לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

​מועצה דתית היא רשות ציבורית עצמאית (מוסד ללא כוונת רווח) הנתונה לאסדרה (רגולציה) ממשלתית, בעיקר של המשרד לשירותי דת, והמוקמת ופועלת מכוח חוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], התשל״א-1971, ותקנותיו (מועצה דתית או מועצה). החוק קובע כי מועצה מוסמכת לטפל במתן שירותי דת. בישראל פועלות 129 מועצות דתיות, מהן 108 מועצות דתיות מקומיות שמספקות את שירותי הדת ביישוב אחד בלבד (מועצות מקומיות) ו-21 מועצות דתיות אזוריות שמספקות את השירותים בכמה יישובים קטנים בדרך כלל (מועצות אזוריות). חוק שירותי הדת היהודיים קובע כי הממשלה והרשות המקומית יישאו בהוצאות התקציב של מועצה דתית שהיא "גוף מתוקצב" על פי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. 


נתוני מפתח

  • 919 מיליון ש״ח

    מחזור ההכנסות של כלל המועצות הדתיות בשנת 2020. כ-670 מיליון ש"ח התקבלו מהמשרד לשירותי דת ומהרשויות המקומיות

  • 427 מיליון ש״ח

    עודפים מצטברים בשנת 2020 (ללא קרנות המיועדות לפיתוח בתי העלמין) ב-125 מועצות דתיות

  • 73%

    שיעור עליית העודפים המצטברים של המועצות הדתיות (ללא קרנות המיועדות לפיתוח בתי העלמין) בשנים 2018 – 2020

  • 88.8%

    שיעור ביצוע התקציב של כלל המועצות הדתיות בשנת 2020

  • 394 מיליון ש״ח

    סך המזומנים ושווי המזומנים בשנת 2020 של כלל המועצות הדתיות שלא היו מושקעים בשנת 2020 (90% מסך כל המזומנים ושווי המזומנים הפנויים להשקעה)

  • 0.23%

    שיעור התשואה של כלל המועצות הדתיות בשנת 2020 על השקעותיהן למול קצב אינפלציה בישראל בשיעור של 4.6% נכון לספטמבר 2022

  • 18.8%

    שיעור העלייה בשנים 2018 - 2020 בהוצאות הנהלה וכלליות למול גידול של 6.3% בהוצאות לפעילות ו-1.9% גידול בהוצאות משכורות ונלוות

  • 36%

    שיעור המועצות הדתיות שבהן לא מונה מבקר פנים (46 מתוך 129 מועצות דתיות)

