לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

אחת התופעות המורכבות שמערכת החינוך מתמודדת עימן, בדומה למערכות חינוך אחרות בעולם, היא נשירה של תלמידים מספסל הלימודים. שיעורי הנשירה הם מדד מקובל לבחינת ההצלחה של התלמידים בלימודים ולבחינת ההצלחה של מערכת החינוך להחזיק בתלמידיה.

נוכחות סדירה ורצופה של התלמידים בבית הספר והשתלבותם בהוויה הלימודית, החינוכית והחברתית (ביקור סדיר) הן תנאי בסיסי לתפקוד תקין בבית הספר ולהצלחה בלימודים. חובת הביקור במוסד חינוך מוּכר, ובכלל זה לימודים לפי תוכניות היסוד, נועדה לפתח אצל התלמידים ידע בסיסי, השכלה, מיומנויות למידה, כישורי חיים וערכי חיים משותפים.

התפרצות מגיפת הקורונה בעולם בסוף 2019 והמעבר לתקופות של למידה מרחוק העצימו את תופעת הנשירה הסמויה בקרב תלמידים.

מתוקף חוק לימוד חובה ותקנותיו הוקמה במשרד החינוך מחלקה לביקור סדיר ולמניעת נשירה. המחלקה פועלת באמצעות קציני ביקור סדיר (קב"סים) לוודא שלכל התלמידים תימצא מסגרת מתאימה ותוענק להם התמיכה המיטבית שהם זקוקים לה במסגרת בית הספר והקהילה, לשמירה על ההמשכיות, ההתמדה והרצף בלימודים. המחלקה ממונה גם על הסדרת מעבר התלמידים ממוסד חינוכי אחד לאחר במידת הצורך.


נתוני מפתח

  • 2,356,000

    מספר התלמידים במערכת החינוך בישראל (בני 3 – 18) בשנת התש"ף

  • 5.17%

    שיעור תלמידי התיכון שלא היו רשומים למוסדות חינוך בשנת 2018 בישראל, בהשוואה ל-7.65% במדינות ה-OECD

  • 628.7

    מספר משרות הקב"ס שבתקן בישראל בשנת התש"ף, מהן מאוישות 622 משרות

  • כ-90,000

    סך התלמידים במערכת החינוך בישראל המטופלים על ידי קב"סים בשנת התשפ"א

  • 100

    מספר המטופלים הרצוי למשרת קב"ס על פי עמדת משרד החינוך

  • 114 - 169

    מספר התלמידים הממוצע שבטיפול קב"ס בארבע מתוך 11 הרשויות המקומיות שנבדקו

  • 12

    מספר הרשויות המקומיות שמשרד החינוך לא הקצה בתקניהן משרות קב"ס בשנת התשפ"א

  • 1.7% ו-2.2%

    שיעור הנשירה במועצה האזורית אל-קסום ובעיריית בני ברק בהתאמה בשנת התש"ף, בהשוואה ל-0.5% הממוצע הארצי

פעולות הביקורת

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מאי – נובמבר 2021 היבטים הנוגעים לפעילות הרשויות המקומיות לאיתור תלמידים נושרים ממוסדות חינוך, למניעת הנשירה ולטיפול בה, ובהם הגורמים המטפלים באיתור ובמניעת נשירה, מענים עיקריים לנושרים ואמצעי הפיקוח והבקרה המשמשים את עבודת קציני הביקור הסדיר. היבטים אלו נבחנו גם בחברה החרדית ובחברה הבדואית בדרום הארץ.

