לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
דוחות כספיים; דירקטוריון; דוח שהוטל עליו חיסיון

רקע

רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ (רפאל) היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, המתמחה בפיתוח מערכות חימוש והגנה למרחבי האוויר, היבשה והים, וכן בפיתוח פתרונות בתחומי התקשוב, איסוף ועיבוד של מודיעין ולוחמה ברשת. רפאל פועלת במבנה של שבע חטיבות, מהן שלוש חטיבות עסקיות - חטיבת הגנה אווירית, חטיבת אוויר ומודיעין וחטיבת יבשה וים. הדוחות הכספיים המאוחדים של החברה כוללים את דוחותיה ואת הדוחות של חברות הבנות שלה (קבוצת רפאל). מחזור המכירות של קבוצת רפאל הסתכם בשנת 2021 בכ-10 מיליארד ש"ח, כ-49% מהם היו לייצוא והרווח הנצבר בקבוצת רפאל נכון לסוף שנת 2021 היה כ-4.5 מיליארד ש"ח. ב-31.12.21 הועסקו בקבוצת רפאל 9,517 עובדים, בהם 8,019 ברפאל.

רפאל מציינת בדוחותיה התקופתיים כי יש לה תלות רבה בתקציב הביטחון: נתח עיקרי מפעילות החברה תלוי בתקציבי הביטחון של מדינת ישראל; ושחיקה בתקציבי הביטחון או שינוי סדרי העדיפויות הביטחוניים במדינת ישראל עלולים לפגוע בביצוע התקשרויות ולפגוע בתוצאות הכספיות של החברה. בהקשר זה יצוין כי בשנים 2019 ו-2020 יושם תקציב מדינה "המשכי"; ובדוח התקופתי של רפאל לשנת 2019 ולשנת 2020 צוין כי נוכח זאת חל עיכוב בקבלת הזמנות ממשרד הביטחון בשנים אלו.

ברבעון הראשון של שנת 2020 התפרצה מגפה עולמית בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. בדוח התקופתי של רפאל לשנת 2020 צוין כי ככלל ניתן לומר כי הגדרת החברה כמפעל חיוני איפשרה לה להמשיך לתפקד באופן סביר יחסית לחברות אחרות במשק; כי החברה המשיכה לפעול ולתפקד באופן מיטבי בהתחשב בנסיבות ובמגבלות; וכי היא נקטה צעדים ששמרו על הרווחיות התפעולית שלה. עוד צוין כי הפגיעה בשנת 2020 הייתה בעיקר בקבלת הזמנות חדשות מחו״ל בהיקף קטן מיעד התקציב ובתוצאות הפעילות של חלק מחברות הבנות; וכי לאורך כל התקופה לא הסתמנה בעיה בכל הקשור למימון פעילות החברה. בדוח התקופתי של רפאל לשנת 2021 צוין כי התפשטות הנגיף גרמה, בין היתר, לשיבוש בשרשרת האספקה. 

באפריל 2021 איחדה רפאל בדוחותיה הכספיים את חברת אירונאוטיקס בע"מ ואת חברת קונטרופ טכנולוגיות מדויקות בע"מ. 


נתוני מפתח

  • כ-17.9 מיליארד ש״ח

    היקף המאזן של קבוצת רפאל ל-31.12.21

  • כ-46.5 מיליארד ש״ח

    הכנסות קבוצת רפאל ממכירות בשנים 2017 - 2021

  • כ-50%

    מההכנסות ממכירות של רפאל מקורן בתקציב הביטחון

  • 13%

    שיעור ירידת הרווח התפעולי של רפאל מהכנסותיה ממכירות משנת 2017 (6.1%) עד שנת 2021 (5.3%)

  • 663 מיליון ש״ח

    סכום הדיבידנדים השוטפים שעליו הכריזה רפאל בגין השנים 2017 - 2021 לעומת הכנסות מצטברות בסך של כ-46 מיליארד ש"ח ורווח נקי מצטבר של יותר משני מיליארד ש"ח

  • 4 דירקטורים בלבד

    כיהנו בפועל בדירקטוריון רפאל נכון לסוף שנת 2021

פעולות הביקורת

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים אוקטובר 2021 עד יולי 2022 היבטים הנוגעים למצבה העסקי והכספי של רפאל, כפי שהם משתקפים בדוחותיה השנתיים לשנים 2017 - 2021 (התקופה הנבדקת) ובמסמכיה, וכן היבטים הנוגעים לממשל תאגידי. הביקורת נעשתה ברפאל. בדיקות השלמה נעשו ברשות החברות הממשלתיות, במשרד הביטחון (משהב"ט) ובתעשייה האווירית לישראל בע"מ (תע"א). 

