בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], נקבע כי מדי שנה בשנה ימציא שר האוצר למבקר המדינה את מאזן זכויותיה והתחייבויותיה של המדינה (להלן - מאזן המדינה) לתום שנת הכספים שחלפה. באפריל 2010 הגיש שר האוצר למבקר המדינה את "הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל ליום 31 בדצמבר 2009" (להלן - הדוחות הכספיים). מאזן המדינה הכלול בדוחות הכספיים נקרא "דוחות על המצב הכספי". הדוחות הכספיים כוללים הסתייגויות רבות בדבר המידע המוצג בהם ובדבר המידע החסר בהם.
בדוחות הכספיים הוצגה יתרת רכוש קבוע בסך של כ-160 מיליארד ש"ח. יתרה זו אמורה לשקף, על פי כללי חשבונאות מקובלים, את הערך המצרפי העדכני של כל הרכוש הקבוע המוחזק בידי ממשלת ישראל. כמו כן הוצגה בדוחות הכספיים יתרת מלאי שוטף בסך 732 מיליון ש"ח ויתרת מלאי בלתי-שוטף בסך 893 מיליון ש"ח.
פעולות הביקורת
בחודשים אפריל-ספטמבר 2010 בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהם של אגף החשב הכללי במשרד האוצר (להלן - החשכ"ל) ושל יחידות החשבות במשרד הביטחון, במשרד הבריאות ובמשרד הבינוי והשיכון (להלן - משהב"ש) בכל הנוגע לנאותות הסיווג והרישום החשבונאי של הרכוש הקבוע והמלאי בדוחות הכספיים ולהסדרת הפיקוח והבקרה על דיווחים אלו. דוח זה הוא גם דוח מעקב לדוח מבקר המדינה 55ב - "מאזן המדינה ליום 31.12.03 - ניהול נכסי מדינה מוחשיים ורישומם", שפורסם במאי 2005.
עיקרי הממצאים
1. יתרת הרכוש הקבוע לענין מבנים אינה שלמה ואינה משקפת בצורה נאותה את ערך המבנים המוחזקים על ידי משרדי ממשלה שונים ואת הערך המצרפי העדכני של כל הרכוש הקבוע שמוחזק בידי הממשלה. למרות הממצאים שפורסמו בדוח 55ב של מבקר המדינה בשנת 2005 טרם הושלם מיפוי הנכסים של מינהל הדיור הממשלתי וחלק גדול מהם אינו רשום כנדרש. גם מיפוי נכסי המדינה שנמצאים בשימוש החברות הממשלתיות טרם הושלם. כתוצאה מכך אין רישום מסודר של זכויות המדינה בנכסים אלו.
2. למרות ממצאי הביקורת שפורסמו בדוח 53ב של מבקר המדינה בשנת 2003, טרם הוסדרו אי-ההתאמות בין משהב"ש לבין החברות המשכנות לעניין נכסי הדיור הציבורי.
3. הרישום החשבונאי של ציוד במשרד הבריאות ובבתי החולים הממשלתיים לוקה בחסר. אין שם ספירת מצאי שנתית, כנדרש בהוראות החשכ"ל.
4. חלק הארי מצי הרכב הממשלתי - בעיקר רכבי משרד הביטחון ומשטרת ישראל - אינו נכלל בדוחות הכספיים שלהם ולכן אינו מוצג בדוחות הכספיים של הממשלה, בניגוד לנדרש על פי תקן חשבונאות ממשלתית מס' 17, העוסק בכללי הרישום החשבונאי של רכוש קבוע. כבר בדוח 55ב העיר על כך מבקר המדינה, אולם הדיווח טרם הושלם. גם יתרת כלי הרכב הרשומה בדוחות הכספיים אינה מותאמת ליתרה הרשומה במינהל הרכב הממשלתי שבמשרד האוצר.
5. דיווחי משרדי הממשלה לחשכ"ל על ביקורות המצאי השנתיות ועל ספירות המלאי השנתיות לוקים בחסר באופן מהותי.
סיכום והמלצות
במהלך הביקורת שממצאיה מוצגים בדוח זה על נאותות הרישום החשבונאי של נכסי הממשלה בדוחות הכספיים שלה, התגלו ליקויים חמורים. הממצאים מלמדים על פער ניכר בין ערכי הנכסים, כפי שהם מוצגים ביתרת הרכוש הקבוע בדוחות הכספיים, לבין היתרה השונה באופן מהותי שהייתה מוצגת, לוּ נכסי המדינה היו נרשמים על פי כללי החשבונאות המקובלים. בגלל אי-רישומם הנאות של אותם נכסים יתרת ההון העצמי המוצגת בדוחות הכספיים אינה משקפת את המציאות.
הממצאים בדוח זה מצביעים על התנהלות בלתי תקינה של החשכ"ל ומשרדי הממשלה נוכח העובדה שמשרד מבקר המדינה כבר העיר עליהם לפני חמש שנים ויותר, והליקויים לא תוקנו. יתר על כן, המשמעות היא אי-הסדרה של בעלות המדינה על נכסיה, כנדרש. על אגף החשכ"ל לתת עדיפות עליונה לטיפול בסוגיה זו בהקדם ולדאוג ליישומם של כללי החשבונאות המקובלים בעניין רישום הנכסים באופן נאות בכל משרדי הממשלה וביתר זרועותיה ולהסדרת הפיקוח והבקרה על דיווחים אלו. אי-הסדרתם פירושה פגיעה ניכרת בבעלות המדינה על נכסיה ובאמינות הנתונים המוצגים בדוחות הכספיים והצגת תמונת מצב לא נכונה על נכסי המדינה.
לדעת משרד מבקר המדינה, אין להשלים עם העובדה שהמדינה משקיעה שנים רבות מאות מיליארדי שקלים ברכישת רכוש קבוע ומלָאים ומעמידה את הרכוש הציבורי בנאמנות לרשות משרדי הממשלה וזרועותיה, והם אינם מנהלים אותם ורושמים אותם כנדרש. חלה חובה להסדיר את בעלות הממשלה עליהם, לרשום אותם ולפקח עליהם הן כדי לשמור על זכויות הממשלה עליהם והן כדי למנוע פגיעה אפשרית בטוהר המידות במהלך השימוש בהם.