לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
שיתוף הציבור; פינוי אוכלוסיה

רקע

​בשנים 2012 עד 2022 פונו 115 משפחות מארבע נקודות יישוב ישראליות ביישובים מגרון, עמונה, עפרה ונתיב האבות שבאזור יהודה ושומרון, בעקבות החלטות בג"ץ שקבעו כי מדובר במאחזים שהוקמו שלא כדין על קרקע פרטית ובהתאם להחלטות הממשלה השונות בעניינים אלה. לפינוי ולהריסה של המבנים, שבחלקם התגוררו המפונים שנים רבות, השפעות קשות וכואבות, הן בהיבט הפרט והן בהיבט הקהילה. בעקבות החלטות בג"ץ התקבלו החלטות ממשלה שעסקו, בין היתר, בסוגיות הקשורות לאתר מגורים ארעיים שאליו יגיעו המפונים ביום הפינוי; להקמת אתר מגורים זמניים; להיקף הפיצוי שיינתן למפונים ולהקמת מבני ציבור ומגורי קבע.


נתוני מפתח

  • 115

    משפחות פונו מהיישובים מגרון, עמונה, עופרה ונתיב האבות

  • 7 עד 9 שנים

    שהו מפונים ממגרון במגורים הזמניים

  • 14 חודשים

    שהו מפוני עמונה במגורים ארעיים במדרשת עופרה עד הקמת המגורים הזמניים ביישוב עמיחי

  • 6 מיליון ש״ח

    שהקצתה הממשלה בהחלטתה לסיוע למפוני עמונה, עפרה ונתיב האבות, כמענה על מקרים מיוחדים וחריגים - לא מומשו

  • 45%

    מהמשפחות המפונות ממגרון, עמונה, עפרה ונתיב האבות בנו את בית הקבע שלהן

  • 12%

    שיעור שחיקת כספי הפיצוי למפונים משכונת נתיב האבות בעקבות העיכוב בבניית בתי הקבע ובגין היעדר מנגנון הצמדה לכספי הפיצוי למפונים

פעולות הביקורת

בחודשים אוגוסט 2021 עד יוני 2022 בחן משרד מבקר המדינה את אופן הטיפול במפונים מנקודות היישוב הישראליות בעקבות החלטות בג"ץ ואת אופן יישום החלטות הממשלה בנוגע לכך. הבדיקה כללה את ההיבטים הנוגעים לאחריות ולסמכות של הגופים האמונים על ביצוע החלטות ממשלה, את אופן מימושן ואת תהליכי הפקת הלקחים בעניין. הביקורת בוצעה במשרד הביטחון (משהב"ט) - בלשכת עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות ובאגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים במשרד הביטחון, באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, במשרד הפנים, במשרד המשפטים, במשרד האוצר, במשטרת ישראל, במשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, במינהל האזרחי וכן במועצות האזוריות מטה בנימין וגוש עציון. במסגרת הביקורת נפגש צוות הביקורת עם בעלי תפקידים שסיימו את תפקידם ועסקו בנושא בעבר: עם ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומזכיר הממשלה לשעבר, עם עוזרי שר הביטחון לענייני התיישבות לשעבר ועם היועץ המשפטי למשהב"ט. 