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח דוח זה במלואו על שולחן הכנסת אלא לפרסם רק חלקים ממנו, כדי למנוע פגיעה בקשרי מסחר בין-לאומיים של המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הכנסות ורווחיות - בשנים 2020 ו-2021 ירדו ההכנסות ממכירות בקבוצת רפאל, ללא נתוני חברת אירונאוטיקס וחברת קונטרופ, בשיעורים של כ-3% וכ-1% בהתאמה. בשנים אלו לא עמדה קבוצת רפאל באופן מלא ביעדי התקציב. ההכנסות של רפאל ממכירות בשנים 2017 - 2021 היו בסך של כ...
  • dislike
    הכנסות ורווחיות - כ-50% מההכנסות ממכירות של רפאל מקורן בתקציב הביטחון. הדבר גורם לתלות רבה של החברה בתקציב זה ועלול לפגוע בתוצאות העסקיות של החברה כאשר יש חוסר יציבות תקציבית או ירידה בתקציב הביטחון השקלי.
  • dislike
    הכנסות ורווחיות - הרווח הגולמי, התפעולי והנקי של רפאל ירדו בשנים 2017 - 2019 ב-1.6%, 0.8% ו-1.4% בהתאמה. בשנים 2017 - 2021 הציגה רפאל בממוצע פער מסוים ברווח הנקי לעומת יעד התקציב, ובשנת 2021 - פער מסוים ברווח התפעולי וברווח הנקי.
  • dislike
    היקף קבלת הזמנות מחו"ל - בשנים 2017 - 2021 היקפי ההזמנות מחו"ל שקיבלה רפאל (סולו) היו בממוצע בשיעור של כ-53% מכלל היקף ההזמנות שקיבלה; שיעור הנמוך ב-7% מהיעד לייצוב שנקבע בתוכנית האסטרטגית של רפאל לשנים 2021 עד 2030 - 60%. בשנת 2021 חל קיטון בשיעור היח...
  • dislike
    הרווחיות הגלומה בצבר ההזמנות - שיעור הרווח הגולמי הגלום בצבר ההזמנות של הפרויקטים העיקריים עלה בשנים 2017 - 2020 ב-2.6% משיעור של 16.7% ל-19.3%; ובשנת 2021 חלה בו ירידה של 0.9%. בשנים 2018 עד 2021 הייתה מגמה של ירידה בשיעור הרווחיות הפרויקטלית הגלומה...
  • dislike
    השינוי ברווחיות רב-שנתית בפרויקטים עיקריים - ההיקף המצטבר של ההזמנות ל-31.12.21, הנוגע ל-163 פרויקטים עיקריים שהיו לרפאל במועד זה, הסתכם בכ-51 מיליארד ש"ח; מסכום זה הוכר כהכנסות ממכירות בדוחות הסולו של רפאל סך של כ-28 מיליארד ש"ח. תחזית שיעורי הרווחיות...
  • dislike
    השינוי ברווחיות רב-שנתית בפרויקטים עיקריים - כמחצית מתוך הפסד תפעולי חזוי ב-31.12.21 בכמה פרויקטים של רפאל נובעת מכמה פרויקטי פיתוח המיועדים למשהב"ט; הפסד שמקורו בהוצאות המחקר והפיתוח של רפאל (מו"פ עצמי) בפרויקטים אלה.
  • dislike
    שיעור עלות השכר מהמכירות - בשנים 2018 - 2021 גדל שיעור עלות השכר מתוך ההכנסות ממכירות בכ-4%. כמו כן, לעומת גידול ממוצע של כ-5% במצבת העובדים הממוצעת וגידול ממוצע של כ-3% בהכנסות ממכירות בשנים אלו, גדלו עלות השכר הכוללת בשיעור של כ-13% (יותר מפי שניים מ...
  • dislike
    עמידה באבני דרך חוזיות - קיים פער מסוים בביצוע אבני דרך בפרויקטים ברפאל.
  • dislike
    השקעה בחברות מוחזקות - בשנים 2017 עד 2021 מימשה רפאל באופן חלקי את התקציב השנתי שיועד לרכש מניות בחברות. הרווח הנקי המצטבר של החברות המוחזקות של רפאל לפני הפחתות בשנים 2017 - 2021 היה כ-264 מיליון ש"ח, לעומת תחזית גבוהה יותר. אשר לרווח הנקי המצטבר לאח...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      הכנסות ורווחיות - מומלץ כי הנהלת רפאל תבחן את הצעדים הנדרשים כדי להביא את הקבוצה לעמידה ביעדי ההכנסות ממכירות הנקבעים בתקציב; וכי תבחן את ההיקף ואת המאפיינים של התלות של החברה במשהב"ט, לרבות כלקוח עיקרי שלה, ותפעל לגיבוש תוכנית פעולה להקטנת הסיכון הכרו...
    • [alt]
      השינוי ברווחיות רב-שנתית בפרויקטים עיקריים - מומלץ כי הנהלת רפאל תבחן את ההנחות והאומדנים המשמשים לקביעת תחזית שיעורי הרווחיות במועד ההזמנה. עוד מומלץ כי הנהלת רפאל תנתח את הגורמים לירידה מסויימת ברווחיות הפרויקטים לאורך שנות ביצועם ותציג לדירקטוריון א...
    • [alt]
      עמידה באבני דרך חוזיות - מומלץ כי הנהלת רפאל תפעל להמשך בחינת תהליכי ניהול הפרויקטים שבהם היו פערים מסוימים והבקרה עליהם, משלב הייזום ווההכנה של הצעות המחיר ועד לשלב ביצועם הנוכחי של הפרויקטים. כמו כן מומלץ כי הנהלת רפאל והדירקטוריון יעמיקו את מעורבותם...
    • [alt]
      השקעה בחברות מוחזקות - נוכח תוצאות פעילותן של החברות שבהן מחזיקה רפאל לעומת התחזיות, מומלץ כי הנהלת רפאל תבחן את טיב תחזיותיה ותגבש אמצעים לשיפור התחזיות בעתיד. עוד מומלץ כי דירקטוריון החברה ימשיך לעקוב אחר ביצועי החברות האמורות ובכלל זה בנוגע לסיבות ל...
    • [alt]
      חלוקת דיבידנד - מומלץ כי רשות החברות הממשלתיות תקיים מעקב אחר מימוש הנחיותיה בכל הנוגע להליך חלוקת הדיבידנדים ולדיווח עליו, ותפעל במידת הצורך לשם כך מול דירקטוריון החברה. כמו כן מומלץ כי הרשות תגבש מתווה למימוש החלטות ממשלה בעניין חלוקת דיבידנד מיוחד, ...

