לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
הונאה

רקע

​בישראל יש 257 רשויות מקומיות המנהלות תקציבים בהיקף של כ-71 מיליארד ש"ח ומעסיקות כ-165 אלף עובדים. הרשויות מנהלות תהליכים כספיים רבים למשל בתהליכי רכש, גבייה של מסי ארנונה ותשלומי שכר וכן מנהלות נכסים וציוד. כנאמנות של הציבור, הרשויות המקומיות מחויבות לנהל את ענייניהן הכספיים ואת נכסיהן בזהירות ולפעול לשמירה על שלמות הנכסים ועל כספי הציבור. מניעת מעילות והונאות היא ביטוי לחובה זו, ויש בה כדי להבטיח את המנהל התקין ואת טוהר מידות. בעשורים האחרונים התפתח הידע המקצועי בתחום זה ובמקומות שונים בעולם נקבעו תקנים וכללים בנושא. מסקר בין-לאומי מ-2020 על כ-2,500 מקרי מעילות שנחשפו בעולם עלה כי ההפסד בגינן נאמד בכ-3.6 מיליארד דולר וכי ארגונים בעולם מאבדים כ-5% מהכנסותיהם מדי שנה עקב הונאות, מעילות ואי-סדרים כספיים.


נתוני מפתח

  • 71 מיליארד ש"ח

    סך התקציב הרגיל של הרשויות המקומיות לשנת 2019; הרשויות העסיקו כ-165 אלף עובדים

  • 32%

    מהמעילות וההונאות שנחשפו בארגוני ממשל בעולם בשנת 2019 היו ברשויות מקומיות

  • 68%

    מאירועי מעילות והונאות שנבדקו על ידי משרד רואי חשבון בישראל בשנים 2018 - 2019 היו מעילות עובדים

  • 43%

    מהמעילות נחשפו בעקבות דיווחים מתוך הארגון - זאת לפי סקר לשנת 2019 של איגוד חוקרי ההונאות הבין-לאומי ACFE. ההפסד החציוני לארגונים שהיה בהם מנגנון של...

  • 14

    רשויות מקומיות מתוך 21 הרשויות שנבדקו דווחו כי התרחשה ונחשפה לפחות מעילה או הונאה אחת בין השנים 2015-2021 סך הכול נחשפו 21 מעילות

  • כ-9.3 מיליון ש"ח

    אומדן הנזק הכספי שנגרם ב-14 הרשויות המקומיות שדיווחו על מעילות והונאות שנחשפו בהן בשנים 2015 -2021 וברשות נוספת (ג'יסר א-זרקא)

  • 2

    מספר הרשויות מתוך 21 הרשויות שנבדקו (אילת ובאר שבע) שההנהלות שלהן ערכו סקר סיכונים וגזרו ממנו תוכניות עבודה

  • 9

    רשויות מקומיות מ-21 הרשויות המקומיות שנבדקו גיבשו קוד אתי. שש רשויות מתוכן ביצעו פעולות להטמעתו

פעולות הביקורת

בחודשים אפריל 2021 עד ינואר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את הפעולות למניעת מעילות והונאות ב-21 הרשויות המקומיות שמנהלות את התקציבים הגדולים ביותר: העיריות אילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, בני ברק, בת ים, הרצלייה, חדרה, חולון, חיפה, ירושלים, כפר סבא, מודיעין-מכבים-רעות, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב-יפו והמועצה האזורית מטה בנימין (להלן - הרשויות שנבדקו). כמו כן נבדקו פעולות משרד הפנים לאסדרת הנושא.

