לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 65ג (2015), "המערך הרפואי לטיפול בכלואים בשירות בתי הסוהר", עמ' 385 - 430.

מערך הרפואה של שירות בתי הסוהר (שב"ס) עוסק בין השאר במתן שירותי בריאות כוללניים לכלואים, באמצעות מרפאות ב-32 מתקני הכליאה של שב"ס ובאמצעות חמישה מרכזים רפואיים, ובהם שירותי רפואת מומחים. המרכז הרפואי של שב"ס הוא מתקן כליאה המשמש מסגרת רפואית אשפוזית לכלואים, והמרכז לבריאות הנפש שבאחריות משרד הבריאות (מב"ן) המהווה מסגרת אשפוז פסיכיאטרית לכלואים. שני המתקנים ממוקמים במתחם בתי הכלא ברמלה. בשנת 2020 הוחזקו במתקני הכליאה של שב"ס כ-14,000 כלואים. בשנת 2015 פרסם משרד מבקר המדינה דוח ביקורת בנושא "המערך הרפואי לטיפול בכלואים בשירות בתי הסוהר" (הדוח הקודם), לאחר שביצע ביקורת בנושא (הביקורת הקודמת). הדוח הנוכחי מסכם ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים שצוינו בדוח הקודם. 


נתוני מפתח

  • 57 מיליון ש"ח

    תקציב מערך הרפואה בשב"ס בשנת 2021

  • 38%

    מהכלואים בשנת 2020 (5,369 כלואים) הוגדרו חולים כרוניים

  • 274,600

    מספר בדיקות האסירים שבוצעו בשנת 2020. כ-15,480 מהן (כ-5.6%) בוצעו על ידי רופאים פסיכיאטרים. בממוצע כלוא ביקר בשנת 2020 כ-19 פעמים אצל רופא כללי

  • 16%

    מתלונות האסירים המגיעות לצוות פניות ותלונות הציבור בשב"ס עוסקות בנושאים רפואיים

  • 16

    מספר המרפאות שבהן נדרש לבצע שיפוץ או התאמת נגישות לאנשים עם מוגבלות

  • 43

    מספר הרופאים שעבדו בשנת 2020 במרפאות במתקני הכליאה בשב"ס, מהם רק שלושה רופאים מומחים

  • 50%

    מהרופאים בשב"ס הם בני יותר מ-57, שהוא גיל הפרישה הנהוג בשב"ס, ויש צפי למחסור ברופאים בשנים הבאות

  • 71

    מספר משרות הרופאים בשב"ס שלא היו מאוישות באוגוסט 2021 (כ-23% מהמשרות)

