20. הנהלת חשבונות
גם משרד הבטחון נמנה על הגורמים המבוקרים, שלא הגישו את הדין וחשבון במועד שנקבע לפי סעיף 9 (א) של חוק מבקר המדינה. הסיבה העיקרית לפיגור במקרה זה נעוצה בתמורות הרבות, שחלו בשיטות הנהלת החשבונות של משרד הבטחון במשך תקופת הדין וחשבון ולאחריה. הנהלת חשבונות סדירה הונהגה החל מיום 24.8.48 אולם גם היא לקתה במובנים רבים. מהתחלת הפעולות ועד 31.3.49 לא היה קיים תקציב מאושר ע"י הרשות המחוקקת ולכן שימשה הנהלת החשבונות בתקופה ראשונה זו רק לרישום (באחור) של עובדות בקשר לפעולות כספיות של מערכת הבטחון. הרישום כשהו לעצמו היה לקוי אף הוא בגלל העדר שיטה מתאימה ובגלל חוסר רישום מלא, שנבע מעצמאות החשבונאית הכספית של גופים שונים הכלולים במערכת הבטחון. בגלל הליקויים שנתגלו בשיטה, בשלמותם של הרישומים והאחור הרב ברישום, הוזמן לפי הצעת אגף הביקורת והפיקוח של משרד הבטחון (שהועבר ב-1.1.50 אל משרד מבקר המדינה) מומחה, שהנהיג שיטת ביניים והציע שיטה סופית. שיטת הביניים פעלה מ-1.8.49 עד 31.3.50, והחל מ-1.4.50 הונהגה השיטה הנוכחית שנקבעה על סמך הצעות המומחה על ידי ועדה מיוחדת.
בין השאר נקבע שחשבונות הצבא ומשרד הבטחון יתנהלו באגף הכספים לפי יחידות חשבון תקציביות ובהתאם לסעיפי התקציב המאושר. כיסוד הונחה השיטה "העסקית" (לעומת שיטת "מזומנים" הנהוגה עדיין בחשבונות החשב הכללי). העצמאות של אגפים וחילות שונים בהנהלת חשבונותיהם בוטלה, והובטחה שלמות הרישומים...
השיטה החדשה פועלת כסדרה. החשבונות ליום 31.3.50 מסכמים את עיקר החשבונות של כל התקופות הקודמות מהתחלת פעולות משרד הבטחון, וסיכום החומר, השלמתו והתאמתו מצריך זמן ועמל רב; הבוחנים מטעם משרד מבקר המדינה נוטלים חלק פעיל בעבודה זו.
21 . ספירת מלאי
בידי הצבא נמצא מלאי רב של ציוד כללי וקרבי, כלי רכב, חומרים מכל המינים והסוגים וציוד טכני. מאז הקמת הצבא ועד יום חתימת דין וחשבון זה נערכו אמנם ספירות מלאי חלקיות, אך שום ספירה מרוכזת וכוללת לא נתקיימה. הרישום במחסנים - פרט לסוגים מועטים של ציוד - היה לקוי ובלתי אחיד, והספירות החלקיות לא שמשו יסוד להתאמת הרישום למציאות ולקביעת ההפרשים וביטולם. דרישתנו לערוך ספירת מלאי כללית לסוף שנת הכספים 1949/50 לא קויימה. בחודש אפריל 1950 נתקיימה פגישה בין הקצינים האחראים, הנהלת הכספים של משרד הביטחון והאגף לבקורת מערכת הביטחון של משרד מבקר המדינה, בפגישה זו נקבעו הפרוצדורה והמועד של ספירת מלאי כללית בצבא, וכן תיקון יסודי של הרישום והשוואתו לתוצאות הספירה. שלטונות הצבא לא קיימו את הספירה במועד שנקבע על ידם בעצמם; נקבע עכשיו, שספירת המלאי תבוצע בתאריך קרוב לפי ההסדר שנקבע בזמנו.
22 נכסי דלא ניידי
רק באמצע שנת 1950 נתארגן אגף הנכסים של משרד הביטחון על בסיס רחב ואיתן, והוחל בפעולה יסודית לריכוז פרטי הרכוש ולעריכת רשימות מלאות ומדויקות של הנכסים המוחזקים על ידי מערכת הביטחון. הואיל ועוד לא נקבע סופית, על שם מי יש לרשום במשרדי ספרי האחוזה נכסי דלא ניידי של מערכת הביטחון, לא הועברו עדיין על שם המדינה את אותם הנכסים, שנרכשו על ידי משרד הביטחון בשנת הכספים 1949/50, כי אם נשארו על שם הבעלים הקודמים, שמסרו ייפוי-כח בלתי חוזר לשניים מעובדי משרד הביטחון להעברת הנכסים במשרד ספרי האחוזה. השאלה תמצא את פתרונה, לכשיתקבל בכנסת "חוק נכסי המדינה" כפי שפורסם ברשומות - הצעות חוק מס' 54 מיום ב' בחשון תשי"א (13.10.50).
המשך קריאה בקובץ המצורף