פעולות הביקורת

​בחודשים נובמבר 2021 עד יולי 2022 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת פיננסית על פעילותן של המועצות הדתיות באמצעות ניתוח נתוני הדוחות הכספיים המבוקרים לשנים 2018 - 2020, שריכז המשרד לשירותי דת. בכלל זה נבדקו דוחות על המצב הכספי (מאזנים), דוחות על הביצוע הכספי, דוחות התקציב מול ביצוע וביאורי הדוחות. נתונים נוספים נאספו ממאגר "מערכת אורי" של המשרד לשירותי דת, הכולל את הדיווחים הכספיים של כלל המועצות הדתיות. נוסף על כך נבדקו סוגיות רלוונטיות בממשל התאגידי שיש להן השפעה על מצבן הפיננסי של המועצות והבקרה של המשרד על המועצות. הבדיקה התמקדה במשרד לשירותי דת וביחסי הגומלין שלו עם המועצות בהיבט הפיננסי. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    העודפים המצטברים (הנכסים נטו) שמקורם בפעילות שוטפת - עלה כי בשנים 2018 - 2020 חל גידול ביתרת העודפים המצטברים של כלל המועצות הדתיות, ללא הקרנות לפיתוח בתי עלמין, מ-247 מיליון ש"ח ל-427 מיליון ש"ח (עלייה של כ-73%). העלייה בעודפים המצטברים היא נחלתן של מ...
  • dislike
    היחס השוטף של המועצות הדתיות - יחס זה בוחן את כושרה של הישות החשבונאית לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות ומאפשר לבדוק את מצב נזילות הנכסים בישות ואת יכולת התמודדותה עם קשיים עתידיים. יחס שוטף הוא היחס בין הנכסים השוטפים לבין סך ההתחייבויות השוטפות; ככל שהיחס...
  • dislike
    ניהול ההשקעות של המועצות הדתיות - עלה כי 394 מיליון ש"ח מתוך 438 מיליון ש"ח יתרת המזומנים ושווי המזומנים לא היו מושקעים בשנת 2020 (כ-90%). מתוך 129 מועצות דתיות, ל-110 מועצות (85%) לא היו תיקי השקעות. מכאן שרק כ-10% מסך המזומנים המצרפי הפנוי להשקעה של...
  • dislike
    יתרת החובה של הרשויות המקומיות (הקצבות ומענקים לקבל) - עלה כי במקביל לעלייה הניכרת (כ-10%) במחזור ההכנסות של המועצות הדתיות בשנים 2018 - 2020, אשר הגדילה את סכומי ההשתתפות של הרשויות המקומיות, גדלו החובות של הרשויות למועצות הדתיות פי 3.5 מכ-18 מיליון ש...
  • dislike
    התחייבות בגין פנסייה תקציבית - עלה כי נכון לשנת 2020, 13 מועצות דתיות (כ-10% מכלל המועצות) אינן מפקידות בקופות מרכזיות את ההפרשה המחויבת משכר העובדים במסגרת פנסייה תקציבית, דבר שאינו בהתאם למחויב בחוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל. גובה סכום ההפקדה החסר ש...
  • dislike
    ניצול התוספת בהכנסות המוסדיות - ההכנסות המוסדיות עבור המועצות הדתיות שמקורן בתוספת תקציבית שביקש המשרד לשירותי דת עלו סה"כ בכ-94 מיליון ש"ח בין שנת 2018 לשנת 2020 ושיפור השירות לציבור והשכר עלו בכ-19.6 מיליון ש"ח בלבד. משמעות הדבר היא שהעלייה בהוצאות ב...
  • dislike
    מדדי יעילות לפי דוח על הביצוע הכספי - עלה כי המשרד לשירותי דת לא קבע מדדי יעילות למועצות הדתיות ובכלל זה הוא לא קבע מדדים ביחס להיקף המחזור. עוד עלה כי קיימת שונות בין רמות הביצוע של המועצות הדתיות בכל אחד ממדדי היעילות שנבדקו בכל שנה (שכר כולל מהמחזור...
  • dislike
    התקציב מול הביצוע - מהניתוח של התקציב מול הביצוע עלה כי שיעור ביצוע התקציב במועצות הדתיות עמד בשנים 2019 - 2020 על כ-90% (787 מיליון ש"ח ו-772 מיליון ש"ח בהתאמה מסך הוצאות מתוכננות של 870 מיליון ש"ח מדי שנה), ובסעיפים מסוימים שיעור ביצוע התקציב היה נמו...
  • dislike
    ביקורת המשרד לשירותי דת על המועצות הדתיות - עלה כי ביותר מחמישית (כ-22%) מתוך 129 המועצות הדתיות לא בוצעה ביקורת עומק בין ינואר 2019 לבין אוגוסט 2022. נמצא כי גם כאשר ביקורות העומק העלו נושאים וליקויים שחוזרים על עצמם בכמה מועצות, כגון אי-מינוי מבקרים...
  • dislike
    ביקורת פנימית וסקר סיכונים במועצות הדתיות - מהפרוטוקולים של דיוני ועדת הביקורת המשרדית שהתקיימו בין ינואר 2019 למרץ 2022 עלה כי 46 (36%) מ-129 המועצות הדתיות פועלות ללא מבקר פנימי. עוד עלה כי במסגרת ביקורת העומק שמבצע המשרד במועצות הדתיות הוא לא בוחן א...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ למשרד לשירותי דת לקבוע מדדים בנוגע לצבירת עודפים, שיכללו התייחסות להיקף העודפים המותרים בצבירה ביחס למחזור הפעילות של כל מועצה ומדדי יחס שוטף וזאת אל מול גובה התקצוב המוקצה; זאת כדי לתמרץ את המועצות הדתיות לנצל את יתרות העודפים לטובת שיפור השירות...
    • [alt]
      מומלץ למשרד לשירותי דת לבחון מחדש את הנחיותיו לניהול תיקי השקעות בידי המועצות הדתיות ולהנחות אותן כיצד להשקיע את יתרות המזומנים שלהן כך שערכם הריאלי לא יישחק. מומלץ גם שהמשרד ינחה את המועצות הדתיות על המבנה התאגידי המתאים לניהול ההשקעות שלהן ובכלל זה כ...
    • [alt]
      על המשרד לשירותי דת לוודא כי התוספת התקציבית של יותר מ-16% בהכנסות המוסדיות בין 2018 ל-2020 משמשת למטרת התוספת כפי שנקבעה - שיפור השירות הניתן לתושבים, הסדרת כוח האדם החיוני לביצוע תפקידי המועצות הדתיות, שיפור תנאי העבודה של העובדים המועסקים וקידום מחש...
    • [alt]
      מומלץ למשרד לשירותי דת לקבוע יעדים ומדדי יעילות ביצועיים שנתיים ורב-שנתיים ולפרסמם, וכן לתמרץ את המועצות בכדי להביאן לכך שהן ישפרו את השירות שהן מעניקות לציבור. בכוחם של היעדים והמדדים שהמשרד יקבע לשמש אותו ואת המועצות עצמן בתכנון פעילותן בין היתר בהתא...
    • [alt]
      מומלץ שהמשרד לשירותי דת יעקוב אחר הביצוע התקציבי של המועצות הדתיות אל מול התכנון התקציבי שאישר, באופן שוטף וכן בעת אישור התקציב השנתי. כמו כן מומלץ שהמועצות יממשו את מלוא תקציבן המאושר כדי להבטיח שהציבור מקבל את השירותים שאותם הוא זכאי לקבל באיכות ובהי...

