לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
שיתוף הציבור; חיילים בודדים

רקע

חיילים בודדים המתגייסים לצה"ל, לרבות אלו שהגיעו מחו"ל אף שאינם חייבים בגיוס, פועלים למען ביטחון המדינה ותושביה ומשרתים במגוון תפקידים, ובכלל זה במערך הלוחם. על פי פקודות הצבא, יש שני סוגים של חיילים בודדים - חיילים בודדים מובהקים  וחיילים בודדים חסרי תמיכה משפחתית.

במהלך שירותם בצה"ל הטיפול בחיילים הבודדים מתבצע על ידי אגף כוח אדם (אכ"א) וכן על ידי סגלי תנאי שירות (ת"ש) והמפקדים ביחידות. לאחר שחרורם, משרד הביטחון (משהב"ט) פועל לשילובם בחיים האזרחיים בהיבטי השכלה, הכשרה מקצועית ותעסוקה, באמצעות האגף להכוונת חיילים משוחררים והקרן לקליטת חיילים משוחררים (אגף חיימ"ש). 


נתוני מפתח

  • 6,613

    מספר החיילים הבודדים ששירתו בצה"ל בדצמבר 2021. 52% מהם חיילים בודדים מובהקים, ו-48% מהם חיילים בודדים חסרי תמיכה משפחתית

  • 87%

    שיעור החיילים הבודדים שנשארו בארץ מתוך כלל החיילים הבודדים שלא נולדו בארץ והשתחררו בשנים 2017 - 2020

  • 40%, 46%

    שיעור שביעות הרצון הכללית מהסיוע שקיבלו חיילים בודדים מצה"ל (40%) ולאחר שחרורם ממשרד הביטחון (46%)

  • 65%, 58%

    שיעור התשובות שבהן צוינו קשיים כלכליים כסיבה לאי-שביעות הרצון מהסיוע של צה"ל (65%) ומהסיוע של משהב"ט לאחר שחרורם (58%)

  • 55%

    שיעור החיילים הבודדים שלא הכירו את "מרכז הבודדים" שמפעיל אגף כוח אדם (אכ"א) בצה"ל

  • 38%

    שיעור החיילים הבודדים שציינו שהמשכורת הצבאית כיסתה פחות מ-50% מהוצאות המחיה שלהם

  • 3.9%, 11%

    שיעור העלייה בהיקף הסיוע של צה"ל בהוצאות שכר דירה ובהוצאות תחזוקת דירה בשנים 2017 - 2022 (3.9%). זאת לעומת שיעור העלייה הממוצע בהוצאות שכר דירה על ...

  • רק 54 ש״ח

    הסכום שבו עלתה ההכנסה החודשית מצה"ל (ללא דמי קיום) של חיילים בודדים לוחמים (עלייה מ-1,082 ש"ח בשנת 2017 ל-1,136 ש"ח בשנת 2022); וכן עלייה בסך 50 ש"...

פעולות הביקורת

בחודשים אוקטובר 2021 עד מאי 2022 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב לגבי אופן תיקון הליקויים שעלו בביקורת הקודמת (ביקורת המעקב). השלמות בוצעו עד אוקטובר 2022. בביקורת המעקב נבדקו בין היתר הסיוע של צה"ל לחיילים בודדים במהלך שירותם הצבאי; הסיוע של משרד הביטחון (משהב"ט) לחיילים בודדים לאחר שחרורם מצה"ל; הסדרת מתן סיוע בידי עמותות לחיילים בודדים במהלך שירותם בצה"ל ולאחר שחרורם; וקיומה של תוכנית אסטרטגית בין-משרדית לקליטת חיילים בודדים משוחררים בחברה הישראלית. הביקורת נעשתה באכ"א בצה"ל, באגף חיימ"ש במשרד הביטחון ובארגון "יחד למען החייל".

במהלך ביקורת המעקב הפיץ משרד מבקר המדינה שני שאלונים בקרב חיילים בודדים משוחררים: (א) שאלון אשר בחן את הסיוע שקיבלו החיילים בתקופת השירות הצבאי. על שאלון זה השיבו באופן מלא 578 חיילים משוחררים. (ב) שאלון אשר בחן את הסיוע שקיבלו החיילים לאחר שחרורם מצה"ל. 685 חיילים משוחררים השיבו על מרבית השאלות בשאלון זה. 