    סיכום

    רפאל היא חברה ממשלתית מהגדולות במדינת ישראל, בעלת יכולות וטכנולוגיות מתקדמות וייחודיות, העוסקת בתחומי הביטחון ובכלל זה בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה לצה"ל ומכירת מגוון מוצרים בתחומים הביטחוניים ברחבי העולם. שימור איתנותה העסקית והפיננסית הוא אינטרס ביטחוני וכלכלי של המדינה. ניתוח התוצאות העסקיות של רפאל בשנים האחרונות מעיד כי לצד הכנסות מצטברות בסך של כ-46.5 מיליארד ש"ח בשנים 2017 - 2021 ורווחים צבורים בסך של כ-4.5 מיליארד ש"ח ל-31.12.21, מתמודדת החברה עם קשיים, ובהם: ירידה בהכנסותיה (ללא חברות בנות) בשנים 2020 ו-2021; ירידה ברווח התפעולי יחסית לשנת 2020; תחזיות להפסד תפעולי בכמה פרויקטים; פער מסויים באבני הדרך החוזיות; ואי-עמידה בכמה מיעדיה העסקיים. 

    מומלץ כי הנהלת החברה תפעל לעדכון תוכניתה האסטרטגית, גם נוכח ממצאי דוח זה ובהתאם להמלצותיו ובהלימה ליעדים הפיננסיים שיסוכמו עם רשות החברות הממשלתיות; וכי התוכנית תובא לבחינת הדירקטוריון ולאישורו. עוד מומלץ כי רשות החברות הממשלתיות תעקוב אחר הליך גיבוש התוכנית ואחר מימושה.