לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

​בתחילת שנת 2023 מנתה אוכלוסיית מדינת ישראל כ-9.7 מיליון תושבים, מהם כ-2.04 מיליון (21%) משתייכים למגזרים הערבי, הבדואי, הדרוזי והצ'רקסי (המגזר הלא-יהודי). רוב אוכלוסיית המגזר הלא-יהודי מתגוררת ב-85 רשויות מקומיות: 13 עיריות, 68 מועצות מקומיות, 4 מועצות אזוריות ערביות הכוללות 19 ישובים וב-26 ישובים הכלולים במועצות אזוריות מעורבות שמרבית האוכלוסייה בהן יהודית. 69 (81%) מהרשויות המקומיות במגזר הלא-יהודי נמצאות באשכול חברתי-כלכלי 1 - 4. 68 (80%) מהרשויות המקומיות במגזר הלא-יהודי ממוקמות בצפון מדינת ישראל, ובהן מתגוררים כ-973,000 תושבים. 93% מהקרקעות במדינת ישראל הן בבעלות המדינה, רשות הפיתוח והקרן הקיימת לישראל והיתר בבעלות הרשויות המקומיות או בבעלות פרטית. כלומר, פחות מ-7% מהקרקעות בישראל הן בבעלות פרטית, מחציתן בבעלות פרטית יהודית והמחצית השנייה בבעלות פרטית של המגזר הלא-יהודי. הבעלות הפרטית במגזר הלא-יהודי מבוססת היסטורית על המבנה המשפחתי-חמולתי, ולרוב החלקה רשומה בפנקסי המקרקעין על שם ראש המשפחה המורחבת. כדי לאפשר תפקוד ואיכות חיים ברמה נאותה, נדרש, בין היתר, תכנון להסדרת ייעודי הקרקע והשימוש במרחב הפיזי. תכליתם של תהליכי התכנון היא קבלת החלטות מיטבית המתבססת על ראייה רחבה וכוללת שמאפשרת את בחינת ההשפעות של ההתערבות התכנונית בתחומים רבים ומגוונים, לרבות השפעות חברתיות, סביבתיות וכלכליות. 


נתוני מפתח

  • 2.04 מיליון (21%)

    מספר התושבים המשתייכים למגזרים הערבי, הבדואי, הדרוזי והצ'רקסי ושיעורם מאוכלוסיית ישראל

  • 39.2 מיליון ש"ח בלבד

    הסכום שנוצל (49%) מתקציב בסך 80 מיליון ש"ח שנקבע בהחלטת הממשלה 922 שיוקצה למינהל התכנון ולרשויות המקומיות, לשם תכנון מתארי ומפורט במגזר הלא-יהודי ב...

  • 41 מיליון ש"ח בלבד

    הסכום שנוצל (20%) מהרשאות בסך 206 מיליון ש"ח שהעביר משרד הבינוי והשיכון לתכנון יישובים אסטרטגיים במגזר הלא-יהודי בשנים 2020-2016, במסגרת יישום החלט...

  • 3,000

    מספר מבנים אשר נבנו ללא היתר בשכונות עין ג'ראר ואל-עראייש על קרקע חקלאית באום אל-פחם

  • 268,282 (כ-24%)

    מספר יחידות הדיור המיועדות למגזר הלא-יהודי, מתוך 1,135,310 יחידות הדיור שאושרו על ידי מוסדות התכנון בשנים 2022-2013

  • 20 חודשים

    החריגה בלוחות הזמנים לטיפול בתמ"ל 1077 (באום אל-פחם) לעומת לוחות הזמנים שנקבעו בחוק (למעלה מ-44 חודשים בפועל לעומת 24 חודשים שנקבעו בחקיקה)

