לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מכרזים; תאגיד עירוני; התקשרות; התקשרויות

רקע

​כדי להבטיח שהרשות המקומית תעמוד בחובתה לחלק את משאביה בהליך מסודר ושקוף וכדי למנוע הקצאה לא-שוויונית של משאביה, קבע המחוקק, בין היתר, הסדרים לחלוקת משאבים על ידי הרשות. על פי פקודת העיריות [נוסח חדש], עירייה לא תתקשר בחוזה להעברת טובין, להזמנת טובין או לביצוע עבודה "אלא על פי מכרז פומבי". מהבחינה הציבורית, דיני המכרזים אמורים להגשים את עקרון השוויון באמצעות מתן הזדמנות שווה לכל אדם החפץ להגיש את מועמדותו. מהבחינה הכלכלית, דיני המכרזים מבטאים את השאיפה לנהוג בכספי הציבור באופן יעיל וחסכוני, תוך השגת מרב היתרונות למפרסם המכרז. על פי תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, החלות על השלטון המרכזי, מכרז המסגרת הוא מכרז פומבי הבנוי משני שלבים: בשלב הראשון ועדת המכרזים בוחרת יותר מספק מסגרת אחד וחותמת עם הספקים שנבחרו על הסכם מסגרת. זהות הספק שממנו תבוצע בפועל כל הזמנה של טובין, עבודה או שירותים (השלב השני) תיקבע מפעם לפעם במהלך תקופת הסכם המסגרת, לפי תנאי מכרז המסגרת. דיני המכרזים בשלטון המקומי אינם מסדירים את עריכתו של מכרז מסגרת ברשויות מקומיות. עם זאת, רשות מקומית שהחליטה לפרסם מכרז מסגרת נדרשת לשמור על עקרונות דיני המכרזים וההליך התחרותי, וביכולתה להקיש מהכללים החלים על השלטון המרכזי לעניין זה. משרד מבקר המדינה המליץ למשרד הפנים בדוח ביקורת משנת 2018 לקבוע הנחיות לרשויות המקומיות בכל הנוגע להליך ההתקשרות עם הזוכים בהסכמי מסגרת.

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוח על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2018 (2018), "עיריית רחובות - שיפוץ בית התרבות​" עמ' 393 - 451.​​


נתוני מפתח

  • 66%

    מהגופים שנבדקו (23 מתוך 35) פרסמו מכרזי מסגרת בשנים 2019 - 2022

  • 18.3 מיליון ש"ח

    שילמו בממוצע הגופים שנבדקו באמצעות מרכזי מסגרת, מדי שנה

  • 7

    המספר הממוצע של מכרזי מסגרת בגופים שפרסמו מכרזים אלה בשנים 2019 - 2022

  • 91%

    מהגופים שפרסמו מכרזי מסגרת (21 מתוך 23) עשו זאת ללא נהלים שמסדירים את הליכי הפרסום והניהול של מכרזי מסגרת

  • 20 שנה

    פרק הזמן שחלף מהמועד שבו אמור היה משרד הפנים להתקין תקנות הנוגעות להחלת הוראות לקיום מכרזים בתאגידים העירוניים, ולא עשה כן, למרות פסיקת בית המשפט ה...

  • 85%

    מהזוכים במכרזי החברה לפיתוח פתח תקווה בשנים 2019 - 2022 (64 מתוך 75) הציעו הצעה השווה למקדם ההנחה המזערי שנקבע בתנאי המכרז

  • 2 מתוך 7

    מספר המכרזים בעיריית יבנה שבהם מרבית התשלומים שולמו לספקים שלא הציעו את המחיר הזול ביותר, מתוך כלל המכרזים שבהם זכה יותר מספק אחד ובוצעו תשלומים

  • 19 פרויקטים

    בהם שילמה החברה לפיתוח פתח תקווה סכומים משמעותיים של בין מיליון ש"ח לכ-7.4 מיליון ש"ח לקבלנים בעבור ביצוע פרויקטים באמצעות מכרזי מסגרת, ללא בקרה כי...

