לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תעסוקה; כוח אדם; הפרטה; רשויות מקומיות

רקע

​הרשויות המקומיות מספקות לתושביהן שירותים ממלכתיים ומקומיים מסוגים שונים הן באמצעות עובדים המועסקים על ידיהן ישירות והן באמצעות עובדים המועסקים על ידי גורמים חיצוניים שעימם מתקשרות הרשויות המקומיות במסגרת פעילותן השוטפת. לצורך כך הרשויות המקומיות נעזרות בספקים חיצוניים, ובהם קבלני שירות. חלק מההתקשרויות של הרשויות המקומיות נעשות באמצעות מכרזים משותפים של החברה למשק וכלכלה (משכ"ל). קבלן השירות הוא שמעסיק את העובדים, מתקשר איתם בחוזה ודואג לתנאים ולזכויות שלהם. צורת העסקה זו עלולה להגביר את פגיעותם של עובדי קבלני השירות, בשל חוסר ביטחון תעסוקתי, תנאי העסקה משתנים, שכר נמוך ותנאים סוציאליים מינימליים. עובדים אלה חשופים אפוא לניצול יותר מעובדים אחרים, וגובר בעניינם הצורך באכיפת דיני העבודה על ידי המעסיק. הצורך בהקפדה על קיום דיני העבודה מקבל משנה תוקף כאשר מזמין השירות הוא גוף ציבורי. בחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011, יוחדו הסדרים חוקיים לשמירה על זכויותיהם של עובדים מוחלשים ובהם עובדי קבלן. לשם כך נקבעה בחוק אחריותם המינהלית, האזרחית והפלילית של מזמיני שירות, ובהם הרשויות המקומיות, בכל הקשור לשמירת זכויותיהם של עובדי הקבלן בחצרותיהם.


נתוני מפתח

  • כ-105,000

    עובדי קבלני שירות - כ-55,000 בתחום הניקיון, וכ-50,000 בתחום השמירה והאבטחה הועסקו בישראל ב-2023 על פי נתוני משרד העבודה

  • 885,540 ש"ח

    סך השווי הכספי של 18,858 הפרות שכר שהתגלו בביקורות משכ"ל ב-2022

  • כ-19 מיליון ש"ח

    סכום הכספים שהושבו לעובדי קבלני שירות בזכות פעילות המחלקה לאכיפת זכויות עובדים במשכ"ל (ביקורות שכר ותלונות עובדים) בשנים 2012 - 2023

  • 36%

    מעובדי הקבלן שראיין צוות הביקורת בחמש הרשויות המקומיות שנבדקו (18 מתוך 50), לא היו מודעים לכל הזכויות המגיעות להם

  • 108,112 ש"ח

    סך השווי הכספי של 1,096 הפרות שכר כספיות בשנים 2020 - 2022 בארבע מהרשויות שנבדקו: 52,912 ש"ח - סך השווי של 403 הפרות בעיריית בני ברק, 6,863 ש"ח - ס...

  • 30%

    שיעור הפרת "תשלומי קרן השתלמות" מסך כל הפרות השכר בשנים 2020 - 2022 בעפולה; 16% - שיעור הפרת "תשלום דמי הבראה" בנתניה; 23% - שיעור הפרת "מתן חופשה...

  • 563 ש"ח

    השווי הכספי הממוצע להפרת שכר פר עובד בשנים 2020 - 2022 בבני ברק; בקריית ים - 491 ש"ח; בנתניה - 327 ש"ח; בעפולה - 124 ש"ח; במשגב - לא חושבה עלות הפר...

  • 331

    מספר הפניות של עובדי קבלן בתחום האבטחה והשמירה ושל עובדי ניקיון למוקד התלונות של משכ"ל בשנת 2022 (301 ו-30 בהתאמה)

