לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מבחן יע"ל; מרכזי ריאן; הכוונה תעסוקתית; דרוזים; בדואים; ערבים; לימודים מחוץ לישראל; שנת מעבר; רואד; למידת השפה העברית; חוסר מעש

רקע

30% מתושבי ישראל הצעירים הם מהחברה הערבית, שהם כ-280,000 צעירים  בני 18 - 24. ארגון ה-OECD הגדיר חוסר מעש בקרב צעירים מצב שבו הצעירים אינם לומדים, עובדים או נמצאים בהכשרה מקצועית (חוסר מעש). בחברה היהודית יש מסלול טבעי ואף מחייב שבו צפוי בוגר מערכת החינוך להשתלב עם סיום לימודיו - בין במסגרת צבאית (או שירות לאומי-אזרחי) ובין במסגרת לימודי ישיבה תורנית. מסלול טבעי זה מביא לכך ששיעור חוסר המעש בקרב צעירים יהודים בני 18 - 24 בשנת 2021 היה כ-14% בקרב גברים וכ-17% בקרב נשים. לעומת זאת, בחברה הערבית אין מסלול טבעי מוסדר או מחייב לבוגר מערכת החינוך. כך, שיעור חוסר המעש בקרב צעירים בחברה הערבית בני 18 - 24 גבוה מהשיעור כאמור בחברה היהודית - כ-25% בקרב הגברים וכ-34% בקרב הנשים. הפער בשיעור חוסר המעש בין גברים ערבים צעירים ובין גברים יהודים צעירים גדל בשנים האחרונות מ-6% בתחילת שנת 2015 ל-11% בסוף שנת 2021.

חוסר המעש משפיע גם על שיעורי הפשיעה באוכלוסיית הצעירים, בעיקר בקרב הגברים. נוסף על כך, חוסר המעש פוגע בתחושת המסוגלות ובמיומנויות הבין-אישיות, גורם לדלדול הקשרים החברתיים ולדיכאון, מטיל נטל כלכלי על המשפחה, וכן גורם לעומס על שירותי הרווחה והשירותים הקהילתיים, לירידה בתחושת השייכות החברתית ולהגדלת העוני והפערים בחברה. חוסר מעש בגיל צעיר מקושר לחוסר מעש בגילים בוגרים יותר. לפיכך, שילוב איכותי של אוכלוסיית הצעירים בחברה הערבית בשוק העבודה, יש בכוחו כדי לצמצם פערים חברתיים-כלכליים ולשפר את הפריון של המשק הישראלי בכללותו. 


נתוני מפתח

  • כ-29%

    שיעור חוסר המעש בקרב צעירים ערבים בנובמבר 2021. מדובר בכ-57,000 צעירים (פי כשניים מהשיעור הממוצע ב-OECD)

  • 436.5 מיליון ש״ח מתוך כ-34.2 מיליארד ש״ח (1.3%)

    התקציב הייעודי לטיפול בסוגיית הצעירים הערבים חסרי המעש מתוך סך תקציב תוכניות החומש לשנים 2018 - 2026 לחברה הערבית (ערבים, בדואים, דרוזים, ומזרח יר...

  • כ-5 מיליארד ש״ח לחומש

    אומדן משרד מבקר המדינה לגבי הנזק הפוטנציאלי החמש שנתי הישיר למשק הישראלי עקב תופעת חוסר המעש בחברה הערבית

  • 50%

    שיעור העלייה בפשיעה בקרב צעירים ערבים (גברים) לשנים 2015 - 2019, שמשמעותה גידול של כ-6,000 תיקים פליליים בתקופה זו

  • 6,600

    צעירים ערבים ילידי השנים 1991 - 2002 שציון הפסיכומטרי שלהם הוא 500 לפחות המנועים מלהתקבל לכלל האוניברסיטאות בשל אי-מעבר של רף מבחן ידע בעברית

  • 49 נקודות

    ההפרש בין ציון מבחן המיצ"ב באנגלית של תלמידי כיתה ח' יהודים לבין הציון של תלמידים ערבים

  • 1

    בוגר בדואי מתוך 996 בוגרי הלימודים בהנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בשנת 2019

  • 3%

    שיעור המשתתפים הפוטנציאליים בתוכניות שנת מעבר בקרב כלל אוכלוסיית חסרי המעש בחברה הערבית

פעולות הביקורת

בתקופה שבין יולי 2021 לאוגוסט 2022 בדק משרד מבקר המדינה את הטיפול הממשלתי בחוסר מעש בקרב צעירים בחברה הערבית; את החלטות הממשלה שעסקו בצעירים אלה ואת התקציבים שהוקצו לכך; את הפעולות של מערכת החינוך למניעת חוסר מעש; את תוכניות שנת המעבר; את פעולות שירות התעסוקה הישראלי (שירות התעסוקה) ופעולות מרכזי ריאן שהוקמו בידי זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה  (זרוע העבודה) לשילובם של צעירים ערבים בשוק התעסוקה; ואת החסמים להשתלבות צעירים ערבים במוסדות להשכלה גבוהה. הביקורת נעשתה במשרד החינוך, במשרד לשוויון חברתי, בזרוע העבודה, בשירות התעסוקה ובמשרד הרווחה והביטחון החברתי (משרד הרווחה). בדיקות השלמה נעשו במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) באוניברסיטת חיפה, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר.

