לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
כבישים

רקע

דיני הרשויות המקומיות קובעים את חובתה וסמכותה של הרשות המקומית לפיתוח, לסלילה ולתחזוקה של הדרכים הציבוריות שבתחום שיפוטה. כביש סלול נתון ללחצים פיזיים עקב עומסי התנועה ומושפע ממזג האוויר. אופן תחזוקת הדרכים צריך להיקבע על סמך מדדים המשקפים את טיבן של הדרכים ואת רמת השירות הנדרשת מהן. מדדים אלו משקפים את מספר הנזקים שנגרמו לדרכים במשך השנים, את סוג הנזקים ואת מידת חומרתם. טיפול יעיל בדרכים מחייב תחזוקה שגרתית שוטפת, ולא רק התערבות כאשר מתגלה תקלה. העיקרון המרכזי בנוגע להשקעה בתחזוקה הוא שהוצאה כספית על תחזוקה בהווה חוסכת הוצאות גדולות יותר בעתיד. ככל שמצב הנכס מתדרדר, עלות העבודה הנדרשת כדי להשיבו למצבו המקורי הולכת וגדלה.

בשנים האחרונות מתמודדות רשויות מקומיות בישראל עם נזקי "בולענים" שנפערים בכבישים. בשנים 2022 - 2023 נפערו בולענים בכמה ערים באזור המרכז: תל אביב, רמת גן, חולון, הוד השרון ורעננה. בקרה שוטפת על תשתיות עירוניות בכלל ועל מקטעי דרכים שעברו תחזוקה מונעת בפרט - עשויה לתרום לזיהוי מוקדם של האזורים המועדים, לטפל מבעוד מועד בתשתיות ולמנוע כשלים ונזקים שמובילים, בין השאר, לבולענים אורבניים. 


נתוני מפתח

  • 57%

    מכלל הדרכים הציבוריות בישראל (11,523 ק"מ מ- 20,239 ק"מ של רשת הדרכים בישראל) הן בתחום שיפוטן של הרשויות המקומיות ונמצאות באחריותן

  • 34,180

    תלונות על מצב הדרכים התקבלו במוקדי הרשויות המקומיות גבעתיים, חולון, זיכרון יעקב ולב השרון בשנים 2019 - 2021. במועצה המקומית כפר ברא אין מוקד עירונ...

  • רק בכ-16 ק"מ מכ-695 ק"מ

    מאורך הכבישים ברשויות שנבדקו בוצעו עבודות קרצוף וריבוד בשנים 2019 - 2021. ב-0% - 6% (בהתאם לרשויות השונות) לעומת השיעור הנדרש על פי נוהל פר"ת - 30%.

  • 0.04% עד 0.31%

    מהסך הממוצע של הוצאות התקציב השוטף ברשויות המקומיות כפר ברא (0.31%; 104.6 אלפי ש"ח), גבעתיים (0.28%; 1,207.5 אלפי ש"ח), חולון (0.12%; 1,806 אלפי ש"...

  • 2.7% עד 20.7%

    מסך כספי העברות שנעשו מקרנות לפיתוח ברשויות המקומיות גבעתיים, חולון, זיכרון יעקב ולב השרון (בסדר יורד) בשנים 2019 - 2021 הושקעו בפרויקטים מסוג תחזו...

  • 89% - 100%

    מתקצוב הפרויקטים בתחום תחזוקת הדרכים ברשויות המקומיות לב השרון, חולון, גבעתיים וזיכרון יעקב (בסדר יורד) בשנים 2019 - 2021 היו במימון עצמי. בכפר בר...

  • 6 - 540 אלפי ש"ח

    ממוצע השקעה כוללת בתחזוקה ובשיקום של הדרכים העירוניות ברשויות המקומיות גבעתיים, חולון, כפר ברא, זיכרון יעקב ולב השרון (בסדר יורד) בשנים 2019 - 2021...

  • 63 - 520 ש"ח

    ממוצע השקעה כוללת בתחזוקה ובשיקום של הדרכים העירוניות ברשויות המקומיות גבעתיים, חולון, כפר ברא, זיכרון יעקב ולב השרון (בסדר יורד) בשנים 2019 - 2021...

