לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
פשיעה חקלאית; חקלאות; תוצרת חקלאית; מעצרים; נחשון; אכיפה מינהלית; סגירת תיקים; המרחב הכפרי; דבוראים; כלי רכב; בעלי חיים; אמון הציבור; שריפה; דוח מעקב

רקע

​הפשיעה החקלאית היא פשיעה המכוונת לפגיעה בענפי החקלאות השונים באמצעות גניבה של בעלי חיים או תוצרת חקלאית; גניבת ציוד חקלאי; פגיעה בבעלי חיים; הסגת גבול והשתלטות על שטחי מרעה; הצתות; גרימת נזק לציוד, לתשתיות ולשטחים חקלאיים. בחוק העונשין, התשל"ז-1977 נכללות כמה עבירות מתחום הפשיעה החקלאית. בשנת 2008 הטילה משטרת ישראל (המשטרה) על משמר הגבול (מג"ב) את האחריות לטיפול בפשיעה החקלאית במרחב הכפרי. אחד מתפקידיו הוא לסייע ליחידות המשטרה בלחימה בפשיעה במרחב הכפרי, תוך מתן דגש על טיפול בעבירות פשיעה חקלאית. במאי 2017 פרסם משרד מבקר המדינה דוח ביקורת בנושא "התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית"  (הביקורת הקודמת). ביקורת זו היא ביקורת מעקב על תיקון הליקויים שעלו בביקורת הקודמת (להלן גם - הביקורת הנוכחית). 

הביקורת הקודמות:

 - מבקר המדינה, דוח שנתי 67ב (2017),"התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית", עמ' 1297 - 1360. 

 - מבקר המדינה, דוח שנתי 62 (2012),"סוגיות בתחום הפשיעה והביטחון השוטף במגזר הכפרי", עמ' 1701 - 1729.


נתוני מפתח

  • 977

    עבירות פשיעה חקלאית שבגינן נפתחו תיקי חקירה בשנת 2021

  • 18%

    שיעור ממוצע של כתבי אישום שהוגשו בשנים 2017 - 2021 מתוך כלל תיקי החקירה שנפתחו בגין הפשיעה החקלאית (827 מתוך 4,602)

  • 70%

    שיעור הסגירות של תיקים בעילת "עבריין לא נודע" מסך תיקי הפשיעה החקלאית שנסגרו בשנים 2017 - 2021. (2,573 מתוך 3,674)

  • 11%

    שיעור התפיסות של גנבי צאן ובקר בשנים 2017 - 2020. (753 מתוך 6,850)

  • 1.2 מיליארד ש״ח

    הערכת משטרת ישראל לסכום הנזק הכלכלי הישיר והעקיף , הנגרם בשנת 2016 מעבירות פשיעה חקלאית

  • 19 מיליון ש״ח

    ערך נזקי הפשיעה החקלאית המדווחת בשנת 2021 על פי נתוני מג"ב

  • 72,000 שעות

    בשנים 2019 - 2021 הוקדשו לליווי עצורי מג"ב במרחב הכפרי על ידי שוטרי מג"ב. למעשה, מדי שנה, לפחות 10 שוטרים במשרה מלאה, ביצעו בשנים אלה, רק ליווי עצ...

