לבחון קידום של אסדרה בתחום הקריפטו שתאפשר למדינה גביית מס מיטבית, תאפשר ליהנות מצמיחה במשק ותתרום לשימור מעמדה של ישראל בעולם כמעצמה בתחום הטכנולוגיה ותוצריה. 

בתקופה האחרונה חלה התפתחות באסדרת תחום הקריפטו במדינות מפותחות בעולם, ובהן ארצות הברית, בריטניה ומדינות האיחוד האירופי. בינואר 2024 ניתן בארצות הברית היתר לקרנות השקעה לסחור במטבעות דיגיטליים מסוג ביטקוין דרך קרן סל העוקבת אחר השווי של הביטקוין (ETF) המוחזק באופן ישיר או באמצעות צד ג' במטבעות.

בסוף שנת 2017 החלה רשות המיסים לפרסם כללי מיסוי החלים על מטבעות דיגיטליים. 


נתוני מפתח

  • כ-0.2 - 1.67 מיליון מחזיקים

    במטבעות דיגיטליים בישראל בשנת 2023, לפי הערכות שונות

  • כ-2 - 3 מיליארד ש"ח

    פוטנציאל גביית המס מקריפטו בישראל

  • כ-0.25% מדווחים

    לרשות המיסים על פעילותם במטבעות דיגיטליים. 500 דיווחים בממוצע בשנים 2018 - 2022, מתוך פוטנציאל דיווח מינימלי המוערך בכ-200,000

  • 8 פרסומים

    הכוללים כללי מיסוי בתחום הקריפטו הוציאה רשות המיסים בשנים 2017 - 2023. עם זאת, הכללים לא הוסדרו בחקיקה

  • כ-31.5% ירידה

    בכמות המפקחים והרכזים במס הכנסה בשנים 2019 - 2023 מ-833 ל-570 בלבד

  • 0 ביקורות ניהול ספרים

    בוצעו עד היום על ידי רשות המיסים לבחינת רישום עסקה שתמורתה התקבלה בקריפטו

  • 0 פניות לרשות המיסים

    130

  • דולר הכנסה ממוצעת לשנה בארנק דיגיטלי בישראל

פעולות הביקורת

בחודשים אוקטובר 2023 - פברואר 2024 בדק משרד מבקר המדינה היבטים במיסוי מטבעות דיגיטליים.

הביקורת נעשתה ברשות המיסים - במחלקה המקצועית במס הכנסה, במחלקה המשפטית, במחלקת שומה וביקורת, במחלקת הרכש, במחלקת חקירות, ביחידה הארצית לחקירות ומאבק בפשיעה כלכלית (יחידת יהלום), במחלקת הדוברות, במחלקת הגבייה ובחלק ממשרדי השומה - וכן במחלקה המקצועית ובמחלקת שומה וביקורת במע"ם. ביקורת משלימה נעשתה בשירות העיבוד הממוחשב של רשות המיסים (שע"ם), ברשות החדשנות, באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ובבנק ישראל.