    סיכום

    דוח הביקורת בחן היבטים פיננסיים בפעילותן של המועצות הדתיות האחראיות למתן שירותי הדת היהודיים בישראל. בביקורת עלו פערים וליקויים ברמת המעורבות של המשרד לשירותי דת בהתנהלות הכספית של המועצות הדתיות והפיקוח והבקרה עליהם. נכון לסוף שנת 2020, המועצות הדתיות צברו יחד עודפים של כ-427 מיליון ש"ח. סך המזומנים ושווי המזומנים עלה בשנים 2018 - 2020 בכ-30%, ומהווה כ-54% מכלל הנכסים המצרפיים שלהן; העודף נטו לשנה עלה פי 3 בשנים אלו, ועמד בשנת 2020 על כ-82 מיליון ש"ח. מאידך, דוח התקציב מול ביצוע מצביע על ירידה בשיעור הביצוע התקציבי בשנים 2019 - 2020, ניתוח שיעורי ביצוע התקציב ומדדי יעילות שביצע משרד מבקר המדינה מצביע על שונות גדולה בין המועצות - דבר שיכול ללמד על רמת שירות נמוכה יותר באותן מועצות לתושבים הצורכים שירותי דת. 

    נוכח העודפים המצטברים בהיקפים של כ-427 מיליון ש"ח של המועצות משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד לשירותי דת לבחון את תקצוב המועצות הדתיות ולהגביר את מעורבותו בהתנהלות הכספית של המועצות הדתיות והפיקוח והבקרה עליהם. עוד מומלץ שהמשרד יקבע יעדים ומדדי יעילות ביצועיים שנתיים ורב-שנתיים ויפרסמם, וכן יתמרץ את המועצות בכדי להביאן לכך שהן ישפרו את השירות שהן מעניקות לציבור. כן מומלץ שהמשרד יקבע הנחיות בנוגע להתנהלות הכספית של המועצות הדתיות, ובכלל זה למשל לניהול השקעותיהן ולמניעת שחיקה בערכם הריאלי של המזומנים שברשותן. מוצע גם שהמשרד יפעל להרחיב את ההנגשה לציבור של המידע הפיננסי שבידו על המועצות הדתיות, ובכלל זה את הדוחות הכספיים המצרפיים וניתוחם.