פעולות הביקורת

​בחודשים מרץ עד יוני 2021 בדק משרד מבקר המדינה את פעולות שב"ס לתיקון הליקויים העיקריים שנמצאו בביקורת הקודמת. בדיקות השלמה נעשו במשרד לביטחון הפנים (בט"פ), במשרד הבריאות ואצל הממונה על השכר במשרד האוצר (הממונה על השכר), וכן במרחבים - המרכז הרפואי לטיפול במוח ובנפש, באר יעקב/נס ציונה.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    אסירים קשישים - בשנת 2020 היו כ-300 אסירים קשישים בני יותר מ-65 בבתי הכלא של שב"ס. בביקורת הקודמת עלה כי שב"ס לא בנה תוכנית מערכתית המותאמת לשינוי שחל בהרכב אוכלוסיית האסירים, בגיל האסירים ובמצבם הרפואי. בביקורת המעקב עלה כי צוות שבחן בשנת 2020 את המענ...
  • dislike
    מערך החובשים - בביקורת הקודמת עלה כי חובשי העתודה לא שובצו באופן סדיר בכל חודש למשמרות במרפאות, לצורך שמירה על כשירותם המקצועית ובהתאם לנוהל שב"ס. בביקורת המעקב עלה כי בשנים 2018 - 2020 שב"ס לא שיבץ בממוצע 62 חובשי עתודה (מ-111 בממוצע) למשמרות במרפאות...
  • dislike
    מערך הרופאים - בביקורת הקודמת נמצא כי שבע משרות של רופאים בשב"ס לא היו מאוישות. בביקורת המעקב עלה כי 17.25 משרות רופאים (כ-23% ממספר המשרות הנדרש) לא אוישו, וכי הפער בין התקן ובין המצבה העמיק, לעומת הפער שנמצא בביקורת הקודמת. הליקוי בנושא זה לא תוקן.
  • dislike
    אשפוז פסיכיאטרי במסגרת שב"ס - נמצא כי אין במב"ן מחלקות ייעודיות לנשים ולבני נוער הזקוקים לאשפוז פסיכיאטרי.
  • dislike
    הסתכלות על עצורים בעלי רקע פסיכיאטרי - צוות בין-משרדי החליט בשנת 2018 לקדם פיילוט של הקמת מחלקה נפרדת ומאובטחת במרכז פסיכיאטרי בבאר שבע, כדי לאפשר הסתכלות מקצועית על עצורים פסיכיאטריים ולאבחן אותם. במועד סיום הביקורת הפיילוט טרם החל. כמו כן, לא נבחרה ח...
  • dislike
    הטיפול הרפואי לכלואים עד שנה - בביקורת הקודמת נמצא כי שב"ס שילם עבור טיפולים לעצורים לתקופה של עד שנה אחת תשלומים שקופות החולים היו צריכות לשאת בהם. בביקורת הנוכחית נמצא כי אין בידי שב"ס מידע על כלל התשלומים שהוא משלם עבור טיפולים רפואיים לכלואים לתקו...
  • dislike
    מבני מרפאות - בביקורת הקודמת נמצאו ליקויים במבני מרפאות בשלושה בתי מעצר שנבדקו. בביקורת הנוכחית עלה כי לפי עמדת שב"ס, ב-16 מ-30 מרפאות נדרש לבצע שיפוץ או התאמת נגישות לאנשים עם מוגבלות. אחת המרפאות שאינה נגישה היא מרפאת בית המעצר קישון, שצוינה גם בביקו...
  • like
    ארגון מחדש של מערך הרפואה - בביקורת הקודמת נמצא כי בשנים 2002 - 2012 הוקמו כמה ועדות לבחינת המערך הרפואי בשב"ס והוצגו דוחות מקיפים בתחום זה. ואולם ההמלצות שצוינו בדוחות אלה לא הבשילו לכדי גיבוש ויישום של רפורמה מקיפה במערך הרפואה. בביקורת המעקב עלה כי ...
  • like
    רפואה מרחוק (טלה-רפואה) - בתקופת הקורונה נעשה שימוש רב בטלה-רפואה. במועד הביקורת היה שב"ס בעיצומו של גיבוש פיילוט לשדרוג מערך הטלה-רפואה, בשיתוף משרד הבריאות, שיאפשר התקשרות עם רופא מומחה אשר לא תצריך את הגעתו לשב"ס, אלא תוכל להתבצע כשהוא בבית החולים.
  • like
    הכשרת אחראי מרפאה - בדוח הקודם צוין כי האחראים למרפאות לא נדרשו לעבור, וממילא לא עברו, הכשרות או השתלמויות הקשורות לניהול בכלל, ולניהול מרפאות בפרט. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן, וכי מנהלי המרפאות נדרשים לעבור קורס מנהלי מרפאות ולהשתתף בהשתלמויות ...