הבדיקה נעשתה ב-11 רשויות מקומיות (העיריות בני ברק, לוד, נס ציונה, נצרת וקריית שמונה; המועצות המקומיות כפר מנדא, רכסים ושלומי; המועצות האזוריות אל-קסום, מטה יהודה ומנשה). בדיקות השלמה נעשו באגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון שבמשרד החינוך ובמחוזות המשרד, וכן במשרד הכלכלה והתעשייה, זרוע העבודה, המחלקה להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    גורמי הפיקוח על הביקור הסדיר – עד מועד סיום הביקורת משרד החינוך לא סיים להגדיר בתיק תלמיד של המשרד את מאפייני התלמידים שבנשירה סמויה.
  • dislike
    תקנים למשרות קב"ס – אף שמספרם הכולל של התלמידים במערכות החינוך גדל משנת הלימודים התשע"ו לשנת הלימודים התש"ף בכ-8%, מספר משרות הקב"סים שבתקני הרשויות עלה בכ-0.8%. עוד עלה כי בארבע מהרשויות המקומיות שנבדקו ממוצע התלמידים המטופלים לקב"ס עולה על 100 מטופלי...
  • dislike
    ועדות התמדה – בעיריות נצרת וקריית שמונה הועברו תלמידים המטופלים על ידי קב"סים ללמוד במסגרות חוץ בית-ספריות, בלא שהעברתם נידונה בוועדת ההתמדה, שמטרתה לסייע למוסדות החינוך לטפל בתלמידים המצויים בתהליך נשירה. עוד עלה כי במועצה האזורית אל-קסום ובמועצה המקו...
  • dislike
    פעילות הקב"סים ברשויות מהמגזר החרדי והבדואי – בעיריית בני ברק, במועצה המקומית רכסים ובמועצה האזורית אל-קסום נשירת התלמידים ממוסדות החינוך בשנת התש"ף הייתה 2.2%, 0.6%, 1.7% בהתאמה. בחלק ממוסדות החינוך בתחומי שיפוטן של שלוש הרשויות לא משתפים את הקב"סים ב...
  • dislike
    איתור תלמידים שבסכנת נשירה – הקב"סים פועלים באופן תגובתי (ריאקטיבי) – הם נסמכים על דיווח מטעם צוותי מוסדות החינוך בדבר תלמידים שאינם מגיעים באופן סדיר לבית הספר ו/או כאלו המגלים סימנים של נשירה סמויה. הקב"סים בעיריות בני ברק, לוד ונס ציונה, במועצות המק...
  • dislike
    הרשאות כניסה לקב"סנט למנהלי אגפי החינוך – משרד החינוך לא מאפשר למנהלי מחלקות החינוך לקבל הרשאות לעיין במידע הקיים במערכת הקב"סנט, על אף שהם אלו המקבלים את הדיווחים ממנהלי בתי הספר על ביקור בלתי סדיר ועל נושרים לסוגיהם, מעורבים ומשתתפים באופן פעיל במציא...
  • dislike
    מערכת הקב"סנט – אף שבמרבית בתי הספר בכלל הרשויות המקומיות בארץ נוכחות התלמידים בשיעורים מתנהלת באמצעות מערכות ממוחשבות שמשרד החינוך מאשר, והן כוללות, בין היתר, רישום נוכחות של תלמידים, אין בתוכנת הקב"סנט ממשקים ישירים למערכות אלה. עוד עלה כי משרד החינו...
  • dislike
    עדכניות המידע המשתקף ו"סגירת תיקים" בקב"סנט – בעיריית נצרת, במועצות המקומיות רכסים ושלומי ובמועצות האזוריות אל-קסום, מטה יהודה ומנשה, לא נרשמו פעולות התערבות או דיווח על מצב התלמיד, במשך יותר מחצי שנה ואף יותר משנה ב-10% ומעלה מהתיקים. עוד...
  • dislike
    ממשקים ושיתופי פעולה בין אגפי החינוך והרווחה – ברשויות המקומיות שנבדקו מתקיימים שיתופי פעולה והחלפת מידע על תלמידים הנמצאים בנשירה סמויה או גלויה, אך אלו אינם מוסדרים בהנחיות של משרדי החינוך והרווחה, אינם מעוגנים בנהלים ואינם מתועדים.
  • dislike
    תקצוב פעולות מנ"ע (תוכנית למניעת נשירה עכשיו) – בשנת 2020 משרד החינוך לא העביר תקציב מנ"ע לאף רשות מקומית, עקב אי-אישור תקציב המדינה בשנה זו, הגם שבשנת 2020 עלה צורך מוגבר בהתמודדות עם נשירה בצל מגיפת הקורונה. בשנת 2021 תוקצבו הרשויות בסכום של 40,000 ש...

    תרשים התקציר

    התפלגות שיעורי נשירת תלמידים ממוסדות חינוך, לפי שלבי חינוך ומגדר, התש"ף

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך יבחן את הפער של כ-7% בין שיעור הגידול במספר התלמידים לשיעור הגידול במספר הקב"סים, בין השנים התשע"ו ל-התש"ף, ואת השפעתו על העומס המוטל על הקב"סים ועל יעילות עבודתם, ובמידת הצורך יפעל להגדיל את מספר משרות הקב"סים בתקנים המיועדים לרשו...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך יפעל לשדרוג מערכת הקב"סנט ולאפשר הפעלת ממשקים ויצירת דוחות בין מערכות מעקב הנוכחות הממוחשבות בבתי הספר ובין מערכת הקב"סנט, לצורך מעקב יעיל של הקב"סים אחר היעדרות תלמידים משיעורים ואיתור נשירה סמויה.
    • [alt]
      מומלץ כי הקב"סים ברשויות המקומיות שנבדקו יפעלו באופן יזום לאתר בני נוער שבסכנת נשירה גם בזירות שהם נמצאים בהן – סביבת בית הספר, רחובות העיר והמרשתת (אינטרנט) וכי משרד החינוך יבחן עדכון הנחיות חוזר המנכ"ל ואוגדן הקב"ס בדבר דרכי היישוג (Reaching out), תו...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך והרשויות המקומיות מהמגזר החרדי (ובהן עיריית בני ברק והמועצה המקומית רכסים) יגבשו מתודולוגיה ודרכי פעולה לאיתור התלמידים שבסכנת נשירה הלומדים במוסדות החינוך החרדיים ולמתן מענים המתאימים לצרכיהם, ויפעלו להסדרת פעילות הקב"סים וכניסתם...
    • [alt]
      מומלץ כי משרד החינוך יגבש במשותף עם הרשויות המקומיות המטפלות באוכלוסייה הבדואית בנגב תוכניות ייעודיות לאיתור הנשירה הסמויה בקרב תלמידי האוכלוסייה הבדואית בנגב ולטיפול בה. כן מומלץ לפעול לאיתור התלמידים שבסכנת נשירה, ותלמידים שאינם רשומים כלל במסגרות חי...

    סיכום

    ​חינוך והשכלה הם זכות השמורה לכל הילדים החיים במדינה ומהווים אבני דרך משמעותיות בחייו של התלמיד. נשירת תלמידים מבתי ספר נחשבת גורם מרכזי ביצירת פערים חברתיים, היא אחת מהתנהגויות הסיכון של ילדים ובני נוער, ויש לה השלכות שליליות הן על מצבם של הנושרים הן על החברה, הכלכלה והתעסוקה. על המדינה מוטלת החובה להנגיש לכל התלמידים מערכות חינוך להבטחת זכויותיהם ללמוד במסגרת המאפשרת לכל אחד מהם מימוש מיטבי של הפוטנציאל האישי שלו, ותוענק להם התמיכה המיטבית שהם זקוקים לה במסגרת בית הספר והקהילה. הנגשה מיטבית, שיפור המענים והשירותים לתלמידים בסכנת נשירה יגדילו את סיכוייהם להשתלב בחברה ולקיים אורח חיים נורמטיבי בהמשך חייהם הבוגרים.