לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

מדינת ישראל עוסקת זה כעשור בניסיון להקים מבנים חדשים למשרד ראש הממשלה (משרד רה"ם) ולמעון ראש הממשלה. הפעולה בתחום זה החלה עוד בשנת 2014 בפרויקט "אלמוג". מטרתו המרכזית של הפרויקט הייתה לספק לראש הממשלה ולמוקדי ההנהגה מיגון ביטחוני ותשתית תפקודית שיבטיחו את שרידותם ואת רציפות פעילותם בעיתות שגרה וחירום. הפרויקט תוכנן להיבנות בשטח הנכלל בשטחה של קריית הממשלה בירושלים. הליכי המכרז לתכנון הפרויקט החלו כשני עשורים קודם לכן, בשנת 1995, ותכנונו החל בשנת 2000, אולם קידומו הוקפא. במאי 2014 החליטה ממשלת ישראל להתחיל לקדם מחדש את הפרויקט, ובאוקטובר 2018 הופסק קידומו. בעקבות הפסקת פרויקט אלמוג, בשנת 2019 החל משרד רה"ם לגבש תוכנית חלופית, שיישומה מתוכנן במקום אחר בקריית הלאום בירושלים, סמוך למבנה משרד רה"ם הנוכחי - פרויקט "שירה". בדוח הביקורת הקודם של משרד מבקר המדינה בנושא זה, שפורסם באוגוסט 2020 (הדוח הקודם), צוין כי לנוכח עיכוב של שנים ביישום פרויקט להקמת משרד ומעון לראש הממשלה, המליץ משרד מבקר המדינה למשרד רה"ם לבחון בהקדם את החלופות למקום הפרויקט וליזום את הבאתן להחלטת הממשלה וכן המליץ כי עד להקמת מבנה חדש כאמור, יבצע משרד רה"ם במבנה הקיים של משרד רה"ם ובמבנה המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים פעולות מיגון ותיקון ליקויי בטיחות, כנדרש על פי עמדת השב"כ וגורמי מקצוע נוספים, להבטחת שרידותו ורציפות תפקודו של ראש הממשלה בשעת חירום (שיפוץ משרד רה"ם והמעון בבלפור). יצוין כי מאמצע שנת 2019 עד נובמבר 2022 התקיימו חמש מערכות בחירות לכנסת, וכי מתחילת שנת 2020 עד מאי 2021 התמודדה ממשלת ישראל עם משבר מגפת הקורונה. כמו כן, בשמחת תורה ביום 7 באוקטובר 2023, בעקבות מתקפה רצחנית של ארגון חמאס על מדינת ישראל, פרצה מלחמה. 

דוח זה נועד בין היתר לבחון את ההשלכות הנובעות מההתמשכות רבת השנים של הניסיונות להקים מבנה למשרד רה"ם ולמעון ראש הממשלה. בדוח מובאים פירוט וניתוח של ההוצאות הכספיות שהצטברו לאורך שנים, שבמהלכן נכשלה ההקמה של פרויקט אלמוג, לא קודמה ההקמה של פרויקט שירה ומתעכב פרויקט השיפוץ של המעון הרשמי בבלפור. 

הביקורת הקודמת:

​מבקר המדינה, דוח שנתי 70ג (2020), "פרויקט הקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעונו".

נתוני מפתח

  • כ-10 שנים

    חלפו מאז התקבלה החלטת הממשלה להנעת פרויקט אלמוג (2014), יותר מ-5 שנים חלפו מהקפאת הפרויקט (2018), וטרם התקבלה החלטת ממשלה בדבר פרויקט מעון הקבע העת...

  • 6 - 8 שנים

    משך הזמן שיידרש להקמת פרויקט שירה, שתכנונו טרם הושלם

  • כ-32 חודשים לפחות

    עיכוב בשיפוץ המעון הרשמי בבלפור, בין מאי 2018 ומרץ 2023, בגין גורמים אלה: מחלוקת במשרד רה"ם בעניין מימון שיפוץ המעון הפרטי בקיסריה (כ-8 חודשים); אי...

  • 56 מיליון ש"ח

    עלות מיגון המעונות הפרטיים של ראשי הממשלה (בקיסריה, ברעננה, בתל אביב וברחוב עזה בירושלים) לצורך שהותם בהם, בשל התמשכות שיפוץ המעון הרשמי בבלפור (עד...

  • 15.8 מיליון ש"ח

    עלות רכישת מוצרים לצורך מיגון ושיפוץ של המעון הרשמי בבלפור (החצר הפנימית והמטבח). בשל העיכוב בשיפוץ המעון בבלפור רוב המוצרים התיישנו או הושמדו

  • 24.9 מיליון ש"ח

    עלות מיגון המעון הפרטי ברעננה של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, בתקופת כהונתו כראש הממשלה. כ-9.5 מיליון ש"ח מסכום זה שימשו לשכירת אמצעי אבטחה ומיגון...

