לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תפקוד וסדרי מינהל - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
שופטי תעבורה; משטרה; מימון תשתיות; מינוי בכירים; מבקר הפנים

תקציר

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (להלן - הרשות) הוקמה ב-1.1.07 על פי חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הוראת שעה), התשס"ו-2006 (להלן - חוק הרשות), במטרה להגביר את הבטיחות בדרכים. חוק הרשות קובע כי על הרשות, בין היתר, להקים מרכז מידע, לבצע פעולות פרסום והסברה ולהשתתף במימון פעילות של משרדי ממשלה ושל גופים העוסקים במאבק בתאונות דרכים. עם היכנס חוק הרשות לתוקף, ב-1.1.07, בוטלה יחידת הסמך של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (להלן - הרשות הישנה)  - והוקם תאגיד סטטוטורי עצמאי - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (להלן - הרשות החדשה או הרשות).

לפי חוק הרשות, בתום ארבע שנים ממועד הקמת הרשות, ב-1.1.11, יבחן שר התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - שר התחבורה או השר) את פעילותה של הרשות כתאגיד ואת מידת הצלחתה בביצוע תפקידיה ובהשגת היעדים שנקבעו בתכניות ויגיש את מסקנותיו לממשלה; הממשלה תחליט, על פי המלצת השר, בדבר הדרך המתאימה להגברת הבטיחות בדרכים ולהפחתת תאונות הדרכים. ביולי 2011 הודיע שר התחבורה, מר ישראל כץ, למבקר המדינה כי שנה קודם לכן מינה ועדה לבחינת פעילות הרשות; בראש הוועדה עמד פרופ' דורון בלאשה, וחבריה הם נציגים מהרשות, ממשרדי התחבורה, האוצר וביטחון הפנים וממשטרת ישראל. עוד הודיע השר כי חודשים מספר קודם הודעתו הציגה לו הוועדה את מסקנות הביניים שלה, ובימים הקרובים יושלם הדוח הסופי, ועל פי המסקנות וההמלצות שיובאו בו יגיש השר לממשלה את המלצתו.

פעולות הביקורת

בחודשים אוקטובר 2008 - אוגוסט 2010 בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין את הליך סגירת הרשות הישנה והקמת הרשות החדשה ואת פעילות הרשות. נתונים מסוימים עודכנו עד סוף יולי 2011. הביקורת נעשתה ברשות, במשרד האוצר, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) ובנציבות שירות המדינה (להלן - נש"ם).

עיקרי הממצאים

הקמת הרשות

1. מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, מר גדעון סיטרמן, והסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש, מר אלישע שחף (להלן - סמנכ"ל משא"ן), התחייבו לפני עובדי הרשות הישנה כי יאפשרו להם להישאר במשרד התחבורה, אף שעם היכנסו לתוקף של חוק הרשות בוטל חוק המאבק בתאונות הדרכים, התשנ"ז-1997, ובוטלו גם משרותיהם בתקן משרד התחבורה.

2. עשרה מ-16 עובדי הרשות הישנה אשר נותרו במשרד התחבורה עדיין הועסקו במועד סיום הביקורת ,אוגוסט 2010, ללא משרה בתקן. הידע המקצועי של עובדים אלה אינו בא לידי ביטוי הולם, אם בכלל נעשה בו שימוש.

3. עם המעבר לרשות החדשה נדרשו העובדים לעבור להסדר פנסיה צוברת. ייתכן כי מניעת האפשרות להמשיך בהסדר הפנסיה התקציבית הייתה אחת הסיבות לאי-מעבר מרבית העובדים לרשות החדשה. אין במשרד התחבורה וברשות מסמכים המעידים כי הגידול בשכר שהוצע לעובדים איזן את הפגיעה בזכויות הפנסיה, היינו היה בו תמריץ כלכלי לעובדים לעבור לרשות, ואף נראה כי היה בהצעה חסם מעבר לעובדים.

פעילות הרשות

שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל

המשטרה לא העבירה לרשות במועד נתונים מלאים על תאונות דרכים, כמתחייב על פי פקודת התעבורה [נוסח חדש]. בעשותה כן מנעה המשטרה מהרשות למלא את ייעודה לפי חוק הרשות - לפעול להגברת הבטיחות בדרכים ולנהל מרכז לאומי למידע ולמחקר בתחום הבטיחות בדרכים.

תוספת שופטי תעבורה

ב-24.12.06 חתם הממונה על הקמת הרשות על הסכם עם הנהלת בתי המשפט ולפיו תתקצב הרשות תוספת של עשרה שופטי תעבורה. בהסכם לא נקבע אופן הדיווח של הנהלת בתי המשפט לרשות על ביצוע ההסכם ועל פעילותם של השופטים.