פעולות הביקורת

​בחודשים מרץ עד דצמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את התקשרותן של רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים באמצעות מכרזי מסגרת. הבדיקה נעשתה בעיריות יבנה וקריית ביאליק (הרשויות המקומיות שנבדקו) ובחברה לפיתוח פתח תקווה (חלפ"ת); (להלן - ביקורת העומק). בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים. כמו כן, נשלחו שאלות ל-16 רשויות מקומיות ול-16 תאגידים עירוניים. הגופים שנבדקו במסגרת ביקורת העומק ומשלוח השאלות יכונו "כלל הגופים שנכללו בביקורת". 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    היעדר מסגרת נורמטיבית למכרזי מסגרת בשלטון המקומי - בעוד שלשלטון המרכזי נקבעה מסגרת נורמטיבית מפורטת לפרסום ולניהול מכרזי מסגרת - בחקיקה משנית ובהנחיות מינהליות – משרד הפנים לא קבע מסגרת נורמטיבית דומה לרשויות המקומיות ולתאגידים העירוניים. משרד מבקר המד...
  • dislike
    בקרה על רכש מכוח מכרזי המסגרת - אין בידי עיריות יבנה וקריית ביאליק רישום המפרט אילו הזמנות עבודה הוצאו מכוח מכרזי המסגרת שפרסמו בין השנים 2018 - 2022. בחלפ"ת, המנהלת מכרזים שבהם לעיתים קיימים פרקים שונים אחדים, נמצא כי אומנם קיים רישום המפרט אילו הזמנו...
  • dislike
    בחירת ספקי המסגרת במכרזי חלפ"ת - אופן ביצוע מכרזי המסגרת של חלפ"ת כלל שימוש ב"מחיר רצפה" (מקדם הנחה מזערי), שהביא בפועל לכך ש-11 מכרזים מתוך 12 מכרזי המסגרת שלגביהם קבעה חלפ"ת "מחיר רצפה" בוצעו במחיר זה שקבעה, אשר כלל הנחה שנעה בין 5% ל-25% ממחירי המחי...
  • dislike
    בחירת עיריית יבנה בהצעה יחידה במכרז מסגרת - במכרז מסגרת בתחום האינסטלציה בחרה עיריית יבנה בהצעה היחידה שהוגשה. שלא בהתאם לתקנות העיריות מכרזים והפסיקה, ועדת המכרזים של עיריית יבנה לא בחנה במכרזים בהם ניגש מציע יחיד אם אין חשש שהצעת המציע היחיד עולה על...
  • dislike
    אי-קביעת כללים לבחירת ספק מסויים מבין הספקים שזכו במכרז המסגרת - חלפ"ת ועיריית קריית ביאליק נתנו לעצמן שיקול דעת כללי, ללא כל מגבלות, לצורך בחירת הקבלן שיבצע עבודה מסוימת מבין רשימת קבלנים שזכו בשלב הראשון של המכרז, ללא כינוס ועדת מכרזים, ובלי לקבוע אמ...
  • dislike
    אי-יישום כללי הבחירה בספק מסויים מבין הספקים שזכו במכרז המסגרת - בעיריית יבנה נמצאו 31 הזמנות עבודה מתוך 315 הזמנות עבודה שבהן הזמנות העבודה ניתנו לספקים ללא הליך התמחרות, אף שהעבודות היו מעל הסכום שבו הליך התמחרות נדרש על פי תנאי המכרז, לעיתים אף פי ש...
  • dislike
    זהות הגורם האחראי על ביצוע שלב המכרז השני - עלה כי בעלי תפקידים בעיריות יבנה, קריית ביאליק, ופתח תקווה ובחלפ"ת הם שהחליטו באופן בלעדי מי מבין הזוכים במכרז המסגרת יבצע הזמנת עבודה מסוימת, ללא מעורבות של ועדת המכרזים או ועדה מקצועית אחרת, ללא בקרה כי הזמ...
  • dislike
    ערבות מכרז ודמי השתתפות - קיימים הבדלים גדולים בין גובה ערבות המכרז ודמי ההשתתפות שנקבעו במכרזי המסגרת של העיריות יבנה וקריית ביאליק ושל החלפ"ת. כך, גובה דמי הערבות במכרזים שנבדקו נע בין 0 ש"ח לבין 200,000 ש"ח, וגובה דמי ההשתתפות בהם נע בין 0 ש"ח לבין...
  • dislike
    העדפת עסק בשליטת אישה - נמצא כי בשני מכרזי מסגרת שפרסמה עיריית קריית ביאליק ובכל 13 מכרזי המסגרת שפרסמה חלפ"ת אין התייחסות להעדפת עסק בשליטת אישה.
  • dislike
    התקשרות עם יועצים באמצעות מכרז מסגרת בעיריית קריית ביאליק - אופן בחירת היועצים בעיריית קריית ביאליק, אינו מחייב את בחירתם באמצעות הליך שקוף ושוויוני ואף מבלי שהעירייה קבעה כללים שיבטיחו כי הוא מתבצע בהתאם לשיטת הבחירה עליה הוחלט וכי ניתן יהיה לקיים מעק...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      על משרד הפנים לבחון את הצורך בעדכון החקיקה החלה על השלטון המקומי ובאימוץ העקרונות שנקבעו במסגרת הנורמטיבית החלה על השלטון המרכזי, בשינויים המתחייבים, ובין היתר בכל הנוגע לניהול מכרזי מסגרת, תוך התאמתם גם לשינויים שחלו בחלוף הזמן וכן תוך ביצוע התאמות לש...
    • [alt]
      נוכח היעדרן של הנחיות פרטניות הנוגעות למכרזי מסגרת בשלטון המקומי ונוכח מורכבות המכרזים הללו והיקפם, מומלץ לעיריות יבנה וקריית ביאליק ולחברה לפיתוח פתח תקווה, ולכלל הרשויות שעורכות מכרזי מסגרת, לקבוע נהלים אשר יכללו הוראות שמטרתן להבטיח כי מכרזי המסגרת...
    • [alt]
      מומלץ לעיריות יבנה וקריית ביאליק ולחלפ"ת לקבוע כללים שיאפשרו להן לקיים בקרה על הזמנות העבודה שהוציאו מכוחו של מכרז המסגרת שפרסמו, ובהם לכלול שדות מובנים במערכת הממוחשבת הנדרשים לביצוע בקרה על עבודות שהוצאו מכוח מכרז.
    • [alt]
      בשלב הראשון של מכרז המסגרת על עיריית קריית ביאליק להקפיד כי המכרזים שהיא מפרסמת יכללו אמות מידה ברורות ומדידות לבחירה בספקים הזוכים, וככל שבחירת הזוכה היא בהתאם להצעה הזולה ביותר, מן הראוי לציין זאת מפורשות. בשלב השני של המכרז על חלפ"ת ועיריית קריית בי...
    • [alt]
      על חלפ"ת לבחון אם דרך פעילותה, שבו היא קובעת את מקדם ההנחה המרבי ובמחיר זה מבוצע המכרז בפועל, עולה באופן מיטבי עם עקרונות דיני המכרזים, שכן באופן מעשי אין כמעט תחרות על רכיב המחיר. על חלפ"ת להקפיד כי המכרזים שהיא מפרסמת יממשו את העקרונות העומדים בבסיס...

