לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

​המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגבייה (המג"ק) הוא הגוף שתפקידו לגבות חובות לטובתם של אוצר המדינה וגופים ציבוריים וכן לגבות פיצויים שנפסקו לנפגעי עבירה בהליכים פליליים. החובות שהמג"ק גובה הם מסוג קנסות (כגון קנסות תעבורה וקנסות מינהליים), אגרות (כגון אגרות רשות התאגידים) והוצאות (כגון הוצאות הנפסקות על ידי בתי משפט). לצורך גביית החובות הוענקו למג"ק סמכויות גבייה, ובין היתר אלו: הטלת עיקולים בגופים שונים; פריסה או דחייה של תשלומים; מתן פטור מתוספת פיגורים; דרישת מידע על החייב מגוף ציבורי לצורך גביית חוב. 


נתוני מפתח

  • כ-2.3 מיליארד ש״ח

    סך החוב שגבה המג"ק בתיקים שהתקבלו לטיפולו בשנים 2017 - 2021, מתוך סך חוב כולל של כ-5 מיליארד ש"ח

  • כ-2.6 מיליארד ש״ח

    סך תוספות הפיגורים, הפרשי הצמדה וריבית והוצאות הגבייה מסך יתרת החוב בתיקים הפתוחים במג"ק המסתכמת בכ-6.8 מיליארד ש"ח (נכון לפברואר 2023)

  • 472 ימים

    חלפו בממוצע ממועד קליטת התיק במג"ק ועד לביצוע הליך הגבייה הראשון בתיק. בתקופה זו החוב צובר הפרשי הצמדה, ריבית ותוספת פיגורים לפי סוג החוב

  • כ-3 מיליון

    חייבים במג"ק לאורך השנים

  • כ-600,000 צווי עיקול

    ששלחה ההוצאה לפועל לרשות המיסים בשנים 2019 - 2021 לא טופלו על ידי רשות המסים (מדובר בכ-85% מהצווים שנשלחו לרשות המיסים)

  • כ-350 מיליון ש״ח כ-102 מיליון ש״ח

    סך תוספות הפיגורים שמחק המג"ק לחייבים בשנים 2019 - 2021, וסך החובות שנמחקו על ידי הוועדה העליונה לפשרות, מחיקות והסדרים במשרד האוצר בשנת 2022, בהתאמה

  • 22%

    שיעור הגבייה בתיקי פיצויים לנפגעי עבירה (84 מיליון ש"ח מתוך 382 מיליון ש"ח), שהוא פחות ממחצית מזה של יתר החובות (המסתכם ב-49%, שהם כ-2.24 מיליארד ש...

  • 39%

    אחוז תשלומי החייבים (896,969 ש"ח מתוך 2,294 מיליון ש"ח) שבחודשים נובמבר 2020 - דצמבר 2021 לא הועברו לנפגעי עבירה על פי דין הקדימה הקבוע בחוק אלא נו...

פעולות הביקורת

בחודשים ספטמבר 2021 - אוקטובר 2022 בדק משרד מבקר המדינה היבטים שונים בעבודת המג"ק, ובכללם: ניהול תהליך גביית החוב החל בשלב קליטת התיק, המשך במשלוח דרישות תשלום וכלה בנקיטת הליכי גבייה שונים; מנגנוני פריסת החוב, הפחתות תוספות הפיגורים ומחיקת חובות במג"ק; וכן ניהול תהליך גביית חובות מסוג פיצויים לנפגעי עבירה והקשר עם נפגעי העבירה. בדיקות השלמה בוצעו בחודשים ינואר ופברואר 2023.

הביקורת נערכה במרכז לגביית קנסות שברשות האכיפה והגבייה ובמטה הרשות. בדיקות השלמה נערכו במשרד האוצר, בהנהלת בתי המשפט (הב"ה), ברשות המיסים בישראל ובשירות בתי הסוהר. ביקורת קודמת במג"ק נעשתה בשנת 2012.

