לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

מימוש תוכנית שוה"ם 3 - התוכנית להעתקת מחנות צה"ל לצורך שיווק יחידות דיור באזורי ביקוש

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
בסיסי צה"ל; פינוי מחנות צה"ל; כדאיות כלכלית; שוה"ם 3; אזורי ביקוש; דוח שהוטל עליו חיסיון

רקע

תוכנית שוה"ם (שיווק והעתקת מחנות) 3 היא תוכנית לאומית אסטרטגית שבמסגרתה פועלות מערכת הביטחון (מעהב"ט) ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להעתקת מחנות צה"ל מאזורי ביקוש לצורך שיווק הקרקעות במחנות המתפנים ובכך להגדיל את היצע יחידות הדיור (יח"ד) ב-69,185 יח"ד. התוכנית מתמקדת בפינוי יחידות צה"ל משישה מחנות עיקריים הממוקמים ברובם במרכז הארץ (שדה דב, צריפין, תל השומר, סירקין, גנים וטירה) למחנות קולטים, לאחר השלמה של עשרות פרויקטים של בינוי ותשתיות במחנות אלה. על פי סיכום שוה"ם 3, שעליו חתמו במרץ 2015 רמ"י, משרד הביטחון (משהב"ט) ומשרד האוצר, לוח הזמנים להשלמת התוכנית (פינוי המתחמים האחרונים) היה ינואר 2023; נכון למועד סיום הביקורת, מועד זה נדחה בכמעט שש שנים - לנובמבר 2028.

תקציב התוכנית מסתכם בכ-18.5 מיליארד ש"ח שרמ"י משלמת למשהב"ט ושממומנים מהכנסות משיווק הקרקעות במחנות המפונים. לתוכנית שוה"ם 3 חשיבות ברמה הלאומית וברמה הביטחונית. ברמה הלאומית מטרתה להקל את משבר הדיור כיוון שהמחסור ביח"ד, ובפרט באזור המרכז, הוא אחד הסיבות המרכזיות לעלייה במחירי הדיור בכ-51.2% מינואר 2015 - אז התקבלה החלטת הממשלה למימוש התוכנית - עד מאי 2022. ברמה הביטחונית מטרתה לאפשר את התעצמותו של צה"ל ואת שיפור התשתיות במחנותיו. 


נתוני מפתח

  • ינואר 2015

    המועד שבו החליטה הממשלה על תוכנית שוה"ם 3 - פינוי מחנות נוספים של צה"ל מאזורי ביקוש והעתקתם אל מחנות קולטים ברחבי הארץ והתוותה קווי ביצוע כלליים שנ...

  • 69,185

    יח"ד המתוכננות להיבנות בעקבות מימוש התוכנית ופינוי מחנות צה"ל בעיקר במרכז הארץ

  • 46,505 - 53,256

    פוטנציאל יח"ד לשיווק עקב פינוי חלקי של מחנות צה"ל, נכון למועד סיום הביקורת; שיווקן של 15,929 עד 22,680 יח"ד מתעכב בשל עיכובים בפינוי המחנות

  • 11,404 בלבד

    יח"ד שרמ"י שיווקה (כ-16.5% מתוך היח"ד המתוכננות). מתוכן החלה בנייתן של 6,855 יח"ד בלבד (כ-10% מכלל יח"ד המתוכננות), נכון למועד סיום הביקורת

  • 51.2%

    שיעור עליית מדד מחירי הדירות ממועד החלטת הממשלה מינואר 2015 עד מאי 2022, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

  • 6.5, 3 שנים

    העיכוב הצפוי בפרויקטים הנכללים במסגרת התוכנית, נכון למועד סיום הביקורת - אופק רחב 6.5 שנים ו"מרכז אספקה אחוד" (מרה"ס) יותר מ-3 שנים, לעומת המועד...

  • 43%

    שיעור התשלום בפועל לספקים (כ-6.16 מיליארד ש"ח) ממסגרת התקציב להעתקת המחנות (כ-14.31 מיליארד ש"ח - ללא מימון ותקורות), נכון לסיום מועד הביקורת

  • כ-60,000 דונם

    השטח הכולל של 25 מחנות צה"ל במרכז הארץ שיישארו לאחר מימוש תוכנית שוה"ם 3 נכון למרץ 2022. מעהב"ט מיפתה לצורך פינוי ושיווק עתידיים 3% - 19% משטח זה

