לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
גני ילדים; רפורמת אופק חדש; חוק חינוך חובה

רקע

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 65ג לשנת 2014 ולחשבונות שנת הכספים 2013 (2015), בפרק "יישום רפורמות וצמצום פערים בחינוך לגיל הרך", עמ' 853 - 906.

הטיפול בגיל הרך חל בשנים הראשונות בחיי הילד, מלידה ועד כניסתו למסגרת המובנית של בית הספר בגיל 6, ולו חשיבות מכרעת בעיצוב עתידו של הילד כאדם בוגר. מסגרות החינוך לילדים בגילי לידה ועד 3 (משפחתונים, פעוטונים ומעונות) מצויות באחריותה ובפיקוחה של זרוע העבודה (נכון ל-2021), ועל פי החלטת הממשלה 133 מיולי 2021 והחלטת הממשלה 951 מינואר 2022, תחום מעונות היום יעבור למשרד החינוך (בכפוף לאישור הכנסת שטרם ניתן במועד סיום הביקורת); מסגרות החינוך לילדים בני 3 - 6 (גני ילדים) מצויות באחריותו ובפיקוחו של משרד החינוך. גן הילדים הוא מרחב רב-משמעות עבור ילדים, הוא מביא לידי ביטוי את ההיבט הקוגניטיבי וכן את ההיבטים האישיים, החברתיים והרגשיים ומטפח אותם. אקלים גן במיטבו מכונן סביבה חינוכית בטוחה המטפחת את תחושת השייכות של כל ילד וילד.

בשנת 2015 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בעניין יישום רפורמות וצמצום פערים בחינוך לגיל הרך (הביקורת הקודמת). הממצאים שהועלו בביקורת הקודמת עסקו באופן יישום רפורמת "אופק חדש" בגני הילדים - ובין היתר בנושא המפגשים בגן, בהערכת הגננות ובמעקב אחר התפתחות הילדים; בהסדרת נושאים הקשורים לצוות החינוכי שבגן ולצוות המסייע - היחס בין מספר הילדים לאנשי הצוות, הגדרת התפקיד של אנשי הצוות והכשרתם; ובנושאים הקשורים לפערים בחינוך לגיל הרך, ובין היתר שיעור הילדים המתחנכים בגנים, פערים הנוגעים לתשתיות הגנים ופערים בנושאי פדגוגיה. דוח זה הוא דוח מעקב לביקורת הקודמת.

 

נתוני מפתח

  • 17,531 גנים

    היו בישראל בשנה"ל התשפ"א (ספטמבר 2020 עד יולי 2021), ובהם התחנכו כ-506,400 ילדים בני 3 - 6

  • 338,659 ילדים

    בני 3 - 4 התחנכו בגנים בשנת הלימודים התשפ"א; 91% מכלל הילדים בני 3 - 4 בישראל באותה שנה

  • פחות מ- 1%

    שיעור הילדים המרבי שלגביהם מילאו הגננות דיווח התפתחותי לאחר ביצוע תצפית ומעקב מפברואר עד יוני 2021

  • 14%

    שיעור הגננות בחינוך הרשמי (מתוך 17,187 גננות בחינוך זה) שלא עברו הערכה בשנים 2019 - 2021

  • 134,348 (40%)

    ילדים בני 3 - 4 לא נהנו משירותי סייעת שנייה, לאחר החלת רפורמת הסייעת השנייה. 7,437 ילדים (2%) היו זכאים לסייעת שנייה לפי כללי הרפורמה, אך לא קיבלו...

  • 85%

    מהסייעות לא עברו את ההכשרה שגיבשו המשרד ומרכז השלטון המקומי בשנים 2016 - 2021

  • 127

    גנים בממוצע באחריות כל מפקחת. מפקחת במחוז החרדי אחראית ל-239 גנים בממוצע

  • 2,063

    המחסור בגני ילדים: מספר הגנים שלא הוקמו - אף שמשרד החינוך הכיר בצורך בהקמתם - עד שנת 2020 (79% מהגנים שהוכר הצורך בהקמתם)

פעולות הביקורת

בחודשים פברואר עד אוקטובר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיו של משרד החינוך (ובעיקר של האגף לחינוך קדם-יסודי) לתיקון הליקויים העיקריים שצוינו בביקורת הקודמת. בדיקות השלמה נעשו במרכז השלטון המקומי בישראל.