הביקורת בוצעה בין היתר באמצעות איסוף, ניטור, ניתוח והצלבה של נתונים ממאגרי המידע של המוסד לביטוח לאומי, המשטרה, המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו), הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) והגופים המבוקרים בביקורת זו. את הנתונים ניתח צוות הביקורת בכלים כמותיים, ובהם שיטות סטטיסטיות ומתודולוגיות מתקדמות של למידת מכוֹנה לניתוח נתונים כמו רגרסיות לינאריות, עצי החלטה וניתוח אשכולות. כמו כן, משרד מבקר המדינה ביצע הליך שיתוף ציבור עם  קבוצות מיקוד של צעירים ערבים, כדי ללמוד ממקור ראשון על נקודת המבט של הצעירים הערבים לגבי הטיפול הממשלתי הניתן להם למניעת חוסר מעש ולשילובם בשוק התעסוקה, ולהבין מהמשתתפים בקבוצות אלו מהם החסמים והקשיים כפי שהם חווים אותם. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    שיעור חוסר המעש בקרב צעירים בני 18 - 24 בחברה הערבית הוא גבוה מהשיעור כאמור בחברה היהודית: כ-25% בקרב הגברים וכ-34% בקרב הנשים. בנובמבר 2021 היה מספר חסרי המעש בני 18 - 24 בחברה הערבית כ-22,000 גברים וכ-35,000 נשים. בין שנת 2015 לשנת 2020 ירד שיעור ח...
  • dislike
    מגפת הקורונה שהתפשטה בישראל בתחילת שנת 2020 העלתה את שיעור חוסר המעש בכלל האוכלוסייה במידה ניכרת. בנובמבר 2021, חזר שיעור חוסר המעש בקרב גברים ונשים בחברה היהודית לשיעורו ערב המגפה, אך לא כך בחברה הערבית. מניתוח של משרד מבקר המדינה עלה מתאם חיובי בין...
  • dislike
    רמת הפשיעה בקרב אוכלוסיית הצעירים הערבים עלתה במקביל בעקביות, מכ-0.1 תיקים פליליים לנפש בשנת 2015 לכ-0.15 תיקים בשנת 2021 (עלייה של כ-50%). המשמעות היא גידול של כ-6,000 תיקים פליליים בתקופה זו.
  • dislike
    אומדן הנזק הפוטנציאלי מתופעת הצעירים הערבים חסרי המעש על פי חישוב משרד מבקר המדינה הוא כמיליארד ש"ח בשנה, כלומר כחמישה מיליארד ש"ח לתקופת תכנית החומש. תוכניות החומש לחברה הערבית לשנים 2018 - 2026 והתוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית תוקצבו בסכ...
  • dislike
    איסוף נתונים וניתוחם כבסיס לקבלת החלטות ממשלה ולהקצאת משאבים יעילה - תוכנית החומש הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית ותוכנית החומש לחברה הבדואית הן שתי תוכניות שהחליטה עליהן הממשלה בשנים 2021 - 2022, ושעל בסיסן הוקצה תקציב עתיר משאבים של 27 מיליארד ש"ח...
  • dislike
    הגורמים לחוסר מעש באוכלוסיות השונות - ניתוח תוצאות הרגרסיה שבוצעה על ידי משרד מבקר המדינה מלמד כי הקשר בין כל אחד מהמאפיינים האלה - מסלול בגרות, השכלה על-תיכונית, שירות לאומי, צבאי או אזרחי והכשרה מקצועית - לבין הפחתת ההסתברות לחוסר מעש הוא משמעותי יות...
  • dislike
    חיזוי חוסר מעש בגיל צעיר - בהחלטת הממשלה מאוקטובר 2021 על תוכנית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית בשנים 2022 - 2026 הוטל על משרד החינוך לפתח כלי לאיתור וניטור של תלמידים שמצויים בסיכון גבוה לנשירה, על בסיס משתנים מנבאים. עלה כי למשרד החינוך...
  • dislike
    סימנים (אינדיקציות) לחוסר מעש בשלבי רכישת ההשכלה - עלה לגבי צעירות ערביות כי לנוכחות בכיתה י"ב וללימודים במסלול לבגרות יש קשר מובהק עם צמצום ההסתברות שצעירה ערבייה שלא בחרה במסלול השכלה גבוהה תהיה חסרת מעש; לעומת זאת, אין קשר מובהק בין בגרות מורחבת במת...
  • dislike
    מסלול לימודי טכנאי במהלך התיכון - נמצא כי מסלול לימודי טכנאי שמפעיל משרד החינוך במהלך התיכון מפחית את ההסתברות לחוסר מעש בקרב גברים צעירים ערבים שאינם רוכשים השכלה על-תיכונית. מתוך קבוצת הצעירים הערבים שנבדקו, המונה כ-130,000 צעירים וצעירות, מספר התלמי...
  • dislike
    הכוון תעסוקתי לתלמידי תיכון בחברה הערבית בישראל - בביקורת עלה שבחברה הערבית לא קיים מנגנון תמרוץ למורים שמטרתו לעודד בוגרים להשתלב בשוק העבודה - אם באמצעות השתתפות מוקדמת בהכשרות מקצועיות ואם בהשתלבות ישירה מייד לאחר סיום הלימודים. מנגנון תמרוץ המורים...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי גופי הממשלה הרלוונטיים - משרד החינוך, זרוע העבודה, המשרד לשוויון חברתי, המל"ג, משרד הרווחה, משרד האוצר, שירות התעסוקה ומשרד ראש הממשלה - ימשיכו לעסוק בתופעת חוסר המעש בקרב הצעירים הערבים, ינתחו את צורכי אוכלוסייה זו, יגבשו תוכנית מפורטת המביאה...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד הרווחה, בשיתוף המשרד לשוויון חברתי וזרוע העבודה, יבחן במסגרת התוכניות הייעודיות לחברה הערבית ולחברה הבדואית אפשרות לגבש תוכנית שתכלול הקצאת תקציב דיפרנציאלית ומתן עדיפות להשקעה בטיפול בצעירים הבדואים ותתאים למאפיינים ולצרכים הייחודיים של...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך יגבש מודל לניטור ואבחון של ילדים שיש לגביהם סיכון שיהפכו לחסרי מעש בבגרותם, ובכלל זה יבחן את מודל הניבוי שהופעל בבריטניה.
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך ינתח את הסיבות לכך שמאמציו להעלות את שיעורי הזכאות לבגרות ולהרחיב את מספר יחידות הלימוד בקרב תלמידים בנים ערבים שלא פנו ללימודי השכלה על-תיכונית דווקא מגבירים את הסיכוי שלהם להיות חסרי מעש. במיוחד מומלץ לתת את הדעת על הצורך בהמשך ה...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך ישקול את האפשרות להגדיל את מספר הצעירים מהחברה הערבית במסלולים המעניקים תעודת טכנאי, נוסף על תעודת הבגרות, ואף יבחן אם תעודות מקצוע נוספות מפחיתות את ההסתברות לחוסר מעש.