נוסף על כך, בארבע עיריות, באר שבע, חיפה, פתח תקווה וראשון לציון, התקיימה ביקורת עומק (להלן - הרשויות שנבדקו לעומק) על פעולות פרטניות למניעת הונאות ומעילות בתהליכי ליבה בחמישה תחומים.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    פעולות המאסדר - משרד הפנים לא קבע הנחיות לנקיטת פעולות כלל-ארגוניות למניעת מעילות והונאות. כמו כן הביקורות שהוא עושה ברשויות המקומיות אינן עוסקות במישרין בהיבטים אלו. יצוין כי באוסטרליה, למשל, קיימת תוכנית למניעת מעילות והונאות ברמה המקומית וכי בשנת...
  • dislike
    מנגנוני דיווח והפקת לקחים - 21 הרשויות שנבדקו התבקשו למסור דיווח למשרד מבקר המדינה על מעילות והונאות שהתרחשו אצלן ונחשפו בתקופה שבין ינואר 2015 למאי 2021. שני שליש מהן (14 רשויות) דיווחו על 21 מקרי מעילות והונאות שנחשפו. שמונה רשויות דיווחו על מקרה בוד...
  • dislike
    ביצוע סקר סיכונים ועדכונו - חמישה מ-21 מבקרי הרשויות המקומיות שנבדקו לא ערכו סקר סיכונים, ושלושה ערכו סקר סיכונים בחלק ממחלקות העירייה. בשלוש מהעיריות שהיה להן סקר סיכונים - חלפו יותר מחמש שנים ממועד עריכתו. משרד הפנים לא קבע הנחיות לרשויות המקומיות בד...
  • dislike
    מינוי גורם אחראי לנושא מניעת מעילות והונאות ברשות - רק אחת מבין 21 הרשויות שנבדקו מינתה גורם אחראי לנושא מניעת מעילות והונאות.
  • dislike
    נהלים, תוכנית הדרכה ואמצעי לדיווח אנונימי (קו חם) - ל-21 הרשויות המקומיות שנבדקו אין נוהל ייעודי לעיגון מדיניות בנושא מניעת מעילות והונאות, המאגד בתוכו את הפעולות הנדרשות למניעת מעילות והונאות, מנגנוני דיווח ודרכי הטיפול במעילות שהתגלו. בנוסף, ל-21 הרש...
  • dislike
    רוטציה בין בעלי תפקידים ובדיקות פתע - 20 מ-21 הרשויות שנבדקו אינן מיישמות רוטציה בין עובדים בתפקידים שיש להם זיקה לנושאים כספיים או לניהול משאבי הרשות בשל קשיים ארגוניים ומגבלות; עיריית רעננה היא היחידה המיישמת רוטציה בתפקידים בתחום השכר וניהול ההון הא...
  • dislike
    מניעת מעילות והונאות הקשורות בתשלומים לספקים - נמצא כי אין הנחיות של משרד הפנים לניהול תהליך התשלום לספקים ולבקרות הנדרשות למניעה של מעילות והונאות. משרד הפנים עסק, במסגרת הביקורות שהוא עשה, בהיבט אחד בלבד והוא אי עריכת התאמת חשבונות עם בנקים, חברות כר...
  • dislike
    מניעת מעילות והונאות הקשורות בניהול ההון האנושי - ככלל ארבע הרשויות שנבדקו לעומק - באר שבע, חיפה, פתח תקווה וראשון לציון - מיישמות בקרות המאפשרות לצמצם סיכוני מעילות והונאות בניהול ההון האנושי. עם זאת, יש פעולות ובקרות חסרות. למשל, ארבע הרשויות דיווחו ...
  • dislike
    מניעת מעילות והונאות הקשורות בתשלומי שכר - ברשויות שנבדקו לעומק נמצא כי ככלל, הן מיישמות בקרות המאפשרות למנוע סיכוני מעילות והונאות בתשלומי שכר לעובדים. יחד עם זאת בעיריית חיפה אין מחלקת בקרת שכר נפרדת, והבקרה מבוצעת על ידי עובדים במחלקת השכר; בעיריית...
  • dislike
    מניעת מעילות והונאות הקשורות בחיוב ארנונה ובגבייתה - ככלל, הרשויות שנבדקו לעומק מיישמות בקרות המאפשרות למנוע סיכוני מעילות והונאות בנושאי ארנונה. כך למשל, כולן דיווחו כי הן בוחנות מדי תקופה את ההתאמה בין קודי הסיווג המופיעים במערכות המחשוב ובין הקבוע ב...

