לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
עבירות משמעת

רקע

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח ביקורת מיוחד: הרפורמה בניהול ההון האנושי בשירות המדינה ; הטיפול בעבירות משמעת בשירות המדינה ; הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים ; הטיפול בעבירות משמעת במוסדות להשכלה גבוהה, אפריל 2017", עמוד 87 - 164. 

גופי השירות הציבורי בישראל הם משרדי הממשלה, יחידות הסמך שלהם ומאות גופים נוספים, ובהם חברות ממשלתיות, מועצות דתיות, תאגידים שהוקמו על פי חוק. השירות הציבורי מופקד על מתן שירותים לתושבי המדינה בתחומי החיים השונים, ואיכותו תלויה במידה רבה ברמתם המקצועית-תפקודית של עובדי הציבור וברמתם הערכית. לשם הבטחת פעולה תקינה על הארגון לוודא שמערכת החובות מקוימת בו הלכה למעשה. פגיעה בארגון מצד עובד מחייבת תגובה מצד המעסיק בדמות הטלת אמצעי משמעת על מי שהפר את החובות. המטרה העיקרית של אמצעי המשמעת, מהתראה או נזיפה ועד הרחקתם של מי שאינם ראויים לשירות, היא הגנתית ובעלת אופי מניעתי, והיא נועדה להבטיח משמעת, סדר ופעילות תקינה של המינהל הציבורי. נציבות שירות המדינה (להלן - נש"ם) יחד עם משרדי הממשלה, יחידות הסמך והגופים הציבוריים שחוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963 (להלן - חוק המשמעת או החוק), והתקנות שהותקנו מכוחו חל עליהם כאמור, מופקדים על הטיפול במשמעת בשירות המדינה.


נתוני מפתח

  • כ- 253,000

    עובדים שחוק המשמעת חל עליהם בשנת 2021 (גידול של 13% יחסית לשנת 2015)

  • 828

    תיקי משמעת נפתחו בשנת 2020

  • 18%

    הקיטון שחל במספר חקירות המשמעת בשנים 2015 -2020, לעומת גידול במספר תיקי המשמעת באותן שנים

  • 76%

    שיעור תלונות המשמעת שהטיפול בהן מסתיים במסקנה שאין מקום לנקוט אמצעי משמעת נגד העובד

  • 20

    סך כל התובעים וחוקרי המשמעת בנש"ם ב-2021 (12 תובעים ו-8 חוקרים)

  • 1

    חוקר משמעת פעיל במערכת החינוך, לעומת הצורך ב-17 חוקרים, על פי נש"ם

  • 74%

    מפריטי המידע ("תאים") במסד הנתונים של אגף החקירות היו ריקים וכך גם 65% מהתאים במסד של אגף המשמעת

  • 87.9 מש״ח

    אומדן עלות השכר הכוללת למעסיק (המדינה) לתקופת ההשעיה של 114 העובדים. 38% מהעובדים היו מושעים במשך שלוש שנים או יותר