פעולות הביקורת

​בחודשים מאי עד נובמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את העסקתם של עובדי קבלני שירות ברשויות המקומיות. הבדיקה נעשתה בחמש רשויות מקומיות: בעיריות בני ברק, נתניה, עפולה וקריית ים ובמועצה האזורית משגב (הרשויות המקומיות שנבדקו). בדיקות השלמה נעשו בחברה למשק וכלכלה בע"מ (משכ"ל) ובמשרד העבודה - מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה. הביקורת התמקדה בעובדי קבלני שירות המועסקים בתחומי הניקיון, השמירה והאבטחה - תחומים שבהם נדרש ריבוי ידיים עובדות והשכר נמוך. בביקורת נבדקו מנגנוני הפיקוח והבקרה שמפעילות הרשויות המקומיות על תנאי ההעסקה של עובדים אלה וכן מודעות העובדים לזכויותיהם. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    החלטה על העסקת עובדים באמצעות קבלני שירות - היקף ההתקשרויות עם קבלני שירות בשנת 2022 עמד על 55,503,098 ש"ח בעיריית בני ברק (כ-300 עובדים), 58,442,717 ש"ח בעיריית נתניה (כ-600 עובדים), 12,495,033 ש"ח בעיריית עפולה (כ-186 עובדים), 8,566,028 ש"ח בעיריית ק...
  • dislike
    הגנה על זכויות עובדים - נוהל עירוני - שלא בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד הפנים מדצמבר 2016 בו נקבע כי על מנכ"ל רשות מקומית לוודא הכנתו של נוהל פנימי פרטני מחייב בנושא העסקת עובדי קבלן, המותאם להוראות החשב הכללי 7.11.3 ולוודא כי הרשות פועלת על פיו, עלה כי עיריו...
  • dislike
    פיקוח על זכויות עובדים באמצעות משכ"ל - במסגרת ניהול ההתקשרות של רשויות מקומיות באמצעות מכרזי משכ"ל עם קבלני שירות בהיקף כספי שבשנת 2022 הסתכם ב-1,423,643,401 ש"ח ובשנת 2023 (ינואר - יוני) הסתכם ב-823,295,417 ש"ח, המחלקה לאכיפת זכויות עובדים במשכ"ל מבצע...
  • dislike
    מוקד טלפוני לפניות של עובדי קבלן - נמצא כי על אף שבחוק להגברת האכיפה נקבע כי על מזמין שירות לקבוע דרך יעילה במקום העבודה למסירת הודעה על פגיעה בזכויות עובדים של הקבלן המועסקים אצלו, מספרי הטלפון שפורסמו על ידי משרד העבודה ויחידת הביקורת בחשב הכללי במשר...
  • dislike
    מינוי בודק שכר - נמצא כי אף שהחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011 (החוק להגברת האכיפה), קבע כי בודק שכר יערוך בדיקות בעניינם של 10% מהעובדים לפחות, אחת לתשעה חודשים לפחות, עיריות עפולה וקריית ים לא מינו בודק שכר מטעמן ולכן לא בוצעו בדיקות שכר...
  • dislike
    פיקוח על תנאי ההעסקה של עובדי קבלני שירות ברשויות המקומיות שנבדקו - עיריית עפולה לא ביצעה ביקורות שכר ל-131 (כ-71%) מעובדי הקבלן שהיא מעסיקה באמצעות שלושה קבלני שירות. המועצה האזורית משגב ביצעה ביקורות שכר, אך בשלושה מתוך שישה דוחות ביקורת שכר לא צוין...
  • dislike
    הפרות שכר - סך השווי הכספי של הפרות השכר בשנים 2020 - 2022 בעיריית בני ברק עמד על 52,912 ש"ח ובממוצע פר עובד שנבדק - 563 ש"ח; בעיריית נתניה - 6,863 ש"ח ובממוצע פר עובד שנבדק - 327 ש"ח; בעיריית עפולה - 1,724 ש"ח ובממוצע פר עובד - 124 ש"ח; בעיריית קריית...
  • dislike
    מעקב אחר ממצאי בדיקות השכר - בעיריות בני ברק, נתניה וקריית ים הסתפקו בהצהרת קבלני השירות על תיקון ההפרות, בעוד בדיקת המעקב של בודק השכר העלתה כי חלק לא תוקנו. כך למשל ב-50 מתוך 715 הפרות שכר שהתגלו ב-22 בדיקות שכר שבוצעו בין ינואר 2020 לאוגוסט 2022 בעי...
  • dislike
    בטיחות בעבודה - הבדיקה העלתה כי למרות אחריותן לבטיחות עובדי הקבלן המועסקים בחצרותיהן בהתאם לנקבע בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970 ובחוזר המנכ"ל 9/2016, בעיריות בני ברק, נתניה ובמועצה האזורית משגב לא קיים נוהל פנימי בנוגע למעקב אחר בטיחותם ש...
  • dislike
    מנגנונים להגשת תלונות - אף שבהוראת תכ"ם 8.2.1 נקבע כי יש להתקין במקום בולט וגלוי תיבה לקבלת תלונות מאת עובדי הקבלן, עיריות בני ברק ונתניה לא הציבו תיבה לקבלת תלונות מעובדי קבלן המועסקים אצלן.