הביקורת הקודמת:

מבקר המדינה, דוח שנתי 63ג (2012), "היבטים בעבודת רשות האכיפה והגבייה מול ציבור הזוכים והחייבים", עמ' 1161 - 1187.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    היקף גביית החובות במג"ק - מאז הוקם המג"ק בשנת 1995 ועד סוף שנת 2021 הועברו למג"ק תיקים בהיקף קרן חוב של כ-8.4 מיליארד ש"ח. עד ינואר 2023 נגבה בתיקים אלה סך של כ-6.9 מיליארד ש"ח, סכום הכולל תוספות פיגורים, הפרשי הצמדה וריבית והוצאות. יתרת החוב במג"ק, נכ...
  • dislike
    תפיסת חוב בהתאם למאפייני החייב והחוב - המג"ק אינו מיישם תפיסת גבייה המבוססת על סוג החוב, על גובהו ועל פרופיל החייב, והוא נוקט הליכים דומים לגבי כלל החייבים באופן הפוגע ביעילות הגבייה. בהקשר זה נמצא כי ככל שגובה החוב בתיק עולה, שיעור גביית החובות קטן. כ...
  • dislike
    קבלת חיובים שטרם חלף המועד לתשלומם (תיקי טרום-חוב) - בשנת 2016 החל המג"ק לקבל תיקי טרום-חוב לגבייה. עד ינואר 2023 התקבלו במג"ק כ-6.9 מיליון תיקי טרום-חוב, בהיקף חוב של כ-4.2 מיליארד ש"ח, מתוכם כ-3.9 מיליון תיקים (56%) נסגרו בתשלום בשלב טרום-החוב, כ-2.8...
  • dislike
    מסירת דרישת תשלום לחייב כדין (מסירה כדין) - בדיקה רוחבית שביצע משרד מבקר המדינה לגבי התיקים שנפתחו במג"ק בחודשים מאי-יוני בשנים 2017 - 2021 העלתה כי פרק הזמן הממוצע שחלף מתאריך הקליטה של התיק במג"ק ועד המסירה כדין של דרישת התשלום השנייה היה ארוך ונמשך...
  • dislike
    נקיטת הליכים לפני משלוח דרישת תשלום - בשנים 2020 - 2021 פנה המג"ק לרשם לענייני המג"ק בעניינם של שישה חייבים בלבד (כאשר בשנים אלו היו 623,360 תיקים פעילים שבהם טרם בוצעה מסירה כדין וטרם ננקטו הליכים), בבקשה לנקוט הליכים לגביית חוב קודם לשליחת דרישות התש...
  • dislike
    מידע על חייבים - על אף הסמכויות שהעניק החוק למג"ק לקבל מידע על החייב לצורך גביית החוב, בתחילת הליכי הגבייה מצוי בידי המג"ק מידע מצומצם הכולל את פרטי החייב ממרשם האוכלוסין בלבד. היעדר מידע על נכסי החייב מקשה את ניהול תהליך הגבייה. כך למשל, בהעדר מידע על...
  • dislike
    עיקולים - פרק הזמן הממוצע אשר חלף ממועד ביצוע המסירה כדין (המועד שממנו ניתן להתחיל בנקיטת הליכי עיקול) עד אשר המג"ק נקט בפועל הליכי עיקול לגביית החוב היה 128 ימים (מעל ארבעה חודשים). פרק זמן זה מגדיל את הסיכון להברחת נכסים על ידי החייבים או להעברתם לאח...
