לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
קורונה; הפקת לקחים; סיוע כספי; משבר הקורונה; תיירות; חירום; היערכות למצבי חירום; בתי מלון; מורי דרך; הסבה מקצועית; הכשרה מקצועית; דוחות כספיים; אמות מידה; מאגר מידע; הקצאות משאבים

רקע

תעשיית התיירות פועלת בסביבה תחרותית בין-לאומית והיא רגישה יותר מתעשיות אחרות למצבי חירום. ככלל תעשיית התיירות היא מהתעשיות הראשונות להיפגע ממצבי חירום ומהאחרונות לצאת מהם. עד שנת 2020 נסמכה תעשיית התיירות בישראל בעיקר על תיירות נכנסת. בשנת 2019 נרשם שיא של כל הזמנים עת נכנסו כ-4.5 מיליון תיירים לישראל. נגיף הקורונה, שהתפרץ בסין בדצמבר 2019 והתפשט משם אל שאר מדינות העולם, פגע בתעשיית התיירות בשלב מוקדם יחסית ובצורה הקשה ביותר עקב הגבלות שהטילו מדינות בעולם, ובכללם ישראל, כדי לצמצם תחלואה ותמותה, וכללו בין היתר סגירת גבולות לתיירים זרים. כתוצאה מכך בשנים 2020 ו-2021 עמד מספר התיירים שנכנסו לישראל על כ-832,000 וכ-397,000 בהתאמה. 

כדי לסייע לתעשיית התיירות להתמודד עם הפגיעה הכלכלית במשבר הקורונה החליטה ממשלת ישראל להעניק לכמה ענפים בתעשייה זו סיוע ייחודי, נוסף על הסיוע שהעניקה הממשלה לכלל העוסקים במשק. לאחר סיום הסגר השלישי, בפברואר 2021, ועם הגידול בשיעור המחוסנים באוכלוסייה, החל המשק הישראלי להתאושש ממרבית הפגיעה של משבר הקורונה, אולם המגבלות על כניסת תיירים לארץ הוקשחו והמשיכו עד תחילת 2022. מספר התיירים שהגיעו לישראל מינואר עד ספטמבר 2022 - כ-1.7 מיליון תיירים - היה עדיין קטן בכ-49% ממספר התיירים שהגיעו לישראל בחודשים אלו בשנת 2019. מספר הלינות של ישראלים בבתי מלון עמד על כ-7.5 מיליון לינות בשנת 2020 לעומת כ-14.6 מיליון לינות בשנת 2019. בשנת 2021 חלה התאוששות משמעותית, ומספר הלינות של ישראלים בבתי מלון עמד על כ-15.6 מיליון. 


נתוני מפתח

  • כ-67%

    שיעור הירידה בהכנסות המשק הישראלי מתיירות בשנת 2021, לעומת ההכנסות טרום משבר הקורונה בשנת 2019 (כ-14 מיליארד ש"ח לעומת כ-43 מיליארד ש"ח), לפי אומדנ...

  • כ-1.6 מיליון

    מספר הנוסעים שעברו בנמל התעופה בן גוריון ממרץ 2020 עד מרץ 2021 לעומת כ-24.2 מיליון נוסעים ממרץ 2019 עד מרץ 2020

  • כ-93%

    מהסיוע הייחודי שהוקצה לתעשיית התיירות יועד לענף התעופה (כ-946 מיליון ש"ח) ולבתי המלון (כ-450 מיליון ש"ח)

  • כ-256 מיליון ש״ח

    שילמה המדינה עד סוף יוני 2022 עבור כ-1,240 בקשות סיוע של בתי מלון (מתוך כ-1,450 בקשות תקינות) בגין ירידה בהכנסותיהם מיוני 2020 עד מאי 2021

  • כ-4 עד 14 חודשים

    העיכוב בחלוקת הסיוע הייחודי לבתי המלון לאחר סוף התקופה שבגינה יועד הסיוע, נכון למועד סיום הביקורת (נובמבר 2022)

