לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
אימונים; אכיפה משטרתית; מילואים; תרחיש ייחוס; מודיעין; הפרות סדר; חירום; מיגון; סדר ציבורי; פלילי; פשיעה

רקע

​משטרת ישראל מופקדת על אכיפת החוק, על קיום הסדר הציבורי, על השמירה על ביטחון הנפש והרכוש ועל ביטחון הפנים. שירות הביטחון הכללי מופקד על השמירה על ביטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו. בחודש מאי 2021, בזמן מבצע שומר החומות, התרחשו ברחבי ישראל תקריות אלימות והפרות סדר חמורות בעוצמות גבוהות ובהיקפים נרחבים. במהלכן נהרגו שלושה אזרחים ונפצעו מאות (ובכללם כ-306 שוטרים) בכ-520 מוקדי אירועים מתועדים שבשיאם השתתפו, על פי הערכת גורמי ביטחון מוסמכים, כ-6,000 תושבים מקרב ערביי ישראל. כ-3,200 נעצרו, מהם כ-240 יהודים. הנזק הכספי הכולל שנגרם באירועים מוערך בסך של כ-48 מיליון ש"ח לרכוש אזרחי וכ-10 מיליון ש"ח לרכוש המשטרה. אירועים אלו המחישו את אתגרי השמירה על הביטחון האישי והבטחת הסדר הציבורי בערים המעורבות וחידדו את הצורך לבחון את היבטי השיטור ואכיפת החוק ביישובים אלו. יובהר כי אין בביקורת זו כדי להפחית מההערכה ומההוקרה לפועלם של גופי אכיפת החוק ובראשם המשטרה אשר פועלים לילות כימים להבטחת שלום הציבור, בעת שגרה ובעת חירום.


נתוני מפתח

  • כ-1,970,000

    תושבים מתגוררים בערים מעורבות

  • 0

    מספר תיקי המשטרה שסווגו על רקע לאומני בשנים 2018 - 2020 בתחנות לוד, יפו ועכו

  • כ-520

    מספר מוקדי הפרות הסדר באירועי שומר החומות

  • 48

    מספר החשודים מהערים המעורבות עכו, יפו ולוד שהועמדו לדין בעבירות טרור, גזענות וטרור עם מניע גזעני. זאת, מתוך 90 חשודים שהוגשו נגדם כתבי אישום לאחר...

  • 0

    מספר שוטרי היסמ"ג שהוצבו בגזרת מרחב שפלה ביום ירושלים, 10.05.21 (היום שבו החל מבצע שומר החומות)

  • כ-2,836

    שיחות למוקד הטלפוני של מחוז מרכז לא נענו בשיא האירועים בימים 11 עד 13 במאי 2021

  • לכ-60%

    מפלוגות המילואים של משמר הגבול שגויסו לפני אירועי שומר החומות ובמהלכם לא הוקצו ציוד ואמצעים