במהלך הביקורת משרד מבקר המדינה שיתף את הציבור בתהליך הביקורת באמצעות קיום מפגש עם המפונים מנקודות היישוב הישראליות ונציגיהם (שיתוף הציבור). תוצרי שיתוף הציבור משולבים בדוח זה. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    גוף מתכלל לפינוי נקודות היישוב הישראליות - על אף החשיבות שציינה ועדת החקירה הממלכתית לבחינת ה"טיפול של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון" בהקמת גוף רב-תחומי שירכז את עבודת המטה הנוגעת לפינוי יישובים, הרי שבפינוי נקודות היישוב הישראליות בשנ...
  • dislike
    תהליך הבקרה על מימוש החלטות הממשלה - בנוגע לביצוע שתי החלטות מדוח מעקב משרד ראש הממשלה בנוגע לפינוי נתיב האבות (החלטת הממשלה 3598) ובנוגע לנושא הקמת אתר מגורים זמני לתושבי עמונה ועפרה (החלטת הממשלה 2178) נמצאו סעיפים שדווחו בסטטוס "בוצע" אך בפועל הם לא...
  • dislike
    מבני ציבור למפוני עמונה - נוכח העיכוב בהסדרת מגורים זמניים למפוני עמונה נמשכה השהייה של המפונים במגורים הארעיים כשנה וחודשיים, ועקב כך נגרמה הוצאה כספית לא מתוכננת בסך 5 מיליון ש"ח, שבוצעה על חשבון התקצוב להקמת מבני ציבור בעמיחי לרווחת המפונים. מצב דבר...
  • dislike
    שהות מפוני נתיב האבות במגורים זמניים - נכון למועד סיום הביקורת מפוני נתיב האבות לא עברו למגורי הקבע, וזאת עקב עררים שהגישו פלסטינים נגד התוכניות לבניית מגורי הקבע שעתידים להיבנות ביישוב אלעזר. לפיכך, המפונים שוהים במגורים זמניים כארבע שנים - מיום הפינו...
  • dislike
    קביעת מנגנון פיצוי למפוני מגרון - בהחלטת הממשלה בנושא מגרון לא נקבע מנגנון לפיצוי הכולל תבחינים לקבלת פיצוי, בדומה למנגנון שנקבע למפונים בתוכנית ההתנתקות ולמפונים מעמונה, עפרה ונתיב האבות שפונו לאחר מכן. המועצה האזורית מטה בנימין העבירה פיצויים למפונים...
  • dislike
    שחיקה בערך הפיצוי של משפחות מפוני נתיב האבות - החלטות הממשלה בנושא פינוי נקודות יישוב אינן קובעות מנגנון הצמדה לתשלום למפונים. שיעור השינוי במדד תשומות הבנייה למגורים בין מועד ההחלטה על מועד הפינוי לבין מועד סיום הבנייה של מגורי הקבע לתושבי נתיב האבות ...
  • dislike
    פיצוי מפונים בנסיבות מיוחדות וחריגות באמצעות ועדה מיוחדת - אף שבהחלטת הממשלה הוקצה סכום של 6 מיליון ש"ח לסיוע למפוני עמונה, עפרה ונתיב האבות כמענה על מקרים מיוחדים וחריגים, ואף שהמפונים מעמונה, מעפרה ומנתיב האבות הגישו 26 בקשות לסיוע - במועד סיום הביקו...
  • dislike
    הסיוע למפונים בנושאי רווחה - החלטות הממשלה בנוגע לפינוי נקודות היישוב הישראליות לא כללו התייחסות לנושא הרווחה של המפונים על אף חשיבות הנושא, כפי שעלה מלקחי תוכנית ההתנתקות בדוח ועדת החקירה הממלכתית. כפועל יוצא מכך, לא נבנתה תוכנית טיפול למפונים בהיבטי ...
  • dislike
    תהליך הפקת לקחים - נכון למועד סיום הביקורת לא היה גורם שביצע תהליך הפקת לקחים לאחר פינוי נקודת יישוב באיו"ש באופן שיתכלל את יישום החלטות הממשלה על ידי הגופים העיקריים שעסקו בתהליך הפינוי - מזכיר הממשלה, משרד הביטחון (על גופיו הפועלים לביצוע הפינוי) ועו...
  • like
    מעבר מפוני עמונה למגורים זמניים - משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את המעבר של מפוני עמונה למגורים זמניים סמוך למגורי הקבע ביישוב עמיחי. בפתרון זה ניתנה למפונים האפשרות לפקח על שלבי בניית מגורי הקבע, להעביר תכולה מבית לבית ללא סיוע מבחוץ ולקיים חיי קהילה מ...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    נוכח החשיבות והרגישות שיש בנושא פינוי נקודות יישוב ובנושא הטיפול במפונים, ובהיעדר גורם קבוע המתכלל את המעקב בנושא והאחראי לביצוע מעקב ולדיווח לממשלה על פערים ביישום החלטותיה, מומלץ כי ככל ולא נקבע בהחלטת הממשלה גורם לביצוע מעקב אחר החלטות הממשלה, מזכיר...
  • [alt]
    כלקח מתוכנית ההתנתקות, כפי שנכתב בהמלצת ועדת החקירה הממלכתית, ולנוכח התמשכות תהליך ההסדרה של מפוני מגרון, מומלץ כי הממשלה תאמץ תוכנית כוללת לזירוז בניית מגורי הקבע ומבני הציבור למפונים בסמוך למועד הקבלה של החלטת בג"ץ. לתוכנית זו נחוץ לוח זמנים ריאלי ומ...
  • [alt]
    מומלץ שמזכיר הממשלה יוודא כי בהצעת המחליטים שתובא לממשלה יקבע כי הסיוע למפונים יכלול מנגנון להצמדה של כספי הפיצוי (למשל, שהערכת השמאי תוצמד למדד תשומות הבנייה למגורים). אי-החלת מנגנון הצמדה לכספי הסיוע עלול להביא לשחיקת כספי הפיצוי שלהם זכאים המפונים ע...
  • [alt]
    על המועצות לסיים את עבודות הוועדה המיוחדת שלהן כדי להגיש את המלצותיהן לאישור משרד האוצר. נוסף על כך, על המועצות האזוריות ומשרד האוצר לפעול בשיתוף פעולה כדי לממש את הסיוע שנקבע בהחלטת הממשלה, ועל משרד האוצר למנות נציג ייעודי בעל ניסיון בתחום של קביעת פי...
  • [alt]
    מומלץ כי ככל שתובא בעתיד הצעת מחליטים לממשלה שתעסוק בנושא פינוי יישובים, יינתן במסגרתה מענה להיערכות לטיפול בנושאי רווחה בהובלת משרד הרווחה, ובשיתוף מחלקות הרווחה במועצות האזוריות. זאת באמצעות תוכנית שתגובה בתקנים לאנשי מקצוע רלוונטיים, בתקציב מתאים למ...