פעולות הביקורת

בחודשים ספטמבר 2021 עד יוני 2022 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא מימוש תוכנית שוה"ם 3. חלק מהנתונים עודכנו עד ספטמבר 2022. אלו הנושאים העיקריים שנבדקו בביקורת: ההיבטים הכלכליים והתקציבים של התוכנית, בהם הכדאיות הכלכלית הגלומה בה והתמורה הכוללת למשהב"ט עבור פינוי מחנות צה"ל; סטטוס פינוי מחנות צה"ל והקרקעות לאחר פינוים נכון למועד סיום הביקורת; הסיבות המרכזיות שהביאו לעיכובים בפינוי המחנות, לרבות סיבות תקציביות וסיבות הרלוונטיות לפרויקטי הבינוי ולפרויקטי ה-PFI; האתגרים בפינוי מחנות בשלבים; הפיקוח והבקרה של מקבלי ההחלטות על מימוש התוכנית; ותוכניות עתידיות לפינוי מחנות ממרכז הארץ, לרבות תמונת המצב של מחנות צה"ל במרכז הארץ ופוטנציאל פינוים. הביקורת נעשתה במשהב"ט; בצה"ל; ברמ"י; במשרד האוצר; ובחברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ. בדיקת השלמה נעשתה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (משרד התחבורה).