פעולות הביקורת

​בחודשים מאי-נובמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את קידום התכנון המתארי והמפורט ביישובי המגזר הלא-יהודי בצפון. הביקורת נעשתה בארבע רשויות מקומיות: עיריות אום אל-פחם ושפרעם והמועצות המקומיות איעבלין וירכא (הרשויות המקומיות שנבדקו) ובשלוש ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה שאליהן משתייכות הרשויות המקומיות שנבדקו: גבעות אלונים, הגליל המרכזי ועירון. נוסף על כך, נעשתה בדיקה במינהל התכנון שבמשרד הפנים (מינהל התכנון) ובלשכות התכנון המחוזיות והוועדות המחוזיות - חיפה וצפון. בדיקות השלמה נעשו במשרד הבינוי והשיכון (משרד השיכון), בתאגיד המים והביוב סובב שפרעם (תאגיד סובב שפרעם), ובוועדה המקומית לתכנון ולבנייה קריית אתא. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    מימוש החלטות הממשלה לקידום תוכניות בתחום התכנון והבנייה במגזר הלא-יהודי - מ-80 מיליון ש"ח שבהחלטה 922 נקבע כי יוקצו לתכנון מתארי ומפורט, ניצלו מינהל התכנון והרשויות המקומיות רק 39.2 מיליון ש"ח (49%), ומתוך 100 מיליון ש"ח שנקבע באותה החלטה כי יוקצו עבור...
  • dislike
    קידום תוכניות מתאר כוללניות - התוכנית הכוללנית לאום אל-פחם, שהוחל בהכנתה בשנת 2016, נועדה לקבוע מסגרת לתכנון המפורט ובכך לאפשר פיתוחה של העיר לטווח ארוך על ידי הוספת כ-23,320 יחידות דיור וכן לסייע במניעת עבירות בנייה. שבע השנים שחלפו ממועד הגשת התוכנית...
  • dislike
    קידום תוכניות איחוד וחלוקה ברשויות המקומיות שנבדקו - אום אל-פחם - לגבי שישה מתוך 12 (50%) מהמתחמים באום אל-פחם הכלולים בתוכניות מפורטות אשר אושרו לפני יותר מעשור ושבתוכם ניתן לבנות אלפי יחידות דיור, טרם הוחל בהכנת תוכניות איחוד וחלוקה שהן תנאי להוצאת ה...
  • dislike
    בנייה ללא היתר - ברשויות המקומיות אום אל-פחם, איעבלין, ירכא ושפרעם ובוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה גבעות אלונים, גליל מרכזי ועירון לא היה מידע על מספרם של המבנים שנבנו ללא היתר בתחומן של ארבע הרשויות, והן לא פעלו מספיק לאיתור, לאכיפה ולמניעת הבנייה לל...
  • dislike
    עיכובים בקידום פתרון קצה לביוב - לשם קידום תוכניות בנייה חדשות באיעבלין ובשפרעם, הוחל לפני למעלה מעשור, בשנת 2011, בביצוע קו ביוב חדש לעיר שפרעם, אשר אמור להתחבר למט"ש חיפה. הקו נועד לשרת את איעבלין ואת שפרעם, והוא מתוכנן להחליף את הקו הקיים כיום. עד ל...
  • dislike
    קידום התכנון המפורט בידי משרד השיכון במועצה המקומית ירכא - משרד השיכון, מלווה ומתקצב את התכנון של שבעה מתחמים בתחום המועצה המקומית ירכא. מחוז הצפון במשרד השיכון, המוביל את התכנון ביישובי הצפון לרבות במועצה המקומית ירכא, לא מינה חברת ניהול שתסייע בקידום...
  • dislike
    קידום תוכניות מועדפות למגורים (תמ"ל) באום אל-פחם - במהלך החודשים אפריל ומאי 2022 קיים חוקר שמינתה הוותמ"ל חמש ישיבות שבהן שמע את ההתנגדויות לתמ"ל 1077 ובמרץ 2023 הוא הגיש את המלצותיו, אולם עד מועד סיום הביקורת טרם התקבלה החלטת ועדת המשנה להתנגדויות בענ...
like
  • like
    מתן הסבר לציבור אודות תכנון הקרקעות הפרטיות באמצעות הליכי איחוד וחלוקה - באוגוסט 2021 פרסם מינהל התכנון באתר המרשתת (האינטרנט) שלו, חוברת המפרטת את ההליך להכנת תוכנית איחוד וחלוקה במגזר הלא-יהודי, והיא נשלחה לכל הרשויות המקומיות והוועדות המקומיות לתכנו...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי מינהל התכנון ומשרד השיכון יפעלו בשיתוף הרשויות המקומיות במגזר הלא-יהודי להשלמת התכנון המתארי, לקידום תכנון מפורט ולניצול התקציבים המוקצים לשם כך גם לפעילות מואצת להסרת החסמים הייחודיים לכל יישוב, בין היתר על ידי גיוס גורמי מקצוע ייעודיים - מתכ...
  • [alt]
    מומלץ כי הוועדה המחוזית חיפה תמפה את הסיבות שהביאו להתמשכות ההליכים הדרושים לאישור התוכנית הכוללנית של אום אל-פחם, ועם סיום הליכי הערר ובהתאם להכרעה בהם תפעל כדי להביאה למתן תוקף.
  • [alt]
    על המועצה המקומית איעבלין ולשכת התכנון המחוזית צפון לפעול למציאת פתרון לסוגיות המעכבות את קידום התוכנית הכוללנית של איעבלין כדי להביא לאישורה.
  • [alt]
    מומלץ כי עיריית אום אל-פחם והוועדה המקומית עירון וכן עיריית שפרעם והוועדה המקומית גבעות אלונים יפעלו לקידום תוכניות איחוד וחלוקה לפי תוכניות מפורטות שאושרו בסמוך למועד אישורן, וכן יפעלו לקידום תוכניות איחוד וחלוקה בתוכניות המפורטות שאושרו בעבר, כדי לאפ...
  • [alt]
    על מינהל התכנון, הוועדה המחוזית צפון, הוועדה המקומית הגליל המרכזי והמועצה המקומית ירכא לפעול יחדיו ללא דיחוי למציאת פתרונות לסוגיות המעכבות את קידום התכנון בירכא בהקדם, כדי להפשיר קרקעות לבנייה ולהגדיל את היצע יחידות הדיור ביישוב.