הביקורת הקודמת: הטיפול בחיילים הבודדים במהלך שירותם הצבאי ולאחר שחרורם מצה"ל, 2018

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הסיוע של צה"ל למילוי הצרכים השוטפים של חיילים בודדים (ללא דיור) - בביקורת הקודמת עלה כי משנת 2010 אכ"א לא בחן את מכלול צורכי הקיום של החיילים הבודדים, וזאת אף שלצה"ל היה ידוע כי מרבית אוכלוסיית החיילים הבודדים מתקשה להתמודד עם מצבה הכלכלי. בביקורת המעק...
  • dislike
    הסיוע של צה"ל בתחום הדיור - בביקורת הקודמת עלה כי אף שהפערים בין צורכי הדיור של חיילים בודדים לבין הפתרונות הצה"ליים המוצעים היו ידועים ומוכרים לצה"ל, לא בוצעה באכ"א עבודת מטה סדורה הבוחנת את הפערים בין פתרונות הדיור שמספק צה"ל לחיילים הבודדים ובין צור...
  • dislike
    סדנאות הכנה לשחרור - בביקורת הקודמת נמצא כי בשנים 2014 - 2016 השתתפו בסדנאות בממוצע 46% מהחיילים הבודדים שהוזמנו לסדנאות ההכנה לשחרור. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי תוקן במידה מועטה: צה"ל הקים בשנת 2021, כארבע וחצי שנים לאחר סיום הביקורת הקודמת, מינהלה ש...
  • dislike
    הקשר בין צה"ל לבין עמותות וארגונים המסייעים לחיילים בודדים - בביקורת הקודמת נמצא כי עמותות וארגונים העניקו במישרין סיוע לחיילים בודדים, כדוגמת סיוע בדיור וסיוע בהתנהלות מול גורמי צה"ל וגורמים אזרחיים ולפיכך ההנחיה של צה"ל מנובמבר 2016, שעל פיה כלל התרו...
  • dislike
    שביעות הרצון של חיילים בודדים משוחררים מהסיוע שקיבלו ממשהב"ט - על פי התשובות על השאלון בביקורת המעקב, 46% מהחיילים הבודדים המשוחררים ציינו כי הם שבעי רצון מהסיוע שהם קיבלו או עדיין מקבלים ממשהב"ט, ו-23% ציינו כי הם שבעי רצון במידה נמוכה עד נמוכה מאוד,...
  • dislike
    הסיוע של צה"ל באמצעות "מרכז הבודדים" - על פי התשובות על השאלון בביקורת המעקב, יותר ממחצית המשיבים על השאלון לא הכירו את "מרכז הבודדים" (55%) שהוקם במרץ 2020 ושיעור שביעות הרצון מהמענה שסיפק היה נמוך - רק 50% מהמשיבים דיווחו שהיו שבעי רצון ממנו. החיילים...
  • dislike
    הסיוע הנוסף הנדרש במהלך השירות הצבאי - מניתוח התשובות על השאלון בביקורת המעקב, עלה כי 61% מהמשיבים ציינו שנזקקו לסיוע מצה"ל במהלך שירותם הצבאי בתחומים נוספים שהם לא קיבלו מענה בעניינם. התחומים העיקריים הם סיוע כלכלי (32%), התחשבות ואמפתיה מצד גורמי הצב...
  • dislike
    הסיוע הנוסף הנדרש לאחר השחרור מצה"ל - מניתוח התשובות על השאלון שהופץ בביקורת המעקב עלה כי קרוב למחצית מהמשיבים (47%) ציינו שכחיילים בודדים משוחררים הם נזקקו לסיוע נוסף שאינו נכלל בסיוע שנותן משהב"ט, וזאת בעיקר בתחומים אלה : תמיכה כלכלית (50% מהמשיבים),...
  • like
    הסיוע של משהב"ט בדיור - בביקורת הקודמת עלה כי משהב"ט העניק לחיילים בודדים משוחררים מימון מלא של הלנה בבית החייל לתקופה של שלושה חודשים ממועד השחרור, וכי רק 15% מהחיילים הבודדים המשוחררים מימשו הטבה זו. הטבת הדיור בבית החייל נתפסה כלא רלוונטית ולא תואמת...
  • like
    פעילות צה"ל לשיפור המענה על צורכי החיילים הבודדים - בביקורת המעקב עלה כי מאז הביקורת הקודמת ביצע צה"ל עבודות מטה ומהלכים בנושא זה: בשנת 2019 ביצע אכ"א עמ"ט שמטרתה הייתה התמקדות באוכלוסייה זו ומתן מענה שלם לצרכיה; ביולי 2021 סוכמה עמ"ט אשר עסקה בבחינת מ...