  • 3.58 מיליון ש"ח

    עלות מיגון המעון הפרטי בתל אביב של ח"כ יאיר לפיד, בתקופת כהונתו כראש הממשלה. כ-2.79 מיליון ש"ח מסכום זה שימשו לשכירת אמצעי אבטחה ומיגון זמניים

  • 26.8 מיליון ש"ח

    עלות מיגון המעונות הפרטיים ברחוב עזה ובקיסריה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו כראש הממשלה מדצמבר 2022 ועד נובמבר 2023. כ-10.4 מיליון ש"ח...

  • 60%

    צמצום התכולות שקבע השב"כ למיגון המעון הרשמי בבלפור בעקבות פעולת משרד רה"ם: אומדן העלות היה 54 מיליון ש"ח, בעקבות תוספת תכולות השב"כ היה אומדן העלות...

פעולות הביקורת

​בחודשים אפריל עד אוגוסט 2019 ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא הקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעונו​ (הביקורת הקודמת), וממצאיה פורסמו באוגוסט 2020. הביקורת הנוכחית בוצעה בחודשים מאי 2022 - מרץ 2023 לסירוגין. בביקורת בדק משרד מבקר המ​דינה אם ובאיזו מידה תוקנו ליקויים שהועלו בדוח הקודם בנושאים האלה: העיכוב בביצוע הפרויקט, עבודת המטה לבדיקת הבינוי בסביבת הפרויקט, ניהול הפרויקט ופעילות הוועדה להסרת חסמים. כמו כן בדק משרד מבקר המדינה שני נושאים שלא נבחנו בביקורת הקודמת: מיגון המעונות הפרטיים והתאמתם לשהות ראשי הממשלה וכן הסדרת אבטחתם של בתי שרים ומעונות פרטיים של ראשי ממשלה מול רשויות התכנון. הביקורת נעשתה במשרד רה"ם, ובדיקות השלמה נעשו בשב"כ, במשרד הביטחון, באגף החשב הכללי במשרד האוצר (אגף החשכ"ל) ובמשרדי המשפטים, הגנת הסביבה, הבריאות, התקשורת והחוץ. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    קבלת החלטת הממשלה בנוגע לעתיד פרויקט מבנה הקבע למעון ראש הממשלה - בביקורת הקודמת עלה כי כארבע שנים לאחר שהתקבלה החלטת הממשלה בדבר קידום פרויקט אלמוג, הוטלה בספק היתכנות הקמת הפרויקט במקום המתוכנן ונשקלה הקמתו במקום חלופי. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי...
  • dislike
    מינוי גורם אחד שיופקד על הובלת הפרויקט - בביקורת הקודמת נמצאו כמה חולשות בניהול הפרויקט והומלץ על מינוי גורם אחד שיופקד על הובלת הפרויקט. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה: ניהול הפרויקט הופקד בכוח או בפועל בידי כמה גופים, ובהם אגף ההנדסה...
  • dislike
    הסדרת התיאום בין הגורמים המעורבים בפרויקט - בביקורת הקודמת נמצאו חוסר תיאום והעברת מידע לקויה בין הגורמים המקצועיים שהיו מעורבים בפרויקט אלמוג. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. נמצא כי בטיוטת הצעת המחליטים משנת 2023 שגיבש משרד רה"ם נכתב...
  • dislike
    הסרת חסמים בניהול הפרויקט - בביקורת הקודמת נמצא כי הוועדה להסרת חסמים, שתפקידה להכריע במחלוקות ולסייע בהסרת חסמים, לא התכנסה, על אף קיומם של חסמים מהותיים ועיכובים ניכרים בתהליך ניהול הפרויקט. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. לא נקבע מנ...
  • dislike
    מיגון ביניים של משרד ראש הממשלה - בביקורת הקודמת נמצא כי מצב התחזוקה של מבנה משרד רה"ם ירוד ונמצאו בו ליקויי בטיחות רבים, לרבות ב"מתחם ראש הממשלה". בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן במידה חלקית. אומנם משרד רה"ם ביצע במתחם עבודות אבטחה, שיפוץ ומיגון...
  • dislike
    מיגון ביניים של המעון הרשמי בבלפור - בביקורת הקודמת נמצא כי מצבו הפיזי של מעונו הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים הוגדר על ידי גורמי המקצוע באוגוסט 2015 כך: "ברור שבבלפור אי אפשר בפועל להישאר. הבניין הזה קטן, מט לנפול". בביקורת הנוכחית נמצא כי ה...
