לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

התקשרות משרד ראש הממשלה עם מתאם לטיפול בנושא השבויים והנעדרים

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
שבויים ונעדרים; הסכם התקשרות; דוח שהוטל עליו חיסיון; ניהול ידע; שו"ן

רקע

​סוגיית השבויים והנעדרים היא סוגיה מורכבת המלווה את ישראל עשרות שנים. טיפול בסוגיה כולל בין השאר איסוף מידע, ניהול קשרים במישור הבין-לאומי לצורך השגת הסדרים להשבת השבויים והנעדרים וקיום קשר קבוע עם משפחותיהם, המצויות בתקופה קשה ביותר של משבר מתמשך. הטיפול בנושא השבויים והנעדרים מתנהל במשרד ראש הממשלה (משרד רה"ם), ונמצא באחריות ישירה של ראש הממשלה. משרד רה"ם מנהל את פעולותיו בנושא השבויים והנעדרים גם באמצעות מתאם לנושא השבויים והנעדרים (מתאם השו"ן או המתאם), הפועל מטעם ראש הממשלה. בתרשים שלהלן מוצגות חלק מפרשות השבויים והנעדרים (חיילים ואזרחים) במשך כ-40 שנים, מאז פרוץ מלחמת לבנון הראשונה בשנת 1982.

התרשים מופיע בדוח המלא

פעולות הביקורת

בחודשים אפריל עד אוגוסט 2022 בדק משרד מבקר המדינה את נושא ההתקשרות עם מתאם השו"ן. הבדיקה כללה את הנושאים האלה: הטיפול בהמלצות הוועדה לקביעת עקרונות לניהול משא ומתן לפדיון שבויים, בראשות נשיא בית המשפט העליון (בדימ') מאיר שמגר (ועדת שמגר); הגדרת תפקיד המתאם, התפוקות הנדרשות ממנו, תכנון עבודתו, ניהולה על פי תוכניות עבודה ודיווח על ביצועה; ניהול הקשר עם משפחות השבויים והנעדרים; ניהול הידע הנצבר במשרד רה"ם; וכן הסכם ההתקשרות והתגמול שניתן למתאם עבור עבודתו. דוח זה אינו עוסק בפעולות במישור הצבאי-מדיני ובמשא ומתן לצורך גיבוש הסדרים בדבר השבת השבויים והנעדרים. הביקורת נעשתה במשרד רה"ם, לרבות בלשכת המזכיר הצבאי של ראש הממשלה ובמטה לביטחון לאומי. בדיקות השלמה בוצעו בצה"ל, בשירות הביטחון הכללי ובמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.

הדוח שבנדון הומצא לראש הממשלה ביום 3.1.23 והוטל עליו חיסיון.

מתוקף הסמכות הנתונה למבקר המדינה בסעיף 17(ג) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] ובשים לב לנימוקי הממשלה, לאחר היוועצות עם הגופים האמונים על אבטחת המידע הביטחוני ובתאום עם יו"ר הכנסת, משלא התכנסה ועדת המשנה האמורה, הוחלט לפרסם דוח זה תוך הטלת חיסיון על חלקים ממנו. חלקים אלה לא יונחו על שולחן הכנסת ולא יפורסמו.