  • dislike
    עיקול ברשות המיסים - בשנים 2019 - 2021 שלחה ההוצל"פ לרשות המיסים 717,257 צווי עיקול, אך 85% מהצווים (608,206) לא טופלו על ידי רשות המיסים. עוד הועלה כי צווי העיקול שאינם נקלטים במערכות רשות המיסים מועברים על ידי הרשות בחלוף תקופה מסוימת לביעור ובפועל א...
  • dislike
    שיעור התוספות לחוב על פי גובה החוב - שיעור סכומי ההצמדה, הריבית ותוספת הפיגורים בחובות של עד 1,000 ש"ח הוא כ-35% מסך החוב הכולל (סך של כ-486 מיליון ש"ח שנוספו לקרן חוב בסך של כ-870 מיליון ש"ח), לעומת 17% בחובות שסכומם 100,000 ש"ח ומעלה (סך של כ-87 מילי...
  • dislike
    החלטות ועדות המג"ק בדבר מחיקת קרן החוב בחובות אזרחיים - לפני דיון בוועדות המחיקות במג"ק, המג"ק אינו אוסף נתונים בדבר היכולת לגבות את החוב. משום כך אין בפני ועדות המג"ק המחליטות בדבר מחיקת חובות מידע המאפשר להן לבחון אם נעשו ניסיונות מספקים לגבות את החו...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי המג"ק ימשיך לבחון את משך תהליך הגבייה על שלביו השונים ואת האפשרות לקצרם, ובכלל זה יבחן כיצד ניתן לשפר את פעולות איתור החייבים ומסירת הדרישות להם, או אם ניתן לפעול בדרכים נוספות שהותרו לו על פי דין כדי להביא לקיצור משך הליכי גבייה.
    • [alt]
      מומלץ ללמוד ממאות אלפי התיקים הפעילים במג"ק שבהם לא התבצעה מסירה כדין (בחלקם לאחר כמה שנים של ניסיונות) על נורות אזהרה שיכולות לסייע לאתר כבר בשלבים הראשונים של הטיפול בכל תיק כי קיים חשש סביר להעלמת נכסים על ידי החייב או לעזיבתו את הארץ. לפיכך, מוצע כ...
    • [alt]
      מומלץ כי המג"ק יבצע מפעם לפעם בחינה מקיפה של הגופים הציבוריים המחזיקים במידע רלוונטי ושל סוגי המידע אשר יכולים לשמש לצורך איתור נכסי חייבים ביעילות ובדרך שתמזער הטלת הוצאות נוספות על קופת המדינה ועל החייבים שתיקיהם מנוהלים במג"ק וכן תמזער את הפגיעה בפר...
    • [alt]
      על רשות המיסים לוודא שכלל צווי העיקול שמועברים אליה מקבלים מענה. במסגרת זו, על רשות האכיפה והגבייה ורשות המיסים לפעול יחד על מנת למסד את ממשקי העבודה ביניהן ולמנוע מצב שבו רשות המיסים מעבירה כספי מדינה למי שעומד לחובתו חוב פעיל למדינה במערכת ההוצאה לפו...
    • [alt]
      מומלץ כי המג"ק יבחן את הצורך בביצוע התאמות בהליך הגבייה תוך הבחנה בין סוגי התיקים והחייבים השונים, זאת על בסיס מיפוי נתונים רחב וניתוחם.

