לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
התקשרויות; פטור ממכרז; ספק יחיד; תקשוב ממשלתי; מכרזים; הליך תחרותי; רכש והתקשרויות; חופש המידע

רקע

הרכש הממשלתי הוא נדבך מרכזי בפעילותם של הגופים הממשלתיים, שכן מרבית הפעילות הממשלתית תלויה ברכש של טובין או של שירותים. למערכת רכש ממשלתית יעילה יש תפקיד מרכזי בהבטחת התנהלות תקינה ובניצול מיטבי של כספי הציבור. ייעול הרכש בתחום התקשוב, המבוסס על טכנולוגיה המשתנה בתדירות גבוהה, הוא כלי מהותי לקידום מערך התקשוב והחדשנות הטכנולוגית בגופים הממשלתיים. לשקיפות הליכי הרכש בממשלה יש חשיבות רבה, הן מתוך תפיסה ערכית של אחריות לכספי הציבור, והן מתוך תפיסה מקצועית שלפיה הליך רכש שקוף ותחרותי יביא לתוצאות טובות יותר עבור הגופים הממשלתיים. יש לציין כי ביוני 2022 פורסמה להערות הציבור טיוטה לתיקון תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.

היקף הרכש התקשובי בשנים 2019 - 2021 היה כ-14.4 מיליארד ש"ח, והוא היה כ-15.6% מסך הרכש הממשלתי בשנים אלו. היקף הרכש התקשובי שבוצע בפטור ממכרז בשנים 2019 - 2021 היה כ-1.79 מיליארד ש"ח, והוא היה כ-14.2% מסך הרכש התקשובי באותן שנים. 


נתוני מפתח

  • 14.4 מיליארד ש"ח

    היקף הרכש התקשובי בשנים 2019 - 2021

  • 4.2 מיליארד ש״ח

    ההפרש בין היקף הרכש לשנת 2020 במערכת מרכב"ה לבין הנתונים שפרסם מינהל הרכש הממשלתי (מינהל הרכש) לציבור

  • 1.79 מיליארד ש״ח

    סך הרכש התקשובי בפטור ממכרז בשנים 2019 - 2021 (14.2% מסך הרכש התקשובי באותן שנים)

  • 717

    מספר הזמנות הרכש התקשוביות בטווח הסכומים 47,500 ש"ח עד 50,000 ש"ח שבוצעו בפטור ממכרז בעילה של עד 50,000 ש"ח

  • 25%

    מהגופים הממשלתיים לא הגישו את הדיווחים הנדרשים לשנת 2021 ליחידה הממשלתית לחופש המידע

  • 40%

    מהפרסומים של התקשרויות פטורות ממכרז חסרו מידע מהותי הנדרש על פי דין

  • 61%

    מההתקשרויות בפטור ממכרז בתחום התקשוב בוצעו בעילת ספק יחיד (1.1 מיליארד ש"ח)

  • פי 6

    שיעור השימוש שעשו הגופים הממשלתיים בפטור בעילת ספק יחיד ברכישות בתחום התקשוב (61%) גדול פי שישה משיעור השימוש שנעשה בעילת פטור זו ברכש ממשלתי שאינו...