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח על שולחן הכנסת ולא לפרסם מידע מדוח זה, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    סטטוס פינוי מחנות צה"ל על ידי מעהב"ט - נכון למועד סיום הביקורת, יותר משבע שנים לאחר צאת תוכנית שוה"ם 3 לדרך, פינתה מעהב"ט 5,323 דונם (כ-65%) מתוך סך השטח שמעהב"ט נדרשה לפנות במסגרת הסיכום שמסתכם בכ-8,181 דונם - שלושה מחנות פונו באופן מלא (שדה דב, סירקי...
  • dislike
    השפעת העיכוב בפינוי מחנות צה"ל שטרם פונו על שוק הדיור - שיווקן של 15,929 עד 22,680 יח"ד שרובן במרכז הארץ, מתוך כלל יח"ד המתוכננות במחנות המתפנים (69,185), מתעכב בשל עיכובים בפינוי המחנות ובשל העיכוב בפרויקטי ה-PFI - מרה"ס ואופק רחב. יצוין כי על פי נתונ...
  • dislike
    סטטוס הקרקעות במחנות צה"ל שפונו באופן מלא או חלקי וההשפעה על שוק הדיור - על פי נתוני רמ"י בעיבוד של משרד מבקר המדינה, נכון למועד סיום הביקורת מתוך 69,185 יח"ד המתוכננות בשטחי המחנות המתפנים במסגרת תוכנית שוה"ם 3, פוטנציאל יח"ד לשיווק בעקבות פינוי מחנות...
  • dislike
    התכנון מול הביצוע במישור התקציבי והמימוני - נכון למועד סיום הביקורת, יוני 2022, היקף ההזמנות שמשהב"ט הוציא לספקים הסתכם בכ-9.38 מיליארד ש"ח (כ-66% ממסגרת התקציב ללא עלויות המימון והתקורות של פרויקטי ה-(PFI, והתשלומים בפועל לספקים היו כ-6.16 מיליארד ש"ח...
  • dislike
    תהליך אישור השתתפותה של רמ"י בעלות פינוי מחנות צה"ל - בדיון שקיימה מועצת מקרקעי ישראל במרץ 2015 לצורך אישור תוכנית שוה"ם 3, רמ"י לא הציגה חוות דעת כלכלית שכללה נתוני אומדן של שווי הקרקעות, אלא ציינה הערכה כללית (כ-40 מיליארד ש"ח) ללא פירוט או ביסוס. אף...
  • dislike
    התועלות למערכת הביטחון במסגרת סיכום שוה"ם 3 - התועלות העיקריות שמקבלת מעהב"ט במסגרת התמורה הכוללת הן: התעצמות, התייעלות ושיפור תשתיות, מימון עלויות נלוות, הקצאת תקני כוח אדם, אי-השתתפות משהב"ט בעלויות מימוש התוכנית ותקצוב התוכנית בסעיף תקציבי נפרד מתקצ...
  • dislike
    עוד עלה כי בסיכום שוה"ם 3 לא נקבע מנגנון קנסות לאי-עמידתו של משהב"ט בלוחות הזמנים, כך שלא נוצרה תלות בין קבלת התמורה הכוללת לתוכנית ובין עמידה בלוחות הזמנים למימושה; וכן לא נקבע ייעוד לכספים שמיועדים למשהב"ט מתקבולי הקרקע. יצוין כי במסגרת הסיכום המשלים...
  • dislike
    עלויות התאמה - על פי סיכום שוה"ם 3, עלויות ההתאמה הן עלויות הנובעות מביצוע פינוי המחנות בשלבים. עלויות אלה כוללות בין היתר עלויות העתקת מבנים, גדרות ותשתיות ביוב, חשמל ומים במחנות המתפנים. עד מועד סיום הביקורת, יוני 2022, לא נפתרו חילוקי הדעות בין משרד...
  • dislike
    הפיקוח והבקרה של מקבלי ההחלטות על מימוש תוכנית שוה"ם 3 - ממועד החתימה על סיכום שוה"ם 3 ועד מועד סיום הביקורת לא פעלו מנגנוני הפיקוח והבקרה שנקבעו על מימוש התוכנית: שלא בהתאם להחלטת הממשלה, ועדת החסמים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא הוקמה ולא התכנסה, ו...
  • dislike
    תוכניות עתידיות לפינוי מחנות ממרכז הארץ - גם לאחר השלמת תוכנית שוה"ם 3, יישארו במרכז הארץ 25 מחנות על פני שטח כולל של כ-60,000 דונם, מהם עשרה מחנות מבצעיים והיתר מינהלתיים או משותפים (מבצעיים ומינהלתיים). הגם שבשנת 2016 החל משהב"ט לעסוק במיפוי מחנות ומ...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי שר הבינוי והשיכון ייזום בתיאום עם שר הביטחון ושר האוצר דיון בקבינט הדיור בעניין בחינת האפשרויות לפינוי מחנות צה"ל נוספים ממרכז הארץ לצורכי בינוי ודיור (מתוך השטח הכולל של מחנות צה"ל שיישארו לאחר מימוש תוכנית שוה"ם 3 - כ-60,000 דונם) וגיבוש מדי...
    • [alt]
      מומלץ כי משהב"ט ישלים את הפרויקטים הנותרים במחנות הקולטים לפי לוחות הזמנים שנקבעו, ללא עיכובים נוספים, כדי שרמ"י תוכל לשווק במועד המוקדם ביותר את הקרקעות במחנות המתפנים; וכי רמ"י ומינהל התכנון במשרד הפנים יפעלו בשיתוף הרשויות המקומיות הרלוונטיות כדי לק...
    • [alt]
      מומלץ כי משהב"ט יקדם את הדרישות ואת צורכי התקינה של מינהל המעבר דרומה כדי להימנע מעיכובים עתידיים בהקמת הפרויקטים ולצורך ניהול מיטבי של חוזי ההקמה והתפעול לרבות פיקוח ובקרה עליהם. זאת נוכח המשימות והתפקידים של המינהל בהובלת פרויקטי ה-PFI שהקמתם צפויה ל...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד האוצר ומשרד התחבורה יגבשו בשיתוף משהב"ט עמדה מתואמת וסופית בנוגע להקמת תחנת הרכבת רחבעם, ובהתאם לכך יגיעו להסכמה על תקצובה, על לוחות הזמנים ועל המועדים להעברת התקציבים בגינה. כמו כן, לצורך קידום הקמתו של מחלף קלאוזנר מומלץ כי משרד האוצר י...
    • [alt]
      מומלץ כי בהסכמים עתידיים יוודא משהב"ט שתהליך קביעת לוחות הזמנים מביא בחשבון משכי זמן מתאימים אשר יאפשרו לגזור לוחות זמנים ריאליים לשלבי התכנון, ההתקשרות והביצוע. כמו כן מומלץ כי משהב"ט יקפיד על קבלת דמ"ץ סופית ומאושרת מצה"ל, וכן על ביצוע תהליכים סדורים...

    סיכום

    תוכנית שוה"ם 3 שיצאה לדרך לפני כשבע וחצי שנים היא תוכנית בעלת חשיבות לאומית אסטרטגית שבמסגרתה פועלות מעהב"ט ורמ"י להעתקת מחנות צה"ל מאזורי ביקוש בעיקר במרכז הארץ. מימוש התוכנית יאפשר פינוי של קרקעות ששטחן הכולל גדול מ-8,000 דונם, רובן המוחלט באזורי ביקוש במרכז הארץ והיא הייתה צפויה להניב 69,185 יח"ד בשטח המחנות המתפנים - כמעט פי שלושה ממספר יח"ד השנתי הממוצע שהוגדרו כצורך באזור המרכז על פי התוכנית האסטרטגית לדיור של המועצה הלאומית לכלכלה לשנים 2017 עד 2040. 