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ לאכ"א לשוב ולבחון באופן מקיף את המענה שהוא נותן בתחומים שעליהם הצביעו החיילים הבודדים כסיבות לשיעור שביעות רצון נמוך - קשיים כלכליים, בירוקרטיה ויחס מזלזל ואטימות מצד גורמים צה"ליים. כמו כן, מומלץ כי צה"ל יבחן את המשמעויות של הסטת המשאבים המופנים...
  • [alt]
    מומלץ למשהב"ט לפעול לשיפור הסיוע שהוא מעניק לחיילים בודדים משוחררים בדגש על בחינת המענה על הקשיים כלכליים שלהם ועל הפחתת נטל הבירוקרטיה שמקשה עליהם להבין מהן זכויותיהם וכיצד ביכולתם לממשן. כמו כן מומלץ למשהב"ט לפעול ביתר שאת ליצירת קשר יזום עם כל החייל...
  • [alt]
    מומלץ כי צה"ל ומשהב"ט יפעלו לשיפור הנגשת המידע על תחומי הסיוע שנותנות העמותות לכלל החיילים הבודדים, הן המשרתים בצה"ל והן המשוחררים. עוד מומלץ כי אכ"א יפעל ליישום מלא של ההסדרה על פי המנגנון שהתווה בשנת 2019 בנושא שיתופי הפעולה ויחסי הגומלין בין צה"ל לע...
  • [alt]
    מומלץ כי צה"ל יערוך מפעם לפעם סקרים יזומים בקרב אוכלוסיית החיילים הבודדים לשם עמידה על הצרכים להם הם זקוקים ושיפור המענה עליהם. עוד מומלץ כי הוא יבחן את התחומים שבהם נזקקו החיילים לסיוע ולא קיבלו מענה מתאים וישקול את הדרכים למתן המענה המיטבי בתחומים שנ...
  • [alt]
    מומלץ כי משהב"ט יוודא כי הפורום המקצועי שעוסק בנושא הסיוע לחיילים משוחררים בשיתוף משרדי ממשלה ורשויות רלוונטיים שהוא יזם את הקמתו יעסוק בגיבוש תוכנית אסטרטגית בין-משרדית לקליטת חיילים בודדים בחברה לאחר שחרורם, שתשים דגש בין היתר על המאפיינים הייחודיים ...

סיכום

​מדינת ישראל מוקירה את התגייסותם לצה"ל של חיילים בודדים, ובהם אלו שהגיעו מחו"ל אף שאינם חייבים בגיוס, וכן את פועלם למען ביטחונם של המדינה ותושביה. בטיפול באוכלוסיית החיילים הבודדים גלומה תועלת רבה עבור מדינת ישראל, מאחר שהדבר עשוי לתרום לשימור הקשר בין המדינה לבין יהדות התפוצות, לחיזוקן של אוכלוסיות ראויות לקידום וכן להגברת תחושת השייכות וההשתלבות בחברה הישראלית. ביקורת המעקב העלתה כי רובם של הליקויים שפורטו בביקורת הקודמת תוקנו במידה מועטה. מומלץ כי צה"ל ומשהב"ט ישקלו את הדרכים לשיפור המענה הניתן לחיילים הבודדים בתחומים שבהם נזקקו לסיוע נוסף ובכלל זה סיוע כלכלי, התחשבות ואמפתיה מצד גורמי הצבא ובעיקר המפקדים, תמיכה נפשית, ליווי והכנה לחיים האזרחיים וסיוע ללימודים. זאת כדי לשפר את שביעות הרצון של חיילים בודדים ואת המענה על צורכיהם וכן את תהליך קליטתם של חיילים בודדים משוחררים באזרחות ובחברה הישראלית.