כן נערכו פגישות עם גורמים בשוק הקריפטו, ובהם פורום חברות הקריפטו, גורמים שעוסקים בהשקעות ומסחר בקריפטו ובעלי חברות בתחום זה (גורמים בשוק הקריפטו), וכן עם כמה מייצגים מול רשות המיסים ועם נציגי ארגון מייצג. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    גביית המס מקריפטו - פוטנציאל גביית המיסים המוערך בישראל מהכנסות מפעילות בקריפטו הוא גבוה ועשוי להגיע לכ-2 - 3 מיליארד ש"ח. בביקורת עלה כי רשות המיסים לא בחנה את פוטנציאל המס הקיים בשוק הקריפטו בכלים שבידיה, וכי היא מסתמכת על הערכה שאינה מעודכנת. יש בכך...
  • dislike
    שיעור הדיווח בפועל על פעילות בקריפטו, לעומת פוטנציאל הדיווח - עלה שבשנים 2018 - 2022 המספר השנתי הממוצע של המדווחים לרשות המיסים על פעילות בקריפטו היה 500 בלבד. שיעור המדווחים לרשות המיסים על פעילות בקריפטו אפסי לעומת פוטנציאל הדיווח, שעל פי ההערכות הו...
  • dislike
    אסדרת הקריפטו בישראל - עלה כי רשות המיסים החלה לפרסם כללי מיסוי בתחום הקריפטו בסוף שנת 2017, ובכך הייתה ישראל אחת המדינות הראשונות שעשתה כן. ואולם משנת 2018 הוציאה רשות המיסים שלושה פרסומים בלבד בתחום מיסוי הקריפטו ולא פעלה לבצע התאמות נדרשות. זאת למרו...
  • dislike
    הוראות ניהול ספרים בעסקאות בקריפטו - עלה כי רשות המיסים לא ביצעה התאמות של הוראות ניהול ספרים לתחום הקריפטו, לרבות בנוגע לקביעת השווי בעסקאות קריפטו ולחובה בהוצאת קבלה בעסקה שתמורתה התקבלה בקריפטו ובנוגע לפסילת ספרים, אף שהוסמכה לעשות כן על פי סעיף 130...
  • dislike
    התדירות והאופן של הדיווח על פעילות בקריפטו - עלה כי רשות המיסים לא התאימה, את תדירות חובת הדיווח ואת טופס הדיווח על רווח הון (טופס 1399) לאופי השימוש במטבעות דיגיטליים, המתאפיין בריבוי עסקאות, בחישובים מורכבים ובקושי בתשלום המס. המצב הנוכחי מטיל על הני...
  • dislike
    דיווח בדיעבד על פעילות בקריפטו - עלה כי רשות המיסים לא קבעה עקרונות טיפול לגבי דיווחים על הכנסות מפעילות בקריפטו בדיעבד. חוסר האחידות בטיפול במקרים אלו בין פקידי השומה עשוי להביא לפגיעה בכללי המינהל התקין ובמילוי חובתה של רשות המיסים ליצור אחידות ומדינ...
  • dislike
    הדרכות לעורכי השומות בתחום הקריפטו - עלה שההדרכות המועטות שהועברו למפקחי מס הכנסה עד תום שנת 2023 לא סיפקו למפקחים כלים פרקטיים לבניית השומה ויכולת מקצועית ראויה לטיפול בשומות מול מייצגים המתמחים בתחום. זאת ועוד, גם כלים טכנולוגיים לביצוע החישובים אינם...
  • dislike
    כלים טכנולוגיים לחישוב המס מפעילות בקריפטו - עלה כי הליך רכש טכנולוגי ברשות המיסים שיאפשר את חישוב רווח ההון ואת חישוב המס מהכנסה ממטבעות דיגיטליים, באמצעות תוכנות ייעודיות המצויות בשוק זה שנים, ובפרט בידי המייצגים, נמשך יותר משלוש שנים ולא הושלם עד מו...
  • dislike
    משאבי כוח האדם ברשות המיסים לטיפול במיסוי בתחום הקריפטו - עלה כי בשנים 2019 - 2023 פחת ב-263 מספר המפקחים והרכזים במס הכנסה, וכן פחת ב-55 מספר מבקרי חשבונות ורכזי מע"ם, ורשות המיסים לא גייסה די עובדים כדי לכסות על הירידה במספר העובדים. עד סוף שנת 2023...
  • dislike
    חילופי מידע עם מדינות אחרות בתחום הקריפטו - בשנת 2023 הושלמו הכלים המשפטיים ומרבית הכלים התפעוליים של מסגרת הדיווח על הכנסות מקריפטו (CARF) שנקבעה על ידי ארגון ה-OECD ונועדה לאפשר חילופי מידע בתחום זה ברמה בין-לאומית. עלה שישראל טרם התחייבה למהלך, ושרש...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי רשות המיסים תאיץ את עיגון כללי המיסוי של הקריפטו בחקיקה. עד להשלמת הליך חקיקה מסודר הפורס באופן מלא ובהיר את עמדת הרשות בנוגע לשאלות העולות מן הציבור בסוגיות עיקריות, מומלץ שהרשות תפרסם את עמדותיה באחת הדרכים העומדות לפניה, לרבות פרסומים מקצוע...
    • [alt]
      על שר האוצר, בתיאום עם רשות המיסים ומינהל הכנסות המדינה, לפעול להשלמת הכנת תזכיר החוק וניסוח חקיקת המשנה המעגנים את כללי המיסוי בתחום הקריפטו בהתאם להחלטת הממשלה 204. זאת כדי לאפשר את פרסומם של הכללים, דבר שייצור בהירות וּודאות מיסויית למחזיקי הקריפטו.
    • [alt]
      מומלץ שרשות המיסים תמפה את הגורמים לשיעור הדיווח הנמוך על פעילות ממטבעות דיגיטליים ותבנה תוכנית להתמודדות עם המצב, הכוללת הצבת יעדים וקביעת דרך הפעולה שתוביל להגדלת היקפי הדיווח.
    • [alt]
      על רשות המיסים לפעול להסדרת הדיווח בדיעבד, כולל לגבי הכנסות מקריפטו. מומלץ שהסדרה זו תיעשה בחקיקה, ולא באמצעות נוהל זמני בלבד, ובאופן שיאפשר מעקב אחר דיווחים אלו וטיפול אחיד בהם מצד פקידי השומה ויתר יחידות הרשות.
    • [alt]
      מומלץ שרשות המיסים תקדם את ההכנות להחלת מסגרת הדיווח הבין-לאומית על נכסי קריפטו (CARF), כדי שתוכל לקבל מידע על משתמשי קריפטו בישראל שאינם מדווחים על פעולות חייבות במס ולהכניסם לרשת המס.