ממצאי דוח הביקורת והמלצותיו נכונים למועד המצאתו האמור לעיל.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    הטיפול בהמלצות ועדת שמגר - בינואר 2012 הגישה ועדת שמגר לשר הביטחון דאז את המלצותיה בדבר השיקולים, העקרונות והתהליכים שנועדו להסדיר את דרכי הטיפול מטעם המדינה בשחרורם של שבויים ונעדרים. המלצות הוועדה כללו בין השאר התייחסות למסגרת הארגונית לטיפול בנושא...
  • dislike
    הגדרת תפקיד מתאם השו"ן - מתאם השו"ן פעל במשך השנים בלי שמשרד רה"ם קבע בהסכם ההתקשרות עימו או בכל מסמך אחר את תוכן תפקידו, את תחומי אחריותו, את סמכויותיו ואת מסגרת הפעולה המפורטת שלו. כמו כן, משרד רה"ם לא קבע את ממשקי העבודה של מתאם השו"ן עם גופי הביטחו...
  • dislike
    תכנון עבודת המתאם, ניהולה בתוכניות עבודה ודיווח על ביצועה - משרד רה"ם התקשר עם מתאם השו"ן בלי שתכנן את הנדרש ממנו ואת התפוקות המצופות מעבודתו, לרבות תכנון גמיש בהתחשב בגורמי חוץ העשויים להשפיע על פעולותיו. בידי משרד רה"ם לא היה מידע מלא המאפשר לבחון...
  • dislike
    ניהול הקשר עם משפחות השבויים והנעדרים - ועדת שמגר הצביעה על הצורך בעיגון רשמי של מתכונת הקשר של מתאם השו"ן עם משפחות השבויים והנעדרים. משרד רה"ם פעל במשך השנים בנושא זה בלי שקבע את המתכונת לניהול הקשר עם המשפחות, והסתפק בקביעה כי המתאם יוזמן לכל מפגש...
  • dislike
    ניהול הידע הנצבר במשרד רה"ם - ועדת שמגר ציינה כי זיכרון ארגוני אמור להיות אבן יסוד מקצועית בעבודת צוותים הפועלים בנושא השבויים והנעדרים, ואולם הזיכרון הארגוני בנושא הוא מוגבל. הוועדה עמדה על הצורך בקיומו של מנגנון סדור לצבירת ידע, אשר יאפשר לימוד שוטף...
  • dislike
    הסכם ההתקשרות והתגמול שניתן למתאם עבור עבודתו - בשלוש מחמש תקופות ההתקשרות עם מתאם השו"ן החלה תקופת ההתקשרות לפני שהתקבלו כל האישורים הנדרשים של ועדות היועצים והפטור, ובארבע פעמים החלה תקופת ההתקשרות לפני מועד החתימה על ההסכם עם המתאם; מספר שעות העבודה...
  • like
    מתאם השו"ן יזם דיונים עם הגורמים השונים וקיים צוות עבודה קבוע עם מחלקות השו"ן בארגונים.

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ שמשרד רה"ם יביא לפני הממשלה הצעת מתכונת לטיפול בנושא השבויים והנעדרים, ובכלל זה המשרד שינהל את הטיפול.
  • [alt]
    מומלץ לקבוע באופן מפורט את תחומי אחריותו של מתאם השו"ן, את סמכויותיו ואת ממשקי העבודה שלו, לרבות בנוגע לקבלת מידע מגופי הביטחון. כמו כן, מומלץ שמשרד רה"ם יקבע תוכנית עבודה למתאם השו"ן, ובה יקבע את המשימות המוטלות עליו וכן מדדים ולוח זמנים לביצוע המשימו...
  • [alt]
    מומלץ שמשרד רה"ם יפעל לקביעת מתכונת הקשר של מתאם השו"ן עם משפחות השבויים והנעדרים, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עימן, וכן יקבע מי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג להן. עוד מומלץ כי משרד רה"ם ישקול את האפשרות לקבל באופן תקופתי מידע ממשפחות השבויי...
  • [alt]
    מומלץ שמשרד רה"ם יקים מנגנון לצבירת ידע בנושא השבויים והנעדרים, לרבות ידע על לקחי העבר, לשימושו של כל גורם שיעסוק בנושא.
  • [alt]
    על משרד רה"ם לפעול בהתאם להנחיות נציבות שירות המדינה - לאשר את ההתקשרות עם מתאם השו"ן בתנאי שיתקבלו חוות דעת הייעוץ המשפטי ואישור האחראי במשרד רה"ם כי אין בהתקשרות עם המתאם כדי להביא ליצירת יחסי עובד-מעסיק עם המדינה ולהעסקת עובדים שלא בהתאם לחוק המינוי...

סיכום

​התמודדות המדינה במשך השנים עם סוגיית השבויים והנעדרים מצריכה הסדרה של הפעילות הנוגעת לנושא, גם בהקשר של ניהול הפעולות מטעם ראש הממשלה או מטעם הממשלה. בשנת 2012 העלתה ועדת שמגר פערים בטיפול הממשלה בנושא השבויים והנעדרים. ואולם כעשור לאחר מכן עדיין לא התקבלו החלטות של הממשלה או של שר הביטחון, אשר מינה את הוועדה, או של משרד רה"ם, המנהל את הנושא, בנוגע להמלצות הוועדה. מומלץ שמשרד רה"ם יפעל לקביעת מתכונת הטיפול בנושא השבויים והנעדרים; יקבע את תחומי אחריותו ואת סמכויותיו של מתאם השו"ן; וכן יקבע תוכנית עבודה למתאם, הכוללת משימות, מדדים ולוח זמנים לביצוע המשימות, ויעקוב אחר יישומה; עוד מומלץ שמשרד רה"ם יפעל לקביעת מתכונת הקשר של מתאם השו"ן עם משפחות השבויים והנעדרים, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עימן, וכן יקבע מי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג למשפחות.