לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
נאמנים; חקירות; מערכת מחשוב; מערכות ממוחשבות; שיקום כלכלי; דמי מחיה; צו תשלומים; ועדת אברהמי; ועדת חריס; התנהלות כלכלית; ניתוח נתונים

רקע

הליכי חדלות פירעון משמשים מסגרת לטיפול במצבים שבהם חייבים אינם יכולים לעמוד בהתחייבויותיהם הפיננסיות. בספטמבר 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, המכיל את כלל הוראות החוק הנוגעות להליכי חדלות פירעון. לחוק שלוש מטרות עיקריות: האחת - להביא לשיקומו הכלכלי של החייב; השנייה - להגדיל את שיעור החוב שייפרע לנושים; השלישית - להגביר את הוודאות והיציבות של הדין, לקצר הליכים ולהפחית את הנטל הבירוקרטי. הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אשר פועל במסגרת של אגף במשרד המשפטים, מופקד על הטיפול בהליכי חדלות פירעון ובכלל זה הליכי חדלות פירעון של יחידים, הליכי חדלות פירעון של תאגידים, הליכי פירוק של חברות, הבראת חברות והסדרי נושים. סמכותו של הממונה בנוגע לטיפול בעניינם של יחידים חלה על הליכי חדלות פירעון שהחבות בהם גדולה מ-150,000 ש"ח. הליכים שהחבות בהם קטנה יותר מתנהלים ברשות האכיפה והגבייה. מדי שנה מוגשות בתחום חדלות הפירעון של יחידים יותר מ-20,000 בקשות לצווי כינוס או לפתיחת הליכים; מוצאים כ-15,000 צווים; ומתנהלים יותר מ-60,000 תיקים פעילים. בשנת 2022 נתנו בתי המשפט צווים להפעלת תאגיד לשם שיקומו הכלכלי ב-20 הליכים; ב-953 הליכים ניתנו צווים לפירוק התאגיד; וב-20 הליכים אושרה תכנית לשיקום כלכלי. סכום תביעות החוב שהוגשו בהליכי חדלות פירעון ב-2021 הסתכם ביותר מ-60 מיליארד ש"ח

(כ-43.7 מיליארד ש"ח בהליכי יחידים וכ-16.7 מיליארד ש"ח בהליכי תאגידים). שיעור הפירעון הממוצע בתיקי חדלות פירעון של יחידים המטופלים על ידי הממונה בשנת 2021 היה כ-7% ובשנת 2022 כ-13%. 


נתוני מפתח

  • 786 מיליארד ש"ח

    היקף חובות משקי הבית. כ-70% מהם לדיור וכ-30% - חוב צרכני. נכון לשנת 2019, ל-9% מכלל האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל נפתחו תיקים בהוצאה לפועל

  • יותר מ-60 מיליארד ש"ח

    סכום תביעות החוב בשנת 2021; מדי שנה מוגשות יותר מ-20,000 בקשות לצווי כינוס או לפתיחת הליכים

  • כ-7% פירעון בלבד

    שיעור הפירעון הממוצע בתיקי חדלות פירעון של יחידים המטופלים על ידי הממונה בשנת 2021 (בשנת 2022 - 13%). כלל החובות האבודים - כ-49.5 מיליארד ש"ח לשנה

  • 7 עובדים בלבד

    מפקחים על כ-450 נאמנים המנהלים כ-60,000 תיקים לגביית חובות בהיקף של כ-60 מיליארד ש"ח

  • גידול של כ-60%

    בתלונות על נאמנים בשנת 2021 (3,496 תלונות) לעומת שנת 2020 (2,148 תלונות)

  • רק כ-20 תיקי חקירה

    מטופלים על ידי יחידת החקירות מדי שנה, אף שלהערכת הממונה מתבצעות עבירות ביותר מ-2,000 הליכי חדלות פירעון בשנה

  • רק כ-850 חייבים

    מתוך אומדן של כ-37,500 חייבים שהצורך בהכשרה כלכלית רלוונטי בעניינם השלימו תוכנית הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה עד יוני 2023 – על פי ההערכה הם מהווים...

  • 8

    מספר מאגרי המידע המצויים במערכות מחשוב נפרדות שאינן מסונכרנות זו עם זו, המשמשות את הממונה