פעולות הביקורת

​בחודשים ינואר-יוני 2016 קיים משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא "הטיפול בעבירות משמעת בשירות המדינה" (להלן - הביקורת הקודמת), וממצאיה פורסמו בדוח ביקורת באפריל 2017  (להלן - הדוח הקודם). בחודשים אפריל-אוגוסט 2021 בדק משרד מבקר המדינה אם ובאיזו מידה תוקנו ליקויים שהועלו בדוח הקודם בנושאים האלה: משך ההליך המשמעתי, קידום תיקון של חוק המשמעת, הטיפול השוטף בעבירות משמעת, חוקרי המשמעת במשרדים, קשיים מינהליים הנוגעים לניהול הליכים בבית הדין למשמעת, השעיות עובדים בשל הליך פלילי או משמעתי והחלת חוק המשמעת על תאגידים ציבוריים (להלן - ביקורת המעקב). בחלק מהנושאים נבדקו גם סוגיות חדשות שלא נבדקו בביקורת הקודמת, וכמו כן נבדקו כמה נושאים נוספים: מאגר המידע של נש"ם ככלי ניהול מקצועי והמבנה הארגוני והתקינה של מערך המשמעת. הביקורת נעשתה בנש"ם. בדיקות השלמה נעשו במשרד המשפטים, במשרד החינוך, בבנק ישראל, בתאגיד השידור הישראלי ובכמה תאגידים ציבוריים נוספים.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    היקף הפעילות בתחום המשמעת - מספר תיקי המשמעת שנפתחו בשנים 2015 - 2020 גדל ב-126%, ועם זאת, שיעור המקרים שבהם מצאו אגף המשמעת או המשרדים כי יש ממש בחשד שהועלה ולכן ננקטו אמצעי משמעת או הוגשה תובענה לבית הדין למשמעת, מכלל הפניות שהתקבלו, פחת בשנים 2015 -...
  • dislike
    משך הטיפול בעבירות משמעת - נש"ם לא קבעה תקן בדבר משך ההליך המשמעתי לרבות שלבי הטיפול בו. משך הטיפול הממוצע בתלונת משמעת התארך מ-18.5 חודשים בביקורת הקודמת ל-20.6 חודשים בביקורת הנוכחית: משך הטיפול הממוצע של אגף החקירות התארך בחודש וחצי, ושל אגף המשמעת ...
  • dislike
    קידום תיקון חוק המשמעת - נש"ם לא השלימה את פעולותיה הנחוצות לצורך קידום תיקון חוק המשמעת שהחל בשנת 2005. משרד המשפטים מצידו לא יזם קידום תהליך החקיקה, אלא המתין לטיפול נש"ם בהערותיו על טיוטת תזכיר החוק. בכלל זאת, נש"ם ומשרד המשפטים לא בחנו מאז הדוח הקו...
  • dislike
    אמצעי משמעת משרדיים - מאז פרסום הדוח הקודם לא גובש הסדר הולם הנותן מענה לחולשת הטיפול של המשרדים בעבירות משמעת, בייחוד עבירות שחומרתן בינונית. הסדר כזה אף לא מוטמע בטיוטה של תיקון חוק המשמעת.
  • dislike
    ערר על החלטת אגף המשמעת - אין אפשרות להגיש ערר על ההחלטות בתחום המשמעת (שאינן בתחום ההטרדות המיניות). החל מיוני 2017 המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה היא הגורם המטפל בעררים של נפגעי עבירה על החלטות אגף המשמעת בעבירות של הטרדות מיניות, אך טרם אושר נוהל ק...
  • dislike
    חוקרי משמעת - לפי ניתוח שנעשה יש למנות חוקרי משמעת ב-49 משרדים; וב-6 משרדים אחרים אין צורך למנות חוקרי משמעת; לא נקבע אם יש למנות חוקרים ב-8 משרדים, ואם כן - כמה חוקרים, ובסך הכול יש למנות, על פי הדוח, 120 חוקרים. בפועל היו בשנת 2021 במשרדים 112 חוקרי ...
  • dislike
    השעיית עובדים בשל הליך פלילי או משמעתי - מספר העובדים המושעים במשך שלוש שנים או יותר ושיעורם מכלל העובדים המושעים עלה מ-28 (24%) במועד הביקורת הקודמת ל-43 (38%). נש"ם לא בחנה את ההיבט הכספי של תשלום שכר בתקופת השעיה ולא חישבה את העלות השנתית של תשלומי ...
  • dislike
    מערכת המידע של נש"ם ככלי ניהול מקצועי - בידי נש"ם אין נתונים אמינים ועקביים על שלבי הטיפול בעבירות המשמעת, ואין בידיה כלים מתאימים לבקרה ולמעקב אחר שלבי הטיפול בעבירות; עלו הפערים האלה במערכות המידע - 65% מתאי המידע של שלבי הטיפול במסד הנתונים של אגף ה...
  • dislike
    מבנה ארגוני ותקינה של מערך המשמעת - בשנים 2015 עד 2020 מספר הפניות של משרדים לנש"ם כמעט הוכפל והגיע ל-2,460 פניות; מספר תיקי המשמעת שנפתחו בשנים אלו בעקבות הפניות גדל ב-126%, ובד בבד הצטמצם מספר התובעים וחוקרי המשמעת בנש"ם ב-13% (מ-23 בשנת 2015 ל-20 בש...
  • dislike
    החלת חוק המשמעת על תאגידים ציבוריים - משרד המשפטים לא מיפה את התאגידים הציבוריים לשם איתור התאגידים שאין הוראה המסדירה את הדין המשמעתי החל על עובדיהם, ולא בחן את המשך הטיפול בהסדרת מערכת נורמטיבית מחייבת בנושאי המשמעת בהם. כמו כן, לא קודם פתרון הסדרתי ...