  • כ-60 מיליון ש״ח

    סכום הסיוע הייחודי שהמדינה העניקה לשלוש רשתות המלונות הגדולות בישראל בשנים 2020 - 2021, ונחיצותו מוטלת בספק בדיעבד

  • כ-16%

    שיעור מורי הדרך שקיבלו סיוע ייחודי במסגרת הסיורים שהפעיל משרד התיירות מנובמבר 2020 עד דצמבר 2021 מתוך סך מורי הדרך הרשומים במשרד (1,322 מתוך 8,377)

  • כ-6.2 מיליון ש״ח

    היקף הסיוע הייחודי הכולל ששולם מנובמבר 2020 עד דצמבר 2021 למורי הדרך; כ-300 ש"ח לחודש בממוצע לכל מורה דרך

פעולות הביקורת

בשנים 2020 עד 2021 פרסם מבקר המדינה 23 דוחות ביקורת שבחנו מגוון רחב של נושאים הנוגעים להתמודדות מדינת ישראל עם משבר הקורונה כדי לסייע למדינה לטייב את התמודדותה עם המשבר עוד במהלכו וכן לשפר את היערכותה למשברים עתידיים. הביקורת הנוכחית, שבוצעה בחודשים פברואר עד נובמבר 2022, בחנה היבטים שונים הנוגעים לסיוע הייחודי שניתן לתעשיית התיירות במשבר הקורונה ולאופן מימושו בעיקר בשנים 2021 ו-2022, תקופה שבה מרבית המשק הישראלי חזר לפעילות סדירה, והעומס שהיה מוטל על מקבלי ההחלטות מבחינת ההתמודדות המערכתית והדחופה עם המשבר פחת במידה ניכרת לעומת שנת 2020. כן נבדקו נושאים הנוגעים לפעילות משרד התיירות בשגרה שיש להם השפעה על היערכות מדינת ישראל למצבי חירום בתעשיית התיירות ועל מיצוי הפוטנציאל הגלום בתעשייה לאחר התאוששותה ממשבר.