פעולות הביקורת

​בחודשים ינואר עד יוני 2023 בדק משרד מבקר המדינה את טיפול משרד המשפטים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הבדיקה התמקדה, בין היתר, בנושאים אלו: קביעת תשלום חודשי לחייבים; הכשרות בתחום השיקום הכלכלי; הנחיית נאמנים ופיקוח עליהם; פעילות אכיפה; מערכות מחשוב; ניתוח נתונים ומחקר; חלוקת סמכויות הטיפול בהליכי חדלות פירעון; התקשרות עם גורמים חיצוניים (נציגים) לצורך ביצוע תפקידי הממונה; ופיצול אגף האפוטרופוס הכללי, הרשם לענייני ירושה והממונה על הליכי חדלות פירעון לשני מכלולים נפרדים. הביקורת נעשתה באגף הממונה על הליכי חדלות פירעון שבמשרד המשפטים: ביחידות המטה ובמחוזות הממונה. בדיקות השלמה בוצעו ביחידות נוספות במשרד המשפטים; ברשות האכיפה והגבייה; ובאגף התקציבים שבמשרד האוצר. כמו כן התקיימו פגישות עם גורמים שכיהנו בעבר כמנהלים בכירים בממונה; עם עורכי דין העוסקים בתחום חדלות הפירעון במגזר הפרטי ובלשכת עורכי הדין; עם אנשי אקדמיה העוסקים במחקר בתחום חדלות הפירעון; ועם גורמים מקרב המגזר השלישי. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    קביעת תשלום חודשי לחייבים - נכון למועד הביקורת, ספטמבר 2023, שר המשפטים לא התקין תקנות דמי מחיה, וזאת בניגוד להוראות חוק חדל"פ. קביעת תקנות לחישוב זה נדרשת כדי שהם ישמשו בסיס לקביעת סכום התשלום החודשי שיהיה על החייב לשלם במסגרת הליך חדלות הפירעון.
  • dislike
    העברת מידע על אופן חישוב סכום התשלום החודשי - הממונה אינו מוסר לחייבים את המידע שעל בסיסו נקבע סכום התשלום העיתי בתקופת הביניים, ובכלל זה אינו מוסר להם את הנתונים שהובאו בחשבון ואת אופן החישוב של סכום התשלום העיתי.
  • dislike
    בקרה ופיקוח על נאמנים - היחידה לפיקוח על נאמנים בממונה על הליכי חדלות פירעון, שהוקמה לצורך מימוש אחריותו של הממונה בחוק לשמירת התקינות, ההוגנות והיעילות של הליכי חדלות פירעון, אינה מבצעת בקרות יזומות וחקירות עומק בנושא התנהלותם של כ-450 הנאמנים שבאחריו...
  • dislike
    הטיפול בתלונות על נאמנים - במהלך השנים חל גידול של כ-60% במספר התלונות על נאמנים שהתקבלו אצל הממונה (2,148 בשנת 2020, 3,496 בשנת 2021). הממונה לא קבע מנגנון מסודר לטיפול בתלונות המתקבלות על נאמנים. בין היתר, הממונה לא קבע לוח זמנים מחייב לשלבי הטיפול ב...
  • dislike
    מערכת ממוחשבת לטיפול בתלונות - אין בידי הממונה כלים מחשוביים מתאימים ויעילים לניהול הטיפול בתלונות, לבקרה ולמעקב בנושא ולתיעוד הטיפול בתלונות. במצב דברים זה, נכון למועד סיום הביקורת נוהלו באופן ידני כ-200 תלונות שהוגדרו על ידי הממונה כמהותיות, מתוך אלפ...
  • dislike
    סקרי שירות בקרב חייבים - מתוך סקרי השירות שביצע הממונה עולה כי יותר ממחצית החייבים שהשיבו על הסקר אינם מרוצים מטיפול הנאמן בפניותיהם (56%) ומזמינותו (55%), וכי 70% מהחייבים השיבו שלא קיבלו מענה מלא וברור מהנאמן. עם זאת, הממונה לא העמיק את הבקרות והפיקו...
  • dislike
    היקף פעילות יחידת החקירות - יחידת החקירות של הממונה פועלת בהיקפים מצומצמים ומטפלת במספר קטן של תיקים - כ-20 תיקים בשנה בלבד בתקופת הביקורת. משנת 2015 ועד אמצע שנת 2023 טיפלה היחידה בסך הכול בכ-80 תיקים. זאת בשעה שעל פי הערכת הממונה עבירות בתחום חדלות ה...
  • dislike
    ביחידת החקירות יש מחסור בכוח אדם - 12 משרות בלבד מאוישות על ידי חוקרים מתוך 25 תקנים על פי תקינה שנקבע ליחידה במועד הקמתה לפני קרוב לשלושים שנה, זאת אף שבתקופה זו גדל מספר תיקי חדלות הפירעון באלפי אחוזים - באמצעים ובמשאבים הנחוצים לה למימוש תפקידיה ויי...
  • dislike
    איסוף מודיעין ומיקוד מאמצי חקירה - פעילות הממונה בתחום המודיעין מצומצמת ביותר ולרשות חולית המודיעין לא עומדים אמצעים ומערכות טכנולוגיות לאיסוף ולניתוח של מודיעין, הדרושים לפעילותה. בנסיבות אלו מוגבלת היכולת של הממונה למקד פעילות חקירתית בהתבסס על מודיעין.
  • dislike
    היקף תוכנית ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה - נכון ליוני 2023, כמעט ארבע שנים לאחר כניסתו של חוק חדל"פ לתוקף, השלימו את תוכנית ההכשרה הכלכלית כ-850 חייבים בלבד, ששיעורם פחות מ-3% מכלל החייבים אשר ההכשרה הייתה רלוונטית בעניינם במהלך תקופה זו (מוערך בכ...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      על שר המשפטים, באישור ועדת החוקה, להשלים התקנת התקנות לעניין דרך חישוב דמי המחיה ודרך חישוב כושר השתכרותו של היחיד.
    • [alt]
      על הממונה לפקח על אופן התנהלותם של כ-450 הנאמנים שפועלים בכ-60,000 תיקים בשנה. לצורך כך מוצע כי הממונה יגבש מתווה עבודה כולל ומפורט שיבטיח פיקוח אפקטיבי על עבודת הנאמנים, ובכלל זה הוא יגדיר את פעולות הפיקוח, קריטריונים לבחינת איכות עבודתם של הנאמנים וד...
    • [alt]
      מוצע כי הממונה יפעל להגדלת היקף הפעילות של יחידת החקירות, הן בתיקי יחידים והן בתיקי תאגידים, בהלימה למספר ההליכים בתחום חדלות הפירעון. פעילות זו ראוי שתישען על יעדים מוגדרים באופן שיסייע ליחידה במימוש ייעודה באמצעות אכיפה ויצירת הרתעה מפני ניצול לרעה ש...
    • [alt]
      מומלץ שהממונה והמשטרה יסדירו את ממשקי העבודה ביניהם באופן שיבטיח פעילות אפקטיבית משותפת תוך מיצוי יכולות הדדי להגברת האכיפה בתחום חדלות הפירעון.
    • [alt]
      מוצע כי הממונה יבחן את מידת ההלימה בין שיעור ההמלצות להפניה להכשרה לבין שיעור המקרים שבהם נדרשת, לשיטתו, הפניה להכשרה. כמו כן, על הממונה לעשות את כל הנדרש לצורך הפעלת מערך ההכשרות בהיקפים גדולים יותר, התואמים לפוטנציאל החייבים הזקוקים להכשרות אלו. מוצע...

