לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
רווחה; מרכזים קהילתיים; גירושין; אלימות במשפחה

רקע

באמנת זכויות הילד נקבעה זכותו של ילד המופרד מהורה אחד או משניהם לשמור על יחסים אישיים ומגע ישיר עם שני ההורים על בסיס סדיר, זולת אם הדבר מנוגד לאינטרסים של הילד. בנסיבות שבהן הורה מתקשה בשמירה על קשר תקין עם ילדו אך הקשר חשוב להמשך התפתחותו התקינה של הילד, על רשויות הרווחה לפעול לשימור הקשר בין ההורה לילדו ולספק את הצורך במקום מוגן הנמצא בפיקוח מקצועי. 

מרכזי קשר הורים-ילדים (מרכזי הקשר) מספקים אכסניה מוגנת לקיום מפגשים בין הורים לילדים על רקע של פירוד, גירושין או אלימות וסיכון, במטרה לבנות, ככל הניתן, תוכנית התערבות טיפולית שתאפשר מעבר הדרגתי, לפי הצרכים של ההורים ושל ילדיהם, מהסדרי שהות במרכזי הקשר להסדרי שהות עצמאיים. את מרכזי הקשר מפעילות הרשויות המקומיות - הגופים המשמשים הזרוע הביצועית של השלטון המרכזי לעניין אספקת שירותי רווחה אישיים.


נתוני מפתח

  • 66

    מרכזי קשר היו פזורים בשנת 2023 ב-64 רשויות מקומיות המאכלסות כ-6.3 מיליון תושבים. המרכזים אמורים לשמש מרכזים אזוריים. כשליש מהמשפחות שטופלו בהם בשנת...

  • כ-2,500

    משפחות, שלהן כ-4,200 ילדים, טופלו בשנת 2022 ב-62 מרכזי הקשר. 85% מהן הגיעו לטיפול במרכז הקשר בעקבות צו שיפוטי המורה על כך; כ-65% מהן נזקקו לפיקוח...

  • 9.8 מיליון ש"ח

    תקציב משרד הרווחה למימון 75% מעלות העסקת כח האדם – עובדים סוציאליים, עובדי סמך ומאבטחים - בכלל מרכזי הקשר בשנת 2022

  • רק 9%

    מהרשויות מהחברה הלא-יהודית הקימו מרכזי קשר נכון לשנת 2023, לעומת 32% מהרשויות מהחברה היהודית

  • כ-15%

    מהמשפחות בכל אחת מהשנים 2020 - 2022 טופלו במשך יותר משנתיים במרכזי הקשר. 111 משפחות נאלצו להמתין להתחלת הטיפול במרכז הקשר בשנת 2023

  • כשליש

    מהמשיבים על שאלון שביעות רצון בקרב הורים המבקרים במרכזי הקשר לא היו מרוצים ממיקום מרכז הקשר ומנוחות ההגעה אליו

  • 75%

    מעו"סי מרכזי הקשר שהשיבו על השאלון סברו שיש צורך בהכשרות בטיפול באוכלוסיות ייחודיות במסגרת מרכז הקשר. 27% מהם השיבו שיש צורך בהכשרות בנוגע לחברה הע...

  • יותר ממחצית

    מעו"סי מרכזי הקשר שהשיבו על השאלון חוו אלימות בשלוש השנים האחרונות (2021 - 2023). ב-35% מהמקרים השיבו העו"סים כי האירוע דווח למשטרה, ב...

פעולות הביקורת

בחודשים מאי - נובמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את הפעלת מרכזי הקשר ברשויות המקומיות. ביקורת עומק נעשתה במרכזי הקשר בעיריות ביתר עילית, דימונה, לוד, נצרת ותל אביב-יפו, במועצה האזורית נחל שורק ובמשרד הרווחה, לרבות בנציבות תלונות ילדים ונוער בהשמה חוץ-ביתית. ביקורת נוספת נעשתה במרכז הקשר בכפר סבא, בעיריות פתח תקווה ורמלה ובמועצות המקומיות טמרה ועילוט.