  • כ-18%

    בלבד מכלל העצורים (כ-3,200) על רקע אירועי שומר החומות הועמדו לדין פלילי

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני עד דצמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה סוגיות שיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות. בביקורת נבדקו פעילות המשטרה באירועי שומר החומות (בהיבטים מודיעיניים, מבצעיים ולוגיסטיים); ובהכשרות ואימונים להתמודדות עם אירועי הפרות סדר; הממשק בין המשטרה לשירות הביטחון הכללי בשאלת האחריות למודיעין בתחום הסדר הציבורי; פעילות המשטרה וגופי התביעה לביצוע מעצרים, מיצוי חקירות והעמדה לדין בתקופת אירועי שומר החומות ובקשר עימה; סוגיות שיטור ואכיפת חוק בערים מעורבות בעת שגרה. הביקורת בחנה את הנושאים האלו בשלוש ערים מעורבות (לוד, יפו ועכו), והיא נערכה ביחידות מהמטה הארצי של המשטרה; במשמר הגבול; וביחידות טריטוריאליות של המשטרה. בדיקות השלמה בוצעו במשרד לביטחון הפנים, במטה לביטחון לאומי שבמשרד ראש הממשלה (מל"ל), בשב"כ, במשרד המשפטים, ברשות המיסים ובפרקליטות המדינה. כן נערכו פגישות עם תושבים מהערים לוד, יפו ועכו; ועם נציגי עמותת יוזמות אברהם.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    מודל הפעלה - פעילות המשטרה בערים מעורבות נשענת במידה רבה על תגבורים, פעילות נרחבת של המפקדות המשימתיות, שוטרים שמסופחים באופן זמני לתחנות אלה, הסתמכות על שוטרי שח"ם ומתנדבים. בהקשר זה יצוין כי יש מחסור בשוטרים לשם איוש מלא של ניידות. כך לדוגמה בפברואר...
  • dislike
    שליטה בשפה הערבית בתחנות מעורבות - במועד הביקורת נמצא כי שלושה רכזי מודיעין מתחנת לוד, ארבע מתחנת יפו ושלושה מתחנת עכו אינם דוברי השפה הערבית. עוד עלה כי תשעה רכזי מודיעין משלוש התחנות לא שולבו במחזורי ההכשרה ללימוד השפה הערבית. מצב זה עלול להשפיע במיש...
  • dislike
    המודיעין המשטרתי באירועי שומר החומות - באירועי שומר החומות התגלו ליקויים תפקודיים משמעותיים במערך המודיעין המשטרתי, במימוש אחריותו למתן התרעה מפני האירועים; לגיבוש תמונת מודיעין משקפת לקראת האירועים ובמהלכם; להזרמת מידע רלוונטי שיאפשר התמודדות אפקטיבית...
  • dislike
    מודיעין גלוי וניטור רשתי – מערכת מרכזית להפקת מודיעין גלוי מרשתות חברתיות הותקנה במערכות המשטרה בשנת 2018, נפרסה ביחידות ארציות ובמחוזות ונעשה בה שימוש באגף החקירות והמודיעין. את המערכת סיפקה חברה שההתקשרות עימה בוצעה בפטור ממכרז. בתקופת ההתקשרות הנוגע...
  • dislike
    מודיעין בתחום הסדר הציבורי - הממשק בין המשטרה לשירות הביטחון הכללי (שב"כ) בביקורת עלה כי - (א) הגורמים הרלוונטיים במשטרה ובשב"כ לא הכירו את הנהלים הכתובים בנושא חלוקת האחריות בין שב"כ לבין המשטרה בנוגע לאיסוף והערכה מודיעיניים בתחום הסדר הציבורי - ולא...
  • dislike
    היערכות הכוחות והשליטה בהם באירועי שומר החומות - המשטרה לא נערכה למתן מענה מבצעי הולם לאירועי הפרות סדר המוניות ואלימות ולפגיעות בנפש וברכוש, כפי שהתרחשו בזמן אירועי שומר החומות. בהקצאת הכוחות בימים שקדמו לאירועים ניתן דגש רב על תגבור מחוז ירושלים על ח...
  • dislike
    צבירת כוחות וגיוס מילואים באירועי שומר החומות - בימים הראשונים לאירועי שומר החומות, שבהם היקף האירועים ועוצמתם היו גבוהים, לא העמידה המשטרה את כוח האדם הנדרש להתמודדות עימם. צבירת סדר הכוחות והתגבור בשטח נמשכו ימים מספר, וזאת בין היתר על רקע עיכובים בה...
  • dislike
    הפעלת מפקדות משימתיות באירועי שומר החומות - המפקדה המשימתית בעכו הוקמה ביום 12.5.21 אולם קיבלה אחריות לגזרה רק ביום 14.5.21, לאחר התמודדות עם פערים בהכרת השטח. המפקדה שהוקמה בלוד התבססה על כוחות שרובם אינם מכירים את הגזרה. הקצאת כוחות והפעלת מפקדות...
  • dislike
    פעילות המוקד המשטרתי באירועי שומר החומות - בשיא אירועי שומר החומות בעיר לוד לא זכו אלפי שיחות של תושבים שפנו למוקד המשטרתי בגין מצוקה שאליה נקלעו או כדי לדווח על תקרית שהיו עדים לה - לקבל מענה משטרתי כלשהו. אלפי פניות אחרות שנענו ואף הובילו לפתיחת אירו...
  • dislike
    מענה לוגיסטי באירועי שומר החומות - המשטרה לא הייתה מצוידת בהלימה לתרחישי הייחוס שהיא הגדירה לעצמה. כפועל יוצא מכך המשטרה התייצבה לאירועי שומר החומות כשהיא במחסור ניכר של אמצעים לפיזור הפגנות; ובפערים ניכרים באספקת אמצעי קשר וציוד מיגון לכוחות בשטח. יחי...

