לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

בסעיף 12 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], נקבע כי בכל שנה - במועד שיקבע המבקר, אולם לא יאוחר משישה חודשים מתום שנת הכספים של המדינה - ימציא שר האוצר למבקר המדינה "דין וחשבון כולל על ההכנסות וההוצאות של המדינה באותה שנה". עוד נקבע בסעיף כי במועד שיקבע המבקר, אולם לא יאוחר מתשעה חודשים מתום שנת הכספים של המדינה - ימציא שר האוצר למבקר המדינה את "מאזן זכויותיה והתחייבויותיה של המדינה למועד תום שנת הכספים". הדוחות הכספיים המאוחדים של המדינה ל-31.12.21 הוגשו למבקר המדינה ופורסמו ב-30.6.22.

למידע ולתהליכים הכספיים המנוהלים במערכות מידע תפעוליות ובמערכות מידע כספיות ייעודיות של גופי המדינה יש חשיבות עליונה בהיותם חלק מהתשתית שעליה מבוסס רישום נכסיה הכספיים של המדינה הנכללים בדוחותיה הכספיים וכלל תהליכי העבודה של רשויותיה. 

הפעולות הכספיות של הממשלה ושל הישויות המדַווחות האחרות מנוהלות במערכות מידע תפעוליות וכספיות ייעודיות ובמרכב"ה (מערכת רוחבית כוללת במשרדי הממשלה), שבהן נתונים על נכסים, התחייבויות, הכנסות והוצאות של גופי מדינה בערך מצטבר של טריליוני ש"ח.


נתוני מפתח

  • 135 מיליארד ש״ח

    הגירעון החשבונאי נטו של המדינה בשנת 2021

  • 50 מיליארד ש״ח

    הגידול ביתרות מלוות פנים וחוץ משנת 2020 לשנת 2021

  • 800 מיליארד ש״ח

    נכסי המדינה בשנת 2021 על פי הדוחות הכספיים

  • 3,458 מיליארד ש״ח

    התחייבויות המדינה בשנת 2021 על פי הדוחות הכספיים

  • 230

    מערכות מידע כספיות פעלו בשנת 2021 ב-52 משרדי ממשלה וגופים מדווחים, על פי דיווחי חשבי הגופים

  • כ-1,226 מיליארד ש״ח

    הסכום הכספי שנוהל בשנת 2021 במערכות המידע הכספיות בגופים המדווחים (למעט מרכב"ה), על פי דיווחי החשבים

  • 67% מהמערכות

    ב-154 מתוך 230 מערכות מידע כספיות מדווחות לא בוצעו סקרי סיכונים ולא בוצעו ביקורות