    סיכום

    הרשות המקומית נדרשת לחלק את משאביה בהליך מסודר ושקוף כדי למנוע הקצאה לא-שוויונית של משאביה ולהבטיח מינהל תקין, תחרות הוגנת ומתן הזדמנות שווה לכול. בביקורת עלה כי החקיקה המסדירה את עריכתם של מכרזים פומביים ברשויות מקומיות אינה מסדירה את עריכתם של מכרזי מסגרת. כמו כן, משרד הפנים טרם התקין את התקנות הנוגעות להחלת הוראות לקיום מכרזים בתאגידים עירוניים. זאת אף שחלפו כ-20 שנה מהמועד שבו אמורות היו להיות מותקנות תקנות אלו, אף שמבקר המדינה העיר על כך בדוחותיו ולמרות פסיקת בית המשפט העליון בנושא.

    הממצאים שעלו בדוח זה מחדדים את הצורך שמשרד הפנים ינחה את הרשויות המקומיות ואת התאגידים העירוניים בנוגע לאופן ניהול הליך מכרז מסגרת לנוכח מאפייניו הייחודיים, וזאת כדי להבטיח את קיומם של ערכי השוויון וההגינות העומדים ביסוד שיטת המכרזים בשלבים השונים של המכרז, ויבחן את הצורך בעדכון החקיקה החלה על השלטון המקומי, תוך אימוץ העקרונות לניהול מכרזי מסגרת שנקבעו בחקיקה החלה על השלטון המרכזי, בשינויים המתחייבים. על הרשויות המקומיות והתאגידים העירוניים להבטיח שפרסומם וניהולם של מכרזי המסגרת ייעשו תוך שמירה על עקרונות דיני המכרזים ולפעול ביעילות, בשקיפות ובהגינות, תוך מתן הזדמנות שווה למציעים, הן בבחירת ספקי המסגרת והן בחלוקת העבודות ביניהם.


    עשוי לעניין אותך

    הביקורת הקודמת:

    מבקר המדינה, דוח על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2018 (2018), "עיריית רחובות - שיפוץ בית התרבות​" עמ' 393 - 451.​