    תרשים התקציר

    שיחות למוקד הטלפוני של מחוז מרכז בין התאריכים 11 עד 13 במאי 2021

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      על המשטרה לבחון את מידת יעילותו של מודל ההפעלה הנשען על תגבורים ופעילות מפקדות משימתיות בערים מעורבות ואת התקן בתחנות בערים אלו, אל מול האתגרים המורכבים של התחנות בערים המעורבות והמשימות שהן נדרשות לבצע.
    • [alt]
      על מערך המודיעין במשטרה לעבות את יכולותיו ולהגביר את האחיזה המודיעינית בתחום הסדר הציבורי בכל עיר מעורבת. עוד מומלץ לחזק את הממשקים בין מערך המודיעין לבין היחידות המבצעיות והמטה הארצי. זאת במטרה לשפר את היכולת להפיק מידע מוקדם לגבי אירועים עתידיים, לטי...
    • [alt]
      על שב"כ והמשטרה לגבש וליישם נוהל עבודה מעודכן, מתוקף ומוטמע לשיתוף פעולה בין הארגונים בהיבטי המודיעין הרלוונטיים להתמודדות עם אירועי סדר ציבורי על רקע לאומני, לטובת מיצוי יכולות שני הארגונים באופן שיאפשר התמודדות מיטבית עם אתגר זה. נוהל משותף מעודכן צר...
    • [alt]
      על המשטרה לבצע בחינה מעמיקה בנוגע לאפשרויות העומדות לפניה למתן מענה מבצעי לכלל האתגרים הרלוונטיים, בהתאם לתרחישי הייחוס, לרבות בהתמודדות בו-זמנית במספר גזרות מורכבות. מומלץ כי המשטרה תבחן ביצוע התאמות לעבודת המטה שביצעה בעקבות אירועי שומר החומות בהתאם...
    • [alt]
      על המשטרה להחזיק מלאים של ציוד ואמצעים לחירום - בהיקף, במגוון ובכמות שיאפשרו לה להתמודד עם אירועים הנגזרים מהאיומים ומתרחישי הייחוס, אם יתממשו - ולאורך פרק הזמן שבו תידרש ההתמודדות עימם. על הניהול הלוגיסטי של יחידות המילואים של מג"ב להישען על תקינה ו...

    סיכום

    בחינה של אירועי שומר החומות מלמדת על ליקויים משמעותיים שנפלו בפעילות המשטרה - לקראת האירועים ובמהלכם; בהיערכותה לאירועי הפרות סדר רב-זירתיים בכלל ובערים המעורבות בפרט; ובמוכנותה אליהם. התגלו פערים בחלוקת האחריות בין המשטרה לשב"כ בנוגע למודיעין בתחום הסדר הציבורי ובממשקים שבין הארגונים בתחום זה, אשר תרמו לפערים המודיעיניים המשמעותיים שבאו לידי ביטוי בהתמודדות עם אירועי שומר החומות. פערים עלו גם בהיערכות המשטרה ובאופן עמידתה בפועל באתגרי השיטור ואכיפת החוק בערים מעורבות בעת שגרה. 

    ליקויים ופערים אלו מקשים מטבע הדברים על המאבק בפשיעה ועל שמירת הסדר הציבורי בעיתות שגרה, ויש בהם מעין קיבוע של נקודת פתיחה שלילית להתמודדות עם אירועי הפרות סדר עתידיים, אם יתרחשו. משום כך הם מחייבים חשיבה יסודית ומעמיקה בתחומי בניין הכוח והפעלתו, במערכת הביטחון בכלל ובמשטרה בפרט.

    המשטרה עמדה בתשובתה על שורה של חסמים ופערים, שחלקם אינם בשליטתה, אשר השפיעו על מוכנותה לאירועי שומר החומות ועל התנהלותה במהלכם ובהם: היקף הפשיעה בחברה הערבית ומאפייניה; כלים וסמכויות חקיקה שחסרים בהתמודדות עם פשיעה זו; ריבוי המשימות המוטל על המשטרה; נטל ההתמודדות עם אתגרי הקורונה; הפגיעה בבניין הכוח של המשטרה בשל אילוצי תקופת הקורונה, היעדר מפכ"ל קבוע במשך תקופה של כשנתיים עד חודשים ספורים לפני פרוץ האירועים והתנהלות ללא תקציב מדינה.

    ממצאי ביקורת זו ומכלול הנסיבות שבהן פועלת המשטרה יחייבו את ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים ובאמצעותם את ממשלת ישראל, את המשטרה, את שב"כ ואת מערכת הביטחון כולה לתת את הדעת על שורה של סוגיות מרכזיות, כלהלן:

    • יכולת המשטרה להתמודד עם מערכה רב-זירתית מורכבת - אירועי שומר החומות הציפו את שאלת יכולתה של המשטרה לתת מענה לאירועים רב-זירתיים מורכבים. בתשובתה ציינה המשטרה כי בהתאם ללקחים שהופקו מאירועי שומר החומות גובשו תוכניות, ננקטו פעולות ונבחנים צעדים נוספים לסגירת פערים ולהתעצמות ומתקיים תהליך למידה ארגונית. היבטים פרטניים של פעולות שננקטו על ידי המשטרה צוינו בדוח זה. מורכבות האתגרים, חשיבות המשימות ומכלול הממצאים שנסקרו בדוח מלמדים כי נדרשת בחינת סוגיה זו והיא מחייבת מיפוי של תוכניות, פקודות, אמצעים וסדרי כוחות; נדרשת גם בדיקת התאמתם להתמודדות עם האתגרים הגלומים בתרחישי הייחוס הרלוונטיים. אם תוצאות בחינה זו ילמדו כי המשטרה אינה ערוכה לאלו, עליה להניח את הנושא על שולחן הממשלה כדי שזו תוכל לקבל החלטות מושכלות בעניין.