  • 56% מהמערכות

    ב-127 מתוך 226 מערכות מידע כספיות אין ממשק ממוכן למרכב"ה

פעולות הביקורת

​בחודשים פברואר-נובמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את המגמות השונות העולות מהדוחות הכספיים המאוחדים של המדינה ומהדוחות של כמה משרדי ממשלה לשנת 2021 וכן את מערכות המידע הכספיות שבבסיס הדוחות הכספיים. הבדיקה נעשתה בעיקר באגף החשב הכללי במשרד האוצר וכן בכמה משרדי ממשלה, יחידות סמך וישויות ממשלתיות אחרות, ובהם משרד המשפטים, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הבינוי והשיכון, רשות המיסים בישראל, משרד החינוך, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות מקרקעי ישראל, משרד החוץ, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד הפנים, משרד התחבורה, המשרד לשירותי דת, משרד העלייה והקליטה, הנהלת בתי המשפט, משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד הבריאות ורשות התקשוב הממשלתי. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הגירעון החשבונאי של המדינה לשנת 2021 הסתכם בכ-135 מיליארד ש"ח, והגירעון המצטבר היה ב-31.12.21 2,658 מיליארד ש"ח. מצבת הנכסים בדוחות הכספיים אינה כוללת נכסים שונים ששוויים מהותי, ובכלל זה חלק מהשקעות המדינה במערכת הביטחון, קרקעות שבידי המדינה, חלק...
  • dislike
    השפעת משבר הקורונה על הדוחות הכספיים של המדינה לשנת 2021 - בשנת 2020 נקטה הממשלה צעדי מדיניות פיסקלית נרחבים לצורך הזרמת סיוע וצמצום הפגיעה במשק בשל מגפת הקורונה. הגדלת ההוצאה הציבורית לצד צמצום ההכנסות ממיסים הביאו לעלייה חדה בגירעון הממשלתי. לצורך מי...
  • dislike
    תמיכות והקצבות - בשנים 2020 - 2021 חל גידול של כ-27,704 מלש"ח בגמלאות הביטוח הלאומי, שנבע מגידול בקרנות הביטוח, בין היתר בשל שינויים אקטואריים כשינוי בווקטור הריביות, עדכון הסכום הבסיסי בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן ושינויים בהנחות מסוימות בחישוב הקר...
  • dislike
    חוות דעת רואי החשבון המבקרים בדוחות הכספיים סולו של משרדי הממשלה - בדוחות הכספיים של המדינה לשנת 2021 שפורסמו ב-30.6.22 נכללו נתוניהן הכספיים של 211 ישויות. ל-69 מהישויות (כ-33%) לא היו דוחות כספיים מבוקרים במועד עריכת הדוחות הכספיים של המדינה. לדוחות...
  • dislike
    מרכב"ה - ניהול הפעולות הכספיות של הממשלה ושל הישויות המדווחות האחרות מבוצע במערכות מידע תפעוליות וכספיות ייעודיות ובמערכת הכספית הרוחבית - מרכב"ה. עלה כי במרכב"ה לא נערכה ביקורת מערכות מידע, בדגש על התהליכים הכספיים במערכת, ולא נערך סקר סיכונים בשמונה...
  • dislike
    סמכויות מערך הדיגיטל והחשב הכללי בקשר למערכות מידע כספיות - רשות התקשוב הממשלתי במערך הדיגיטל הלאומי מנחה את אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה וביחידות הסמך. תחום המערכות הכספיות הוחרג בהחלטת הממשלה מחובת ההיוועצות של מנכ"לי המשרדים ומנהלי אגפי מערכות המ...
  • dislike
    אישור חשבים להפעלת מערכות מידע כספיות - על אף האמור בהוראת התכ"ם המחייבת את קבלת אישור החשב להפעלת מערכות מידע, או להפעלת שינויים במערכות אלו, הכוללים היבטים פיננסיים, בכל משרדי הממשלה והגופים שנבדקו בביקורת זו, אין תיעוד לאישור כאמור במערכות ובשינויים...
  • dislike
    עריכת סקרי סיכונים וביקורות במערכות מידע כספיות - אף שבמהלך השנים 2016 עד 2021 חל גידול (מ-21.6% ל-33%) במספר מערכות המידע שבהן בוצעו סקרי סיכונים ו/או ביקורות, שיעורן של מערכות אלו מכלל מערכות המידע הכספיות שדווחו בשנת 2021 עדיין נמוך - 76 מתוך 230 מע...
  • dislike
    מערכות המידע בעלות ההיקף הכספי הגדול ביותר - ב-22 מערכות המידע של הישויות המדווחות שבהן מנוהלים סכומי הכסף הגדולים ביותר היה הסכום הכולל המנוהל בהן כ-1,157 מיליארד ש"ח. 13 מתוך 22 מערכות המידע הללו פועלות ברשות המיסים. רק ב-8 מתוך 22 המערכות יש ממשק ממ...
  • dislike
    גיל מערכות המידע הכספיות - מהמידע שמסרו בדיווחיהם חשבי הגופים לאגף החשב הכללי בנוגע ל-169 מערכות מידע כספיות עולה כי 32 מערכות הופעלו לראשונה לפני שנת 1995; 18 מערכות - בשנים 1996 - 2004; 28 מערכות - בשנים 2005 - 2011; 40 מערכות - בשנים 2012 - 2015. ית...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי הממשלה תמשיך לפעול במגמת השיפור שאפיינה את הדוחות הכספיים לשנת 2021, בעקבות התאוששות המשק ממשבר הקורונה, שבאה לידי ביטוי בצמיחה כלכלית ובירידה בגירעון התקציבי ביחס לתוצר, זאת תוך התנהלות כלכלית אחראית בראייה ארוכת טווח.
    • [alt]
      מומלץ כי המנכ"לים והחשבים של משרדי הבריאות, הפנים והבינוי והשיכון יפעלו לתיקון הליקויים שבגינם ניתנו הערות רואי החשבון המבקרים ובהתאם לקבלת חוות דעת ללא כל הסתייגות של רואי חשבון על הדוחות הכספיים של משרדיהם.
    • [alt]
      מומלץ כי החשב הכללי יפעל לעריכת סקר סיכונים מקיף וביקורת מערכות מידע מלאה על התהליכים הכספיים המנוהלים במרכב"ה וכן יוודא כי מתקיים תיעוד מפורט של כלל התהליכים הכספיים המנוהלים במערכת.
    • [alt]
      מומלץ כי אגף החשב הכללי ורשות התקשוב הממשלתי יסדירו ביניהם את האחריות למתן הנחיות מקצועיות בנוגע לכלל ההיבטים העולים במערכות מידע כספיות.
    • [alt]
      מומלץ כי החשב הכללי יבחן תיקון של הוראות התכ"ם באופן שבו יהיה תיאום בין הגורמים השונים לשם ייעול תהליך הכנת סקר הסיכונים במערכות מידע משולבות - תפעוליות ופיננסיות.

    סיכום

    למידע ולתהליכים הכספיים המנוהלים במערכות מידע תפעוליות ובמערכות מידע כספיות ייעודיות של גופי המדינה יש חשיבות עליונה בהיותם חלק מהתשתית שעליה מבוסס רישום נכסיה הכספיים של המדינה, הנכללים בדוחותיה הכספיים, וכלל תהליכי העבודה של רשויותיה. בביקורת הועלו ליקויים במיפוי ובניהול הסיכונים במערכות המידע הכספיות, בהיעדר ביקורות במרבית המערכות ובחוסר תיעוד של התהליכים הכספיים במערכות. על החשב הכללי וכלל גופי הממשלה שצוינו בדוח לפעול במסגרת תוכנית רב שנתית לתיקון הליקויים שהועלו. 

    בדוחות הכספיים של הממשלה לשנת 2021 בא לידי ביטוי המפנה בהתמודדות עם נגיף הקורונה, תוך התאוששות של המשק וצמיחה כלכלית, ירידה בגירעון התקציבי ביחס לתוצר, עלייה בהכנסות ממיסים וירידה בהיקף הוצאות התוכנית הכלכלית להתמודדות עם המשבר. קיימת חשיבות רבה לכך שהממשלה תתמיד במגמה זו לצורך השיפור של כלכלת ישראל בראייה ארוכת טווח.