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ לעיריות בני ברק, נתניה, עפולה וקריית ים ולמועצה האזורית משגב לבחון את החלטותיהן בנוגע להעסקת עובדים באמצעות קבלני שירות ולבססן באמצעות הליך סדור ומתועד של בחינת כל השיקולים הרלוונטיים ובהם בדיקת כדאיות כלכלית.
    • [alt]
      על עיריות בני ברק, נתניה, עפולה וקריית ים והמועצה האזורית משגב להכין נוהל פנימי פרטני בהתאם לחוזר מנכ"ל - המותאם להנחיות החשב הכללי, הוראות התכ"ם והוראות כל דין - בנושא של הגנה על זכויות עובדים המועסקים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון.
    • [alt]
      על עיריות עפולה וקריית ים להתקשר עם בודקי שכר כמתחייב בדין כדי לבצע בדיקות שכר עבור עובדי קבלני השירות שהתקשרו איתם. אי-ביצוע בדיקות שכר כמתחייב עלול לגרום לפגיעה בזכויותיהם של עובדי הקבלן; יתרה מזו, יש בו כדי לחשוף את הרשויות המקומיות לתובענות אזרחיות...
    • [alt]
      על עיריות בני ברק ונתניה להציב תיבת תלונות במקום בולט וליידע את עובדי הקבלן על מקום הימצאות התיבה כמתחייב בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 9/2016; זאת כדי לאפשר להם להגיש תלונה במקרה של הפרת זכויותיהם.
    • [alt]
      מומלץ כי עיריות בני ברק ונתניה והמועצה האזורית משגב יכינו נוהל פנימי המפרט את כללי המעקב אחר בטיחותם של עובדי קבלני שירות מטעמה, על פי מאפייניה של העבודה בתחומים אלה. לנושא זה חשיבות יתרה לנוכח העובדה שבפקודת הבטיחות בעבודה (נוסח חדש), התש"ל-1970, חסרה...

    סיכום

    רשויות מקומיות רבות בישראל ובעולם נעזרות בספקים חיצוניים, ובהם קבלני שירות, לצורך מתן שירותים לתושביהן. צורת העסקה זו חושפת את העובדים לסכנה של ניצול לרעה, במיוחד בתפקידים שבהם נדרש ריבוי ידיים עובדות והשכר נמוך, כדוגמת ניקיון, שמירה ואבטחה. תפקידים אלה מאופיינים בתנאי עבודה ירודים ובחוסר ביטחון תעסוקתי, והעוסקים בהם פגיעים במיוחד וזקוקים להגנה ולאכיפת דיני העבודה על ידי המעסיק.

    ממצאי הביקורת הצביעו על ליקויים בבקרות שעשו הרשויות המקומיות שנבדקו על תנאי ההעסקה של עובדי קבלני השירות המועסקים בתחומי שיפוטן, חלקם אף חושפים את העובדים לפגיעה מהותית בזכויותיהם. הרשויות המקומיות שנבדקו לא אכפו על קבלני השירות את תיקון ההפרות והסתפקו במעקב של בודק השכר בלבד, ללא התערבות וללא דיון עם הקבלן על ההפרות שהתגלו.

    על הרשויות המקומיות שנבדקו לבצע בדיקות שכר בהתאם לדין ולקיים בקרה הדוקה על בדיקות אלה, בכלל זה אכיפה של תיקון ההפרות על קבלני השירות, לפי החוק להגברת האכיפה. עליהן להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותן על פי הדין כדי לאכוף את חובתם של קבלני השירות לספק לעובדיהם את הזכויות המגיעות להם. לנוכח חולשתם של עובדי קבלני השירות בשוק העבודה והיותם פגיעים לניצול וליחס לא הוגן מצד המעסיק, נודעת חשיבות יתרה להגברת הפיקוח של הרשויות המקומיות על תנאי העסקתם של עובדים אלה ולפיתוח מנגנונים להבטחת זכויותיהם.