לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
פסולת

רקע

​אחד השירותים החיוניים שכל רשות מקומית מחויבת לספק לתושביה הוא פינוי פסולת מרשות הרבים ופינוי אשפה ביתית, גזם וגרוטאות בתחום שיפוטה. עובדי הרשות המקומית או עובדי חברה קבלנית חיצונית מפנים את הפסולת במשאיות ייעודיות מכלי האצירה לתחנת מעבר. בתחנת המעבר נעשות פעולות למיון הפסולת ולהקטנת נפחה, ומשם היא מועברת להטמנה או למיחזור. כמות הפסולת המיוצרת בישראל בשנה ביחס לגודל האוכלוסייה גדולה במידה ניכרת מכמות הפסולת המיוצרת בשנה בשאר העולם ביחס לגודל האוכלוסייה. הרשויות המקומיות מתמודדות עם הגידול בכמויות הפסולת ונדרשות לשאת בעלויות הגבוהות הכרוכות בפינויה.


נתוני מפתח

  • 680 ק"ג

    משקל הפסולת הממוצע לנפש בישראל בשנת 2019. משקל זה רב ממשקל הפסולת הממוצע לנפש במדינות ה-OECD - 538 ק"ג לנפש

  • 12%- 30%

    טווח שיעור ההתייקרות של מחירי פינוי הפסולת ששילמו הרשויות שנבדקו, בהתקשרות חדשה עם קבלן פינוי

  • 83%

    מהפסולת בישראל מוטמנת לעומת 42% מהפסולת במדינות ה,OECD- 53% בארה"ב ו-35% ב-OECD אירופה

  • 35.7-2.8 מיליון ש"ח

    טווח העלויות של פינוי פסולת שהוציאו חמשש הרשויות שנבדקו בשנת 2020

  • 16,407 תלונות

    של התושבים בנושא פסולת התקבלו בשנת 2020 בעיריות בית שמש, הוד השרון ויבנה. בעיריית רהט ובמועצה המקומית זמר אין רישום של תלונות מהתושבים לגבי שנה זו

  • כ-886 מיליון ש"ח

    הוקצו במסגרת שלוש החלטות ממשלה הנוגעות להסדרת משק הפסולת ברשויות לא-יהודיות. מתוכם אישרו המשרד להגנ"ס ומשרד הפנים תמיכות שהסתכמו בכ-792 מיליון ש"ח...

  • 68%

    מהפסולת המיוצרת בישראל מוטמנת בדרום הארץ. בשנת 2020 הוטמנו בדרום הארץ 3.15 מיליון טונות אשפה מתוך 4.66 מיליון טונות שהוטמנו בכל הארץ

  • 15 מתוך 257

    רשויות מקומיות פרסמו ברשומות חוק עזר בעניין פינוי פסולת עודפת ממקורות עסקיים

פעולות הביקורת

​בחודשים יוני - דצמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את נושא פינוי הפסולת בשנים 2018 - 2020 בתחום שיפוטן של חמש רשויות מקומיות (הרשויות שנבדקו): עיריות בית שמש, הוד השרון, יבנה ורהט והמועצה המקומית זמר (מ"מ זמר). בדיקות השלמה נעשו במשרד להגנת הסביבה (המשרד להגנ"ס), במשרד הפנים ובאשכול רשויות נגב מערבי. הבדיקה הקיפה חמישה נושאים עיקריים: השירות לתושב וקידום איכות השירות ברשויות; פערים בפינוי פסולת בין רשויות יהודיות לרשויות לא-יהודיות והפעולות לצמצום הפערים; הטמנת פסולת; חדשנות בפינוי פסולת; חוקי עזר בעניין פינוי פסולת עודפת ממקורות עסקיים.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    שיעור הטמנת הפסולת בישראל - השיעור הממוצע של הטמנת פסולת בישראל (83%) גבוה מאוד ביחס לשיעור הממוצע במדינות ה-OECD (42%), בארה"ב (53%) וב-OECD אירופה (35%).
  • dislike
    היעדר תחרות בין קבלני הפינוי - עלה כי אף שבחלק מהרשויות שנבדקו הגישו כמה קבלני פינוי הצעות במכרזים לפינוי פסולת, במשך שנים הייתה התקשרות בינן ובין קבלן פינוי אחד (בית שמש - במשך 14 ו-10 שנים, הוד השרון - במשך 8 שנים, יבנה - במשך 15 שנים וזמר - במשך...
  • dislike
    הקנסות שמטילות הרשויות על קבלני הפינוי - בשנת 2020 קיזזה עיריית הוד השרון מהתשלום לקבלני הפינוי בתחום שיפוטה קנסות בהיקף של 43,743 ש"ח מסך עלות פינוי הפסולת (כ-24.86 מיליון ש"ח) ועיריית יבנה קיזזה קנסות בהיקף של 428,560 ש"ח מסך עלות פינוי הפסולת...
  • dislike
    הסדרת משק הפסולת ביישובי האוכלוסייה הלא-יהודית - שלוש החלטות הממשלה שהתקבלו בשנים האחרונות במטרה לסייע לרשויות הלא-יהודיות לקדם את מערך הטיפול בפסולת וכן ההקצאות התקציביות הגדולות שהוקצו לשיפור והסדרת הטיפול בפסולת מהמשרד להגנ"ס וממשרד הפנים - לא יושמו...
  • dislike
    שביעות רצון התושב - שום רשות מחמש הרשויות שנבדקו (עיריות בית שמש, הוד השרון, יבנה ורהט ומ"מ זמר) לא קיימה סקר שביעות רצון בקרב התושבים שלה בתחום פינוי פסולת.
  • dislike
    מוקד עירוני - במאה מ-257 הרשויות בישראל לא פועל מוקד עירוני, כמחציתן מועצות מקומיות לא-יהודיות.
  • dislike
    יתרת שטחי הקרקע הזמינים להטמנת פסולת בישראל - בשנת 2020 הוטמנו בכלל המטמנות בישראל 4.66 מיליוני טונות של פסולת ויתרת נפח ההטמנה בסוף שנת 2020 הסתכמה ב-14.41 מיליוני קוב/טונות. במצב זה עתידות בשנת 2022 להיסגר חמש מטמנות, ובעוד שלוש עד ארבע שנים לא יהיו...
  • dislike
    דמי הכניסה לאתרי הטמנת הפסולת ושינוע הפסולת - הפערים בין דמי הכניסה לאתרי ההטמנה השונים עשויים להגיע לכ-300%. כמו כן דמי הכניסה שגובות המטמנות מלקוחות שונים - ובהם הרשויות המקומיות - אינם אחידים והפערים בין דמי הכניסה שנגבים מהלקוחות עשויים להגיע לכ...
  • dislike
    הפיקוח על המחירים שגובים קבלני הפינוי ועל דמי הכניסה לתחנות המעבר - לא לכל הרשויות יש אפשרות לבחור לאיזו תחנת מעבר להעביר את הפסולת שלהן, וזאת בגלל המספר המצומצם של תחנות המעבר הסמוכות אליהן. הרשויות "שבויות" בידי תחנות אלה ונאלצות לשלם את תעריף דמי הכ...
  • dislike
    שימוש בכלים טכנולוגיים לניהול הפסולת - מ"מ זמר אינה משתמשת בכלים טכנולוגיים (כגון מערכת ויישומון לניהול פסולת, מצלמות ומערכת איתור על משאיות פינוי הפסולת) לשיפור עבודת ניהול הפסולת שבתחום שיפוטה ולבקרה על עבודת קבלני הפינוי. גם עיריית רהט ממעטת להשתמש...