נוסף על כך התבססה הביקורת על ממצאי שאלון שהועבר בקרב עובדים סוציאליים מ-59 מתוך 66 מרכזי הקשר שפעלו במהלך הביקורת ב-64 רשויות מקומיות (שאלון עו"סי מרכזי הקשר) ועל ממצאי שאלון שהועבר ל-280 הורים שנפגשו במהלך הביקורת עם ילדיהם במרכזי קשר (שאלון שביעות רצון). כמו כן, בביקורת שולבו ממצאים מ-15 ראיונות עומק שבוצעו עם הורים שנפגשו במהלך הביקורת או בסמוך לה עם ילדיהם במרכזי הקשר בעיריות באר שבע, בית שאן, בני ברק, חיפה, טבריה, נס ציונה, נצרת, נשר, עפולה, קריית ביאליק, קריית גת, ראש העין, שפרעם ותל אביב-יפו ובמועצה האזורית מנשה. המרואיינים נבחרו בשים לב למגדר, למיקום מרכז הקשר ולאוכלוסייה שאליה הם משתייכים. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    הקמת מרכזים - מרבית המרכזים (43 מתוך 49) שהשיבו לשאלון עו"סי מרכזי הקשר מפעילים את מרכז הקשר במספר שעות נמוך מ-20 שעות, המספר הקבוע במודל בתקנון העובדים הסוציאליים (תע"ס), ובהתאמה - מטפלים במספר נמוך של משפחות. כך, ש-29 מהמרכזים טיפלו בשנת 2023 בעשר מש...
  • dislike
    המתנה - ב-26 מרכזי הקשר מ-59 מרכזי הקשר שהשיבו לשאלון, עלה כי 111 משפחות נאלצו להמתין קודם קבלת טיפול פרקי זמן של החל משבועיים עד יותר מ-30 שבועות. כך בעיריית נשר נאלצו להמתין למעלה מ-30 שבועות לתחילת המפגשים במרכז הקשר. בביקורת עלה לדוגמא כי אב המתגור...
  • dislike
    מענה אזורי חלקי - כשליש (90 מתוך 280) מהמשיבים על שאלון שביעות הרצון מקרב המטופלים במרכזי הקשר השיבו כי אינם שבעי רצון ממיקום מרכז הקשר ומנוֹחוּת ההגעה אליו. מהביקורת עלה כי המענה האזורי אינו מגשים את ייעודו באופן מלא, וכי המטופלים זוכים לטיפול על בסיס...
  • dislike
    תקצוב - משרד הרווחה מעביר לרשויות המקומיות 75% מהתעריף אשר עמד בנובמבר 2023 על כ-650 ש"ח לחודש עבור כל משפחה מטופלת. התעריף נקבע על בסיס עלות העסקת עו"ס, עובד סמך ומאבטח במרכז, כאשר בשאר העלויות הכרוכות בהפעלת המרכז והטיפול במשפחות, כמו שכירת מבנה והחז...
  • dislike
    מבנה פיזי וציוד - מתוך 59 עו"סי מרכז קשר שהשיבו על השאלון, 13 השיבו כי המבנה הפיזי של המרכז שבו הם מועסקים אינו מכבד את המטופלים. מהתשובות עלה בין השאר כי רמת הצפיפות במרכז הקשר גבוהה מאוד ואינה מותאמת לטיפולים פרטניים, למשפחות המבקשות פרטיות, למשפחות...
  • dislike
    רצף טיפולי - מתשובות עו"סי מרכזי הקשר על השאלון עלה כי הם נדרשים לשתף פעולה עם שורה ארוכה של גורמים מטפלים ברשות המקומית. יש רשויות שבהן המענה התומך שיכול ללוות את המשך הטיפול במשפחה מצומצם לעו"ס המשפחה, ואין הוא תמיד פנוי וזמין ללוות את המשפחות לאחר ס...
  • dislike
    משפחות המטופלות מעל שנתיים - אף כי הטיפול במרכז הקשר מיועד להימשך כחצי שנה בפועל לפי נתוני משרד הרווחה, לאורך השנים 2020 - 2022, כ-15% מהמשפחות המטופלות במרכז הקשר טופלו זמן ממושך יותר משנתיים. משאלון עו"סי מרכזי הקשר עלה כי ב-59 המרכזים שהשיבו טופלו...
  • dislike
    סיום טיפול בהצלחה - פחות ממחצית מהמשפחות שסיימו טיפול בשנת 2022 (598 משפחות) יצאו להסדרי ראייה עצמאיים. לצד הירידה במספר מסיימי הטיפול שיצאו להסדרי ראייה עצמאיים, חלה עלייה במספר המשפחות שחזרו לקבל טיפול במרכז הקשר לאחר סיום המפגשים, 206 משפחות בשנת 2022
  • dislike
    אלימות במרכזי הקשר - בתשובות על שאלון עו"סי מרכזי הקשר ציינו כמחצית מהמשיבים (30 מתוך 59) כי הופנתה כלפיהם אלימות במסגרת תפקידם בשנים 2021 - 2023. ב-35% מהמקרים השיבו העו"סים כי האירוע דווח למשטרה, ורק ב-17% מהמקרים האירוע דווח גם לוועדת אל-אלימות במשר...
  • dislike
    יישום החלטות שיפוטיות - מתשובות עו"סי מרכזי הקשר על השאלון עלה כי יותר ממחציתם (31 מתוך 58 שהשיבו על שאלה זו) מגלים קשיים ביישום החלטות שיפוטיות, לעיתים מפני שאין אפשרות מעשית לבצע את הצווים כפי שניתנו, ולעיתים בגלל קשיים שההורים מגלים במילוי צווי בית....