  • dislike
    שיפוץ המעון הפרטי בקיסריה (ראש הממשלה בנימין נתניהו) לצורך ביצוע עבודות במעון הרשמי בבלפור - לצורך שיפוץ המעון הרשמי בבלפור נדרש בשנת 2018 לפנותו באופן מיידי מדייריו. במאי 2018 הוחלט במשרד רה"ם כי ראש הממשלה ישהה בתקופת השיפוץ במעונו הפרטי בקיסריה, ובי...
  • dislike
    התיישנות והשמדה של מוצרים שנרכשו במסגרת שיפוץ המעון הרשמי בבלפור - במסגרת השיפוץ של המעון הרשמי בבלפור רכש משרד רה"ם בשנים 2018 ו-2019 מוצרים לצורך מיגון החצר הפנימית ולצורך החלפת המטבח במעון הרשמי בבלפור, בסך כ-11.9 מיליון ש"ח. המוצרים כללו בין היתר מ...
  • dislike
    עיכוב בשיתוף השב"כ בפרויקט למיגון המעון הרשמי בבלפור - ביולי 2021 הניע משרד רה"ם את תכנון פרויקט "וילה תהילה" לשיפוץ המעון הרשמי בבלפור. כחמישה חודשים לאחר מכן משרד רה"ם עירב את השב"כ בפרויקט. בנוגע לתקופה הזאת עלו בביקורת שלושה ליקויים: (א) עד סוף שנת...
  • dislike
    עלויות התאמת המעונות הפרטיים לשימוש ראשי הממשלה, בשל עיכוב של שנים בשיפוץ המעון הרשמי בבלפור - במשך כחמש שנים וחצי, ממאי 2018 עד נובמבר 2023, לא השלים משרד רה"ם את עבודות השיפוץ של המעון הרשמי בבלפור. עקב כך ומכיוון שבמהלך תקופה זו כיהנו בישראל שלושה ר...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      קבלת החלטת ממשלה בנוגע לעתיד הפרויקט - מומלץ כי משרד רה"ם יביא לפני הממשלה בהקדם "הצעת מחליטים" לצורך קבלת החלטה בדבר פרויקט אלמוג ופרויקט שירה; כי משרד רה"ם יפעל לקביעת גורם אחד שיהיה אחראי לקידום ההחלטה בדבר הקמת הפרויקט וליישומה; כי הגורמים המקצועיי...
    • [alt]
      מיגון מבנה משרד ראש הממשלה - מומלץ כי משרד רה"ם ישלים בהקדם האפשרי את ביצוע העבודות הנדרשות לצורך מיגון המבנה שבו שוכן המשרד; כי המשרד יקיים בקרה שוטפת על אספקת ציוד במסגרת פרויקטים שבניהולו, יתעד את ממצאי הבקרה ויוודא במועד קרוב ככל הניתן למועד האספקה...
    • [alt]
      השלמת עבודות במעונו הרשמי של ראש הממשלה בבלפור - מומלץ כי משרד רה"ם, בשיתוף השב"כ, יפעל ליישום הפתרון המתוכנן למיגון המעון הרשמי בהקדם האפשרי, תוך ביצוע מעקב תקציבי הדוק וכן תוך מעקב אחר קצב התקדמות הפרויקט בהתאם ללוח הזמנים המתוכנן.
    • [alt]
      מעורבות השב"כ בפרויקטים - מומלץ כי משרד רה"ם יערב את השב"כ בפרויקטים הנוגעים לתחום הביטחון, בשלבים הראשונים של הפרויקטים ומבעוד מועד, על פי תפקידי הארגון ואחריותו להנחיית המשרד; כי משרד רה"ם יוודא שגורמים חיצוניים הנותנים שירותים למשרד מיישמים את ההנחי...
    • [alt]
      בחינת חלופות למעון הרשמי - מומלץ שמשרד רה"ם וחטיבת הנכסים באגף החשכ"ל יבחנו חלופות אחרות למעון הרשמי, כגון רכישה או שכירה של מבנה אחר בירושלים אשר ישמש את ראש הממשלה כמעון רשמי אחד המתאים לצרכיו ויאפשר מיגון בהתאם לדרישת גורמי הביטחון. כמו כן, מומלץ כי...

    סיכום

    בשנת 2014 החליטה הממשלה לקדם את הפרויקט להקמת מבנה חדש למשרד רה"ם ומעון רשמי לראש הממשלה, כדי לספק למוקדי ההנהגה מיגון ביטחוני ותשתית תפקודית. ואולם כעשר שנים לאחר ההחלטה לבצע את הפרויקט המקורי (פרויקט אלמוג), פרויקט שכשל, עדיין לא התקבלה החלטה המאפשרת להניע את הפרויקט החלופי (פרויקט שירה), והוא לא קודם עוד. בהקשר לכך, רוב הליקויים שעלו בדוח מבקר המדינה משנת 2020 בנושא זה, ובמרכזם עיכוב של שנים בקידום הפרויקט, לא תוקנו.

