לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
חינוך; אנגלית; בחינות בגרות

רקע

השפה האנגלית נחשבת לשפה המרכזית ביותר בעולם, וידיעתה היא תנאי הכרחי לתפקוד בסיסי במישורים רבים וכלי חשוב להשתלבות בחיים המודרניים בישראל ומחוצה לה. ידע רב וחשוב בעולם מועבר כיום באנגלית, והשימוש בה בחיי היום-יום נרחב ביותר - בתקשורת, בתרבות, בערוצים האלקטרוניים, במרשתת (באינטרנט), בלימודים, במדע ובסחר בין-לאומי. בקיאות באנגלית היא תנאי לקבלה ללימוד במוסדות האקדמיים בישראל ובמדינות אחרות. ידיעת אנגלית מועילה גם למוביליות חברתית ולהשתלבות בשוק העבודה המשתנה - למציאת עבודה טובה יותר, ליזמות ולפתיחת עסקים בארץ ובעולם ולמעבר קל בין מקומות עבודה. לפיכך אנגלית היא ממקצועות הליבה המרכזיים במערכת החינוך.

הוראת האנגלית בישראל מושתתת על התפיסה שלפיה על כל בוגר של מערכת החינוך לשלוט בכל ארבע מיומנויות השפה - הקשבה והבנה של השפה המדוברת, דיבור, קריאה וכתיבה, וכן להיות בעל יכולת להשתמש בשפה למטרות שונות: אקדמיות, תעסוקתיות, פרטיות וציבוריות. מקצוע האנגלית נלמד בבתי הספר בכל שכבות הגיל ובכל המגזרים, והוא מקצוע חובה מכיתה ג' ועד לסיום כיתה י"ב. 

באמצע העשור הקודם התגבשה במשרד החינוך התפיסה כי יש להתמודד עם הבעיות בהוראת האנגלית בבתי הספר - ובהן שליטה דלה של התלמידים באנגלית, בעיקר באנגלית דבורה, ומחסור במורים בעלי הכשרה מתאימה להוראת השפה. בניסיון לפתור בעיות אלה החל משרד החינוך להפעיל בספטמבר 2017 תוכנית רב-שנתית - "התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית" (התוכנית הלאומית לאנגלית), שנועדה לחזק את האנגלית המדוברת בפי התלמידים, להגדיל את שיעור הנבחנים ברמות המוגברות של בחינות הבגרות ולשפר את איכות הוראת האנגלית. התוכנית יועדה לבתיה"ס היסודיים, לחטיבות הביניים ולחטיבות העליונות. התוכנית נועדה להימשך חמש שנים, אולם צומצמה מאוד במהלך שנת 2020, ולמעשה הופסקה באופן בלתי רשמי.


נתוני מפתח

  • 66% לעומת 26% בלבד

    שיעור הנבחנים בבחינת הבגרות באנגלית ברמת 5 יח"ל בשנת 2022 ביישובים שבאשכולות החברתיים-כלכליים הגבוהים (7 - 10) (66%) לעומת היישובים שבאשכולות החברת...

  • 54% לעומת 27% בלבד

    שיעור הנבחנים בבחינת הבגרות באנגלית ברמת 5 יח"ל בשנת 2022 במגזר היהודי (54%) לעומת המגזר הלא-יהודי (27%)

  • 55% ו-23%

    שיעורי התלמידים שלא נבחנו בבחינת הבגרות באנגלית בשנת 2022 במגזר החרדי (55%) ובמגזר הבדואי (23%)

  • 30% לעומת 36%

    שיעור בוגרי 5 יח"ל אנגלית שקיבלו במבחן הפסיכומטרי פטור מלימודי השלמה באנגלית במוסדות להשכלה גבוהה בשנת 2022 (30%) - ירידה לעומת השיעור בשנת 2015...

  • 711, 26% ו-3,300

    מספר המורים לאנגלית החסרים במערכת החינוך לפני שנת הלימודים התשפ"ג (שהחלה בספטמבר 2022); שיעורם ומספרם של המורים לאנגלית שאינם בעלי ההכשרה הדרושה לה...