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני עד דצמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את פעילותן של עיריות גבעתיים וחולון, המועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא והמועצה האזורית לב השרון (הרשויות שנבדקו) בשנים 2019 - 2021 בנושא תחזוקת הדרכים הציבוריות שבתחום שיפוטן. משרד מבקר המדינה נעזר בשירותי ייעוץ מקצועיים לבדיקת 14 פרויקטים של עבודות תחזוקת דרכים שבוצעו ברשויות המקומיות שנבדקו. בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובחברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    אסדרת תחזוקת הדרכים ברשויות המקומיות - אף שהדרכים העירוניות הן יותר ממחצית הכבישים בישראל, אין שום גורם ממשלתי המאסדר ומפקח בתחום תחזוקת הדרכים שבתחומי הרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות מחויבות על פי דין לתחזוקת הדרכים שבתחומן, אולם באין נורמות לתכנון...
  • dislike
    ביצוע סקר מיסעות וניהול בסיס נתונים על מצב הדרכים - עיריות גבעתיים וחולון והמועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא לא ביצעו סקר מיסעות של כלל הדרכים בהן בעשור האחרון. בעיריות גבעתיים וחולון, במועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא ובמועצה האזורית לב השרון...
  • dislike
    שימוש בכלים טכנולוגיים לאיסוף ולניהול של מידע - בעיריות גבעתיים וחולון, במועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא ובמועצה האזורית לב השרון לא קיימת מערכת ניהול מיסעות, וכן לא קיימת מערכת ממוחשבת לניהול מסד נתונים על מצב הדרכים; מערכות ה-GIS הקיימות בעיריית...
  • dislike
    תכנון ארוך טווח ותוכנית שנתית - עיריות גבעתיים וחולון, המועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא והמועצה האזורית לב השרון לא קבעו ולא הסדירו תוכנית עבודה, כהגדרתה בידי משרד הפנים, לתחזוקה של הדרכים הציבוריות שבתחום שיפוטן. בפועל, סדרי העדיפויות לביצוע העבו...
  • dislike
    טיפול בתלונות שהתקבלו במוקד העירוני - עיריית גבעתיים - למרות קיומה של אמנת שירות בעיריית גבעתיים, אגף תשתיות אינו עומד בתקן לגבי טיפול בתקלות שבאחריותו ואינו מתעד את אופן הטיפול בהן. עם זאת, בשנת 2021 חל שיפור בעירייה מבחינת העמידה בזמני התקן, לעומת הש...
  • dislike
    היקפי עבודות תחזוקה מונעת שבוצעו - עיריות גבעתיים וחולון, המועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא והמועצה האזורית לב השרון ביצעו בשנים 2019 - 2021 קרצוף וריבוד רק בכ-16 ק"מ מסך כ-695 ק"מ כבישים שבתחום שיפוטן (בשיעור של 0% - 6% מאורך הכבישים בהן), לעומת ה...
  • dislike
    איכות ביצוע העבודות ותקינותן - בבדיקת האיכות והתקינות של עבודות קרצוף וריבוד של מיסעות או ריצוף מדרכות ב-14 פרויקטים של תחזוקת דרכים שבוצעו ברשויות שנבדקו בשנים 2019 - 2021 הועלו הממצאים האלה: בעיריית גבעתיים - נמצאו ליקויים בשניים משלושת הפרויקטים שנב...
  • dislike
    הוצאות הרשויות על תחזוקת דרכים - נמצאו פערי השקעה בתחזוקת דרכים בשנים 2019 - 2021, של מאות עד אלפי אחוזים ל-1 ק"מ כביש בין הרשויות שנבדקו, ובסדר יורד: גבעתיים - ממוצע השקעה בסך 540 אלפי ש"ח; חולון - 222 אלפי ש"ח; כפר ברא - 131 אלפי ש"ח; זיכרון יעקב - ...
  • dislike
    דיווח במסגרת התקציב הרגיל - ברשויות המקומיות שנבדקו שיעור תקצוב ההוצאות על תחזוקת דרכים מסך התקציב השוטף הוא שולי בלבד עד כדי אפסי. בשנים 2019 - 2021 לא הגיע השיעור הממוצע של תקצוב ההוצאות כאמור לכדי שליש האחוז, ובסדר יורד: כפר ברא - 0.31% מהתקציב השוט...
  • dislike
    מקורות המימון בתקציב הבלתי רגיל - כפי שעולה מתנועת הקרנות לפיתוח של הרשויות שנבדקו בשנים המבוקרות - בכללן קרן סלילת כבישים; קרן מדרכות וקרן תקבולי היטל השבחה - השיעור הממוצע של השקעה בפרויקטים מסוג תחזוקת דרכים מסך כספי ההעברות שנעשו מהקרנות בשנים 2019...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ למשרד התחבורה לפעול ליצירת מוקד ידע בתחום תחזוקת הדרכים ברשויות המקומיות שירכז את התקנים וההנחיות וישמש גורם מאסדר ומנחה לרשויות המקומיות בנושא, וכן מומלץ למשרד התחבורה להסתייע במשרד הפנים ככל הנדרש ביצירת מוקד ידע כאמור ובהפצת הידע.
    • [alt]
      כדי לקבל תמונת מצב מלאה של מצב המיסעות שבתחום שיפוטן, מומלץ לעיריות גבעתיים וחולון, למועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא ולמועצה האזורית לב השרון לבצע סקר מיסעות מקיף לגבי כלל הדרכים שבתחום שיפוטן. זאת באמצעות מכשור ייעודי ובהתבסס על מדדים מקצועיים...
    • [alt]
      מומלץ לעיריות גבעתיים וחולון, למועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא ולמועצה האזורית לב השרון לבחון אפשרות להיעזר במערכת לניהול מיסעות לצורך איסוף וניהול של נתונים על מצב הדרכים בתחומי שיפוטן כך שתוכלנה לבצע תיעדוף מיטבי של העבודות הנדרשות לשיקום הדרכים...
    • [alt]
      מומלץ לעיריות גבעתיים וחולון, למועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא ולמועצה האזורית לב השרון לקבוע תוכנית עבודה רב-שנתית לתחזוקה ולשיקום של המיסעות והמדרכות בתחום שיפוטן, בהתאם להנחיות משרד הפנים לבניית תוכניות עבודה. עוד מומלץ כי תוכנית עבודה זו תהיה...
    • [alt]
      כדי למנוע הידרדרות במצב המיסעות, מומלץ לעיריות גבעתיים וחולון, למועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא ולמועצה האזורית לב השרון לבצע קרצוף וריבוד של לפחות 10% מאורך הכבישים שבתחום שיפוטן בכל שנה, כפי שמנחה נוהל פר"ת, בהתאם למספר כלי הרכב העוברים בכבישים...

