לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מומחים; זמני המתנה; זמני המתנה; פריפריה; תחרות בין קופות; רפואה יועצת; No Show; מתאמי שירות; סטנדרטים

רקע

חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, קובע כי ביטוח הבריאות הממלכתי מושתת על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית. החוק מעגן את זכותו של כל תושב לקבל סל שירותי בריאות המתעדכן מפעם לפעם, וכולל אגד שירותים רפואיים מקיף, אוניברסלי, שווה ושוויוני במימון המדינה, באמצעות אחת מארבע קופות החולים, לפי בחירתו: שירותי בריאות כללית (כללית), מכבי שירותי בריאות (מכבי), קופת חולים מאוחדת (מאוחדת) ולאומית שירותי בריאות (לאומית). 

ניתן להבחין בין רמות שונות של טיפול רפואי שמבוטח יכול לקבל במערכת הבריאות בישראל. העיקריות שבהן הן רפואה ראשונית, רפואה שניונית (רפואה יועצת או רפואת מומחים) ורפואה שלישונית (הניתנת בבתי החולים על ידי רופא מומחה שעבר התמחות ייעודית נוספת). רפואה שניונית ניתנת הן על ידי קופות החולים בקהילה, והן בבתי החולים בידי רופאים מומחים, כגון רופא אף, אוזן וגרון, רופא עור או אורתופד, ותפקידה לתת מענה לבעיות מורכבות וספציפיות. הצלחתה של הרפואה היועצת הניתנת על ידי קופות החולים למבוטחיהן בקהילה חיונית לקיומה של מערכת בריאות איכותית המצליחה לקדם את בריאות האוכלוסייה ולהשתמש ביעילות במשאבים העומדים לרשותה. 

משך ההמתנה לתור לבדיקת רופא ולשירותים רפואיים בקהילה מעיד על זמינות השירות הרפואי למבוטחים בקופות החולים. כדי לאפשר זמינות מיטבית של הרפואה היועצת בקהילה לכל שכבות האוכלוסייה יש להבטיח, בין השאר, כמות מספקת של רופאים שייתנו מענה לצרכים של האוכלוסייה תוך התחשבות במגמות הדמוגרפיות החזויות, לנצל ביעילות את משאבי כוח האדם הרפואי בפרט באזורים שבהם הזמינות אינה מיטבית ולנהל את הביקוש לשירותי רפואה יועצת. 


נתוני מפתח

  • 55 - 62 ימים

    זמן המתנה הממוצע בתחום האנדוקרינולוגיה של בני 70 ומעלה לעומת בני 20 - 30 שממתינים בממוצע בין 32 ל-40 ימים

  • בין 53 ל-71 ימי המתנה

    בממוצע לתור בראומטולוגיה - התחום עם זמן ההמתנה הארוך ביותר בכל ארבע הקופות מ-13 התחומים שנבדקו

  • כ-53%

    מהתורים לרפואה יועצת שנקבעו בארבע הקופות לא מומשו בשנת 2022; התורים בוטלו או שלא הופיעו אליהם. בכ-24% מהתורים שלא בוטלו המבוטח לא הגיע אליהם (No Sh...

  • כ-58%

    מבוגרי לימודי הרפואה הישראלים בשנת 2020 למדו מחוץ למדינה, יותר מכל מדינה אחרת ב-OECD

  • בין 18 ל-35 בלבד

    מספר תחומי הרפואה השונים המוצעים בכל קופות החולים ביישובים הפריפריאליים שנבדקו, לעומת 69 תחומים מוצעים בתל-אביב

  • 34%

    ממקבלי רישיונות הרפואה בשנת 2022 למדו באוניברסיטאות בחו"ל שמשרד הבריאות הפסיק להכיר בהן. בפריפריה רוב הרופאים החדשים הם בוגרים אלו: במחוז דרום - 51...