  • 3 מתוך 5 שנים

    התוכנית הלאומית לאנגלית נועדה להימשך חמש שנים, אך פעלה כמסגרת מגובשת רק שלוש שנים. היא הופסקה ללא החלטה רשמית וללא בחינת תרומתה

  • 75% ו-88%

    שיעורי הירידה בהיקף השעות הייחודיות לתוכנית "סולמות" לתלמידי 4 ו-5 יח"ל באנגלית בשנת הלימודים התשפ"א

  • 53% בלבד

    שיעור בתיה"ס (327 מתוך יעד של 620) שהופעלה בהם תוכנית Let's Talk לאנגלית דבורה בכיתות ז' בשנת הלימודים התשפ"ג

פעולות הביקורת

​בחודשים פברואר עד ספטמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את מדיניותו ואת פעולותיו של משרד החינוך ושל מחוזותיו בשנים 2017 - 2023 להגברת שליטת התלמידים בשפה האנגלית בשלבי החינוך השונים, ובכלל זה נבדקו תחומים אלה: יישום התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית; המחסור במורים לאנגלית ודרכי ההתמודדות עימו; השינויים בתוכניות הלימודים באנגלית; הפערים ברמת לימודי האנגלית ובהישגים הלימודיים בין התלמידים והבוגרים של מערכת החינוך; מדידה והערכה של לימודי האנגלית. הביקורת נעשתה בגופים וביחידות האלה שבמשרד החינוך: המפקחת המרכזת של מקצוע האנגלית (מפמ"רית אנגלית); המזכירות הפדגוגית - הגורם האחראי לתוכני הלימוד ולדפוסי ההוראה וההערכה של מקצוע האנגלית; אגף בכיר כוח אדם בהוראה האחראי לתנאי העסקה של עובדי הוראה ולקבלת עובדי הוראה חדשים; מינהל עובדי הוראה האחראי ללמידה ולהתפתחות המקצועית של עובדי ההוראה במשרד החינוך; המפקחות על האנגלית במחוזות המשרד; המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מלו"א) המסייע בתהליכי המיון, באמצעות מבחנים, של המועמדים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    הישגי התלמידים בלימודי האנגלית בהשוואה בין יישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים שונים - על פי הנתונים בשנת 2022, תמונת המצב של הפערים בתחום ההיבחנות בבחינות הבגרות באנגלית מצביעה על פערים ניכרים בין תלמידים מקבוצות אוכלוסייה שונות ברמת האנגלית בסיימם את לי...
  • dislike
    הישגי התלמידים בלימודי אנגלית בהשוואה בין המגזר היהודי למגזר הלא-יהודי - על פי הנתונים בשנת 2022, רמת האנגלית של תלמידי המגזר היהודי, כפי שהיא משתקפת בבחינות הבגרות, הייתה גבוהה במידה ניכרת מרמת האנגלית בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי: שיעור הנבחנים בבחינו...
  • dislike
    השליטה באנגלית של בוגרי מערכת החינוך - לפי נתוני בחינות המיון באנגלית של המועמדים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בשנת 2022, רמת השליטה של בוגרי מערכת החינוך בשפה האנגלית נמוכה, וזאת אף שבאותה עת חלפו כחמש שנים מתחילת התוכנית הלאומית לאנגלית. רובם של הנב...
  • dislike
    משך הפעלת התוכנית הלאומית לאנגלית - אף שהתוכנית נועדה להימשך חמש שנים, היא פעלה כמסגרת מגובשת וקוהרנטית רק שלוש שנים, בשנות הלימודים התשע"ח - התש"ף (2017 - 2020). דוח הסטטוס האחרון של התוכנית הלאומית הוכן במאי 2020 (לקראת סוף שנה"ל התש"ף) וחלק מרכיביה...
  • dislike
    תקצובה של התוכנית הלאומית לאנגלית - לתוכנית הלאומית לאנגלית לא הוכנה תוכנית תקציבית ליישומה השנתי והרב-שנתי אשר משקפת את יעדיה המרכזיים. בפועל, התקציבים שנועדו לתוכנית נכללו במסגרת תקציב האגף לתוכניות לאומיות שבמשרד החינוך, ולמרכיביה הוקצה תקציב באופן...