פעולות הביקורת

​בחודשים אפריל עד אוקטובר 2022 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בהתקשרויות שבוצעו בפטור ממכרז בתחום התקשוב בגופים ממשלתיים. הביקורת נעשתה באגף החשב הכללי במשרד האוצר (החשכ"ל) והתבססה על נתונים ששלף משרד מבקר המדינה ממערכת מרכב"ה, מאתר המרשתת (אינטרנט) של מינהל הרכש במשרד האוצר ומאתר המרשתת של היחידה הממשלתית לחופש המידע. בדיקות השלמה בוצעו במשרד הרווחה והביטחון החברתי, במשרד הבינוי והשיכון, במערך הדיגיטל הלאומי שבמשרד הכלכלה והתעשייה (מערך הדיגיטל), במרכז למיפוי ישראל וברשות התחרות. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    התקשרויות בתחום התקשוב שבוצעו בפטור ממכרז בעילת ספק יחיד - הרכש התקשובי שבוצע בפטור ממכרז בעילת ספק יחיד בשנים 2019 - 2021 הסתכם ב-1.1 מיליארד ש"ח - כ-61% מסך הרכש התקשובי שבוצע בפטור ממכרז, זאת לעומת שיעור מקביל של 9.7% ברכש הכללי (ללא תקשוב).
  • dislike
    התקשרויות בתחום התקשוב שבוצעו בפטור ממכרז בעילת התקשרות של עד 50,000 ש"ח - בשנים 2019 - 2021 ההזמנות התקשוביות שבוצעו בפטור ממכרז בעילת התקשרות של עד 50,000 ש"ח (תקנה 3(1)) הסתכמו ב-161 מיליון ש"ח, שהם כ-9.1% מסך ההזמנות התקשוביות שבוצעו בפטור ממכרז בש...
  • dislike
    פרסום התקשרויות ממשלתיות - נמצא כי בכ-40% (כ-7,000) מהפרסומים הנוגעים להתקשרויות שבוצעו בפטור ממכרז בשנים 2019 - 2021, הגופים הממשלתיים פרסמו לציבור מידע חסר (שם הספק; שווי ההתקשרות או אומדנה; תאריכי תחילת ההתקשרות וסיומה) שלא בהתאם לדרישות הדין בקשר ל...
  • dislike
    מידע שמינהל הרכש מפרסם בדוחות הרכש הממשלתיים השנתיים - מינהל הרכש מציג בדוח השנתי שהוא מפרסם לציבור את נתוני ההשוואה של השנה הקודמת על בסיס הנתונים שפורסמו בשנה הקודמת, ולא על בסיס שליפה חדשה לקבלת נתונים עדכניים. עקב כך עדכונים שבוצעו על ידי הגופים המ...
  • dislike
    סיווג הרכש בתחום התקשוב במרכב"ה - אין במרכב"ה כללים מוגדרים או הנחיה ממשלתית מחייבת לשימוש במק"טים או בקבוצות חומר ספציפיות שיאפשרו זיהוי של כלל פעולות הרכש שנעשו בתחום התקשוב או חלקן. עוד עלה כי אין במרכב"ה בקרה מפצה, דוגמת מנגנון בקרה מחשובי להתראה ע...
  • dislike
    בקרות מובנות במערכת מרכב"ה - במרכב"ה חסרות כמה בקרות מובנות אשר יכלו למנוע שגיאות המבוצעות במסגרת ביצוע הזמנת רכש בפטור ממכרז או להתריע על שגיאות כאלה, כגון סיווג הזמנות רכש כפטורות ממכרז בעילת התקשרות עם חברה ממשלתית, אף שההתקשרות היא עם חברה פרטית; ס...
  • dislike
    מידע שמפרסם מערך הדיגיטל בנושא היקף פעילות הרכש בתחום התקשוב - מנהלי אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע (טד"ם) מזינים את הנתונים שעליהם מערך הדיגיטל מבסס את הדוח בדרך ידנית במערכת ייעודית של המערך. נתונים אלו אינם מקושרים לנתוני מרכב"ה, ובפועל נוצרים פערי...
  • dislike
    סיווג התקשרויות כרגישות - משרד מבקר המדינה דגם 25 הזמנות מתוך התקשרויות הגופים הממשלתיים בתחום התקשוב בשנים 2019 - 2021 שבוצעו בפטור ממכרז וסווגו כרגישות. נמצא כי 5 (20%) מההזמנות, בערך כספי של 390,000 ש"ח, סווגו כרגישות שלא לצורך, ועקב כך לא פורסמו בא...
  • like
    פעילות מינהל הרכש לחיזוק השקיפות - משרד מבקר המדינה מציין את פעולות מינהל הרכש באתר המרשתת שלו לחיזוק השקיפות של היבטים שונים ברכש הממשלתי, ובכללם ההתקשרויות שמבוצעות בפטור ממכרז. הפעולות הן בין היתר פרסום מידע כללי על פעילות מינהל הרכש, פרסום דוחות, י...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על מינהל הרכש לבחון את הפערים בין נתוני הרכש שבפרסומיו לבין נתוני הרכש בפועל המבוצעים בשנה מסוימת כפי שמובאים במערכת מרכב"ה. כמו כן, מוצע לבחון כי הדוח הרשמי של מינהל הרכש יציג תמונה מלאה ומעודכנת של נתוני הרכש המבוצעים בפועל בכל שנה, ולא יסתמך על נתונ...
  • [alt]
    עקב היקפו של הרכש בכלל, והיקף הרכש בתחום התקשוב בפרט, על מינהל הרכש ויחידת מרכב"ה, בשיתוף מערך הדיגיטל, לקבוע מתווה שיאפשר לסווג באמצעים ממוחשבים את ההוצאה המשרדית ואת ההוצאה הממשלתית בתחום התקשוב. כמו כן, מוצע לקבוע מנגנון דיווח ממוחשב לשם קבלת מידע מ...
  • [alt]
    מומלץ כי מינהל הרכש ויחידת מרכב"ה יישמו בקרות מובנות במרכב"ה ובקרות מפצות מתאימות אשר יסייעו במניעה ואיתור של שגיאות בהזנת נתוני הרכש למרכב"ה, בהצגה אמינה של הנתונים לציבור ובניתוח הנתונים בידי הגופים הממשלתיים ומינהל הרכש.
  • [alt]
    מומלץ כי החשכ"ל יבחן באופן פרטני את ההתקשרויות של הגופים הממשלתיים עם הספקים אשר מרבית ההתקשרויות עימם נעשו בפטור ממכרז בעילת ספק יחיד, וכן את ההתקשרויות עם הספקים אשר היקפן הפטור ממכרז בעילה זו מגיע לעשרות ומאות מיליוני ש"ח. עוד מומלץ כי החשכ"ל יפעיל...
  • [alt]
    מומלץ כי החשכ"ל יבצע בקרה על יישום ההנחיות בקרב כלל הגופים הממשלתיים בעניינים האלו: (א) רמת הפירוט הנדרשת בחוות הדעת המקצועית מכל יחידה מזמינה, לרבות צירוף מסמכים על הבדיקות שבוצעו ותוצאותיהן; (ב) רמת הוודאות הנדרשת מהוועדות המשרדיות לפני אישור התקשרות...