    תרשים התקציר

    ניהול סיכוני מעילות והונאות על פי המודל של ארגון COSO*

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      פעולות המאסדר - מומלץ למשרד הפנים לבחון את הסוגיות המערכתיות והארגוניות הנוגעות למניעת מעילות והונאות ברשויות המקומיות, בהתאם להתפתחות הידע בנושא ובתוך כך לקבוע הנחיות בדבר מאפייני סביבת בקרה, הערכת סיכונים, פעולות בקרה, מידע ותקשורת בתוך הארגון ופעולו...
    • [alt]
      ביצוע סקר סיכונים על ידי מבקרי הרשויות והנהלות הרשויות - על מבקרי הרשויות המקומיות של הרשויות המקומיות בני ברק, בת ים, חיפה, רחובות ותל אביב-יפו שטרם ערכו סקר סיכונים לעשות כן, כנדרש בחוזר מנכ"ל משרד הפנים, ועל מבקרי הרשויות המקומיות אשדוד, חדרה וחולון...
    • [alt]
      היערכות כלל-ארגונית למניעת מעילות והונאות - מומלץ ל-21 הרשויות המקומיות שנבדקו לפעול לבצוע פעולות כלל-ארגוניות למניעת מעילות והונאות וכך לצמצם את הסיכונים בתחום זה. בין הפעולות הנדרשות: מינוי גורם אחראי לנושא, כתיבת נוהל ייעודי לעיגון מדיניות בנושא, גי...
    • [alt]
      מניעת מעילות והונאות הקשורות בתשלומים לספקים - מומלץ כי משרד הפנים יפרסם הנחיות בנושא תהליך התשלום לספקים והבקרות הנדרשות למניעה של מעילות והונאות. עוד מומלץ כי משרד הפנים יכלול בביקורות שהוא עושה ברשויות המקומיות היבטים נוספים מלבד אי עריכת התאמת חשבו...
    • [alt]
      מניעת מעילות והונאות הקשורות בניהול ההון האנושי - מומלץ כי הרשויות המקומיות שנבדקו לעומק - באר שבע, חיפה, פתח תקווה וראשון לציון - יגבשו נהלים פנימיים או הנחיות בנוגע לבקרות החסרות בתהליכי ליבה וישמרו על עקרון הפרדת התפקידים באמצעות צמצום ההרשאות הגורפ...

    סיכום

    סיכון מעילות והונאות הוא סיכון מובנה בפעילותו של כל ארגון. בעשורים האחרונים התפתח בעולם הידע המקצועי בנושא מניעת מעילות והונאות, התגבשו עקרונות לאסדרתו וקווים מנחים לשיפור סביבת הבקרה וניהול הסיכונים. ואולם, בביקורת נמצאו ליקויים באסדרה של משרד הפנים. הדבר בא לידי ביטוי בהיעדר הנחיות פעולה במכלול ההיבטים הנוגעים למניעת מעילות והונאות בנוגע לרמה הכלל-ארגונית ובנוגע לסביבת הבקרה, בחוסר בדיווח והפקות לקחים ובמיעוט של ביקורות הממוקדות בתחום זה.

    הביקורת ב-21 הרשויות הגדולות ביותר מבחינת היקף התקציבים שהן מנהלות העלתה כי לא מיושמות אצלן פעולות כלל-ארגוניות רבות שהתקנים הבין-לאומיים והספרות המקצועית מצאו אפקטיביות לצמצום הנזק ממעילות והונאות ולחשיפתן המהירה. בביקורת בארבע העיריות שנבדקו לעומק נמצאו ליקויים כמו מיעוט ביקורות של משרד הפנים ושל מבקרי הרשויות בנוגע למניעת מעילות והונאות. כמו כן נמצא כי ככלל, העיריות שנבדקו לעומק מיישמות בקרות מונעות ומאתרות בתחומים שנבדקו, אולם יש תהליכי עבודה פרטניים שנדרש לשפרם, להוסיף בקרות פרטניות ולהדק כמה מהבקרות.

    כנאמנות של הציבור, הרשויות המקומיות מחויבות לנהל את ענייניהן הכספיים ואת נכסיהן בזהירות ולפעול לשמור על שלמות הנכסים ועל כספי הציבור. על משרד הפנים לפעול לאסדרה כוללת של הנושא ועל הרשויות המקומיות לגבש מדיניות בנושא וליישם פעולות ובקרות למניעת מעילות והונאות ולשמירה על כספי הציבור.