לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

סוגיות ארגון ותקינה - משמר הגבול - ממצאי מעקב

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תקציב; מילואים; פיקציות; ארגון ותקינה

תקציר

"משמר הגבול - ארגון ותקינה", דוח שנתי 60א (2010), עמ' 25

משמר הגבול (להלן - מג"ב) הוא כוח רב-תכליתי של משטרת ישראל (להלן - המשטרה). חלקו נמצא תחת פיקוד המשטרה וחלקו תחת פיקוד צה"ל. המשטרה מפעילה את מג"ב ככוח רב-תכליתי ללחימה בטרור, לטיפול בהפרות סדר, לסיוע בלחימה בפשיעה במגזר העירוני ובמגזר הכפרי וככוח עתודה להתערבות מהירה. בנוסף לכך, מפעיל מג"ב תחת פיקוד המשטרה תשע פלוגות ככוח מילואים.

פעולות הביקורת

בשנת 2010 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בנושא ארגון ותקינה של יחידות מג"ב תחת פיקוד המשטרה  (להלן - הביקורת הקודמת). בחודשים יולי ואוגוסט 2013 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב על מרבית הליקויים המרכזיים שצוינו בדוח הקודם, כדי לבדוק כיצד טיפלו בהם המשרד לביטחון הפנים, המשטרה ומג"ב. משרד מבקר המדינה מציין בחיוב, כי המשטרה ומג"ב תיקנו חלק ניכר מהליקויים, אך ליקויים אחדים עדיין נותרו בעינם.

עיקרי הממצאים

המשטרה ומג"ב טרם מיגרו את התופעה של קצינים ושוטרים הרשומים ונושאים במינוי לתפקיד על פי התקן באחת מיחידות מג"ב, אך מוצבים ומשרתים בפועל בתפקידים אחרים באותה היחידה או ביחידה אחרת (תופעה זו מופיעה בביקורת הקודמת, והיא מכונה במסמכי מג"ב והמשטרה בשם "פיקציה"). תופעה זו גורמת להצגה מטעה של שיבוץ ושל ניצול כוח אדם במג"ב, ויש בה כדי לפגוע ביכולתו של מג"ב להקצות את כוח האדם העומד לרשותו בצורה מיטבית. תופעה זו הצטמצמה בהשוואה למצב בביקורת הקודמת. עם זאת, ביולי 2013 עדיין היו 98 שוטרים (מהם 72 בשירות קבע ו-26 בשירות חובה) שעסקו בפועל בתפקידים שונים מהתקנים שעליהם היו רשומים.

באוגוסט 2013 היה מספר התקנים, שאישר אגף התכנון במשטרה כמענה לכלל הצרכים המבצעיים של כל יחידות המשטרה (ובכלל זה יחידות מג"ב), גדול מהשיא שאושר בחוק התקציב באותה שנה בכ-600 תקנים. התקנים שמעבר לשיא  מכונים במשטרה "תקנים וירטואליים". קיום "תקנים וירטואליים" פוגע בבקרה ובפיקוח של גורמי המטה במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה על התאמת הצרכים לתקן. עקב כך, קיים חשש שהאיוש ושחלוקת הציוד ליחידות המשטרה אינם מיטביים.

נמצאו ליקויים באיוש תפקידי קצונה על פי התקן: ביולי 2013 מספר הקצינים ששירתו במג"ב בדרגת פקד היה נמוך בכ-20% לעומת התקן; כמו כן, בדרגת רב-פקד שירתו בפועל 7% קצינים מעל התקן; ורק 80% מהתקנים של מפקדי מחלקות ומפקדי צוות היו מאוישים.

במועד סיום ביקורת המעקב, אוגוסט 2013, טרם סיכמה והגדירה המשטרה את הייעוד, התפקידים, הכפיפויות ותחומי האחריות של כל היחידות במג"ב, וסוגיות הקשורות בתיאום ובסמכות להפעלת כוחות מג"ב על ידי כוחות המשטרה.

סיכום והמלצות

ב-2010 פרסם משרד מבקר המדינה דוח בנושא ארגון ותקינה של יחידות מג"ב תחת פיקוד המשטרה, והעלה שורה של ליקויים. בחודשים יולי ואוגוסט 2013 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב כדי לבדוק את הטיפול של המשטרה ומג"ב בליקויים.

משרד מבקר המדינה מציין בחיוב, כי המשטרה ומג"ב תיקנו חלק ניכר מהליקויים, ובכלל זה גיבוש נהלים לפרסום פקודות ארגון (פק"א), פרסום פק"א ותקינה חדשה ליחידות מג"ב, ביטול היחידות לשיפור הביטחון האישי בערים אשר הוקמו מלכתחילה לזמן קצוב ללא פק"א ותקינה, והעמדת הציוד המתאים ליחידות המילואים. עם זאת, הם טרם סיימו את הטיפול במספר נושאים חשובים.

על המשטרה ועל מג"ב להשלים את הטיפול בתופעת "הפיקציות" - תופעה שבה קצינים ושוטרים רשומים ונושאים במינוי לתפקיד על פי התקן באחת מיחידות מג"ב, אך מוצבים ומשרתים בפועל בתפקידים אחרים באותה יחידה או ביחידה אחרת. בנוסף לכך, על המשטרה למגר את התופעה הבלתי ראויה של "תקנים וירטואליים" - תקנים שמעבר לשיא כוח האדם שנקבע. תופעה זו מעלה חשש, כי האיוש וחלוקת הציוד ליחידות המשטרה אינם מיטביים. בנוסף לכך, על המשטרה ועל מג"ב לסיים את טיפולם בעניין איוש משרות הקצונה במג"ב בהתאם לתקנים המאושרים.

על המשרד לביטחון הפנים ועל המשטרה לבחון יחדיו מהן ההשפעות של מכסת ימי המילואים החסרה המוקצית לכוחות מג"ב, ומהן הדרכים האפשריות לפתרון הנושא, וזאת כדי להבטיח את הכשירות והמוכנות של מערך המילואים של מג"ב. בנוסף לכך, על המשטרה לבחון דרכים כיצד ניתן לתרגל, ולו חלקית, את גיוס כוחות המילואים של מג"ב, וזאת כדי למנוע ככל הניתן תקלות בזמן אמת.

משרד מבקר המדינה סבור, כי השלמת הטיפול בנושאים שהועלו בביקורת המעקב חשובה בראש ובראשונה כדי להבטיח פעילות מבצעית מיטבית של כל יחידות מג"ב, ומיצוי ראוי של כל המשאבים העומדים לרשותן. משכך, על המשטרה ועל מג"ב להתמיד בתיקון הליקויים, ועל המשרד לביטחון הפנים לעקוב אחר פני הדברים, כדי להבטיח את מימושם.