פעולות הביקורת

​בחודשים ינואר-דצמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את זמני המתנה לקבלת שירותי רפואת מומחים, ובכלל זה את השירות לציבור ואת ניהול התורים. הבדיקה כללה בין היתר מיפוי וניתוח של זמן ההמתנה לתור מזימון התור ועד למימושו (בימים), ובחינה של הפריסה הגיאוגרפית של הרופאים המומחים בקהילה, אופן מימוש התורים ומקרי אי-ההופעה לתורים. הביקורת נעשתה במשרד הבריאות ובקופות החולים. בדיקת השלמה נעשתה במשרד האוצר. במסגרת הביקורת נעשה שימוש בכלי ביקורת כמותיים ואיכותניים שהשלימו את נקודת המבט על הנושא המבוקר: צוות הביקורת אסף נתוני עתק של כלל התורים לרופאים מומחים ברפואה הציבורית מארבע קופות החולים בשנים 2019 ו-2022 (סה"כ כ-57.3 מיליון רשומות של תורים הכוללים תורי מעקב), וניתח אותם בכלים כמותיים כמו רגרסיות ליניאריות. חלק מהנתונים הוצלבו עם נתוני המוסד לביטוח לאומי הכוללים מידע סוציו-אקונומי על אודות מקבלי השירות בתחום הרפואה היועצת. באמצעות רגרסיות ליניאריות נמצאו קשרים בין משתנים מסבירים למשתנים מוסברים, ופעולות משרד הבריאות וקופות החולים נבחנו נוכח קשרים אלו. כמו כן, נערכו שני מפגשי "שולחנות עגולים" בהשתתפות 21 רופאים מומחים משתי קופות חולים (כללית ומכבי) כדי ללמוד על האתגרים העומדים בפני רופאים מומחים מאזורים פריפריאליים. ביוני 2023 בוצע גם סקר אינטרנטי בקרב פאנל משיבים שנזקק או הופנה בשנה האחרונה לרפואה יועצת, והשיבו עליו 708 מבוטחי הקופות בני 21 ומעלה. מטרת הסקר הייתה לקבל ממקור ראשון את עמדות הציבור בכל הנוגע לזמינות התורים לרופאים מומחים ולשביעות הרצון מהטיפול. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    מידע חלקי במשרד הבריאות על מצבת הרופאים בישראל - למשרד הבריאות אין נתונים מדויקים על אודות מצבת הרופאים בישראל, ועל כן פרסומים שונים של המשרד מתבססים על נתונים שונים ומציגים מצבת רופאים שונה. כך לפי הנתונים על מצבת הרופאים בדוח בנושא "כוח אדם במקצועות...
  • dislike
    תחזית משרד הבריאות למספר הרופאים בישראל - על פי התחזית לשנים 2020 - 2035 מספר הרופאים בישראל ל-1,000 נפש נמוך מהממוצע ב-OECD ונע בין 3.16 בשנת 2019 ל-3.02 בשנת 2035, אל מול 3.5 ב-OECD לאורך אותן שנים. בשנת 2020 היה שיעור הרופאים בישראל שגילם 55 ומעלה כ...
  • dislike
    סטנדרט לזמינות שירותי רפואה - על פי חוק ביטוח בריאות, שירותי הבריאות הכלולים בסל שירותי הבריאות יינתנו בין היתר בתוך זמן סביר. חוזר המנכ"ל של משרד הבריאות מפברואר 2013 קובע בין היתר את רכיבי הסטנדרטים למתן שירות איכותי ולשיפור חוויית המטופל במערכת הברי...
  • dislike
    מדידת זמני ההמתנה לשירותי רפואה - כחלק מהתוכנית הלאומית לחיזוק הרפואה הציבורית פרסם משרד הבריאות בסוף שנת 2019, מערכת לאומית למדידה של זמני המתנה לרופאים יועצים בקהילה ודיווח לציבור. שיטת חישוב משך ההמתנה במערכת המדידה של משרד הבריאות היא פרוספקטיבית...
  • dislike
    תחומי הרפואה היועצת שבהם זמן ההמתנה לתור ארוך במיוחד - על פי נתוני הקופות לשנת 2022, עיקר התורים בקופות (כ-70%) הם בתחומי ההתמחויות השכיחים: נשים, אורתופדיה, עור ומין, עיניים ואף, אוזן וגרון. אולם, עלה שבשלוש קופות חולים - כללית, מכבי ולאומית, תחומים א...
  • dislike
    זמני ההמתנה הממוצעים לרפואה היועצת על פי מחוזות - במרבית התחומים שנבחנו במחוזות של הכללית, מכבי ולאומית נמצאו אורכי תור קצרים יותר ומובהקים סטטיסטית במחוזות ירושלים, צפון ויהודה ושומרון מבמחוז תל אביב; למשל במחוז ירושלים - בכללית בכל התחומים למעט עיניי...
  • dislike
    המתאם בין גיל המטופל לזמן ההמתנה - על פי הסקר שערך משרד מבקר המדינה, בני ה-70 ומעלה מזמנים יותר תורים באמצעות המוקד הטלפוני (כ-7 נקודות אחוז יותר מכלל המשיבים) ופחות באופן מקוון (כ-10 נקודות אחוז פחות מכלל המשיבים) ביחס למבוטחים בגילים צעירים (גילי 21...
  • dislike
    ניתוח זמני ההמתנה בתורים לפי משתנים דמוגרפיים - כמעט בכל התחומים הרפואיים שנבדקו זמן ההמתנה בתורים ביישוב ערבי או באזור ערבי קצר יותר לעומת זה שביישובים או אזורים יהודיים או מעורבים; מהסקר עלה שבחברה הערבית הנטייה הגוברת היא להגיע לרופא מומחה בעקבות המ...
  • dislike
    מימוש תור לרפואה יועצת בקהילה - יותר ממחצית מהתורים (52.5%) שנקבעו בארבע קופות החולים לרפואה יועצת לא מומשו (לא הסתיימו בביקור המבוטח אצל הרופא). בקופת חולים לאומית שיעור מימוש התורים שהוזמנו זמן קצר לפני מועד הביקור לרופא מומחה היה גבוה ביחס לקופות הח...
  • dislike
    אי-הופעה לתור (NO SHOW) - תופעת אי-ההופעה לתורים (מטופל אינו מגיע ואינו מבטל תור מתוכנן שנקבע לו) פוגעת באופן ניכר בהיצע התורים, מבזבזת את זמנם של רופאים ומביאה להתארכות זמני ההמתנה לתור נחוץ של מבוטחים שנדרשים לטיפול רפואי. יש תחומים שבהם שיעור אי-ההו...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד הבריאות בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים ובהם רשות המיסים ורשות האוכלוסין וההגירה, יפעלו לבניית מודל מתאים להעברת המידע בנוגע למצבת הרופאים בישראל. על בסיס מידע זה על משרד הבריאות לבצע מיפוי של מספר הרופאים הפעילים על פי התמחויות.
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הבריאות, בשיתוף קופות החולים, יגבש תוכנית אופרטיבית לבניית תשתית מידע ושיטת מדידה אחידה שיאפשרו מדידה של זמני המתנה לתורים בשיטה רטרוספקטיבית (זמן המתנה בפועל), כך שניתן יהיה לעמוד על המתאם בין מאפיינים דמוגרפיים של המבוטחים לזמני ההמתנה....
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הבריאות יקבע מדדים לסטנדרט זמינות השירות הרפואי בקהילה וכן יבחן בשיתוף קופות החולים את תוצאות ניתוח הנתונים שנעשה בביקורת ואת הסיבות לפערים שהתגלו במשכי ההמתנה לתורים. בפרט מומלץ שהם יבחנו את זמן ההמתנה לתורים באוכלוסיית הגיל השלישי ובכלל...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הבריאות, לאחר היוועצות עם קופות החולים, יבחן את התחומים של הרפואה היועצת שבהם אכן נדרשת הפנייה, כדי להבטיח את זמינות הרפואה היועצת בקהילה במיוחד נוכח המגמות השונות ובהן פרישת רופאים לגמלאות, הזדקנות האוכלוסייה ויישום רפורמת יציב, שעלולות...
    • [alt]
      אשר לפריפריה, מומלץ כי משרד הבריאות יבחן באופן עיתי את האפקטיביות של הפעולות להגדלת מספר הרופאים בפריפריה בכל הנוגע להתמודדות עם המחסור הצפוי ברופאים. עוד מומלץ כי המשרד יבחן חלופות למבנה התחרות בפריפריה, כמו מכרזים על אזורים בין קופות החולים, יצירת "מ...

