לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
דוח שהוטל עליו חיסיון; תעודת זהות חכמה; דרכון; מאגר ביומטרי; טביעות אצבע; נמל תעופה

רקע

​מסמכי זיהוי של תושבי מדינה ושל זרים הנכנסים אליה, כגון תעודות זהות ודרכונים, משמשים תשתית לניהול המדינה ולשמירה על ביטחונה. מסמכי הזיהוי שהונפקו בישראל במשך שנים נחשבו קלים לזיוף (תעודות זהות או דרכונים מהסוג הישן). לנוכח זאת החל משרד הפנים לקדם פרויקט להנפקת מסמכי זיהוי שיהיה קשה לזייפם, שישפרו את מהימנות ההזדהות ויאפשרו מתן שירותים מתקדמים לציבור. בשנת 2008 החליטה הממשלה על החלפת מסמכי הזיהוי במסמכי זיהוי חכמים, הכוללים אמצעי זיהוי ביומטריים, ועל שמירת המידע הביומטרי במאגר ביומטרי לאומי. תכליות המעבר למסמכי זיהוי ביומטריים מוצגות בתרשים שלהלן: 

התרשים בקובץ המלא

נתוני מפתח

  • 935 מיליון ש״ח

    עלות המעבר להנפקת מסמכי זיהוי ביומטריים בשנים 2009 - 2021

  • 45%

    מבעלי תעודות הזהות (כ-3.2 מיליון תושבים) עדיין מחזיקים בתעודת זהות מהסוג הישן, נכון ליולי 2022

  • 37%

    מבעלי הדרכונים (כ-2.9 מיליון תושבים) עדיין מחזיקים בדרכונים מהסוג הישן, הקלים לזיוף, נכון ליולי 2022

  • 400

    ניסיונות כניסה לארץ באמצעות מסמכי זיהוי מזויפים אירעו במעברים שעליהם אמונה רשות המעברים היבשתיים בחציון הראשון של שנת 2022

  • פחות מ-1%

    מהתושבים שנכנסו למערכת ההזדהות הלאומית השתמשו בתעודת הזהות החכמה כדי לקבל שירותים דיגיטליים ממשלתיים מרחוק

  • 92%

    מהתושבים המחזיקים בתעודות זהות חכמות (כ-3.5 מיליון תושבים) מחזיקים בתעודה ששימוש בה דורש קורא כרטיסים, דבר המהווה חסם לשימוש בהן

  • 70%

    מ-3,834 התושבים שדיווחו על אובדן או גניבה של תעודת זהות חכמה שלוש פעמים ויותר הם בעלי רישום פלילי או משטרתי

  • 65,000

    דרכונים זמניים (מהסוג הישן) הונפקו במרכז הדרכונים הזמניים מסוף מאי 2022 ועד לסוף אוגוסט 2022

  • 3.6 מיליון

    תושבים הם בעלי תעודת זהות שתוקפה צפוי לפוג בשנים 2024-2023, והם צפויים להגיע ללשכות רשות האוכלוסין על מנת להנפיק תעודה חדשה

פעולות הביקורת

בחודשים אפריל עד אוקטובר 2022 בדק משרד מבקר המדינה היבטים הנוגעים למעבר למסמכי זיהוי ביומטריים ולשימוש בהם. בכלל זה נבדקו המעבר לשימוש בתעודות זהות חכמות והחסמים לשימוש בהן; המעבר לשימוש בדרכון ביומטרי ומעבר ישראלים וזרים בנתב"ג; התמודדות רשות האוכלוסין עם העלייה בביקוש למסמכי זיהוי ביומטריים וקיומם של מאגרי תמונות פנים ביומטריים ברשות האוכלוסין. הבדיקה בוצעה ברשות האוכלוסין וההגירה (רשות האוכלוסין), במשרד הפנים, ברשות המאגר הביומטרי הלאומי וביחידת הממונה על היישומים הביומטריים שבמערך הסייבר הלאומי. בדיקות השלמה בוצעו במשרד החוץ, במשטרת ישראל, במערך הסייבר הלאומי (מערך הסייבר), בשירות הביטחון הכללי (שב"כ), במשרד המשפטים, לרבות ברשות להגנת הפרטיות שבו, ברשות המעברים שבמשרד הביטחון, במטה לביטחון הלאומי (משרד ראש הממשלה), במערך הדיגיטל הלאומי, בבנק ישראל, במוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים (המוסד) וברשות שדות התעופה. נוסף על כך התקיימו סיורים בנמל התעופה בן גוריון ובמעבר קלנדיה, וכן במפעלי הנפקת מסמכי הזיהוי הביומטריים.

