לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

מידע ביומטרי הוא מאפיין אנושי פיזיולוגי ייחודי, הניתן למדידה ממוחשבת. הסיכונים הנשקפים למאגר מידע ביומטרי הם משמעותיים, היות שלהבדיל מאמצעי זיהוי אחרים כמו תעודה, סיסמה או אמצעי פיזי - מידע ביומטרי אי אפשר לבטל או להחליף בעקבות גניבה או דלף של מידע.

המידע הביומטרי בצה"ל נאסף ממתגייסים, משמש לזיהוי חללים ונשמר בשלושה מאגרים של אמצעי זיהוי (מאגר טביעות אצבע וכף היד, מאגר תצלומי שיניים ואוסף כתמי דם). בתהליך ההרכשה שבשרשרת החיול (שר"ח) נוטלים מכל חייל המתגייס לצה"ל את אמצעי הזיהוי האלו: טביעת אצבעות ותצלומי שיניים. כמו כן, בהסכמת המתגייס, ניטלים מכל מתגייס גם כתמי דם המשמשים להפקת דגימת דנ"א בעת הצורך. תהליך זיהוי החלל מתבצע באמצעות השוואת הנתונים הביומטריים שניטלו מהמתגייס לאלו שניטלו מהחלל.

צה"ל נדרש לפעול בהתאם למדיניות ההגנה שלו בתחום הסייבר, לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, ולתקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017 (תקנות אבטחת מידע). לפי תקנות אבטחת מידע, מאגר מידע המכיל מידע ביומטרי ויש בו יותר מ-100,000 רשומות, נדרש לעמוד ברמת אבטחה גבוהה. התקנות מפרטות כיצד יש לשמור על רמת האבטחה שנקבעה למאגר. 

בצה"ל קיימות שלוש מערכות מידע מרכזיות לניהול תהליך הזיהוי: מערכת א' ומערכת ב' המנהלות את מאגרי אמצעי הזיהוי הוגדרו על ידי צה"ל בסיווג סודי ונדרשות לעמוד ברמת אבטחה גבוהה בהתאם לתקנות אבטחת מידע. מערכת מידע נוספת בשם מערכת ג' מנהלת ומתעדת את הטיפול בחלל ובכלל זה את תהליך זיהוי החלל. קצין אמצעי הלחימה (אמל"ח) במפקדת קצין משאבי אנוש ראשי (מקמש"ר) באגף כוח אדם (אכ"א) הוא מנהל הפרויקט של מערכות אמצעי הזיהוי שאחראי גם לגיבוש מענה הגנת הסייבר של המערכות. ענף תכלית ביחידת שחר אחראי לפיתוח ולתחזוקה של המערכות. המשתמשים העיקריים במערכות הם יחידת מיטב (בתהליך ההרכשה) וענף זיהוי וקבורה (זו"ק) ברבנות הצבאית (בתהליך זיהוי החלל). 


נתוני מפתח

  • 3 מערכות מידע

    מנהלות את אמצעי הזיהוי

  • מאות אלפים

    רשומות של טביעות אצבע שמורות במאגר אמצעי הזיהוי של צה"ל

  • 7 שנים

    מספר השנים שחלפו מאז עודכנה מדיניות ההגנה של צה"ל

  • 26 שנים

    לא עודכנו פקודות מטכ"ל בנושא הגנת הפרטיות, ולכן הן אינן מתייחסות לתקנות אבטחת מידע משנת 2017

  • 0

    מספר סקרי הסיכונים ומספר מבדקי החדירה שנעשו לבחינת מצב ההגנה של מערכות אמצעי הזיהוי מאז הקמתן בשנים 2005 - 2006 (לפני כ-16 שנים)

  • 50%

    2 מתוך 4 עמדות ההרכשה לאיסוף תצלומי חלל הפה בשר"ח מושבתות מאוגוסט 2021 (יותר מחצי שנה)

  • 95%

    מתצלומי השיניים של חלל הפה הקיימים במאגר אמצעי הזיהוי נמצאו באיכות שאינה מספקת

  • 1 מכל 87

    ממשרתי החובה והקבע כיום (1.15%) הרכיש רק אמצעי זיהוי אחד, דבר שמעלה חשש ליכולת הזיהוי שלו

פעולות הביקורת

בחודשים אוגוסט 2021 - אפריל 2022 בדק משרד מבקר המדינה את נושא "ניהול מידע ביומטרי בצה"ל והגנת הסייבר עליו". הביקורת נעשתה בצה"ל: באכ"א - בענף אסטרטגיה, דיגיטל ומערכות (אד"ם) ובמקמש"ר; במדור קליטה ומיון - ביחידת מיטב; ביחידת שחר - בענף תכלית; ברבנות הצבאית - בענף זו"ק. בדיקות השלמה נעשו בעמותה א', וברשות להגנת הפרטיות שבמשרד המשפטים.