  • 6.5 מתוך 10

    מידת האמון שרכש הציבור למשטרה במרחב הכפרי בשנת 2019

פעולות הביקורת

​בחודשים אפריל 2021 עד יולי 2022 בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין את פעולות המשטרה לתיקון הליקויים שנמצאו בביקורת הקודמת שפורסמה במאי 2017 בנושא "התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית". בדיקות השלמה בוצעו במשרד לביטחון הפנים, בשירות בתי הסוהר ובמשרד המשפטים - פרקליטות המדינה. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    דיווח חקלאים על עבירות - בביקורת הקודמת עלה כי הימנעות החקלאים מדיווח על עבירות נובעת מהיעדר אמון במשטרה וביכולתה לתפוס את מבצעי העבירות, ובשל תת-דיווח של חקלאים למשטרה על אירועי פשיעה חקלאית, נתוני אגף תכנון וארגון במשטרה (אג"ת) אינם משקפים נאמנה את ה...
  • dislike
    נתונים בנוגע להיקף הנזק - בביקורת הקודמת עלה שרישום העבירות החקלאיות במשטרה אינו כולל נתונים לא על כמות הרכוש שנגנב ולא על היקף הנזק הכלכלי שנגרם. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן במידה רבה. עלה כי אגף חקירות ומודיעין במג"ב (אח"ם מג"ב) החל משנת 2020...
  • dislike
    עילות סגירה של תיקי פשיעה חקלאית - בביקורת הקודמת עלה כי 94% מכלל התיקים שנפתחו בשנים 2011 - 2015 בגין עבירות פשיעה חקלאית נסגרו; מרביתם (76%) נסגרו בעילת "עבריין לא נודע". בביקורת הנוכחית עלה כי הליקוי תוקן במידה מועטה, וכ-79% מהתיקים שנפתחו בשנים...
  • dislike
    גניבה ותפיסה של ראשי צאן ובקר - בביקורת הקודמת נמצא כי בשנים 2011 - 2015 נגנבו כ-18,000 ראשי צאן ובקר והוגשו 14 כתבי אישום. בממוצע נפתחו בכל אחת מהשנים האלה כ-218 תיקים בגין גניבת צאן ובקר. בביקורת הנוכחית עלה שהליקוי תוקן במידה מועטה. נמצא כי בשנים...
  • dislike
    הליכי אכיפה חלופיים (עבירה מנהלית, הליך של הסדר מותנה) - מנתוני שנת 2020 עולה כי כ-57% מהגניבות של התוצרת החקלאית הן בסכומים של עד 1,000 ש"ח. עובדה זו מדגישה את הצורך לבחון הליכים חלופיים להליך הפלילי הנהוג היום. כמו כן, בשנים 2017 - 2020 חלה עלייה של...
  • dislike
    תפיסת ההפעלה של כוחות מג"ב במרחב הכפרי - בביקורת הקודמת עלה כי נעשו שלוש עבודות מטה בנושא תפיסת הפעלת הכוחות, בתקופה של כשבע שנים עם זמן הטמעה מצומצם שלא איפשר לבחון את השפעתם של השינויים. בביקורת הנוכחית עלה כי הליקוי לא תוקן. ב-20 השנים האחרונות נעשו...
  • dislike
    ליווי עצורים על ידי הימ"רים הכפריים - בביקורת הקודמת עלה כי הימ"רים הכפריים ביצעו בעצמם משימות של שמירה, הסעה וליווי של עצורי מג"ב מכיוון שהסכמי הבנות בין שירות בתי הסוהר (שב"ס) למשטרה, לא כללו ליווי עצורים ממתקני מג"ב. בביקורת הנוכחית עלה כי הליקוי לא...
  • dislike
    יחידות הסיור במרחב הכפרי - בביקורת הקודמת עלה כי מספר הסיורים שנערכו היה נמוך באופן ניכר מהנדרש בנוהל, והסיור הכפרי הוסט לעיתים לטובת תגבור כוחות שיטור ומשימות ביטחוניות אחרות. בביקורת הנוכחית עלה כי הליקוי לא תוקן. משנת 2017 יחידות הסיור הכפרי אינן מש...
  • like
    נתונים על היקף הפשיעה החקלאית - בביקורת הקודמת עלה כי יש פער של כ-60% בין הנתונים על היקף הפשיעה החקלאית שהפיק אג"ת ממערכותיו הממוחשבות, לבין הנתונים של מג"ב שנרשמו באופן ידני. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן באופן מלא. גובשו הנחיות להזנה מדויקת של...
  • like
    שיעור הגשת כתבי אישום בעבירות חקלאיות - בביקורת הקודמת נמצא כי רק ב-4.25% מהתיקים הוגש כתב אישום. בביקורת הנוכחית נמצא כי הליקוי תוקן במידה רבה. בשנים 2017 - 2021 שיעור הגשת כתבי האישום מתוך כלל תיקי הפשיעה החקלאית שנפתחו הוא 18% בממוצע. עלייה ניכרת זא...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ כי מג"ב ישלים את עבודת המטה לבחינת הגורמים לתופעת תת-הדיווח בעבירות החקלאיות ויגבש תוכנית סדורה לחיזוק אמון הציבור המתגורר במרחב הכפרי במשטרה ולעידוד החקלאים לדווח למשטרה על מקרי פשיעה חקלאית. כמו כן, מוצע להפיץ בין החקלאים את המידע על האפשרות לה...
  • [alt]
    מומלץ למשטרה להציב יעדים שנתיים במטרה לצמצם את השימוש בעילת "עבריין לא נודע" כעילה לסגירת תיקי פשיעה חקלאית.
  • [alt]
    מומלץ למשטרה ולמג"ב לבחון את השינוי הארגוני המבוצע כעת, לעומת השינויים שנעשו בעבר, תוך הפקת לקחים מהפערים שנוצרו בעקבות כל שינוי שנעשה ובדיקה אם שינויים אלה מסייעים למג"ב להתמודד עם הפשיעה החקלאית. על שני הגופים לקבוע מבנה ארגוני יציב ואפקטיבי שיוכל לס...
  • [alt]
    נוכח הקשיים שהציפו נציגי מרכז השלטון האזורי, החקלאים והמועצות האזוריות, הנובעים מהיעדרם של הסיורים הכפריים במרחב הכפרי - מומלץ כי מג"ב והמשטרה יבחנו את השפעת השינוי הארגוני על תחושת הביטחון של האזרחים במרחב הכפרי, תוך בחינה ממוקדת של ביצוע סיורים בשטחי...
  • [alt]
    על שב"ס ועל המשטרה לקיים את הכתוב באמנה בין הצדדים בכל הנוגע לליווי עצורים. על המשרד לבט"פ לסייע לשני הארגונים לסכם ביניהם באופן מפורט יותר את אופן ליווי העצורים ממתקני מג"ב אל בתי המעצר ובתי המשפט, כפי שנדרש באמנה. כל זאת כדי שזמנם של בלשי הימ"ר וחוקר...