סיכום

במגזר הלא-יהודי קיים זה שנים מחסור בתוכניות מתאר ובתוכניות מפורטות. עובדה זו זכתה להתייחסות במסגרת החלטות ממשלה שהתקבלו בשנים 2021-2016 שתכליתן צמצום פערים, בין היתר על ידי קידום תכנון כוללני ותכנון מפורט והקצאת משאבים ייעודיים לכך.

הועלה כי על אף המשאבים שהוקצו בשנים האחרונות לקידום התכנון במגזר הלא-יהודי, מוסדות התכנון, הרשויות המקומות והוועדות המקומיות לא הצליחו להדביק את המחסור בהכנת תוכניות למיניהן שיביאו לפתרון מצוקת הדיור במגזר זה. הדבר נובע בין היתר מהצורך בעריכת שינויים בתוכניות מתאר מקומיות, ובאחד המקרים גם בתוכנית מתאר ארצית, הדורשים את אישור המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כחלק מהליך קידום התוכניות, מסוגיות משפטיות בנושא הבעלות הפרטית על הקרקע, מסוגיות הנוגעות לאיחוד וחלוקה, מבנייה ללא היתר הפוגעת בקידום התכנון וממידת שיתוף הפעולה בין הרשויות המקומיות למוסדות התכנון. המחסור בתכנון מפורט מונע הוצאת היתרי בנייה.

נוכח חשיבות הסדרת התפתחות היישובים במגזר הלא-יהודי, לרבות פתרון סוגיית המחסור ביחידות הדיור, על שר הפנים להנחות את גורמי התכנון הרלוונטיים למצוא פתרונות לקידום התכנון במגזר הלא-יהודי, למקד פעילות בנושא חשוב זה, ולבצע בקרה אחר קידום פתרונות הדיור במגזר הלא-יהודי, לצד הגברת האכיפה למניעת בנייה ללא היתר. על מינהל התכנון, משרד השיכון, הרשויות המקומיות והוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה לפעול במשותף ולרכז מאמצים למציאת פתרון לחסמים המעכבים את התכנון ביישובי המגזר הלא-יהודי.