הדוח שבנדון הומצא לראש הממשלה ביום 31.7.2022 והוטל עליו חיסיון עד לדיון בוועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

מתוקף הסמכות הנתונה למבקר המדינה בסעיף 17(ג) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 ]נוסח משולב[, ובשים לב לנימוקי הממשלה, לאחר היוועצות עם הגופים האמונים על אבטחת המידע הביטחוני ובתיאום עם יו"ר הכנסת, משלא התכנסה ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, הוחלט לפרסם דוח זה תוך הטלת חיסיון על חלקים ממנו. חלקים אלה לא יונחו על שולחן הכנסת ולא יפורסמו. 

ממצאי דוח הביקורת והמלצותיו נכונים למועד המצאתו האמור לעיל.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    מדיניות ההגנה בתחום הסייבר - מסמך מדיניות ההגנה של צה"ל כולל התייחסות לחלק מהנושאים שהיחידה להגנת הסייבר בממשלה (יה"ב) הגדירה שיש לכלול במסמך מדיניות להגנת הסייבר, כגון: הגנת רשומות, הגנה לוגית ופיזית והמבנה הארגוני, אך אינו כולל התייחסות לנושאים כגון...
  • dislike
    מענה הגנה בתחום הסייבר - מערכת א' ומערכת ב' הוגדרו בסיווג סודי עם חסינות בינונית למרות שמערכות אלו נדרשות לעמוד ברמת אבטחה גבוהה לפי תקנות אבטחת מידע, ולמרות הנזק הרב שעלול להיגרם מדליפת מידע ביומטרי רגיש שמוחזק במערכות אלו. כמו כן למערכות אמצעי הזיהוי...
  • dislike
    ממונה על אבטחת מידע - בצה"ל יש כמה גורמים העוסקים בהיבטים שונים בתחום אבטחת המידע של מערכות מידע, ובהם: יחידת הגנת הסייבר במרכז המחשבים ומערכות המידע (ממר"ם), מחלקת ביטחון מידע (מחב"ם), קצין האמל"ח וגורמי מדיניות ההגנה באגף התקשוב. אולם אין גורם אחד שנ...
  • dislike
    עמידה בתקנות אבטחת מידע - אין בידי אכ"א תוכנית לבקרה שוטפת על מידת העמידה של מאגרי אמצעי הזיהוי בדרישות תקנות אבטחת מידע, וכן לא בוצעו ביקורות בנושאים אלו. עוד נמצא כי פקודות המטכ"ל בנושא הגנת הפרטיות לא עודכנו ממועד כתיבתן בשנת 1996 (פרק זמן של 26 שני...
  • dislike
    מסמך הגדרות מאגר מידע - צה"ל לא גיבש מסמך הגדרות למאגרי אמצעי הזיהוי כנדרש בתקנות אבטחת מידע, הכולל מידע חיוני הקשור למאגרים ולאופן השימוש בהם, כמו פירוט הסיכונים העיקריים של פגיעה באבטחת המידע ואופן ההתמודדות עימם.
  • dislike
    מידע עודף - צה"ל לא בחן אחת לשנה כנדרש בתקנות אם שמור מידע עודף במאגרי אמצעי הזיהוי. במאגרי אמצעי הזיהוי קיים מידע עודף, למשל: מידע ביומטרי על חיילים אשר הלכו לעולמם (נפטרו) ואשר לא בוצע לגביהם תהליך זיהוי. מידע ביומטרי על נפטרים עלול לשמש ביתר קלות למ...
  • dislike
    הגנה פיזית - צה"ל לא גיבש נוהל אבטחה פיזית ייעודי למערכות אמצעי הזיהוי כנדרש בתקנה 4 לתקנות אבטחת מידע, זאת אף ששמור בהן מידע ביומטרי, אישי ורגיש החייב ברמת אבטחה גבוהה. כמו כן נמצאו פערים ברמת האבטחה הפיזית של המערכות ביחידה א' בנושאים: הגנה פיזית ובק...
  • dislike
    הגנה לוגית - נמצאו פערים ברמת ההגנה הלוגית בנושאים שלהלן: הזדהות; הרשאות גישה; סקר בקרת גישה; בקרה על ביצוע פעולות לא מורשות; מנגנוני הצפנה; בקרה שוטפת לצורך תהליכי הגנה על יישומים.
  • dislike
    המשכיות עסקית - צה"ל לא פיתח לתהליך אמצעי הזיהוי תוכנית המשכיות עסקית שמכסה את כל התהליכים הקשורים לאמצעי הזיהוי ואת כל היחידות המעורבות בתהליכים אלו ולא הגדיר מהם החלקים בתהליך שהם קריטיים לאירוע חירום. כמו כן הוא לא ביצע תרגול הפעלה במתכונת חירום של...
  • dislike
    שלמות אמצעי הזיהוי - מאגר הנתונים הביומטריים של צה"ל המכיל מאות אלפי רשומות אינו שלם. במאגר קיימות כמה עשרות אלפי רשומות של משרתי חובה וקבע שנכון למועד סיום הביקורת באפריל 2022, חסרים בהן אמצעי הזיהוי האלו: 0.5% מטביעות האצבע, 6.6% מתצלומי הרנטגן, 32.8...