    סיכום

    ​משנת 2009 מטבעות דיגיטליים תופסים נפח הולך ועולה בעולם הפיננסי בכל רחבי העולם. אסדרת תחום המטבעות הדיגיטליים - על המורכבות שבה - הפכה הכרחית כדי להגן מהסיכונים הכרוכים בטכנולוגיה החדשה וליהנות מההזדמנויות שטכנולוגיה זו מציעה. האתגרים במיסוי מטבעות דיגיטליים נובעים הן בשל טכנולוגיית הניהול של המטבע הדיגיטלי, הן בשל הקושי לעיתים לקבוע את שוויו, והן בשל היותו נכס בלתי מוחשי המועבר בין גורמים על פני הגלובוס כולו. התייחסות בלתי מספקת לאתגרים מקילה את ביצוע תכנוני המס ואת העלמות המס. 

    ישראל הייתה מהמדינות הראשונות לפרסם עקרונות למיסוי בתחום הקריפטו. ואולם ככל שעבר הזמן, ובעוד מדינות האיחוד האירופי, ארצות הברית, בריטניה ואחרות קידמו לאחרונה במידה ניכרת את האסדרה בתחום הקריפטו, ישראל נותרה מאחור. 

    ההגדרות בתחום זה וכללי המיסוי טרם עוגנו בחקיקה, וקיים חוסר ודאות מיסויי שלא נפתר בסוגיות רבות בתחום הקריפטו, למרות השפעתם המהותית של כללי מיסוי והגדרות שונות על קביעת החבות במס וחישוב המס, ומומלץ כי רשות המיסים תפעל בעניין.

    מומלץ שרשות המיסים תתאים את תדירות הדיווח הנדרשת ואת טופסי הדיווח לאופי השימוש בקריפטו. עוד מומלץ שרשות המיסים תגביר את מאמצי ההסברה באשר לדיווח ומיסוי פעילות בקריפטו באמצעי התקשורת השונים ותרכז את כללי הדיווח וכללי המיסוי באופן שיהיה קל לאתרם, לשם הרחבת היקף הדיווח. 

    לשם ביצוע טיפול שומתי יעיל ומקצועי מומלץ שרשות המיסים תפעל לגיוס ושימור של כוח אדם מקצועי ותבצע הדרכות והכשרות מעשיות לטיפול בתיקי קריפטו, לרבות הפעלת כלים טכנולוגיים לבחינת הדיווחים. 

    מומלץ שרשות המיסים תבחן את תרומת הנוהל לתשלום מס דרך בנק ישראל להסדרת הקושי בתשלומי המיסים ותבצע התאמות והרחבות לאוכלוסיות נוספות, תוך התייעצות עם בנק ישראל, רשל"ה וגורמים אחרים בשוק, כדי שהקושי בתשלום המס לא יעמיד עוד חסם לדיווח על הכנסות מקריפטו.

    מומלץ שרשות המיסים תפעל בשיתוף פעולה עם הלשכות המקצועיות, עם גורמים בתעשייה ועם גורמים מקבילים בעולם לגיבוש ופרסום של כללי מיסוי ברורים, כפי שפורסמו לאחרונה בין היתר באיחוד האירופי ובבריטניה. כמו כן מומלץ ששר האוצר, בתיאום עם רשות המיסים, ישלימו הכנת תזכיר חוק המקדם את האסדרה בתחום המיסוי, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה 204. בהירות בתחום המיסוי בכוחה לשפר את אמון הציבור ברשות המיסים, לאפשר להתוות את הדרך שתאפשר לכלכלה הישראלית בתחום הקריפטו לצמוח ולאפשר למדינת ישראל לשמור על מעמדה כמעצמה טכנולוגית וליהנות מפירות הצמיחה, מהעלאת שיעור הדיווח וממימוש פוטנציאל גביית המס על הכנסות מפעילות בקריפטו.