לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 68ג (2018) "מרכיבי ביטחון ביישובי העימות בפיקודים המרחביים", עמ' 1859 - 1899.

צה"ל באמצעות הפיקודים המרחביים (פקמ"רים) מופקד על ביטחונם והגנתם של כ-900,000 תושבים המתגוררים ב-399 יישובים השוכנים בסמוך לגבולות ובאזור יהודה ושומרון (איו"ש). נוסף על כוחות צה"ל, מערך הגנת היישובים כולל גם כוחות המתבססים על תושבי היישוב ותפקידם לפעול בעת חדירה ליישוב עד להגעת כוחות הצבא, ובכלל זה רכזי הביטחון השוטף הצבאיים (רבש"צים) ומחלקות הגנת היישוב. לצורך הגנת היישובים הוגדרו להם מרכיבי ביטחון הכוללים, על פי הוראת משרד הביטחון (משהב"ט), "תשתיות, מבנים, מתקנים, דרכים, כבישים, ציוד ואמצעים אחרים להגנה עצמית, אשר ייעודם לתת מענה לביטחון השוטף [ביישובים] ולהוות חלק מהתשתית לשעת חירום, וזאת כדי לסייע לתושבים להגן על היישוב, לשמש מכשול וגורם מרתיע בפני התקפת אויב מערכתית או פיגוע חבלני או פיגוע פלילי, ולשפר את שירותי החירום וההצלה בקרות התקפה או אירוע כאמור". 


נתוני מפתח

  • 500 מיליון ש"ח

    הסכום הנדרש להשלמת מרכיבי ביטחון ביישובי איו"ש, לפי אומדן פיקוד העורף (פקע"ר)

  • 110 מיליון ש"ח

    הסכום הנדרש להשלמת מרכיבי ביטחון ביישובי הצפון ורצועת עזה (לא כולל איו"ש, גבול ירדן וגבול מצרים) לפי אומדן פקע"ר

  • 54 מיליון ש"ח

    הוקצו לפקע"ר ביולי 2018 לחיזוק מרכיבי הביטחון ב-21 יישובים במרחב פיקוד הצפון (פצ"ן), ומהם פקע"ר קיבל בפועל 34 מיליון ש"ח ומימש תקציב זה (63%)

  • 144

    אירועי חדירות ליישובים באיו"ש בין ינואר 2019 ועד ספטמבר 2021

  • 85 מיליון ש"ח

    התקציב השנתי של פקע"ר למרכיבי ביטחון

  • 71

    רבש"צים (51% מהרבש"צים שהשיבו על שאלון שהפיץ משרד מבקר המדינה) מסרו כי התקשורת עם כוחות צה"ל מתבצעת באמצעות אמצעי קשר שאינם צבאיים

  • 10.6 מיליון ש"ח

    הקצה פקע"ר לרכש אלפי מכשירי קשר לתקשורת פנים-יישובית במכרז שהופץ ב-2019. עד מועד סיום הביקורת המכשירים טרם חולקו

  • כ-21%

    ממכשירי "ברק כתום" הנדרשים על פי התקן חולקו ליישובי איו"ש

פעולות הביקורת

בחודשים ינואר 2020 עד אוקטובר 2021 ביצע משרד מבקר המדינה לסירוגין ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת שפורסמה בשנת 2018 בנושא מרכיבי הביטחון ביישובי העימות. הביקורת נעשתה בצה"ל: בפקע"ר, בפיקוד הצפון, בפיקוד המרכז (פקמ"ז), בפיקוד הדרום (פד"ם), בזרוע היבשה ובאגף המבצעים (אמ"ץ); וביחידה להתיישבות שבמשהב"ט. בדיקות השלמה נעשו במשטרת ישראל, במועצות האזוריות מטה בנימין ודרום הר חברון. במסגרת הביקורת הפיץ משרד מבקר המדינה שאלון למנהלי אגפי הביטחון ולרבש"צים ברשויות המקומיות שבהן נמצאים יישובי עימות.