    תרשים התקציר

    מידת תיקון עיקרי הליקויים שעלו בדוח הקודם

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ שנש"ם תקבע תקן למשך ההליך המשמעתי על שלביו, באופן שיאפשר לממש את תכליות הדין המשמעתי ולקיים את הוראות חוק המשמעת, תוך שמירה על זכויות העובדים.
    • [alt]
      מומלץ שנש"ם תפעל לקידום תיקון חוק המשמעת, ובכלל זאת תשלים את טיפולה בטיוטת תזכיר החוק, כדי שמשרד המשפטים יוכל להמשיך לקדם את הליך החקיקה. מומלץ שבמסגרת הטיפול בגיבוש נוסח עדכני מוסכם לתיקון החקיקה בין נש"ם למשרד המשפטים, יוסדר הטיפול ברובד הביניים של ע...
    • [alt]
      מומלץ שנש"ם תפעל לתיקוף מספרי החוקרים הנדרשים בכל המשרדים ולמינוי חוקרי משמעת בהיקף הנדרש בכל הגופים שחל עליהם חוק המשמעת. עוד מומלץ שאגף החקירות יוודא כי חוקרי המשמעת במשרדים עומדים בתנאי הסף שהוא קבע, וכי הם עוברים הכשרה ומוסמכים במועדים שנקבעו, וכן ...
    • [alt]
      על נש"ם לפעול לצמצום תקופות ההשעיה הארוכות הכרוכות בתשלום שכר, אם באמצעות זירוז השלב בהליך המשמעתי המצוי בתחום אחריותה של הנציבות כאמור, אם באמצעות מימוש האפשרות לבחון הפחתת שכר, במקרים המתאימים, ואם באמצעות הגברת הפיקוח על המשרדים בכל הנוגע לקיזוז מהש...
    • [alt]
      מומלץ שנש"ם תבחן את המשאבים של אגפי המשמעת והחקירות ואת תהליכי העבודה שבהם לנוכח המשימות המוטלות עליהם, ועל פי ממצאי הבחינה תקבע אם נדרש להוסיף משרות, ואם כן - תפעל להשגתן. עוד מומלץ כי נש"ם תפעל לאיוש כלל המשרות באגף החקירות. נוסף על כך, מומלץ שנש"ם ת...

    סיכום

    ​חוק המשמעת חל על כ-253,000 עובדים בשנת 2021, והטיפול בתחום המשמעת מוטל בעיקרו על 33 עובדים בפועל באגפי המשמעת והחקירות בנש"ם, גם באמצעות 112 חוקרי משמעת בפועל במשרדים. בשנים 2015 עד 2020 מספר תיקי המשמעת גדל ב-126%. ביקורת המעקב העלתה כי נש"ם לא תיקנה חלק ניכר מהליקויים שעלו בדוח הקודם. משרד מבקר המדינה ממליץ לנש"ם לפעול לתיקון הליקויים, כמפורט לעיל, לצורך פעילות תקינה של המינהל הציבורי ועובדיו.


    עשוי לעניין אותך

    הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח ביקורת מיוחד: הרפורמה בניהול ההון האנושי בשירות המדינה ; הטיפול בעבירות משמעת בשירות המדינה ; הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים ; הטיפול בעבירות משמעת במוסדות להשכלה גבוהה, אפריל 2017", עמוד 87 - 164.