לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
רפואה משפטית

רקע

​​הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 69ב (2019) "היבטים בפעילות המשטרה הצבאית החוקרת", עמ' 2283 - 2333.

המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) היא יחידה בצה"ל, שייעודה המרכזי הוא להיות גוף חקירות לגילוי עבירות צבאיות ושאינן צבאיות בהתאם לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, שבוצעו על ידי חיילים (בשירות קבע, חובה ומילואים) ואחרים, שחוק זה חל עליהם. תפקידיה העיקריים של היחידה הם לבצע פעולות למניעת עבירות ביחידות ולחקור עבירות; להפעיל גוף מודיעין ובילוש לשם איסוף מידע, מחקר והערכה; לאסוף ולהכין חומר ראיות להעמדת עבריינים לדין; ולשתף פעולה עם משטרת ישראל וגופי חקירה מקבילים. מרבית העיסוק של מצ"ח מתמקד בעבירות שאותן מבצעים חיילי צה"ל בשירות חובה, שרובם ללא עבר פלילי (לפחות לא משמעותי), מה שדורש מחוקריה לפעול ברגישות ובזהירות כדי שלא ייגרמו תקלות ואירועים חריגים. מדובר באתגר עבור חוקרי מצ"ח ורכזי המודיעין שלה, שהם בעצמם אנשים צעירים יחסית שהם לרוב חסרי ניסיון חיים משמעותי. 


נתוני מפתח

  • 23,308 אירועים

    טופלו בידי יחידת מצ"ח בשנת 2020

  • 3,719 תיקי חקירה

    פתחה מצ"ח בשנת 2020

  • 8,923

    מעורבים בחקירת מצ"ח בשנת 2020

  • 15 רכזי מודיעין

    בשירות קבע ראשוני מילאו תפקיד זה במערך המודיעין בבסיסי מצ"ח ביוני 2021 (מתוך 17 תקנים)

  • 7.8%

    מסך כל פעילות מצ"ח בשנת 2020 התמקדה בחקירת עבירות אמצעי לחימה (אמל"ח) ונשק

  • 53.7%

    מסך כל פעילות מצ"ח בשנת 2020 התמקדה בחקירת עבירות סמים

פעולות הביקורת

​במאי 2019 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בעניין "היבטים בפעילות המשטרה הצבאית החוקרת" (הדוח הקודם או הביקורת הקודמת). בחודשים אוקטובר 2020 עד יוני 2021 בדק משרד מבקר המדינה את תיקון הליקויים העיקריים שצוינו בדוח הקודם. ביקורת המעקב נעשתה בצה"ל; ביחידת הממונה על הביטחון אשר במשרד הביטחון (המלמ"ב); ובמרכז הלאומי לרפואה משפטית. 


תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    עבודת מטה בנוגע לעצמאות מצ"ח - בביקורת הקודמת המליץ משרד מבקר המדינה על ביצוע עבודת מטה מקיפה בשיתוף גורמים צבאיים וחוץ-צבאיים רלוונטיים כדי לבחון כיצד ניתן להבטיח את עקרונות החקירה המקצועית כדי שמצ"ח תוכל למלא את ייעודה ותפקידיה באופן המיטבי. עוד הומל...
  • dislike
    פילוח חקירות מצ"ח בשנת 2020 - מפילוח החקירות עולה כי שיעור החקירות בנושא סמים הינו גבוה משמעותית מחקירות בנושאים אחרים. זאת, למרות שבנושא אמל"ח ונשק, לדוגמה, עולה מסיכום שנת העבודה 2020 של מצ"ח כי קיימת מגמת עליה בהיקף אירועי גניבות כלי נשק וחלקיו.
  • dislike
    הסמכות שנתיות בנושא הביקור בזירות עבירה - בביקורת הקודמת נמצאו ליקויים בטיפול של חוקרי מצ"ח בזירות עבירה, ובהתייחס לתיקון ליקוי זה מסר משרד הביטחון כי תבוצע הסמכה מקצועית בנושא הטיפול בזירות עבירה. בביקורת המעקב עלה כי הליקויים בנושא זה תוקנו חלקית: בש...
  • dislike
    תקן בודק נשק במטה הארצי של המשטרה - בביקורת הקודמת עלה כי אף שמשנת 2015 מצ"ח פעלה מול גורמי אגף כוח אדם (אכ"א) כדי להסדיר את התקן, הוא לא הוסדר. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן - לא פורסם תקן לתפקיד בודק נשק כאמור. יצוין כי בהיעדר תקן ייעודי, עוד ב...
  • dislike
    מערך המודיעין במצ"ח - חניכת רכזי המודיעין - בביקורת הקודמת עלו ליקויים בחניכת רכזי המודיעין: הרכזים חסרו מושגים מקצועיים ולכן לא פעלו על פיהם, ורבים מהם כשלו בתפקידם. בביקורת המעקב עלה כי בעוד שמרחב דרום במצ"ח קבע לכל רכז חדש במרחב חונך אישי, מרחב צפון...
  • dislike
    מערך המודיעין במצ"ח - הליך גיוס מקורות - בביקורת עלה כי שלא בהתאם להמלצת צוות בדיקת גיוס מקורות, שלפיה גיוס מקור יתבצע לאחר שתי פגישות לפחות, הנחיה חדשה של מצ"ח מאפשרת לגייס חייל כמקור במסגרת פגישה אחת בלבד אם הוא נחקר בעבר כחשוד (במצ"ח או במשטרת ישראל...
  • dislike
    מערכת המידע הממוכנת של מצ"ח - המתח"ם (מערכת תהליכי חקירות ומודיעין) - בביקורת הקודמת עלה כי בשל תקלות חוזרות ונשנות וחוסר סנכרון עם מערכות אגף כוח אדם (אכ"א), המתח"ם אינה משמשת מסד נתונים אמין. בביקורת המעקב נמצא כי פרט לשיפורים מעטים שבוצעו בה, המתח"ם...
  • like
    כשירותן של ערכות הזירה - בביקורת הקודמת נמצא כי ערכות הזירה היו במצב תחזוקתי ירוד, וברבות מהן הציוד היה חסר ותקול. בביקורת המעקב נמצא כי הליקויים בנושא זה תוקנו: מצ"ח רכשה ערכות חדשות וחל שיפור בטיפול של מצ"ח בתחזוקתן השוטפת של ערכות זירות העבירה.
  • like
    הטיפול במוצגים - בביקורת הקודמת נמצאו ליקויים הנוגעים לסידור חדרי המוצגים בארבעה מבסיסי מצ"ח. בביקורת נמצא כי הליקויים בטיפול במוצגים בבסיסי מצ"ח תוקנו במלואם וכי התחום מבוקר באופן תדיר.
  • like
    קבלת חוות דעת רפואית-משפטית מהמרכז הלאומי לרפואה משפטית - בביקורת הקודמת נמצא כי ב-54% מהמקרים שנבדקו בשנת 2017 לא עמד המרכז הלאומי לרפואה משפטית בלוחות הזמנים להעברת חוות דעת רפואית-משפטית על נתיחת גופת חייל, והדבר הביא להתארכות של ממש בחקירות מצ"ח. ב...