הדוח שבנדון הומצא לראש הממשלה ולוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת ביום 15.2.22 והוטל עליו חיסיון עד לדיון בוועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

מתוקף הסמכות הנתונה למבקר המדינה בסעיף 17(ג) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] ובשים לב לנימוקי הממשלה, לאחר היוועצות עם הגופים האמונים על אבטחת המידע הביטחוני ובתאום עם יו"ר הכנסת, משלא התכנסה ועדת המשנה האמורה, הוחלט לפרסם דוח זה תוך הטלת חיסיון על חלקים ממנו. חלקים אלה לא יונחו על שולחן הכנסת ולא יפורסמו.

ממצאי דוח הביקורת והמלצותיו נכונים למועד המצאתו האמור לעיל.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    כשירות מרכיבי הביטחון - בשנים 2017 עד 2021 הגדיל פקע"ר את נתח התקציב לשיקום וריענון מרכיבי הביטחון, אולם גודל התקציב עדיין קטן ממחצית התקציב הנדרש (נדרש כ-45 מיליון ש"ח) על פי הקביעה מ-2017. התקציב שפקע"ר, בשיתוף היחידה להתיישבות, מקצה לתחזוקת מרכיבי ה...
  • dislike
    התוכנית להשלמת פערים במרכיבי הביטחון - בביקורת הקודמת עלה כי אי-מימושה של תוכנית פקע"ר מ-2012 הביאה לכך שהפערים במרכיבי הביטחון התעצמו, גם בשל היווצרות צרכים חדשים. לפיכך הומלץ כי על צה"ל ומשהב"ט, כל אחד בתחומו ובתיאום ביניהם, לגבש תוכנית לצמצום הפערים...
  • dislike
    חלוקת אמצעי קשר - בביקורת הקודמת נמצא כי פקע"ר סיפק ליישובים המסווגים כיישובי עימות 28% ו-63% מסך מכשירי "ברק כתום" ומכשירי קשר לתקשורת פנימית (בהתאמה) שהיה עליו לספק, ולא קבע לוח זמנים להשלמת ההספקה של מכשירים אלה. עוד עלה כי פקמ"ז ופד"ם חילקו ליישובי...
  • dislike
    פערי תקשורת במרחבים הפיקודיים - פיקוד הצפון - בביקורת המעקב עלה כי המענה הקיים לקשר בין כוחות ההגנה ביישוב ובין כוחות צה"ל במרחב פצ"ן הוא חלקי ביותר, ואף הוחמר מאז הביקורת הקודמת נוכח השינוי בנוהלי השימוש במכשירי "ברק כתום" בזמן שגרה וללא חלופה ראויה ה...
  • dislike
    פערי תקשורת במרחבים הפיקודיים - פיקוד המרכז - בביקורת המעקב עלה כי קיימים פערי תקשורת בין כוחות צה"ל לבין כוחות ההגנה של היישובים באיו"ש, הנובעים מפערי קליטה ומחוסר במכשירי קשר. פערים אלו עלולים להוות כשל מבצעי חמור במערך ההגנה של יישובים אלו.
  • dislike
    פערי תקשורת במרחבים הפיקודיים - פיקוד הדרום - בביקורת המעקב עלה כי יש פערי כיסוי תקשורת במרחב פד"ם.
  • dislike
    פערי תקשורת במרחבים הפיקודיים - כלל הגזרות - בביקורת המעקב עלה כי הליקוי הנוגע לפריסת הממסרים תוקן במידה מועטה, ולמרות ההשקעה של צה"ל בהקמת תחנות ממסר חדשות בשנים 2017 עד 2020, בכלל הגזרות עדיין יש בעיות קליטה מהותיות. עוד עלה כי פעילות פקע"ר בחיזוק הת...
  • like
    נוהל סיווג היישובים של פקע"ר - בביקורת הקודמת עלה כי פקע"ר לא עדכן את נוהל סיווג היישובים משנת 2011, ובכלל זה החלוקה לסיווגים ולמרכיבי הביטחון שלהם זכאי כל יישוב בשל סיווגו. עוד עלה כי יישובים בסיווג "תפר" זכאים להשתתפות בעלות תחזוקת מרכיבי ביטחון תשתי...
  • like
    פקודת המטכ"ל להגמ"ר וההוראה המבצעית למרכיבי ביטחון וההגנה על היישוב - בביקורת הקודמת עלה כי אף שזרוע היבשה (ז"י) נושאת באחריות הכוללת לבניין הכוח בתחום הגנת היישובים, צה"ל לא הועיד לה תפקיד בתכנון מרכיבי הביטחון ביישובים בפקודת המטכ"ל להגמ"ר שמסדירה את...
  • like
    הקצאת מרכיבי ביטחון על בסיס סדרי עדיפויות שונים - בביקורת הקודמת עלה כי היחידה להתיישבות ופקע"ר מתקצבים בנפרד מרכיבי ביטחון בסיסיים על פי סדרי עדיפויות שונים. פקע"ר מקצה את התקציב להקמה ולרכש של מרכיבי ביטחון בסיסיים על פי סדר העדיפויות המבצעי שקובע אמ...

