לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

רקע

דוח ביקורת זה עוסק בהיבטים שונים של משבר האקלים אשר סווגו עד כה בשלושה פרקים בנושאים הללו: הפחתת פליטות גז"ח (מיטיגציה); היערכות והסתגלות אינטגרטיביים לסיכונים סקטוריאליים הכרוכים בשינויי האקלים (אדפטציה); וההשפעות הכלכליות והפיננסיות הכרוכות בהתפתחות משבר האקלים. בפרק מסכם זה נבחנה ההיערכות הארגונית, התפקודית והמקצועית במטרה לעמוד על הדרכים שעל משרדי הממשלה והגופים הציבוריים לנקוט כדי להשיג את יעדי ממשלת ישראל בתחום האקלים, זאת לאחר שבמהלך השנים העיסוק הממשלתי בנושאים אלו התקיים במידה שונה של אינטנסיביות, וטרם הונח הבסיס התכנוני והתפקודי הדרוש להשגת השינוי הנדרש. נכון לשנת 2021, האתגר שבפניו ניצבת ממשלת ישראל הוא גיבוש "חבילת מדיניות אקלים" אפקטיבית בתנאי השטח הקיימים בה. 

הממצאים המובאים בפרק ביקורת זה נשענים בין היתר על הפערים שעלו בפרקים הקודמים של דוח ביקורת זה; על עקרונות והמלצות שהובאו בדוח ההמלצות של ארגון ה-OECD אשר ליווה את ישראל בגיבוש תהליך המעבר לכלכלה דלת פחמן  2050; על מידע שנצבר בעולם בתחום האקלים; ועל נתונים שרוכזו משאלון אשר הפיץ משרד מבקר המדינה בקרב משרדי הממשלה ויחידות הסמך (השאלון). איגומו של המידע האמור, ניתוחו ושקלולו, מאפשרים מיפוי של החוסרים הנדרשים כדי להתמודד עם האתגר המערכתי אשר בפניו ניצבת ישראל, והנחת בסיס לחלופות להתמודדות זו.


נתוני מפתח

  • 92%

    מהגופים הציבוריים שהשיבו על השאלון (55 מתוך 60) סבורים כי נושא משבר האקלים רלוונטי או רלוונטי חלקית לפעילותם

  • 86%

    מהגופים הציבוריים שהשיבו על השאלון (43 מתוך 50) סבורים כי משבר האקלים אינו מטופל (בהיבטי אדפטציה ומיטיגציה) באופן ראוי וממצה בישראל

  • 87%

    מהגופים הציבוריים שהשיבו על השאלון (45 מתוך 52) סבורים כי נושא שינוי האקלים משקף מאפיינים של משבר לאומי, המצריכים היערכות לאומית

  • 70%

    מהגופים הציבוריים שהשיבו על השאלון (35 מתוך 50) סבורים שהטיפול הלאומי במשבר האקלים לא צריך להישאר במסגרת מינהלת המשרד להג"ס

  • 4

    עובדי מדינה ייעודיים (מתוך 83,000 עובדי מדינה) עוסקים בשינויי אקלים

  • 18 מדינות

    בעולם (בהן ארצות הברית ומדינות רבות באירופה) וכן 1,800 עיריות ורשויות שלטון מקומיות ביותר מ-30 מדינות בעולם הכריזו על מצב חירום אקלימי

  • 56 מדינות

    אימצו חקיקת מסגרת אקלימית - חוק שאושר על ידי הרשות המחוקקת (ולא רק בהחלטות הרשות המבצעת) -רובן מפותחות

  • 4%

    שיעור ההשקעה הציבורית של רשות החדשנות בתחומי האנרגייה, המים, הסביבה והקיימות בשנת 2018

פעולות הביקורת

בחודשים פברואר 2020 עד יוני 2021 בדק משרד מבקר המדינה היבטים הנוגעים לפעילות של עשרות משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים וציבוריים בסוגיית ההיערכות הלאומית למשבר האקלים. במהלך הביקורת מופו תחומים וגופים שהם בעלי רלוונטיות למשבר האקלים; נבחנו פעולות הממשלה בנוגע להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית והאופן שבו הממשלה נערכת להתמודדות עם הסיכונים הכרוכים בשינויי אקלים והשפעותיהם על המדינה ונבחנה היערכות המדינה לארבע המגמות האקלימיות (התחממות הטמפרטורה, הפחתה במשקעים, עליית מפלס פני הים והתגברות אירועי מזג אוויר קיצוניים). משרד מבקר המדינה בחן גם את המשמעויות הכלכליות שמשבר האקלים טומן בחובו ואת הכלים הפיננסיים, המדעיים והטכנולוגיים הדרושים לשם התמודדות יעילה עם משבר האקלים. נוסף על כך נבחנו אופן גיבוש כלי המדיניות ותהליכי העבודה הממשלתיים הנוגעים להתמודדות עם משבר האקלים. במסגרת פעולות הביקורת נעשתה בדיקה השוואתית ענפה שבחנה מהו אופן הטיפול בסוגיה זו בעשרות מדינות בעולם, בארגונים בין-לאומיים ובגופים מקצועיים; האם משבר האקלים נתפס כסוגיה אסטרטגית לאומית; ומהן ההמלצות המתכללות הרלוונטיות לישראל על בסיס הידע המקצועי המעודכן בעולם.