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי הממונה על היישומים הביומטריים יציג לצה"ל את מסמך ההסדרה שגיבש בדצמבר 2015 עם מחב"ם בצה"ל ויבחן יחד עמו את הצורך בעדכונו בהלימה למתכונת העבודה שהוסדרה עם גופים מיוחדים דומים.
    • [alt]
      מומלץ כי מרכז צופן וביטחון (מצו"ב) בחטיבת ההגנה יעדכן את מסמך מדיניות הגנת הסייבר כך שיכלול את הנושאים המפורטים במסמכי מדיניות מקובלים בתחום הגנת הסייבר כמו ההנחיה בנושא מדיניות של יה"ב, וכן יעדכן אותה באופן עתי בהתאם לשינויים הטכנולוגיים ולסיכונים בתח...
    • [alt]
      מומלץ כי מחב"ם יבחן מחדש ויתקף באופן עתי את סיווג מערכות אמצעי הזיהוי באופן שיביא בחשבון את הסיכונים העדכניים הנשקפים למידע שמוחזק במאגרים אלו וכן את הסיכון שקיים לנושאי המידע כתוצאה מדלף מידע. על מקמש"ר לוודא שעקרונות מדיניות ההגנה מעוגנים במסמך מענה...
    • [alt]
      מומלץ כי צה"ל ימנה ממונה אבטחת מידע האחראי למערכות אמצעי הזיהוי כנדרש בחוק הגנת הפרטיות ובתקנות אבטחת מידע.
    • [alt]
      על אכ"א להכין תוכנית לבקרה שוטפת על מידת העמידה של המאגרים בתקנות אבטחת מידע ולוודא את ביצועה אחת לשנתיים או במסגרת סקר סיכונים. עוד מומלץ כי אכ"א בשיתוף אגף התקשוב יפעלו להשלמת עדכון פקודות המטכ"ל בנושא הגנת הפרטיות.

    סיכום

    צה"ל מנהל מערכות מידע של אמצעי זיהוי שמטרתן לזהות חללים. מדובר במערכות שבאמצעותן מנוהלים מאגרי מידע ביומטריים הכוללים מידע רפואי, אישי ורגיש, ולכן נדרש כי רמת האבטחה של המאגרים תהיה גבוהה לפי תקנות אבטחת מידע. 

    ממצאיו של דוח זה משקפים פערים משמעותיים באבטחת המידע המצוי במערכות רגישות אלו, וכן הם מעידים על אי-קיום חלק מתקנות אבטחת מידע ועל אי-יישום דרישות שנכללו במסמכי מדיניות הגנת סייבר. מצב זה יוצר סיכון לפגיעה באמינות (שלמות), בזמינות ובסודיות של המידע שבמאגרים. 

    הדוח כולל ממצאים נוספים הנוגעים להליכי תפעול וניהול של מערכות המידע של אמצעי הזיהוי. בין היתר נמצא כי מערכות המידע אינן מנוהלות ביעילות ולפי מתודולוגיה סדורה לניהול פרויקטי מערכות מידע, ועקב כך יש חשש שמערכות אמצעי הזיהוי לא יוכלו למלא את ייעודן. כמו כן נמצא כי מנהל הפרויקט לא הכין תוכניות עבודה למערכות אמצעי הזיהוי ולא וידא שהקמתן וניהולן של המערכות עומדים ביעדים המקובלים של תכולה, לוחות זמנים, עלויות ושביעות רצון הלקוח. 

    על ראש אכ"א לפעול לתיקון הליקויים ולבחון את ההמלצות שבדוח זה.