סיכום

ההתפתחות המהירה של תחום התקשוב גורמת לכך שגופים ממשלתיים נדרשים ליישם חדשנות בתחום זה במהירות וביעילות, כדי למנוע את התיישנות הטכנולוגיה הרלוונטית עד להשלמת הליך הרכש. לצד זאת, האינטרס הציבורי מחייב שהליכי הרכש יתנהלו באופן הוגן, שוויוני ושקוף ובאופן העולה בקנה אחד עם הוראות הדין ויביאו לתוצאות עסקיות וליעילות כלכלית. 

ממצאי דוח זה מצביעים על שורה של ליקויים בתחום הרכש, בדגש על התקשרויות בפטור ממכרז בתחום התקשוב. להלן הליקויים העיקריים: המידע שמפרסמים לציבור מינהל הרכש ומערך הדיגיטל בתחום הרכש אינו תואם את המידע במערכת מרכב"ה, ובכך נפגעת השקיפות לציבור ויכולות הבקרה על פעילות הרכש הממשלתי; שימוש גדול במאות אחוזים של הגופים הממשלתיים בפטור ממכרז בעילת ספק יחיד ובעילת התקשרות של עד 50,000 ש"ח ברכש התקשובי, לעומת הרכש הכללי; ואי-עמידה בהוראות הדין הנוגעות לפרסום התקשרויות.

על הגופים הממשלתיים להקפיד על הוראות הדין והוראות התכ"ם הנוגעות לרכש הממשלתי. מומלץ כי מינהל הרכש יפעל לשיפור תהליך הרכש במערכת מרכב"ה, לרבות יישום בקרות ממוחשבות ובקרות מפצות, כדי לוודא את השלמות והמהימנות של המידע ולשפר את הפיקוח והבקרה השוטפים ואת תהליכי קבלת ההחלטות. על החשכ"ל והיחידה לחופש המידע לפעול לאכיפת פרסום ההתקשרויות של כלל הגופים בהתאם להוראות הדין ותוך הקפדה על מהימנות המידע המתפרסם לציבור.