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד הרווחה יבחן את הצורך בשינוי המדיניות הקיימת לפיזור גיאוגרפי של מרכזי קשר בהתאם לצרכים, ובכלל זה את מנגנון התקצוב של מרכזי הקשר, כדי לתמרץ רשויות מקומיות להקים מרכזי קשר בפריסה גיאוגרפית רחבה שתנגיש את הטיפול לכלל המשפחות הנזקקות לו ברחבי...
    • [alt]
      מומלץ לרשויות המקומיות המפעילות מרכזי הורים-ילדים נוסף על מרכזי הקשר לפעול במקרים המתאימים לאיגום משאבים, כפי שנעשה במועצה האזורית נחל שורק, ולפעול לכך שמרכזי הקשר ישתמשו, ככל הניתן, במתקני מרכזי ההורים-ילדים. עוד מומלץ כי משרד הרווחה יעדכן את רשימת הצ...
    • [alt]
      מומלץ כי נציגי מחוזות משרד הרווחה יערכו מפגשים עיתיים עם הנהלות בתי המשפט ובתי הדין הרבניים והשרעיים כדי לחשוף לפניהם את אילוצי הזמנים והמגבלות העומדים לפני מרכזי הקשר בקיום המפגשים בין הורים לילדיהם. כן מומלץ לשלב במסגרת השתלמויות לשופטי בתי המשפט לענ...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הרווחה יפעל לצמצם את זמני ההמתנה של המשפחות לתחילת הטיפול במרכזי הקשר, למשל על ידי הגדלה של כח האדם במרכזי קשר עמוסים וכן יאגם את הנתונים בדבר המשפחות הממתינות וזמני ההמתנה בכל מרכז כך שיוכל לווסת את העומסים ולמנוע מקרים בהם משפחות ממתינו...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הרווחה, בעשותו שימוש בשירותים אזוריים, יקים תשתית ממוחשבת לניהול ידע שבה ינוהל וישותף המידע על המשפחה המטופלת במרכז קשר ברשות מקומית שהיא אינה מתגוררת בה. למצער, מומלץ כי משרד הרווחה יסדיר נוהל ברור ומחייב בדבר העברת המידע על הטיפול שנערך...

    סיכום

    הביקורת העלתה כי 66 מרכזי הקשר שפעלו בשנת 2023 ברשויות מקומיות ברחבי הארץ התקשו לתת מענה זמין ונגיש לאוכלוסייה הנדרשת לטיפולם, ומשפחות רבות נדרשות להמתין, לעיתים חודשים ארוכים, טרם זכו לסיוע בחיזוק הקשר בין ההורים לילדיהם. נמצא כי מנגנון התקצוב שקבע משרד הרווחה, מנגנון הכולל השתתפות בשכר עובדי מרכז הקשר בלבד ומותיר לרשות המקומית המפעילה את המרכז לשאת במימון שאר העלויות הכרוכות בכך (כמו שכירת מבנה ותחזוקתו, רכישת ריהוט וציוד או העסקת עובדים מעבר לתקן), מתקשה לתמרץ רשויות מקומיות להקים מרכזי קשר. נכון למועד הביקורת, הקמת המרכזים נשענת ברובה על נכונותן של רשויות מקומיות לשאת בעלויות הכרוכות בהפעלת מרכז ולא על תכנון מוקדם ומושכל המבוסס על בדיקת צרכים. 

    מומלץ כי משרד הרווחה יבחן את הצורך לבצע ניתוח מקיף של הצרכים בכלל הרשויות המקומיות בשירותי מרכזי הקשר וכן יבחן את המתאם בין צרכים אלו ובין הפיזור הגיאוגרפי הנוכחי של המרכזים; על בסיס בחינה זו מומלץ כי המשרד יקבע תקנים בעניין העומסים המרביים והמרחקים המרביים שמשפחות נאלצות לנסוע כדי להגיע למרכז הקשר ויפעל להרחבת פעילות המרכזים במקומות הנדרשים לכך. עוד מומלץ כי משרד הרווחה יבחן, בשיתוף הרשויות המקומיות, את מנגנון התקצוב של מרכזי הקשר, ובכלל זה את השפעתו על המתאם הרצוי בין הצרכים ובין הפיזור הגיאוגרפי של המרכזים. כן מומלץ כי משרד הרווחה והרשויות המקומיות יפעלו לשיפור התנאים שבהם פועלים מרכזי הקשר ולהידוק שיתופי הפעולה בין מסגרות הרווחה ברשות המקומית ובין הרשויות המקומיות השונות, זאת כדי להעניק לבני המשפחות טיפול מקיף שיסייע בידם לממש את זכותם לשמור על קשר בין הילד לשני הוריו. עוד מומלץ כי משרד הרווחה יפעל למצוא מודל הפעלה שיאזן בין הצורך להעניק טיפול המותאם לצורכי כל משפחה ובין הצורך להפעיל שירות שיעשה שימוש יעיל במשאבים, יצמצם את העומס על המרכזים ויבטיח שיהיו נגישים וזמינים.

    מומלץ כי משרד הרווחה והרשויות המקומיות יפעלו לתיקון כלל הליקויים שעלו בדוח למען שיפור הפעלת מרכזי הקשר וטיוב המענה למשפחות המטופלות.