    תרשים התקציר

    התפתחות פינוי הפסולת

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      השירות לתושב וקידום איכות השירות ברשויות - מומלץ לכלל הרשויות, ובפרט לרשויות שנבדקו, לבצע מפעם לפעם סקר שביעות רצון בקרב התושבים בעניין כל השירותים שהן מספקות להם בתחומים השונים, בכלל זה בתחום פינוי הפסולת; תוצאות של סקר כזה עשויות לשרת את הנהלת הרשות...
    • [alt]
      פערים בפינוי פסולת בין רשויות יהודיות לרשויות לא-יהודיות - מומלץ כי המשרד להגנ"ס ומשרד הפנים יבדקו כיצד אפשר לשפר את הטיפול בבקשות לתמיכה שמגישות רשויות מקומיות לא-יהודיות. זאת על מנת שהן יוכלו לנצל את התמיכות שהוחלט להעניק להן במטרה להגדיל את המקורות...
    • [alt]
      אתרים לטיפול בפסולת מעורבת - על המשרד להגנ"ס לפעול למציאת פתרונות אזוריים לטיפול בפסולת, כך שהטיפול בפסולת והפעילות להקטנת נפחה יבוצעו בסמוך למקום היווצרותה. פתרונות כאלה יפחיתו את ההוצאות של הרשויות המקומיות על שינוע הפסולת ויצמצמו את הנזקים הסביבתיים...
    • [alt]
      דמי הכניסה למטמנות והתחרות בין קבלני הפינוי - על המשרד להגנ"ס, בשיתוף רשות התחרות לבחון את נושא התעריפים של דמי הכניסה שגובות המטמנות, את התמונה העולה מהמכרזים לקבלני פינוי פסולת של כלל הרשויות המקומיות ואת הבעלויות הצולבות בין קבלני הפינוי לתחנות הקצה...
    • [alt]
      מצוקת שטחי ההטמנה שעימה מתמודדת עיריית בית שמש - על עיריית בית שמש, בסיוע המשרד להגנ"ס, לקדם פתרונות מידיים להטמנת הפסולת. עליה להגיע להסכמות עם המטמנות על כמויות הפסולת שתוכל להטמין בהמשך ועל דמי הכניסה לכל אחת מהן. בה בעת על העירייה ועל כלל הרשויות ה...

    סיכום

    בעשור האחרון קצב הגידול של ייצור הפסולת בישראל הוא כ-2.6% בממוצע בשנה. גידול זה מחייב את הרשויות המקומיות לתכנן את מערך פינוי הפסולת ולהיעזר בכלים טכנולוגיים כדי לאסוף נתונים בנושא ולספק לתושבים שירות יעיל ואיכותי. יצוין כי ברשויות הלא-יהודיות בישראל רמת שירותי פינוי הפסולת נמוכה ביחס לרמת שירותים אלה ברשויות היהודיות. בשנים האחרונות התקבלו כמה החלטות ממשלה שבמסגרתן הוקצו תקציבים לסיוע לרשויות אלה בקידום הטיפול במערך הפסולת אולם הן לא יושמו במלואן; שטחי ההטמנה בישראל הולכים ומצטמצמים, אף שכמויות הפסולת הולכות וגדלות. המחסור בשטחי הטמנה מוביל לגידול בהוצאות פינוי הפסולת של הרשויות המקומיות ועלול להביא להשלכת פסולת בשטחים לא מוסדרים.

    המשבר שנוצר בשל המחסור בשטחי הטמנה מחייב את כל הגורמים הרלוונטיים, בהובלת המשרד להגנ"ס, לפעול במשותף למציאת פתרונות למשבר וליישמם. על הרשויות המקומיות לפעול להפחתה של כמויות ייצור הפסולת ולהפחתה של כמות הפסולת המועברת להטמנה.