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    היערכות המשרד ליישום חוק לימוד חובה - בביקורת המעקב עלה כי כ-8% מהילדים מתוך כלל הילדים בני 3 - 5 אינם מתחנכים בגני הילדים, וכי משרד החינוך לא קבע הליכי ליווי ובקרה לשילוב הילדים בגני הילדים, ולא ריכז נתונים שוטפים על הליכי יישום חוק לימוד חובה.
  • dislike
    יישום מרכיבי רפורמת אופק חדש - מפגשים עם ילדים והידוק הקשר עם ההורים - המשרד אינו אוסף מידע על המפגשים הפרטניים או הקבוצתיים שמקיימות הגננות עם הילדים ועל מפגשיהן עם ההורים. בהיעדר מידע אין באפשרות המשרד לבחון את עמידת הגננות בנהלים שקבע.
  • dislike
    יישום מרכיבי רפורמת אופק חדש - הנהגת תהליכים מעצבים של מעקב ומשוב - המשרד אינו מחייב את הגננות להשתמש בכלי שבנה לצורך מעקב התפתחותי של הילדים בגן. השימוש בכלי זה מועט, ובשנה"ל התשפ"א עומד על פחות מ-1%.
  • dislike
    יישום מרכיבי רפורמת אופק חדש - הערכת גננות - 14% מהגננות בחינוך הרשמי (14,828 גננות) לא עברו הערכה בשנים 2019 - 2021. יתר על כן, רק ב-4.3% מהגנים בחינוך הממלכתי-חרדי עברו הגננות הערכות.
  • dislike
    הצוות החינוכי בגן - היחס בין מספר הילדים לאנשי הצוות - התקן הקובע ליחס בין מספר הילדים בגן ילדים לאנשי הצוות גבוה ביחס למדינות אחרות. במרבית הגנים (93%) היחס בין מספר הילדים למספר אנשי הצוות טוב יותר מהיחס הנדרש על פי התקן - אשר הינו 2:35.
  • dislike
    הצוות החינוכי בגן - רפורמת סייעת שנייה - 60% מהילדים בני 3 - 4 התחנכו בגנים שבהם שתי סייעות שמשרד החינוך תקצב אותן. היתר (134,348 ילדים) התחנכו בגנים שבהם רק סייעת אחת - 2% מהילדים בגילים אלה (7,437 ילדים) היו זכאים לסייעת שנייה לפי כללי הרפורמה, אך לא...
  • dislike
    הצוות החינוכי בגן - מידע על כוח האדם המועסק בגנים ועל היעדרויות הצוות הרשויות המקומיות והבעלויות הפרטיות אינן מדווחות באופן שוטף ומלא על כוח האדם שהן מעסיקות בגנים או על היעדרויות הצוות מהעבודה. משכך, תשתית המידע של המשרד אינה שלמה ואינה מאפשרת ניתוח א...
  • dislike
    הצוות החינוכי בגן - הכשרת הסייעות - בביקורת הקודמת עלה כי יש מחלוקת בעניין הסדרת תנאי ההכשרה של הסייעות וטיב הקורסים הניתנים להן וכי משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי אינם אוכפים את חובת הסייעות החדשות להשתתף בהכשרה. בביקורת המעקב עלה כי משרד החינוך גיב...
  • dislike
    המערך המסייע לגן - הפיקוח על הגנים - 6% מהגנים שפעלו בשנה"ל התשפ"א לא היו מפוקחים (1,077 מתוך 17,531 הגנים). מערך המדריכות - המשרד לא קבע תקן למספר גנים אשר להם תהיה אחראית כל מדריכה, בפועל מדריכה אחראית ל-29 גנים בממוצע.
  • dislike
    המערך המסייע לגן - ייעוץ חינוכי לגנים - ממוצע הגנים אשר להם אחראית יועצת גדול באופן ניכר מממוצע של 30 גנים שקובע מתווה המשרד, ועומד על 88 גנים ליועצת (יש יועצות שאחראיות ל-117 גנים). פסיכולוגים חינוכיים - קיים מחסור בפסיכולוגים חינוכיים המשמשים את בתי...