  • dislike
    הפעילות להגדלת מספר הלומדים לבגרות מוגברת במסגרת התוכנית הלאומית לאנגלית - האמצעי העיקרי להשגת היעד של הגדלת מספר התלמידים הלומדים במסלול מוגבר לבגרות היה תוכנית "סולמות". במסגרת התוכנית קיבלו החטיבות העליונות תוספת של שעות שבועיות לתגבור התלמידים בעלי...
  • dislike
    הפעלת תוכניות לקידום השפה הדבורה במסגרת התוכנית הלאומית לאנגלית - לצורך השגת היעד המרכזי בתוכנית הלאומית - קידום השפה הדבורה - גיבש משרד החינוך רצף תוכניות לכל שלבי החינוך: לחינוך היסודי, לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה. לאחר שנתיים עד שלוש שנים מאז הפע...
  • dislike
    הטיפול במחסור במורים לאנגלית במסגרת התוכנית הלאומית לאנגלית - אחד היעדים המרכזיים שנקבעו לתוכנית הלאומית לאנגלית הוא חיזוק איכות ההוראה, ובכלל זה מתן פתרונות למחסור המתמשך במורים לאנגלית, הן המחסור הכמותי - משרות בלתי מאוישות של מורים לאנגלית בבתי"ס, ו...
  • dislike
    הערכת התוכנית הלאומית לאנגלית - בשנה"ל התשע"ז ביצעה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) הערכה לתוכנית הלאומית לאנגלית; ההערכה התמקדה במצב במערכת החינוך ערב הפעלת התוכנית. ראמ"ה ביצעה הערכה נוספת בשנת התשע"ח, ובה היא בחנה חלק ממרכיבי התוכנית. במסג...
  • dislike
    הדרכת המורים לאנגלית בבתי הספר - משרד החינוך מעסיק עובדי הוראה כמדריכים במערכת החינוך, אשר מסייעים למורים בנושאים מקצועיים ופדגוגיים. על פי הנתונים בסוף שנה"ל התשפ"ג, כ-28% מכלל בתיה"ס (1,346 מתוך 4,870 בתיה"ס) קיבלו הדרכה באנגלית; כ-10% מכלל בתיה"ס נז...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      גיבוש תוכנית רב-שנתית לקידום לימודי האנגלית בהמשך לתוכנית הלאומית משנת 2017 - מומלץ כי משרד החינוך - בהובלת המפמ"רית לאנגלית ובשיתוף יחידות רלוונטיות נוספות - יגבש תוכנית המשך רב-שנתית לתוכנית הלאומית שתתבסס על הפקת לקחים מקיפה מביצוע התוכנית הלאומית ו...
    • [alt]
      נקיטת צעדים לצמצום הפערים בהישגים של התלמידים בלימודי האנגלית - לנוכח הפערים הניכרים בהישגי התלמידים הנמנים עם קבוצות אוכלוסייה שונות בבחינות הבגרות כחמש שנים לאחר תחילת התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית, מומלץ כי משרד החינוך ינתח את הסיבות להם ואת...
    • [alt]
      יצירת רצף והלימה של עקרונות הוראת האנגלית ודגשיה מהלימודים במערכת החינוך עד ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה - מומלץ שמשרד החינוך יבחן את הסיבות לכך שרוב בוגרי מערכת החינוך שנבחנו ברמות 4 ו-5 יח"ל בבגרות באנגלית אינם מגיעים לרמת פטור בבחינות הכניסה באנגלי...
    • [alt]
      פיתוח והפעלה של כלי הערכה להישגי התלמידים באנגלית לכל שלבי החינוך - מומלץ כי מטה משרד החינוך יפתח כלי הערכה מקצועיים המתבססים על סטנדרטים אחידים, שיאפשרו לבחון את ההישגים באנגלית של התלמידים בשלבי החינוך השונים וכן יאפשרו לאתר חסמים בלמידה ובהוראה כדי...
    • [alt]
      קידום פתרון למחסור הכמותי והאיכותי במורים לאנגלית - מומלץ כי משרד החינוך יעשה שימוש במודל לחיזוי ההיצע והביקוש למורים שהחל לגבש לפני קרוב לעשור כדי להפיק אומדנים לביקוש ולהיצע העתידיים של המורים לאנגלית ויבטיח שתהיה ברשותו תמונת מצב מהימנה, כבסיס מושכל...