הבדיקה בוצעה במשרד להגנת הסביבה, בשירות המטאורולוגי, במשרד המדע והטכנולוגיה, במשרד האנרגייה, במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, במשרד הבריאות, במשרד האוצר, במשרד ראש הממשלה, ברשות החדשנות, במינהל התכנון וברשות חירום לאומית. בירורי השלמה נעשו במטה לביטחון לאומי, במשרד הכלכלה והתעשייה, במשרד הביטחון ובצה"ל, ברשות שוק ההון, בבנק ישראל, במשרד החוץ, ברשות מקרקעי ישראל, ברשות החשמל וחברת החשמל, במשרד לביטחון הפנים ובעוד גופים ממשלתיים, גופי סמך, רשויות מקומיות וגופים חוץ-ממשלתיים.

במסגרת הבדיקה קיים משרד מבקר המדינה מפגשי שולחנות עגולים שבהם השתתפו עשרות חברות וגופים מהתעשייה הישראלית והפיץ שאלון ל-63 משרדי ממשלה, גופים ממשלתיים וציבוריים לקבלת מידע על פעילותם ועל פעילות הממשלה בנוגע למשבר האקלים ועל תפיסתם בנוגע לאופי הטיפול הדרוש בסוגיה ברמה הלאומית והסקטוריאלית. כמו כן משרד מבקר המדינה בירר נושאים נוספים עם גופים בארץ ובעולם תוך בחינת התהליכים העולמיים והמגמות הכרוכים במשבר האקלים.


תמונת מצב העולה מן הביקורת

dislike
  • dislike
    אי-ודאות כחסם: הכלים המשמשים את הממשלה היום, למשל קבלת החלטות בטווח הקצר והבינוני על בסיס ניתוח עלות-תועלת קלסי, אינם מספיקים לאתגר משבר האקלים. הביקורת העלתה כי משבר האקלים מאופיין באי-ודאות מובנית שתרמה במקרים שונים לקושי בקידום פעולה ממשלתית (כמו במ...
  • dislike
    התנגשות בין שיקולים ציבוריים: השיקולים המרכזיים המנחים גורמים ממשלתיים רלוונטיים לטיפול בנושא האקלים וסדרי העדיפויות הציבוריים שלהם הם אחראים לא תמיד עולים בקנה אחד עם קידום סוגיית האקלים. הדבר מתבטא במשרדי הממשלה הרלוונטיים בהקצאת חסר של כוח אדם, תקצי...
  • dislike
    ביזור של הטיפול הממשלתי ועבודה בסגמנטים: סגמנטציה בטיפול בנושא רוחבי ומערכתי כמו משבר האקלים מובילה לחסמים ולריבוי קונפליקטים בין משרדים - הן בנוגע למידת השאפתנות שיש לחתור אליה בהצבת יעדי אקלים, והן בנוגע לדרך שבה נכון להשיגם. מצב זה מקשה את תכלול השי...
  • dislike
    רתימת משרדי הממשלה: הכלים המשמשים את העבודה השוטפת של משרדי הממשלה לא תמיד הביאו לרתימת גורמי הממשלה הרלוונטיים במסגרת עבודתם השוטפת ובעת הגיבוש והיישום של היעדים הלאומיים בנושא. היעדר ההתגייסות של משרדי הממשלה לאורך השנים הביא להתקדמות מוגבלת בפעולות ...
  • dislike
    היקף ואופן תקצוב: הטיפול במשבר האקלים, המתבסס בחלקו הנרחב על השקעה בתשתיות, כמעט שלא מתוקצב בהיקף המתאים ובאופן ייעודי. למשל, הקמת מינהלת להיערכות לאומית לסיכונים הכרוכים בשינויי האקלים הפועלת ללא תקציב וללא כוח אדם ייעודי, או החלטות הממשלה בעניין הפחת...
  • dislike
    תשתית לתקצוב ומימון פעולת האקלים הממשלתית בראייה אינטגרטיבית: ברחבי העולם גוברת המגמה של קידום מסגרות אחודות לתכנון תקציבי ומימוני של המעבר לכלכלה מאופסת (או דלת) פחמן, המצריכה השקעה ממשלתית משמעותית. בישראל - בהיעדר מסגרת לתקצוב ומימון תוכניות אקלים...
  • dislike
    משבר האקלים כאיום אסטרטגי ומצב חירום: נכון ליולי 2021 משבר האקלים לא הוכרז באופן רשמי כאיום או נושא אסטרטגי המצדיק היערכות מערכתית של גופים בישראל (כגון המל"ל, מערכת הביטחון, רח"ל, המועצה הלאומית לכלכלה וכיו"ב) הוא גם לא הוכרז כ"מצב חירום אקלימי", ואין...
like
  • like
    בשנת 2020 החלו גורמי הביטחון בישראל בבחינת המשמעויות הביטחוניות של הסוגיה האקלימית, ומשרד הביטחון הגדיר אותה "בעלת השפעה מכרעת" על הביטחון הלאומי וככזו הכוללת משמעויות פוטנציאליות שליליות ישירות ועקיפות על מערכת הביטחון, על בניין הכוח ועל הפעלתו.
  • like
    באפריל 2021 פרסם המשרד להג"ס את תזכיר חוק האקלים. יצוין כי נכון למועד הביקורת תזכיר החוק טרם אושר.