הבדיקה בוצעה במשרדי התיירות והאוצר ובלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). בירורי השלמה התקיימו ברשות המיסים בישראל, ברשות הטבע והגנים (רט"ג), במשרד הכלכלה והתעשייה, בבנק ישראל, במוסד לביטוח לאומי, במשרדי המשפטים, התחבורה והבטיחות בדרכים וירושלים ומורשת. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הסיוע הייחודי לבתי המלון - באוגוסט ובאוקטובר 2020 החליטה הממשלה להעניק סיוע ייחודי לבתי המלון בסך כולל של עד 300 מיליון ש"ח. בדצמבר 2021 החליטה הממשלה להרחיב את הסיוע הייחודי ב-150 מיליון ש"ח נוספים. תכלית החלטות הממשלה הייתה למנוע סגירה של בתי מלון כת...
  • dislike
    הסיוע הייחודי למורי הדרך - כדי לסייע למורי הדרך במשבר הקורונה הקצתה המדינה בשנים 2020 עד 2022 סך כולל של כ-35 מיליון ש"ח להפעלת שלושה סבבי סיורים מודרכים ללא תשלום לקהל הרחב. את הסיורים הפעילה רט"ג באתריה ובכמה ערים ברחבי הארץ.
  • dislike
    מועילות הסיוע - משרד התיירות לא קבע יעד כמותי שישקף את תכלית הסיוע למורי הדרך באמצעות הפעלת סבב הסיורים השני בנובמבר 2020 עד דצמבר 2021 (למשל, לא נקבע מספר מינימלי של מורי דרך פעילים שהמשרד מבקש לשמר במקצוע בתיירות הפנים, בתיירות הנכנסת או לפי סוגי ה...
  • dislike
    שיעורי הניצול של התקציב שיועד לסיוע למורי הדרך בשנת 2022 - בחלוף שני שלישים מהתקופה שבה נקבע כי יתבצע סבב סיורים שלישי בשנת 2022, נוצל רק כשליש מהתקציב שיועד לכך (8 מתוך 25 מיליון ש"ח). כדי לנצל את מלוא התקציב שהוקצה לסבב סיורים זה האריך משרד התיירות...
  • dislike
    התנאי לקבלת דמי אבטלה למורי דרך בעלי רכב אשכול - לצורך קבלת דמי אבטלה נדרשת תקופת אכשרה. משרד האוצר התנגד לכך שהמועד הקובע לתקופת האכשרה במשבר הקורונה לגבי מורי הדרך בעלי רכב אשכול יהיה זהה למועד שנקבע למורי הדרך שאינם בעלי רכבי אשכול. כתוצאה מכך המהלך...
  • dislike
    תוכנית ההסבה המקצועית לעובדים בתעשיית התיירות שנפגעו במשבר הקורונה - נתוני הביצוע של תוכנית ההסבה היו נמוכים: כ-1% (1,422 מתוך כ-140,000) מהעובדים בתעשיית התיירות פנו למשרד התיירות והביעו רצון להשתתף בתוכנית; כשליש (431 מ-1,422) מבעלי אישורי הזכאות ממ...
  • dislike
    הגדרת העוסקים בתעשיית התיירות - תעשיית התיירות כוללת ענפים העוסקים בפעילות המיועדת לתיירות בלבד, כמו מתקני אירוח ולינה ומורי דרך, וענפים שמספקים שירותים ומוצרים גם לפעילות כלכלית שאינה קשורה לתיירות, ובהם שירותי תחבורה, אטרקציות ושירותי מזון ומשקאות...
  • dislike
    איסוף מידע במשרד התיירות וניהולו בעת שגרה ובעת חירום - יכולת משרד התיירות להעניק לתעשיית התיירות מענה מותאם להיקף הנזק והצרכים שלה בעת חירום מחייבת קבלת החלטות מבוססות נתונים הנאספים בעת שגרה. איסוף המידע הכרחי גם לפיתוח מיטבי של התעשייה בעת שגרה.
  • dislike
    גיבוש מנגנונים לסיוע לתעשיית התיירות בעת משבר - החלטות הממשלה מהשנים 2014 ו-2015 שעניינן גיבוש מנגנונים עתידיים לסיוע לתעשיית התיירות בעת משבר גיאופוליטי באמצעות ועדה בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד התיירות לא יושמו. כתוצאה מכך נותר על כנו מצב שבו יכולת ה...
  • like
    יש לציין לחיוב את מאמציו של משרד התיירות לסייע לתעשיית התיירות במשבר הקורונה, ובמיוחד את שתי העובדות במשרד התיירות שהיו ממונות על תפעול מערך הסיוע הייחודי לכ-600 בתי מלון ועמלו קשות כדי להוציאו לפועל, בשיתוף חברי ועדת התמיכות המשרדית, נוסף על תפקידן הע...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ למשרד האוצר לבחון בראייה כלל-משקית את האפשרות לכך שחלק מתקציבי סיוע ממשלתיים שיוקצו במצבי חירום בעתיד יכללו הקצאת משאבים לניהול מערכי הסיוע, לפיקוח ולבקרה עליהם. עוד מומלץ שמשרדי התיירות והאוצר יוודאו כי מערכות המידע שנועדו לתמוך במימוש כספי סיוע...
  • [alt]
    על משרד התיירות, בראש ובראשונה, וכן על משרדי ראש הממשלה, הכלכלה, האוצר, המשפטים, התחבורה והבטיחות בדרכים ירושלים ומורשת לפעול ליישם את החלטות הממשלה מספטמבר 2014 ומאוגוסט 2015 בנושא גיבוש מנגנונים לסיוע לתעשיית התיירות בעת משבר ובהתחשב בין היתר בממצאי...
  • [alt]
    מומלץ כי כחלק מההיערכות למצבי חירום עתידיים, יקיימו משרדי התיירות והאוצר תהליך להפקת לקחים בנוגע לסיוע הייחודי שניתן לבתי המלון, ובמסגרתו יבחנו את יעילות ומועילות הסיוע, יבדקו את הסיבות לעיכובים בחלוקת הסיוע ואת הדרכים לצמצומם. עוד מומלץ כי משרדי התייר...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התיירות יבחן את הסיבות לשיעורי הניצול הקטנים של תקציב סבב הסיורים המודרכים שהתקיימו מפברואר עד אוקטובר 2022 (כ-32%) וינקוט פעולות שיקדמו את השלמת מתן הסיוע באופן יעיל ומועיל. עוד מומלץ כי בעתיד, בעת שבה משרד התיירות יפעיל מיזמים המיועדים...
  • [alt]
    מומלץ כי משרד התיירות ימשיך לפעול להשלמת פערי המידע בנוגע לתעשיית התיירות ויחזק את מערך איסוף הנתונים, תוך עדכונם העתי, כדי לטייב את פעילותו הן בעת שגרה והן בעת חירום.