    סיכום

    לטיפול בהליכי חדלות פירעון השפעות ניכרות על מאות אלפי חייבים ונושים, על תאגידים רבים, ועשויות להיות לו אף השפעות כלכליות וחברתיות ברמה המשקית והלאומית. 

    ממצאי ביקורת זו מלמדים על ליקויים משמעותיים בטיפול משרד המשפטים בהליכי חדלות פירעון, וכן על פערים ניכרים בהתמודדות הממונה עם האתגרים הניצבים לפניו, בדגש על הטיפול בהליכי חדלות פירעון של יחידים. כך, בין היתר, נמצאו פערים בשלושה תחומי ליבה בפעילות הממונה על חדלות פירעון: שיקום כלכלי – רק מקצת החייבים אשר הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה רלוונטית בעניינם משתתפים בה בפועל; פיקוח על נאמנים - היחידה לפיקוח על נאמנים אינה מבצעת בקרות יזומות וחקירות עומק בדבר התנהלותם של הנאמנים; חקירות - יחידת החקירות פועלת בהיקפים מצומצמים ומטפלת בתיקים מעטים, באופן המעלה חשש לפגיעה בהרתעה וביכולת לאכיפת החוק. 

    מכלול ממצאי הדוח העוסקים בשורה של היבטים תפקודיים וארגוניים מחייבים פעולת תיקון רחבה באופן שיאפשר פעילות אפקטיבית להשגת היעדים שנקבעו בחוק חדל"פ. חיזוק פעילות הממונה בתחומי הליבה כאמור מצריך גם גישור על פערים שהועלו בדוח במישורים ארגוניים, תפעוליים ותומכים, ובכלל זה: קידום הליכים שיבטיחו את יכולת ההפעלה של מערכת המחשוב; איסוף מידע לצורכי ניתוח ומחקר; מתן מענה על פערים מבניים-ארגוניים שהועלו בדוח זה בכל אחד מתחומי הליבה; כמו כן, מוצע כי משרד המשפטים, שאחראי לשתי זרועות הביצוע המטפלות בתחום חדלות הפירעון (הממונה ורשות האכיפה והגביה), יקדם את עבודת המטה לבחינת המבנה הארגוני הקיים. זאת, כדי לבחון את הצורך בשינויים על מנת להביא למיצוי משאבים אופטימלי, לטיובו ולייעולו של הטיפול בהליכי חדלות פירעון וכן על מנת להביא לשיפור השירות לציבור. כמו כן, בבואו לקבל החלטות הנוגעות למבנה הארגון, אשר להן השפעה נרחבת, על משרד המשפטים בכלל ועל מנכ"ל משרד המשפטים בפרט להתבסס על בחינה מקדימה מעמיקה ונרחבת, תוך הקצאת פרק זמן הולם לקיום הליך הבחינה. ראוי כי הליך השינוי הארגוני שבוצע בשנת 2022 ושבמסגרתו פוצל האגף לשתי זרועות ינותח ויילמד כחלק מהליך הפקת לקחים שישמש את משרד המשפטים בבואו לקדם הליכים ארגוניים עתידיים.

    על משרד המשפטים והממונה לפעול לתיקון הליקויים העולים מדוח זה.