    לנוכח העיכוב הניכר בקידום הפרויקט והצפי שהוא יושלם רק בעוד כמה שנים, נדרשו פעולות בינוי ומיגון נרחבות ומיידיות במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור, כדי להבטיח שהמעון יהלום את דרישות האבטחה והבטיחות של גורמי הביטחון. ממצאי דוח זה מלמדים כי הדבר לא נעשה: משרד רה"ם לא ביצע את תוכנית השיפוץ של המעון משנת 2018 ותוכנית נוספת משנת 2019, ונכון לנובמבר 2023 המשרד עדיין לא התאים את המעון הרשמי של ראש הממשלה לדרישות גורמי הביטחון. יתר על כן, ההתנהלות האיטית והלקויה בכל הנוגע לפעולות הבינוי במעון הרשמי בבלפור השיתה על אוצר המדינה הוצאות בהיקף כספי ניכר: פעולות השיפוץ שתוכננו במעון ושבעבורן נרכש ציוד בהיקף של מיליוני ש"ח לא מומשו, וציוד שנרכש נפגם בעקבות העיכוב כאמור בשיפוץ המעון הרשמי בבלפור ולא ניתן להשתמש בו.

    בשל העיכוב בשיפוץ המעון הרשמי בבלפור, נמנעה כניסתם של ראשי ממשלה למעון בשנים 2021 - 2023 ועלה הצורך להתאים את מעונותיהם הפרטיים לשימוש כסביבת עבודה הנעשית ברגיל במעון הרשמי. לצורך כך השקיעה המדינה כ-56 מיליון ש"ח, מינואר 2019 ועד יוני 2023, לביצוע עבודות מיגון ובינוי בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה. 

    הביקורת העלתה שככלל, ההחלטות בדבר תכולות עבודות המיגון והבינוי האמורות מתקבלות על סמך הדרישות המקצועיות והביטחוניות, לרבות לצורך התאמת המבנה למגורי ראש ממשלה, וללא שקילה שיטתית של שיקולים כלכליים לצורך חיסכון בעלויות. נוסף על כך עלה כי הדרישות המקצועיות והביטחוניות האמורות נקבעו בהנחה שאפשר לעשות שימוש חוזר באמצעי מיגון שעלותם גבוהה, אך בפועל אמצעי מיגון שעלותם כ-54% מעלות כלל אמצעי המיגון (6.8 מ-12.5 מיליון ש"ח) נמצאים באחסון, ואין ודאות שניתן יהיה להשתמש בהם. שני הקשיים מחייבים מציאת פתרונות מתאימים, גם על רקע תחלופת ראשי ממשלה.

    בסופו של יום ממצאיו של דוח זה משקפים חולשה מתמשכת של משרד רה"ם לאורך עשור בקבלת החלטות בדבר הקמת מבנה חדש למשרד ושיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה, ובהוצאתן לפועל; חולשה זו הובילה להוצאות ניכרות על מיגון ובינוי במעונות פרטיים של ראשי ממשלה, שהתאפיינו בחוסר יעילות ובבזבוז כספי ציבור; בינוי בנכסים פרטיים במימון אוצר המדינה מביא לכדי עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי. 

    על משרד רה"ם לפעול לתיקון מכלול הליקויים המפורטים בדוח ביקורת זה. במוקד הפעולות הנדרשות מצויים שני מרכיבים עיקריים: האחד - קידום החלטה בדבר אישור הפרויקט להקמת מבנה למשרד רה"ם ומעון רשמי לראש הממשלה, והשני - העמדת מעון מתאים לרשות ראש הממשלה, בהיבטי בטיחות, אבטחה ויעילות תפקודית ותקציבית, עד לעת שבה אפשר יהיה לאכלס את המעון הרשמי. לנוכח התממשות תרחיש המלחמה באוקטובר 2023, אשר במהלכו "ראש הממשלה ומשפחתו אינם אמורים לשהות בדירה", כלומר במעון הרשמי-חלופי, מתחדד הצורך לשקול מחדש את התאמת המעון ברחוב עזה לשמש חלופה למעון הרשמי, וכן לשקול רכישת מבנה או שכירת מבנה עבור מעון רשמי אחד לראש הממשלה, שיענה על כלל הצרכים ויחסוך את ההשקעות הניכרות בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה. לצד אלה, על משרד רה"ם (מנכ"ל המשרד, חשבות המשרד והלשכה המשפטית) להפיק לקחים מהליכי הרכש שבאמצעותם מבצע המשרד עבודות מיגון במעונות ראשי הממשלה ולפעול בהתאם ללקחים שיופקו.


    עשוי לעניין אותך

    הביקורת הקודמת:

    ​מבקר המדינה, דוח שנתי 70ג (2020), "פרויקט הקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעונו".​