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח דוח זה במלואו על שולחן הכנסת, אלא לפרסם רק חלקים ממנו, זאת לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    המעבר לתעודת הזהות החכמה - אף שהמעבר לתעודות זהות חכמות החל כבר לפני כעשור, ביוני 2013, לתושבים שהביעו רצון בכך, ובאופן מחייב לכלל התושבים ביולי 2017, והושקעו עד כה כ-430 מיליון ש"ח בהנפקתן, נכון ליולי 2022, כ-45% מהמחזיקים בתעודות זהות (כ-3.2 מיליון ת...
  • dislike
    מתאם בין בקשות חוזרות להנפקת תעודת זהות חכמה למעורבות בפלילים - הועלה מתאם בין מספר הפעמים שבהם אזרחים דיווחו על אובדן או גניבה של תעודות זהות חכמות וביקשו להנפיק תעודות חדשות לבין הרישום הפלילי או המשטרתי של אזרחים אלו. מאז החלה הנפקת תעודות הזהות החכ...
  • dislike
    היקף השימוש בתעודת הזהות החכמה לקבלת שירותים ממשלתיים - בשל חסמים, ובהם הצורך בקורא כרטיסים וזכירת הסיסמה, השימוש בתעודת הזהות החכמה לצורך אימות זהות וקבלת שירותים ממשלתיים דיגיטליים מצומצם ביותר עד אפסי - פחות מאחוז מהתושבים השתמשו בה לצורך קבלת שירות...
  • dislike
    אימות זהות ביומטרי באמצעות תעודת הזהות החכמה - נכון לספטמבר 2022 רשות האוכלוסין היא הגוף היחיד מבין גורמי האכיפה והגורמים הממשלתיים שהוסמכו לכך בחוק המשתמש ברובד הביומטרי של תעודת הזהות לצורך אימות זהות של אדם (1:1) , ואף היא עושה זאת באופן מוגבל, רק...
  • dislike
    חסמים המקשים על ביצוע ההזדהות הביומטרית באמצעות תעודת הזהות החכמה - בשל חסמים משפטיים וטכנולוגיים הנוגעים לבקרת הגישה לתמונת הפנים שבשבב תעודת הזהות החכמה, האפשרות לבצע באמצעותה אימות זיהוי ביומטרי מוגבלת. נכון ליולי 2022 כ-3.8 מיליון תושבים החזיקו בתע...
  • dislike
    חתימה אלקטרונית מאושרת על גבי תעודת הזהות החכמה - במועד סיום הביקורת, כ-13 שנים לאחר שנקבע בחוק שתעודת הזהות החכמה תאפשר לתושב המעוניין בכך לכלול בה חתימה אלקטרונית מאושרת, אפשרות זו איננה ממומשת, שכן רשות האוכלוסין לא השלימה את ההיערכות הנדרשת לצורך ע...
  • dislike
    המעבר לדרכון ביומטרי - במועד סיום הביקורת, כעשור לאחר שהחלה הנפקת הדרכונים הביומטריים (ביוני 2013) לתושבים שהביעו רצון בכך, ובאופן מחייב לכלל התושבים ביולי 2017, כ-2.9 מיליון תושבים, ששיעורם כ-37% מכלל המחזיקים בדרכונים, עדיין מחזיקים בדרכונים מהסוג הי...
  • dislike
    כניסת זרים לישראל - ממצאים שעלו מניתוח נתוני ביקורת הגבולות וכן תצפיות שעשו נציגי משרד מבקר המדינה כמו גם שורה של מקרים שבהם זרים נכנסו לארץ מבלי שנבדקו כנדרש, העלו כי שיטת העבודה בביקורת הגבולות של זרים בנתב"ג אינה עולה בקנה אחד עם הנחיות מינהל ביקורת...
  • dislike
    המשך הנפקת דרכונים מהסוג הישן, הקלים לזיוף - מתום תקופת המבחן ביוני 2017 ועד לסוף יוני 2022 הונפקו חצי מיליון דרכונים מהסוג הישן, ששיעורם כ-10% מכלל הדרכונים שהונפקו בתקופה זו; בחציון הראשון של שנת 2022 חל גידול בשיעור הדרכונים מהסוג הישן שהונפקו, ושיע...
  • dislike
    הנפקת דרכונים בנציגויות ישראל בחו"ל - מתווה הפרויקט להנפקת דרכונים ביומטריים בידי נציגויות ישראל בחו"ל גובש עוד בשנת 2015, אך במשך שבע שנים, עד לשנת 2022, לא החלה הנפקתם, ומדי שנה מונפקים בהן עשרות אלפי דרכונים מהסוג הישן, הקלים לזיוף.