    סיכום

    צעירים חסרי מעש הם צעירים שאינם לומדים ונותרו ללא תעסוקה ופרנסה. החלטות ממשלה מהשנים האחרונות הפנו משאבים כספיים רבים לקידום החברה הערבית ולצמצום הפערים החברתיים בינה ובין החברה היהודית. עם זאת, מניתוח נתונים שביצע משרד מבקר המדינה בשיטות ובכלים סטטיסטיים מתקדמים עולה כי מערכת החינוך, שאמורה לצייד את הצעירים בכלים שיסייעו להם להשתלב בשוק התעסוקה בבגרותם ולאפשר שוויון הזדמנויות לילדים שרובם מרקע חברתי-כלכלי נמוך, אינה מקנה להם כלים ומיומנויות הנחוצים בשוק התעסוקה ובאקדמיה. כמו כן, הגופים הממשלתיים הרלוונטיים - משרד החינוך, זרוע העבודה, המשרד לשוויון חברתי, המל"ג, משרד הרווחה, משרד האוצר, שירות התעסוקה ומשרד ראש הממשלה - האמונים על צמצום הפערים בקרב צעירים ערבים בני יותר מ-18 אינם פועלים בצורה מיטבית. בביקורת לא נמצא שיש להשתתפות של צעירים ערבים במרכזי ריאן, שמפעילה זרוע העבודה, השפעה מובהקת על מצב חוסר המעש שלהם. תוכנית שנת מעבר שפותחה כתוכנית דגל של המשרד לשוויון חברתי ושל זרוע העבודה פונה לפלח אוכלוסייה מצומצם מאוד וכרוכה בעלויות גבוהות לכל משתתף, ולפיכך נמנעת האפשרות להרחיבה. נמצא כי סף השליטה בשפה העברית שקבעו האוניברסיטאות וחלק מהמכללות לשם קבלה ללימודים מונע מצעירים ערבים רבים להשתלב באקדמיה בישראל, בשל רמת העברית הירודה של הצעירים והצעירות הערבים המסיימים את הלימודים במערכת החינוך הערבי. רבים מצעירים אלו הופכים בעל כורחם לחסרי מעש, ואחרים מוצאים פתרונות באוניברסיטאות ברשות הפלסטינית או טסים ללמוד מעבר לים. 

    שילוב הצעירים הערבים חסרי המעש בחברה הישראלית ובשוק התעסוקה הוא אתגר מרכזי ומורכב העומד לפני ממשלת ישראל, ובפרט לגבי הצעירים הבדואים. עמידה באתגר זה בכוחה לצמצם פערים חברתיים-כלכליים, לשפר את הדימוי העצמי של הצעירים, לצמצם את היקפי הפשיעה בקרבם ולהביא לשיפור ברמת החיים ובפריון העבודה שלהם, ובכך לשפר את הפריון של המשק הישראלי בכללותו.  מומלץ כי הממשלה תפעל לשלב צעירים אלה בין השאר בהתאם להמלצות דוח זה.