רקע
ב-1.11.22 התקיימו הבחירות לכנסת העשרים וחמש. דוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת חשבונותיהן של מרבית הסיעות והרשימות לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש, שתחילתה ב-3.7.22 וסופה ביום הבחירות 1.11.22 (להלן - תקופת הבחירות) - נמסר ליו"ר הכנסת בדצמבר 2023. באותו המועד נמסר ליו"ר הכנסת גם דוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של מרבית הסיעות בכנסת העשרים וארבע בתקופה שבין 1.4.21 ל-30.11.22 (להלן - התקופה השוטפת).
בדוח לתקופת הבחירות לא נכללו תוצאות הביקורת לגבי שתי רשימות מועמדים שהתמודדו בבחירות לכנסת העשרים וחמש: הרשימה בל"ד - אלתג'מוע אלווטני אלדמוקרטי בראשות סמי אבו שחאדה, אשר הוגשה מטעם הסיעה "אלתג'מוע אלווטני אלדמוקרטי" (להלן - בל"ד); והרשימה המשותפת חד"ש תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי (להלן - הרשימה המשותפת חד"ש תע"ל) שהגישו שתי הסיעות "התנועה הערבית להתחדשות" (להלן - תע"ל) ו-"חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים)" (להלן - חד"ש).
נוסף על כך, בדוח לתקופה השוטפת לא נכללו תוצאות הביקורת על חשבונותיהן השוטפים של הסיעות בל"ד, תע"ל וחד"ש.
דוחותיהן הכספיים של הסיעות האמורות לתקופת הבחירות ולתקופה השוטפת הוגשו למשרדי באיחור ניכר מהמועד שנקבע, ואולם מצאתי לנכון לקבל את הדוחות שהוגשו באיחור, וזאת בשל החשיבות של ביצוע ביקורת על סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות והיו זכאיות למימון ממלכתי (ראו להלן בפרק על מסירת דוחות כספיים למבקר המדינה). לפיכך, דוח זה כולל את תוצאות הביקורת על החשבונות לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש של שתי הרשימות: בל"ד והרשימה המשותפת חד"ש תע"ל וכן את תוצאות הביקורת על החשבונות לתקופה השוטפת של שלוש הסיעות בל"ד, חד"ש ותע"ל.
המסד הנורמטיבי
חוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - החוק), קובע כי סיעות ורשימות המתמודדות בבחירות לכנסת זכאיות למימון ממלכתי של הוצאות הבחירות בתנאים המפורטים בו. נוסף על כך, הוראות החוק מטילות על כלל הסיעות והרשימות מגבלות בדבר הוצאותיהן והכנסותיהן בכל הנוגע לבחירות.
אשר למפלגות המיוצגות בכנסת על ידי סיעות, קובע החוק כללים בנוגע להכנסותיהן, להוצאותיהן ולניהול חשבונותיהן השוטפים.
מכוח החוק קבע מבקר המדינה הנחיות לסיעות ולרשימות בדבר הדרך לניהול חשבונותיהן - הנחיות מבקר המדינה לפי חוק מימון מפלגות בדבר ניהול ענייניה הכספיים של סיעה, התשס"ט-2009 (להלן - הנחיות מבקר המדינה או ההנחיות).
לפי החוק, על הסיעות והרשימות לנהל את חשבונותיהן לפי הנחיות מבקר המדינה ולרשום את כל הכנסותיהן והוצאותיהן, ומערכות החשבונות של הסיעות והרשימות עומדות לביקורת מבקר המדינה.
בחוק נקבע כי על נציגי הסיעות והרשימות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן של הסיעות והרשימות ואת הדוחות הכספיים שלהן בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
לפי סעיף 10 לחוק, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות. בדוח שעל מבקר המדינה למסור, כאמור, עליו לציין:
אם הסיעות והרשימות, לרבות סיעות משתתפות מטעם רשימות משותפות, ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה;
אם הוצאות הבחירות שלהן היו בגבולות שנקבעו בחוק;
ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.
מסירת דוחות כספיים למבקר המדינה
סעיף 10(א) לחוק קובע כי על סיעות ורשימות להגיש למבקר המדינה את חשבונותיהן לתקופת הבחירות ודוח כספי לאותה תקופה "תוך 24 שבועות מהיום שבו פורסמו תוצאות הבחירות".
לפי סעיף 10(ג1) לחוק "יראו שנה שבה מתקיימות הבחירות לכנסת כמסתיימת בתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות... יראו שנה שלאחר הבחירות כמתחילה בתחילת החודש אחרי פרסום תוצאות הבחירות וכמסתיימת בתום שנת הכספים הבאה".
לפי החוק, המועד למסירת החשבונות והדוחות הכספיים לבחירות לכנסת העשרים וחמש וכן למסירת חשבונותיהן השוטפים של הסיעות בכנסת העשרים וארבע לתקופה שבין 1.4.21 ל-30.11.22 (להלן - התקופה השוטפת) היה ב-27.4.23.
לפי סעיף 10(ו) לחוק, ועדת הכספים של הכנסת רשאית, בהסכמת מבקר המדינה, לדחות את מועד הגשת החשבונות של הסיעות למבקר המדינה.
נציגי שלוש הסיעות - בל"ד, תע"ל וחד"ש - פנו לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לדחיית מועד ההגשה של דוחותיהן הכספיים לתקופת הבחירות לכנסת העשרים וחמש ולתקופה השוטפת הנלווית שבין 1.4.21 ל-30.11.22, והוועדה אישרה להן להגיש את דוחותיהן הכספיים עד 30.6.23.
על אף האמור לעיל, החשבונות והדוחות הכספיים של הסיעות האמורות לשתי התקופות נמסרו למשרדי חודשים מספר לאחר המועד שקבעה הוועדה (האיחורים נעו בין חודשיים לשישה חודשים). בהתאם להמלצתי, בתוקף סמכותי לפי סעיף 10(ג) לחוק נשללו מחד"ש ומתע"ל, שתי הסיעות אשר מיוצגות בכנסת העשרים וחמש, 5% מהמימון הממלכתי שלו הן היו זכאיות בשל אי־מסירת הדוחות במועד. סיעת בל"ד אינה מיוצגת בכנסת העשרים וחמש, ולפיכך אינה זכאית לקבל מאוצר המדינה מימון עבור הוצאותיה השוטפות.
תוצאות הביקורת
תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות התבססו על הדוחות הכספיים שהן מסרו למשרדי; על חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; על בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; על השלמות, תיקונים והסברים של נציגי הסיעות והרשימות, לרבות שימועים שהתקיימו לבקשתם; וכן על הצהרות של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג)לחוק.
לפי החוק, כל אימת שמבקר המדינה קובע כי סיעה או רשימה פעלו שלא על פי הוראות החוק או לא ניהלו את חשבונותיהן לפי ההנחיות, יורה יושב ראש הכנסת כי יישלל מהן מימון ממלכתי בשיעור הקבוע בחוק. עם זאת, החוק הקנה למבקר המדינה את הסמכות להמליץ בנסיבות המצדיקות זאת כי יישלל סכום קטן מהסכום הקבוע בחוק.
במסגרת שיקול הדעת שהופקד בידי לקביעת הסכום שיופחת מהשיעור הקבוע בחוק, וזאת על פי סעיף 10(ה) לחוק, הבאתי בחשבון, בין היתר, את מידת החומרה של כל הפרה, את מספר ההפרות, את סכומן, את תדירותן, את הסברי נציגי הסיעות והרשימות ואת האיחור במסירת הדוחות הכספיים למשרדי.
המשך קריאה בקובץ המצורף מעלה