    סיכום

    אף שהיעד המרכזי בתוכנית הלאומית לאנגלית של הגדלת מספר התלמידים הלומדים לבחינת הבגרות באנגלית במסלול מוגבר (של 4 ו-5 יח"ל) הושג, נמצאו פערים גדולים ברמת האנגלית של התלמידים בסיימם את הלימודים במערכת החינוך: בקרב שכבות האוכלוסייה השייכות לאשכולות החברתיים-כלכליים הגבוהים שיעורי הנבחנים בבחינות הבגרות באנגלית ברמת 5 יח"ל מכלל תלמידי י"ב היו גבוהים הרבה יותר מאלה שבקרב שכבות האוכלוסייה השייכות לאשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים, ונתונים דומים לכך הועלו בקרב תלמידי המגזר היהודי בהשוואה לתלמידים מהמגזר הלא-יהודי. עוד מצביעים ממצאי הביקורת על כך שלאחר כחמש שנים מאז תחילת התוכנית הלאומית לאנגלית, בשנת 2022, רמת השליטה של הבוגרים בשפה האנגלית שנבחנו בבגרות ברמה של 4 ו-5 יח"ל נותרה נמוכה: על פי נתוני בחינות המיון באנגלית של המועמדים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה רובם הגדול לא הגיעו לרמת "פטור" מלימודי השלמה באנגלית. יעד מרכזי נוסף של התוכנית לא הושג: המחסור במורים לאנגלית - הכמותי והאיכותי - נותר גבוה.

    על אף הישגיה של התוכנית הלאומית לאנגלית - גם אם החלקיים - צמצם משרד החינוך במידה רבה מאוד את התוכנית הלאומית לאנגלית במהלך שנת 2020, וזאת ללא החלטה פורמלית, בלי שהפיק ממנה לקחים ובלי שהעריך את השפעת מכלול פעולותיה על השגת יעדיה.

    מומלץ כי שר החינוך - בשיתוף גורמי המקצוע במטה משרד החינוך ובראשם המפמ"רית לאנגלית - יגבש תוכנית המשך לתוכנית הלאומית שתתבסס על הפקת לקחים מקיפה מביצוע התוכנית הלאומית, יקבע לה יעדים שנתיים ורב-שנתיים לרבות יעדים לפעולות לצמצום הפערים בהישגים של אוכלוסיות התלמידים השונות, יקצה את המשאבים הנדרשים ליישומה ויעקוב אחר ביצועה. ביעדים אלה ייכללו יעדים המקדמים את הטמעת עקרונות ה-CEFR ששולבו בתוכניות הלימוד גם בדרכי ההערכה של הישגי התלמידים וכן בפיתוח המקצועי של המורים, ומומלץ כי המשרד יעשה זאת במיוחד כהכנה של תלמידי ישראל למבחן PISA הבין-לאומי שיבחן בשנת 2025 את הטמעת העקרונות האלה בהוראת האנגלית. עוד מומלץ כי השר יפעל - בשיתוף גורמי המקצוע במשרד ובראשם מינהל עובדי הוראה, משרדי ממשלה נוספים, נציגים של המגזרים העסקי והאזרחי וארגוני המורים - לגיוס מורים איכותיים לאנגלית, יבחן את תחזיות הביקושים העתידיים למורים לאנגלית ויקבע בהתאם לתחזית יעדים רב-שנתיים לגיוס מורים כדי להתגבר על המחסור במורים או לכל הפחות לצמצמו.