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי רשות האוכלוסין תנקוט פעולות לעידוד הציבור להחליף את מסמכי הזיהוי מהסוג הישן שברשותו גם לפני פקיעת תוקפם, וכי היא תסביר לציבור את הסיכון הטמון בהמשך השימוש בהם בהיותם קלים לזיוף.
    • [alt]
      על רשות האוכלוסין, בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, משרד המשפטים והממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי, לפעול בדחיפות להסרת החסמים המשפטיים והטכנולוגיים המקשים את השימוש בתעודת הזהות החכמה, ובראשם בקרת הגישה המחמירה. הסרת החסמים והגדלת מספר הגו...
    • [alt]
      על רשות האוכלוסין לפעול בהתאם לנוהל שקבעה, שמטרתו לתת מענה לחולשה בביקורת הגבולות המוצגת בדוח ביחס למעבר באמצעות דרכונים ישראלים. עם זאת, לנוכח התרעת חלק מגורמי המקצוע של הרשות כי גם הפתרון שבנוהל אינו נותן מענה מספק לסיכון, על הרשות לחזור ולוודא ללא ד...
    • [alt]
      על רשות האוכלוסין בשיתוף שב"כ לפעול ללא דיחוי לתיקון המצב המתואר בדוח, המאפשר כניסת זרים בלתי מורשים לישראל בנתב"ג, ולהבטיח כי תהליך ביקורת הגבולות ישיג את מטרותיו. מומלץ שהרשות תגבש הליך מעודכן של ביקורת הגבולות בנתב"ג בכל הנוגע לזרים העוברים בו, תעגן...
    • [alt]
      נוכח תפקידו של שב"כ בכל הנוגע להגנה מפני איומי טרור, ונוכח הסיכון הנשקף מפני כניסה לארץ של גורמי טרור זרים במעברי הגבול, ולנוכח ממצאי הביקורת בדבר חולשות בביקורת הגבולות בנתב"ג, מומלץ כי לאחר ביצוע ניתוח סיכונים עדכני, שב"כ יבחן, בהתייעצות עם רשות האוכ...

    סיכום

    מסמכי זיהוי אמינים משמשים מפתח למגוון רחב של פעולות במגזר הממשלתי והעסקי. כעשור לפני מועד סיום הביקורת, בשנת 2013, החל בישראל מעבר למסמכי זיהוי ביומטריים, שיאפשרו הזדהות בטוחה, לרבות מרחוק. מסמכי הזיהוי הביומטריים אמורים להחליף את מסמכי הזיהוי מהסוג הישן, אשר נחשבים קלים לזיוף, ועלולים לשמש גורמי טרור או פשיעה וכן עלולים לשמש לצורכי הגירה בלתי חוקית. תקופת מגפת הקורונה, שבמהלכה חל גידול ניכר בשימוש בערוצים הדיגיטליים גם לצורך קבלת שירותים מזרועות הממשלה, חידדה את חשיבות ההזדהות הבטוחה במרחב המקוון.

    ממצאיו של דוח זה מעלים ליקויים מהותיים בכמה תחומים עיקריים: עיכוב משמעותי במעבר לתיעוד לאומי ביומטרי והיעדר שימוש בו; קיומן של פרצות ממשיות בכניסה וביציאה של ישראלים וזרים דרך נתב"ג; פערים בשמירה על נתונים ביומטריים; וקושי בהתמודדות עם הגידול בביקוש להנפקת מסמכי זיהוי ביומטריים.

    רשות האוכלוסין ציינה בהתייחס לפרצות במעבר זרים וישראלים בנתב"ג כי אכן לא הייתה הקפדה מלאה בנתב"ג על עבודה על פי הנהלים והוחלט על מספר צעדים כדי להתמודד עם הנושא. 

    נוכח חומרת ממצאי הביקורת, מומלץ כי רשות האוכלוסין תפעל לתיקון הליקויים שהועלו בדוח, וכי שר הפנים יוודא שנעשות פעולות לתיקון הליקויים בתחומים האמורים, ובכלל זאת יוודא כי ליקויים בתחום הביטחון וההגנה על המידע יתוקנו בתיאום עם הגורמים המקצועיים האמונים על כך: השב"כ, המשטרה ומערך הסייבר הלאומי. 

    בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בהיבטים הנוגעים לפרויקט הלאומי הביומטרי. בכלל זה חל שיפור ניכר ביכולות הטכנולוגיות בתחום הביומטרייה; והיקף השימוש בשירותים מקוונים הדורשים הזדהות בטוחה גדל במידה רבה. השלמת המעבר לתיעוד לאומי ביומטרי, תוך הסרת החסמים המשפטיים והטכנולוגיים המקשים את השימוש בו, ותוך התאמת הפרויקט לשינויים שחלו בשנים האחרונות, עשויה למנף את השימוש במסמכי הזיהוי הביומטריים וצפויה להביא לתועלות ניכרות בהיבטי הביטחון, הכלכלה והשירות לציבור.