סיכום

הפשיעה החקלאית היא פשיעה הגורמת לפגיעה בענפי החקלאות השונים, והנזק הכלכלי הישיר והעקיף הנגרם ממנה הוערך בכ-1.2 מיליארד ש"ח בשנת 2016. בביקורת הקודמת עלו ליקויים באופן טיפול המשטרה ומג"ב בעבירות פשיעה חקלאית ובנוגע למבנה מג"ב והיחידות שאמורות לעסוק במניעת אירועים כאלה. 

בביקורת המעקב עלה כי חלק מהליקויים טרם תוקנו - מידת האמון שהציבור במרחב הכפרי רוחש למשטרה היא בינונית, ומשיחות עם חקלאים עלה שהם מיואשים מ"אוזלת היד של המשטרה בטיפול בפשיעה חקלאית" כהגדרתם, ו"חשים שהופקרו על ידי המדינה"; שיעור הסגירות של תיקים בעילת "עבריין לא נודע" עומד על כ-70% מסך מקרי סגירת תיקים של עבירות פשיעה חקלאית, והדבר מעיד על קושי בתפיסת עבריינים מבצעי פשיעה חקלאית; ב-20 השנים האחרונות עשה מג"ב שינויים תכופים במבנה הארגוני שלו, ואלו הביאו לכך שכיום יחידות הסיור הכפרי אינן פועלות באופן קבוע ורציף בשטחים החקלאיים, ועקב כך נפגעת תחושת הביטחון של התושבים במרחב הכפרי. 

על המשטרה ועל מג"ב להמשיך ולפעול למניעת פשיעה חקלאית, בין היתר באמצעות הגברת נוכחות יחידות מג"ב בשטח מתוך תפיסה שנוכחות בולטת של כוחות בשטח תייצר הרתעה לעבריינים שתביא להפחתת מספר מקרי הפשיעה החקלאית. נוסף על כך, על המשטרה ועל מג"ב לדאוג לכך שזמנם של הבלשים והחוקרים של מג"ב יוקדש בעיקר למשימות חקירה ובילוש ולא לשמירה, הסעה וליווי של עצורים. כמו כן, עליהם לגבש תוכנית סדורה לחיזוק אמון הציבור במרחב הכפרי. על המשטרה ועל מג"ב לבחון את השינויים הארגוניים שבוצעו במג"ב, תוך הפקת לקחים מהפערים שנוצרו בעקבותיהם, ומוצע גם לבחון את השפעתם של שינויים אלה על תחושת הביטחון של האזרחים במרחב הכפרי. 


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמות:

 - מבקר המדינה, דוח שנתי 67ב (2017),"התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית", עמ' 1297 - 1360. 

 - מבקר המדינה, דוח שנתי 62 (2012),"סוגיות בתחום הפשיעה והביטחון השוטף במגזר הכפרי", עמ' 1701 - 1729.