    סיכום

    חוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע בין היתר כי שירותי הבריאות יינתנו לפי שיקול דעת רפואי, באיכות סבירה, בתוך פרק זמן סביר ובמרחק סביר ממקום מגורי המבוטח. עקרונות אלה חלים גם על שירותי הרפואה היועצת בקהילה, הניתנים על ידי רופאים מומחים בקופות החולים. על פי תחזית משרד הבריאות, בשנים הקרובות עלולה להיפגע זמינות שירותי הבריאות הניתנים לאוכלוסייה, ובכלל זה שירותי הרפואה היועצת. בין הסיבות לכך: פרישת רופאים לגמלאות, השלכות של יישום רפורמת יציב הקובעת את תנאי ההכרה ללימודי רפואה בחו"ל, הזמן הארוך הנדרש להכשרת רופאים מומחים וכן מגמת העלייה בביקוש לרפואה יועצת, בין השאר כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה.

    המשך מתן שירות זמין בתחום הרפואה היועצת חיוני לקיומה של מערכת בריאות איכותית בהתאם לעקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי. מומלץ כי שר הבריאות ומשרד הבריאות בשיתוף קופות החולים יפעלו לגבש פתרונות שיש בהם כדי להבטיח את זמינות השירות למבוטחים ובפרט בפריפריה - שירות שוויוני לכלל המבוטחים, בדגש על בני הגיל השלישי, ואת הניצול המיטבי של המשאבים.