תרשים התקציר

מידת תיקון עיקרי הליקויים שעלו בדוח הקודם

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    בשנת 2019 העביר שב"ס לממונה על השכר במשרד האוצר תוכנית להכשרה ולעידוד גיוס של מומחים ברפואת משפחה לשב"ס. נוכח מציאות שבה 40 מ-43 הרופאים המועסקים במרפאות שבמתקני הכליאה הם רופאים שאינם מומחים, ומאחר שמחצית רופאי שב"ס עברו את גיל הפרישה הנהוג בשב"ס (57)...
  • [alt]
    מומלץ כי שב"ס יסיים את עבודת המטה משנת 2020 בנושא המענה לאוכלוסיית הקשישים ויגבש תוכנית מותאמת לשינוי שחל בהרכב אוכלוסיית האסירים, בגיל האסירים ובמצבם הרפואי. כן מומלץ לבחון את התאמתם של מתקני הכליאה ומתקני הרפואה לאוכלוסייה זו, ולקבוע את תנאי המאסר של...
  • [alt]
    על שב"ס להכשיר סוהרים נוספים שישמשו חובשי עתודה בהתאם לנהלים התקפים ולהסדיר את הצבתם במשמרת במרפאה לפחות פעם בחודש. כמו כן, מוצע לשב"ס לתקף את הנוהל בנושא, ובכלל זה בנוגע לתקינת חובשי העתודה.
  • [alt]
    מומלץ כי משרד הבריאות, בשיתוף שב"ס, יפעל למפות את מספר הנשים ובני הנוער הכלואים שנזקקו לאשפוז פסיכיאטרי בשנים האחרונות, ולאור מידע זה יבחן מהי חלופת האשפוז המיטבית אשר תיתן מענה לצורכיהם הייחודיים של אוכלוסיות אלו.
  • [alt]
    מומלץ כי משרדי הבריאות והבט"פ, בשיתוף שב"ס, ישלימו את עבודת המטה לבחינת החלופות בנוגע להסתכלות רופא פסיכיאטר על עצורים, תוך שמירה על איזון בין הצרכים הרפואיים לבין דרישות הביטחון המחויבות, ויפעלו ליישום החלופה שהם יבחרו בה.

סיכום

הזכות לבריאות נגזרת מערך כבוד האדם ומהמטריה החוקתית של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. שירות בתי הסוהר מחזיק במתקניו אסירים, ומתוקף כך עליו לספק להם גם את הטיפול הרפואי שהם זקוקים לו, בהתאם לרמה המקובלת ברפואה בקהילה. בביקורת הקודמת עלו ליקויים בפעולות שירות בתי סוהר לגיוס וקליטה של כוח האדם הרפואי, שמירה על התשתית הפיזית של המרפאות ותפקוד המערך הפסיכיאטרי. נוסף על כך נסקרו בביקורת הקודמת המלצות ועדות וגורמים שונים בעניין בחינת מערך הרפואה בשירות בתי סוהר, וצוין שהמלצות אלה לא הבשילו לכדי גיבוש רפורמה מקיפה לשיפור מערך זה.

בביקורת המעקב עלה כי חלק מהליקויים טרם תוקנו: עדיין יש מרפאות שלא שופצו או שאינן נגישות לכלואים עם מוגבלות; והפער בין תקן הרופאים לאיוש המשרות בפועל לא צומצם ואף העמיק, לעומת הפער שנמצא בביקורת הקודמת. פער זה עלול אף להחריף מאחר שכמחצית הרופאים בשירות בתי סוהר הם בגיל פרישה, ומאחר שלשירות בתי הסוהר יש קושי ניכר לגייס רופאים למערך הרפואה. עם זאת, שירות בתי סוהר ביצע גם פעולות שונות לתיקון הליקויים שצוינו בדוח הקודם. למשל, יושמו רוב מסקנות ועדה בין-משרדית משנת 2015 ורוב ההיבטים בתוכנית לארגון מחדש של מערך הרפואה. 

על שירות בתי סוהר להמשיך לפעול לחיזוק ולטיוב השירות הרפואי הניתן לכלואים, לשמור על כשירותם של צוותי הרפואה, להתאים את שירותי הרפואה לצרכים של כלואים קשישים וחולים כרוניים ולפעול להנגשה ושיפוץ של כלל המרפאות. על הממונה על השכר במשרד האוצר לפעול עם המשרד לביטחון פנים ועם שירות בתי סוהר, כדי להשלים את בחינת התכנית לעידוד גיוס רופאים מומחים לשירות בתי סוהר.


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 65ג (2015), "המערך הרפואי לטיפול בכלואים בשירות בתי הסוהר", עמ' 385 - 430.