תרשים התקציר

הקשיים המרכזיים בטיפול במשבר האקלים

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    מומלץ להגדיר את הטיפול בנושא העבודה במקטעים (הסגמנטציה) כיעד ליבתי שבאחריות הממשלה (כלל משרדי הממשלה) ולא רק של המשרד להג"ס, שכן סוגיית משבר האקלים היא על-משרדית ומערכתית, ויש לסווגה ככזו; (ב) מוצע לאמץ פלטפורמה מתאימה להתמודדות עם משבר האקלים שתאפשר...
  • [alt]
    מומלץ שהממשלה תייעד את הטיפול בנושא זה וניהולו השוטף בידי גוף קבוע, בעל סמכויות ביצועיות ויכולת הכרעה, בעל ידע והבנה בתחום האקלים ובעל תקציב מובטח. כמו כן מוצע לשקול את הקמתו של גוף מדעי מייעץ שיספק לממשלה ולמטה האקלים מידע ונתונים מדעיים בנושא האקלים...
  • [alt]
    מומלץ לגבש תוכנית מסגרת לתקצוב ולמימון המעבר לכלכלה דלת פחמן וההיערכות לשינוי אקלים. מוצע שתוכנית המסגרת כאמור תקודם בידי גורם מטה כלכלי או גורם בין-משרדי ממשלתי, שירכז את הפעילות הממשלתית בנושא במעורבות משרדי הממשלה הרלוונטיים כגון משרדי האוצר, הג"ס...
  • [alt]
    מומלץ שהמשרד להג"ס ימשיך לקדם את הצעת חוק האקלים שפרסם באפריל 2021 כדי להסתייע בו לקידום אתגרי משבר האקלים, וזאת בשים לב לחקיקת אקלים במדינות העולם, אשר נכון לאוקטובר 2020 כ-56 מהן אימצו חקיקה כזו; לעקרונות העולים ממנה כמתואר בפרק; ולמכלול הסוגיות שעלו...
  • [alt]
    כדי שההיערכות לשינויי האקלים והפחתת פליטות הגז"ח ייושמו בקנה מידה רחב, מומלץ לשלב ולהטמיע אותן במנגנון הפעולה והמדיניות הממשלתית. תהליך ההטמעה הרוחבי בפעולת הממשלה קרוי מיינסטרימינג (Mainstreaming), ותוצאתו היא הפיכת תחום האקלים לעניינה של כל הממשלה בע...

סיכום

הטיפול במשבר האקלים מורכב ונושא מאפיינים מערכתיים ייחודיים - הוא דורש שיתוף פעולה רב-משרדי בהרבה נושאים ומעקב אחר יישום פעולותיהם, בעודו מתחרה עם סוגיות אחרות על תשומת הלב הממשלתית ועל חלוקת התקציבים. הוא גם מצריך טיפול ארוך טווח אשר במהלכו יבוצע עדכון מדיניות עיתי, יותאם לו תקציב מתמשך ההולם את ממדי האתגר, ובמסגרתו יבוצע מעקב אחר פיתוחים טכנולוגיים והתפתחויות מדעיות, ויתבצע ניהול מערכתי של סיכונים. לנוכח המאפיינים והאתגרים האמורים - פרק ביקורת זה מציע לבחון שינוי תפיסתי בנוגע לאופן הטיפול בבעיית האקלים, למסגרת הנורמטיבית והמוסדית שבה פועלים בנושא ולכלי המדיניות שיינקטו.