    תרשים התקציר

    מידת תיקון עיקרי הליקויים שעלו בדוח הקודם

    עיקרי המלצות הביקורת

    • [alt]
      מומלץ כי המשרד יבחן את הסיבות לאי-שילוב ילדים בני 3 - 5 בגנים, ובפרט בנוגע לילדים הצעירים בני 3 בקרב האוכלוסייה שאינה יהודית, ויפעל למציאת פתרון עבורם. עוד מומלץ כי המשרד ימנה גורם שיעקוב אחר יישום שילוב הילדים בכל שכבות הגיל ובמיוחד ילדים בני 3 - 4 במ...
    • [alt]
      מומלץ כי המשרד יפעל להסרת החסמים המונעים את השימוש בכלי למעקב ההתפתחותי שגיבש, יפעל להטמעתו הנרחבת ויקבע את תדירות התצפיות הנדרשות ואת הליך מתן ההרשאות לגורמי המקצוע ולמטה המשרד (כל אחד ברמת ההרשאה הנדרשת לו), כדי שאלו יוכלו לבחון את השימוש שעושות הגננ...
    • [alt]
      מומלץ כי המשרד יבחן את הצורך לעדכן את מנגנון הערכת הגננות שנקבע בחוזר המנכ"ל בנושא הערכת עובדי הוראה (וגננות), ולכלול בו מרכיבי הערכה שייועדו לא רק למתן קביעות או קידום בדרגה, אלא גם להערכה שוטפת, שמטרתה לשפר את עבודת הגננות, את התנהלות גני הילדים ואת...
    • [alt]
      מומלץ כי המשרד יפעל לשפר את היחס בין מספר הילדים המתחנכים בגנים לבין מספר אנשי הצוות, נוכח היחס הקבוע במדינות העולם המפותחות, בין באמצעות הקטנת כיתות ושינוי מבנה התפעול שלהן ובין באמצעות תגבור אנשי הצוות. כמו כן, על המשרד לוודא כי כל הגנים הזכאים לסייע...
    • [alt]
      על משרד החינוך והרשויות המקומיות לפעול בהתאם להחלטת הממשלה מ-2013, ולהעמיד מאגר מסודר של מידע על מלוא התקציבים המועברים לגני הילדים ועל כוח האדם המועסק בגנים. מומלץ גם כי המשרד יפעל לאסוף מידע מהבעלויות על היעדרויות ועל מילוי מקום של צוות הגן שהן מעסיק...

    סיכום

    ​מומלץ שמשרד החינוך יבצע הפקת לקחים בנוגע לשילוב ילדים בני 3 - 4 במערכת החינוך ובנוגע להטמעת רפורמת אופק חדש בגני הילדים, וכי במסגרת זו ייתן דעתו לחסמים העולים ויגבש פתרונות להסרתם. עוד מומלץ כי המשרד ייתן דעתו לכוח האדם המועסק בגנים, ובין היתר ליחסם המספרי (ביחס למספר הגנים, מספר הילדים המתחנכים בהם ומספר אנשי הצוות המועסקים בהם), להגדרת תפקידם, להכשרתם ולעומס המוטל עליהם. כן מומלץ כי המשרד ייתן דעתו לפערים העולים בין חברות שונות - בהקשר החברתי-כלכלי, המגזרי והמחוזי - ויפעל לצמצום הפערים.

    היות שמערכת החינוך עומדת לפני מהלך של שילוב ילדים בגילי לידה עד שלוש במסגרות שבאחריות משרד החינוך, מומלץ שהמשרד יפיק את הלקחים מממצאי דוח ביקורת זה ויפעל לשיפור החינוך לגיל הרך ולקידומו, כך שיתאפשר שילוב יעיל ואיכותי של גילי לידה עד שלוש.

     

    עשוי לעניין אותך

    הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 65ג לשנת 2014 ולחשבונות שנת הכספים 2013 (2015), בפרק "יישום רפורמות וצמצום פערים בחינוך לגיל הרך", עמ' 853 - 906.