תרשים התקציר

פערים עיקריים במרכיבי הביטחון לפי גזרות, אפריל 2021

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    נוכח הפערים במרכיבי הביטחון אשר גדלים עם השנים, מומלץ שמשהב"ט ישלים את גיבושה של הצעת המחליטים לתקצוב הפערים במרכיבי הביטחון ביישובי איו"ש ויביאה לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני, לצד הצרכים הדרושים בהיבטי מרכיבי הביטחון בגזרות נוספות, כדי לאשר תוכנית רב-שנ...
  • [alt]
    נוכח החשיבות הרבה של מערכת תקשורת זמינה בין כלל הכוחות האחראיים להגנה על היישובים בהתמודדות עם סכנת חדירת גורמים עוינים ליישובים, על צה"ל בשיתוף משהב"ט לפעול להשלמת חלוקת אמצעי הקשר שנרכשו כדי לשפר את התקשורת הפנים-יישובית. כמו כן, נוכח המחסור במכשירי ...
  • [alt]
    על צה"ל למפות את הצרכים ואת הפערים המבצעיים הקיימים כיום בהיבטי התקשורת של מערך ההגנה ביישובים עם כוחות צה"ל, ולבחון את המענה להשגת תקשורת רציפה ויעילה בין כוחות צה"ל לכוחות ההגנה ביישוב ולגבש תכנית ליישומה.
  • [alt]
    מומלץ כי משהב"ט יחד עם המשרד לביטחון הפנים יקבעו תפיסת הפעלה וגורם מרכזי שיקבל אחריות וסמכות לשפר ולייעל את התקשורת בין כלל הגורמים השותפים למענה בחירום ולהגנה על היישובים.
  • [alt]
    מומלץ כי משהב"ט יגדיר גבולות גזרה בין פעילות פקע"ר לבין פעילות היחידה להתיישבות בתחום מרכיבי הביטחון הבסיסיים כדי להבטיח יעילות מרבית בפעילותם.

סיכום

כ-900,000 תושבים מתגוררים ביישובי עימות השוכנים בסמוך לגבולות ישראל ובשטחי איו"ש. במאמץ ההגנה על יישובים אלו מפני חדירת מחבלים, עוסקים גורמים שונים בהקמה ובתחזוקה של מרכיבי ביטחון בהיקפים כספיים המסתכמים במאות מיליוני ש"ח לאורך השנים. היקף המשאבים שמושקע בשיקום מרכיבי ביטחון ובתחזוקתם קטן מהנדרש על פי הצורך המבצעי.

ביקורת המעקב העלתה כי מאז הביקורת האחרונה שפורסמה בשנת 2018 תוקנו חלק מהליקויים בנוגע לניהול הקצאת מרכיבי הביטחון, כפי שבא לידי ביטוי בעיקר בשיפור התיאום בין פקע"ר ובין היחידה להתיישבות, בצמצום ההבדלים בין סדרי העדיפויות של שני הגופים למימוש מרכיבי ביטחון ובגיבוש תוכנית עבודה שנתית מצרפית לטיפול במרכיבי ביטחון. על צה"ל ומשהב"ט לפעול לתיקון הליקויים שלא תוקנו ואלו שעלו מאז פרסום הדוח הקודם, ובראשם מימוש מערכת תקשורת יעילה וזמינה לכל כוחות הגנת היישובים, וקידום הצעת המחליטים לתקצוב השלמת הפערים במרכיבי הביטחון ביישובי איו"ש, שהם המאוימים ביותר ועומדים בראש סדר העדיפויות המבצעי, הבאתה לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני ותקצובה בהתאם.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 68ג (2018) "מרכיבי ביטחון ביישובי העימות בפיקודים המרחביים", עמ' 1859 - 1899.