סיכום

בעקבות פרוץ מגפת הקורונה בישראל במרץ 2020 נקטה הממשלה צעדים לצמצום התחלואה והתמותה, ובראשם - הטלת הגבלות על תנועה והתקהלות במדינה וסגירת השמיים לתיירים זרים. הגבלות אלו פגעו קשות בתעשיית התיירות בשלב מוקדם יחסית של המגפה, ומרף של כ-4.5 מיליון תיירים שנכנסו לישראל בשנת 2019 ירד מספרם לשפל חסר תקדים של כ-832,000 תיירים בשנת 2020. תעשיית התיירות לא התאוששה לחלוטין משפל זה עד מועד סיום הביקורת שכן מינואר עד ספטמבר 2022 נכנסו לישראל כ-1.7 מיליון תיירים.

דוח זה בחן את הסיוע הייחודי לתעשיית התיירות בשני מישורים: האחד, בכל הנוגע להיערכות המשרד לאירועי חירום בעת שגרה, ובמיוחד בהיבטים הנוגעים לריכוז מידע הנחוץ להפעלת הסיוע בעת חירום ולהגדרת מושאי הסיוע; והשני, בחינת היבטים שונים הנוגעים לסיוע הייחודי שניתן בשנים 2021 ו-2022 לתעשיית התיירות ולאופן מימושו. 

הביקורת הנוכחית הצביעה על פערים בפעילותו של משרד התיירות בעת שגרה בתחום איסוף המידע הנוגע לתעשיית התיירות ועדכונו העיתי, היערכות המשרד למצבי חירום והתייחסות המשרד רק לחלק מהענפים בתיירות. פערים אלה פגעו במועילות וביעילות הסיוע לתעשיית התיירות במשבר הקורונה משום שהם הגבילו את יכולת המשרד לאמוד את הנזקים שנגרמו לענפים שונים המרכיבים את תעשיית התיירות ולהעריך את היקף הסיוע וסוג הסיוע שנדרשו כדי להתמודד עם המשבר. אשר לסיוע הייחודי שניתן בשנים 2021 ו-2022 לכמה ענפים בתעשיית התיירות ולאופן מימושו העלתה הביקורת שורה של ממצאים המחייבים בחינה והפקת לקחים לרבות קביעת אמות מידה לזיהוי עסקי התיירות מאפייניהם וצורכיהם, בחינת היכולת האופרטיבית של משרד התיירות להפעיל מערך סיוע, צורך בהצגת תמונת מצב פיננסית מלאה על אודות תוצאות הסיוע ומצבם הפיננסי של מושאי הסיוע וקביעת מנגנוני בקרה על מתן סיוע לענפים שונים בתעשיית התיירות. 

בהינתן שהכספים שמדינת ישראל יכולה לייעד לסיוע הם לעולם מוגבלים ושמדובר בסיוע ייחודי המחייב רף הצדקה גבוה לעומת הסיוע הכלל-משקי, מומלץ כי תונח בשלב גיבוש הסיוע תשתית שתגדיל את הסיכוי שהסיוע יינתן בצורה יעילה ומועילה ושתוכל להגשים את תכליתו הן מבחינת מהירות חלוקתו והן מבחינת זהות הגופים שיקבלו סיוע.