    בביקורת עלה שמעהב"ט לא עמדה בלוחות הזמנים המתוכננים לפינוי המחנות כפי שהתחייבה להם בסיכום משנת 2015. נכון למועד סיום הביקורת פינתה מעהב"ט כ-65% מסך הקרקעות שאמורות היו להתפנות במסגרת התוכנית, ומתוך כ-69,185 יח"ד שמתוכננות להיבנות על קרקעות המחנות המתפנים שווקו נכון למועד זה 11,404 יח"ד (כ-16.5%) והחל הליך בנייתן של 6,855 יח"ד (כ-10% מתוך כלל יח"ד בתוכנית; וכ-60% מתוך היחידות ששווקו). העיכובים בפינוי המחנות נעים בין תשעה חודשים לכשבע שנים, נבעו בעיקר ממחלוקות במשרד האוצר, מפערי כוח אדם במינהל המעבר דרומה, מהתארכות תהליכי קבלת ההחלטה במעהב"ט לגבי אופן ניהול פרויקט אופק רחב, מקביעת לוחות זמנים בסיכום שלא תאמו למצב בשטח ומשינויים רבים שביקש צה"ל להחיל בפרויקטים. העיכובים הניכרים ביותר הם בפרויקטי ה-PFI, והם משפיעים בפן האסטרטגי-לאומי על סוגיית משבר הדיור בכך שמתעכב שיווקן של כ-15,929עד 22,680 יח"ד שרובן במרכז הארץ.

    נכון למועד סיום הביקורת, רמ"י, משהב"ט ומשרד האוצר לא סיכמו אילו מחנות ומתחמים יפונו במסגרת תוכניות פינוי עתידיות. פינוי מחנות ומתחמים אלה צפוי לאפשר הקמה של לפחות 30,694 יח"ד (מהן 586 לדיור מוגן); של לפחות 100 יחידות למלונאות; ושל כ-1,765 דונם למסחר ולתעסוקה. נוסף על כך, הפינוי יאפשר הסרת מגבלות תכנוניות שיקדמו תכנון אזרחי ופיתוח עירוני ותשתיתי משופרים, בין היתר בנגישות לצירי תחבורה, בהקמת קו של הרכבת הקלה (הקו החום) ובהרחבה של שטחים ירוקים. המחנות שיש פוטנציאל לפינוים בעתיד הם ארבעת חלקי המחנות שנותרו בצריפין כ"איים" לאחר מימוש שוה"ם 3 וכן מחנות נוספים: המש"אות, מחנה 80, יחידה של פיקוד העורף, המכללות הצבאיות, מחנה טירה ציוד, יחידה של ז"י והקריה בתל אביב. 

    מומלץ כי כל הגופים הרלוונטיים - רמ"י, משהב"ט ומשרד האוצר - יבחנו באופן מקיף ויסודי את מימוש תוכנית שוה"ם 3 ואת ניהולה כדי ליישם לקחים ולטייב את תהליכי העבודה הנוגעים להסכמים עתידיים לפינוי מחנות צבאיים. עוד מומלץ כי שר הבינוי והשיכון ייזום בתיאום עם שר הביטחון ושר האוצר דיון בקבינט הדיור בעניין בחינת האפשרויות לפינוי מחנות צה"ל נוספים ממרכז הארץ לצורכי בינוי ודיור (מתוך השטח הכולל של מחנות צה"ל שיישארו לאחר מימוש תוכנית שוה"ם 3 (כ-60,000 דונם) וגיבוש מדיניות ברמה הלאומית שממנה תיגזר תוכנית אופרטיבית רב-שנתית.

    תנאי מחיה ותשתיות ראויים ומכבדים משפיעים בין היתר על המוכנות והמוטיבציה של לוחמים, וכן על האפקטיביות של ההכשרות, האימונים ומשימות התעסוקה המבצעית. נוכח העובדה שבדוח מבקר המדינה בנושא תנאי מחיה ותשתיות ללוחמים בשירות חובה ובמילואים עלה כי לוחמים נתקלים בתשתיות רעועות במחנות, וכן נוכח העובדה שככלל תוכנית שוה"ם 3 לא נועדה לתת מענה על פערים בתשתיות במחנות קיימים שבהם משרתים לוחמים, מומלץ לצה"ל כי כחלק מתוכנית רב-שנתית להקמת תשתיות תינתן עדיפות להקמת מחנות חדשים ללוחמים, לרבות במסגרת תוכניות פינוי עתידיות.