    סיכום

    תחזוקה שוטפת של כבישים היא המפתח לשמירה על חוזק הכבישים ואיכותם ועל בטיחותם ואיכות חייהם של משתמשי הדרך וכן להבטחת עלויות נמוכות בטווח הארוך. על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לדאוג שהדרכים הציבוריות שבתחום שיפוטן יתוחזקו דרך קבע. עיריות גבעתיים וחולון, המועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא והמועצה האזורית לב השרון מבצעות תחזוקת שבר - תחזוקה דחופה של תקלות שמתגלות - אולם היקפן של עבודות התחזוקה המונעת שבוצעו בהן קטן מאוד. בשנים 2019 - 2021 ביצעו הרשויות שנבדקו עבודות תחזוקה בכ-16 ק"מ מתוך כ-695 ק"מ כבישים שבתחום שיפוטן (2.3%), בהיקף כספי של 103,711 אלפי ש"ח. המועצה המקומית כפר ברא אינה מבצעת כלל תחזוקה מונעת. הרשויות שנבדקו אינן מבצעות תחזוקה מונעת סדורה המבוססת על מצבן ההנדסי של המיסעות והמדרכות ועל צורכי התחזוקה.

    מומלץ כי עיריות גבעתיים וחולון, המועצות המקומיות זיכרון יעקב וכפר ברא והמועצה האזורית לב השרון יבצעו סקר מיסעות של כלל הדרכים שבתחום שיפוטן באופן עיתי וינהלו מסד נתונים עדכני לגבי עבודות התחזוקה שבוצעו. בסיס נתונים עדכני לגבי מצב הדרכים המבוסס על סקר דרכים, על מסמכים בדבר עבודות הפיתוח ועבודות תחזוקת הדרכים שבוצעו ועל תלונות ותביעות שהוגשו נגד הרשות יאפשר להן להכין תוכנית השקעות ארוכת טווח לתחזוקת הדרכים ולקבוע סדרי עדיפות לביצוע העבודות, ובכך למקסם את התועלות שבביצוע התחזוקה המונעת ולחסוך בעלויות לטווח הארוך. 

    מומלץ למשרד הפנים ולמשרד התחבורה לפעול יחד לאסדרת תחום תחזוקת הדרכים ברשויות המקומיות, לגבש נהלים מפורטים לתחזוקתן של הדרכים הציבוריות שבתחום השיפוט של הרשויות המקומיות ולפקח על התחזוקה כאמור.