    סיכום

    גבייתם של אגרות, קנסות והוצאות עבור אוצר המדינה ושל פיצויים הנפסקים לנפגעי עבירות היא יסוד חשוב בשמירה על מינהל תקין ובהבטחת השוויון. המג"ק הוקם כדי להעלות את שיעורי הגבייה ולייעל אותה נוכח אי-הצלחתם של מנגנוני הגבייה שקדמו לו. בשנים 2012 - 2021 גדל פי שניים וחצי מספר תיקי החוב שהועברו למג"ק. בשנים 2017 - 2021 קיבל המג"ק לטיפולו כ-3.9 מיליון תיקים בהיקף חוב של כ-5 מיליארד ש"ח (כולל תוספות פיגורים, הצמדה וריבית והוצאות), ומתוכם גבה סכום של כ-2.3 מיליארד ש"ח (כ-47%). כדי להתמודד עם הגידול בנפח הפעילות, הפך המג"ק את מרבית שלבי הטיפול בתיקים לממוחשבים ואוטומטיים. 

    דוח זה מעלה ליקויים בשלושה תחומי פעולה משמעותיים הנוגעים להליך גביית החובות על ידי המג"ק אשר פוגעים ביעילות הגבייה: 

    1. 1. ניהול תהליך גביית החוב משלב קליטת התיק, עבור דרך משלוח דרישות תשלום וכלה בנקיטת הליכי גבייה שונים; 

    2. 2. מנגנוני פריסת החוב, הפחתות תוספות הפיגורים ומחיקת חובות במג"ק; 

    3. 3. ניהול תהליך גביית חובות מסוג פיצויים לנפגעי עבירה והקשר עם נפגעי העבירה. 

    בין היתר הועלו ליקויים בנוגע למשכי זמן הטיפול בשלבים השונים של הליך הגבייה, לתהליכי עבודה ידניים ולממשקים ממוחשבים עם גורמי חוץ. בהיעדר שיתוף פעולה מיטבי בין הגורמים השונים, המדינה עשויה להחזיר כספים לאזרחים מסיבות שונות, ובה בעת לנהל נגדם הליכי גביית חובות במג"ק. כמו כן נמצאו ליקויים בתהליכי מחיקת חובות או תוספות פיגורים ובנוגע לאפקטיביות גביית פיצויים לנפגעי עבירה. 

    כמו כן, המג"ק אינו מיישם תפיסת גבייה המבוססת על סוג החוב, על גובהו ועל פרופיל החייב, והוא נוקט הליכים דומים כלפי כלל החייבים באופן הפוגע ביעילות הגבייה. בהקשר זה נמצא כי ככל שגובה החוב בתיק עולה, שיעור גביית החובות קטן. כך בממוצע: שיעורי הגבייה בתיקים שבהם גובה החוב הוא עד 1,000 ש"ח הם 58%; שיעור הגבייה בתיקים שבהם גובה החוב הוא בין 1,000 ל-10,000 ש"ח יורד לכ-34%; שיעור הגבייה בתיקים שבהם גובה החוב הוא בין 10,000 ש"ח ל-100,000 ש"ח הוא 33%; ואילו בתיקים של יותר מ-100,000 ש"ח שיעור הגבייה הוא כ-10% בלבד.

    על המג"ק לפעול לייעול הליך גביית החובות ולקיצור משך הזמן לגבייתם כדי להקטין את ההוצאות המושתות על הקופה הציבורית ועל החייב. בין היתר, מוצע כי המג"ק יבצע אפיון של פעולות נוספות שראוי שיתבצעו באופן אוטומטי על ידי המערכת הממוחשבת ויבחן גם את האפשרות להרחיב את מנגנון קבלת תיקים בשלב טרום-חוב, המייעלים את הגבייה. נוסף על כך, על המג"ק, משרדי הממשלה השונים והחשכ"ל לפעול להסדרת ממשקי העבודה ביניהם ולהתאים את מערכי החזרי הכספים וגביית החובות באופן שיובטחו יעילות בהליכי הגבייה וחיסכון בהוצאות המדינה, בד בבד עם הבטחת העיקרון ש"חובות יש לשלם" ותוך הקפדה על שמירת פרטיות החייבים. עוד מוצע כי המג"ק ישתמש במלוא הכלים העומדים לרשותו לצורך מניעת הברחת נכסים על ידי חייבים ולצורך איתורם, ובין היתר יבצע אפיון של הליכי הגבייה בהתאם לסוג החוב, לגובהו ולפרופיל החייב. זאת ועוד, על המג"ק להבטיח ככל הניתן את זכויותיהם של נפגעי עבירה לקבלת פיצויים בגין הפגיעה כפי שנפסקו להם ובמהירות הראויה. 


    עשוי לעניין אותך

    הביקורת הקודמת:

    מבקר המדינה, דוח שנתי 63ג (2012), "היבטים בעבודת רשות האכיפה והגבייה מול ציבור הזוכים והחייבים", עמ' 1161 - 1187.