    • מודיעין - כדי שמודיעין יהיה אפקטיבי הוא חייב לחלחל לדרגי השטח. בהקשר זה נדרשת עבודה שיטתית - על מנת להבטיח זרימה של המודיעין לכלל הצרכנים הרלוונטיים.

    • מילואים - אירועי שומר החומות שיקפו חולשה ניכרת של מערך המילואים של משמר הגבול. אם יש כוונה להסתמך על מערך זה בהתמודדות עם אתגרי ביטחון הפנים, נדרשת עבודה משמעותית בבניין הכוח שלו במכלול תחומים.

    • ממשקים בין-ארגוניים - הממשקים בין גופי הביטחון השונים בכל הנוגע להתמודדות עם אתגרי ביטחון הפנים אינם סדורים, תפקודם אינו מיטבי והם אינם מביאים למיצוי מיטבי של יכולות. הדבר בולט במיוחד בממשק שבין המשטרה לבין שב"כ. נראה שנדרשת בחינה כוללת של סמכויות הגופים השונים; האמצעים, הציוד וסדר הכוחות שעומדים לרשותם; חלוקת האחריות ביניהם; קביעת נוהלי עבודה; ובניית מנגנונים לשיתופי פעולה שיבטיחו פעילות מושכלת ומתואמת בהתמודדות עם אתגרי ביטחון הפנים. 

    • מודל הפעלה המבוסס על תגבורים - במסגרת ההתמודדות עם אתגרי השיטור ואכיפת החוק בכלל ובערים מעורבות בפרט נעשה שימוש נרחב במודל של תגבורים כמענה לפערים. מודל זה יכול לשמש מענה רלוונטי באופן זמני ובנסיבות ייחודיות, ולא מענה מרכזי לטווח ארוך. הזדקקות חוזרת ונשנית לתגבורים מעלה את השאלה אם היכולות המוקצות ליחידות הרלוונטיות עומדות בהלימה לאתגרים הניצבים בפניהן.

    התמודדות מיטבית עם אתגרי אכיפת החוק בעת שגרה, יש בה כדי לסייע במניעת התפרצות תקריות אלימות, ולמצער בצמצום היקפן ועוצמתן; והיערכות מתאימה לאירועי חירום יש בה כדי לאפשר התמודדות אפקטיבית עימם, אם יתפרצו. לפיכך, מומלץ כי המשטרה ושב"כ יפעלו לטייב את פעילותם בערים מעורבות בעת שגרה; ולהגביר את היערכותם לאירועי קיצון, בהתאם לאיומי הייחוס ולתרחישי הייחוס. כן מומלץ כי המשטרה והפרקליטות יפעלו למיצוי הליכי העמדה לדין של המעורבים באירועי הפרה של הסדר הציבורי על רקע גזעני או לאומני.

    הדברים מקבלים משנה תוקף נוכח הערכת גורמים מוסמכים כי יש חשש, שסבירות התממשותו גבוהה, להתלקחות מחודשת של תקריות אלימות בערים מעורבות. לפי הערכה זו, אירועי שומר החומות אינם בגדר אירוע חולף, המתיחות בין האוכלוסיות לא התפוגגה, והבעירה בשטח עלולה להתחדש. 

    יובהר כי הליקויים והפערים המשמעותיים שעלו בביקורת זו אין בהם כדי להפחית מההערכה למסירות שוטרי המשטרה ומפקדיה, הלוחמים והמפקדים במשמר הגבול ואנשי שירות הביטחון הכללי, הפועלים בתנאים לא פשוטים, תוך נטילת סיכונים והקרבה עצמית, לשמירה על ביטחון הנפש והרכוש ולאכיפת החוק. בהקשר זה די אם נזכיר חלק מהאתגרים שעימם מתמודדת המשטרה בשנתיים האחרונות, מעבר לאירועי שומר החומות, ובכללם אתגרים הנוגעים למגפת הקורונה; אסון מירון; המאבק בארגוני פשיעה; היבטי משילות בנגב; פשיעה במגזר הערבי; תקריות במזרח ירושלים ובהר הבית. צבר אירועים זה מחדד את הצורך לבחון אם ניתנים למשטרה כלים ראויים לנוכח האתגרים שהיא נדרשת להתמודד עימם, וכן את החיוניות שבמיצוי יכולותיה הקיימות לטיוב פעילותה.