סיכום

​בדוח זה הועלו ליקויים בתהליך פינוי נקודות היישוב והמשפחות, שחשוב כי ישמשו לטובת השלמת הטיפול במפונים שעדיין לא זכו לפתרון קבע בהתאם להחלטות הממשלה, וכי יובאו בחשבון בעת קבלת החלטה על פינוי נקודות יישוב בעתיד, אם יתקבלו החלטות כאלה. מהביקורת עלה כי הגם שלקחי ועדת החקירה הממלכתית בנושא "טיפול של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון" והמלצותיה עמדו לרשות מקבלי ההחלטות, הם לא יושמו ברובם. לא היה גוף אחד או גורם אחד מתכלל שריכז, תיאם והנחה את הגופים השונים שעליהם הוטלה האחריות למימוש החלטות הממשלה, והממשלה לא קיבלה דיווח על בעיות וחסמים שעיכבו את הטיפול במפונים. בהיעדר גורם כזה, ניהולם של התקציב ולוחות הזמנים בנוגע לטיפול במפונים לקה בחסר. למשל, חלק מהמפונים שהו זמן ניכר במגורים ארעיים או זמניים - דבר שאינו עולה בקנה אחד עם החלטת הממשלה ולפיה על כלל הגורמים הנוגעים בדבר לנקוט את כל האמצעים הנדרשים לצורך השלמה דחופה ומיידית של הסדרת האתרים להקמת מבני הקבע. נוסף על כך, הביקורת העלתה כי לא היה כל גורם שביצע תהליך הפקת לקחים כולל לאחר פינוי נקודת יישוב אלה באופן שהביא ללימוד ולשיפור של תהליכי העבודה בנוגע לטיפול במפונים. נוכח העובדה שפינוי משפחות מבתיהן הוא הליך ארוך, רגיש ומורכב, מומלץ כי הממשלה תשקול למנות גורם אחד שיוביל, ירכז ויתכלל את עבודת משרדי הממשלה והרשויות המקומיות לזירוז ולהסרת חסמים בבניית מגורי הקבע ומבני הציבור למפונים. דבר זה עשוי לאפשר למפונים חזרה מהירה ככל הניתן לחיי משפחה וקהילה שגרתיים.