תרשים התקציר

שיעורן של חקירות מצ"ח בנוגע לכלל הפעילות השנתית ומספרן, 2017, 2020

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    משרד מבקר המדינה ממליץ כי סגן הרמטכ"ל יבחן כיצד ניתן להבטיח את קיומם של עקרונות החקירה המקצועית שבהם צריכה מצ"ח לעמוד כדי למלא את ייעודה ותפקידיה באופן המיטבי. בכלל זה חשוב לעמוד על הבטחת בניין הכוח של היחידה לאורך זמן כדי להבטיח את יציבות המשאבים החיו...
  • [alt]
    מומלץ כי מצ"ח תמשיך לבחון כיצד ניתן להגביר את המאמצים לסכל ולמנוע עבירות חמורות נוספות, לצד תחום הסמים, שהשפעותיהן משמעותיות ואף חורגות מגבולות צה"ל, דוגמת גניבת אמל"ח. עוד מומלץ שמצ"ח תבחן האם נכון להכניס לנושאי ההתעניינות תחומים חדשים, כגון עבירות במ...
  • [alt]
    מומלץ כי סגן הרמטכ"ל ינחה על בחינת דרכים חלופיות לגיוס מקורות מודיעין לשם צמצום השימוש בסמים בצה"ל, כדוגמת הגברת מעורבות המפקדים.
  • [alt]
    מומלץ כי ראש אכ"א וקצין המשטרה הצבאי הראשי יעקבו אחר יישום המלצות צוות בדיקת גיוס מקורות, יוודאו כי נקבעו מדדים ברורים לבחינת אפקטיביות הפעולות שנעשות לצורך קידום מערך המודיעין ויבקרו את העמידה במדדים אלו. זאת נוכח חשיבותו של מערך זה והצורך לשמור על רמ...
  • [alt]
    מומלץ כי מפקד מצ"ח ימשיך ליזום פעולות לשמירת הכשירות המקצועית בתחום הטיפול בזירות עבירה, ובכלל זה יוודא כי הוראתו בעניין ההסמכה המקצועית בתחום זה מקוימת; יוודא שכל רכז מודיעין חדש יקבל חניכה בהתאם להנחיה בנושא זה; יוסיף ויבחן באופן עיתי מהלכים לשיפור מ...

סיכום

מצ"ח היא יחידה ייעודית לאיתור וחקירת עבריינות ופשיעה בתוך צה"ל, ובעשייתה היא עומדת בפני אתגרים רבים. חוקרי מצ"ח ורכזי המודיעין שלה, הגם שנתוני האיכות שלהם גבוהים, הם צעירים יחסית ולרוב חסרי ניסיון חיים עשיר, ובכל זאת נדרשים להפעיל שיקול דעת ויכולת רגשית מפותחת בהתמודדותם עם סיטואציות מורכבות ורגישות. 

ממצאי דוח זה מעידים כי מצ"ח פעלה לתיקון רבים מהליקויים אשר עלו בדוח הקודם. לדוגמה, בתחום המודיעין פעלה מצ"ח כדי לשפר את המקצועיות של המערך: הוא מבוסס כיום על אנשי קבע בלבד, נבנה קורס מסמיך חדש לרכזים והוגברה מעורבות מפקדי הבסיסים בפעילות מערך המודיעין. עם זאת, מומלץ כי מפקד מצ"ח ימשיך לפעול לשכלולם של מנגנוני חניכה ובקרה בכל הנוגע לתחום הרגיש של גיוס מקורות. 

בכמה תחומים שלהם אחראים גורמים בצה"ל מחוץ למצ"ח והקשורים בעיקר למשאבי מצ"ח לא ניתן מענה לתיקון הליקויים שעלו בדוח הקודם. ובעיקר - לא נעשתה עבודת מטה לבחינת יכולתה של מצ"ח לעמוד בייעודה ובמשימותיה באופן מיטבי. 

משרד מבקר המדינה ממליץ כי סגן הרמטכ"ל יבחן את המשאבים החיוניים למצ"ח, בדגש על כוח אדם, כדי שתוכל לעמוד במשימות הנדרשות ממנה ובמקצועיות המתחייבת מייעודה ומתפקידיה. 


עשוי לעניין אותך

הביקורת הקודמת: מבקר המדינה, דוח שנתי 69ב (2019) "היבטים בפעילות המשטרה הצבאית החוקרת", עמ' 2283 - 2333.