מימון פיתוח תשתיות תחבורה

1. הרשות העבירה תקציבים למשרד התחבורה, אולם המשרד לא מסר לרשות דיווחים סדירים על התקדמות פרויקטים לפיתוח תשתיות שמומנו מתקציבים אלה, זאת בניגוד לחוק הרשות.

2. העברת הכספים למשרד התחבורה בשנת 2007 נעשתה בלי שהרשות קבעה אמות מידה לביצוע הפרויקטים ובלי שנתנה את הסכמתה לביצועם.

מטות בטיחות

עד מועד סיום הביקורת (אוגוסט 2010) לא קיימה מועצת המנהלים של הרשות (להלן - מועצת הרשות או המועצה) דיון במטרה לבחון אם הפעילות במטות הבטיחות של הרשויות המקומיות תרמה לצמצום הסיכונים הבטיחותיים ברשויות, ואם פעילותם מצדיקה הוצאה תקציבית ניכרת והעסקת 20 מנהלי בטיחות אזוריים.

מבקר הפנים של הרשות

1. בינואר 2007 החליטה מועצת הרשות להתקשר החל במרץ אותה שנה עם מבקר פנים שהוא נותן שירות חיצוני, לכל תקופת ההקמה. למרות החלטה זו, עד מאי 2010 לא גיבשה המועצה נהלים המסדירים את מינוי מבקר הפנים והמפרטים את תפקידי הביקורת הפנימית ברשות ואת דרך פעולתה, כגון נהלים בדבר ארגון עבודת הביקורת, חובות העובדים כלפי מבקר הפנים, תהליכי הביקורת, חובת הדיווח של מבקר הפנים ומעקב אחרי תיקון הליקויים. זאת ועוד, אף שהמועצה החליטה כי מבקר הפנים יועסק במשך כל תקופת ההקמה, דהיינו שש שנים - התקשרות רב-שנתית בעלות כספית ניכרת - היא לא בחנה את האפשרות לקיים מכרז פומבי לאיתור מבקר פנים, ולחלופין לא פנתה לוועדת המכרזים כדי לקבל פטור ממכרז, כנדרש בחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, ובתקנות שהותקנו מכוחו.

2. ממלא מקום יו"ר המועצה ויו"ר ועדת הכספים בחרו להתקשר עם משרד רואי חשבון מסוים לצורך ביצוע סקר סיכונים, אף שהצעתו הייתה יקרה מהצעותיהם של משרדים אחרים ואף שהוא לא הגיש הצעת מחיר בכתב.

סיום כהונת מנכ"ל הרשות

המועצה המליצה על פיטורי מנכ"ל הרשות לפני השלמת הביקורת בעניינו, בהתבסס על בירור ראשוני של תלונה אנונימית, בלי שדרשה ממשרד רואי החשבון שבירר את התלונה האמורה להשלים את בדיקתו ולקיים בדיקה מקיפה המבוססת גם על תגובת המנכ"ל. לפני שהחליטה להמליץ לשר להדיח את המנכ"ל לא התייחסה המועצה בדוח אבחון שהוגש לה ובו הוצגה תמונה חיובית של תפקוד המנכ"ל .

סדרי מינהל ברשות

יו"ר המועצה לשעבר

יו"ר המועצה לשעבר, גב' זיוה פתיר, כיהנה במקביל לתפקידה ברשות כסמנכ"ל תקינה בחברה א', אשר עוסקת, בין היתר, ביבוא רכבים לארץ (להלן - חברה א' או החברה). ערב מינויה התחייבה היו"ר לשעבר להימנע מניגוד עניינים בין תפקידיה ברשות לבין תפקידיה בחברה. תפקידה של גב' פתיר ברשות חייב השתתפות בדיונים הנוגעים למשרד התחבורה. הביקורת העלתה כי מסוף שנת 2008 ועד סוף 2009 השתתפה גב' פתיר, גם במסגרת תפקידה בחברה, בישיבות שהתקיימו במשרד התחבורה והתכתבה עם גורמים במשרד במטרה לקדם את ענייניה של חברה א'.

לדעת משרד מבקר המדינה, מן הראוי היה שגב' פתיר תפנה לקבל ייעוץ משפטי שינחה אותה אם יש מניעה לפעילותה מטעם החברה מול המשרד, ואם פעילות זו יוצרת חשש לניגוד עניינים, ולא תפעל על דעת עצמה.

מינוי בכירים ברשות

1. סמנכ"ל כספים, מינהל ומשאבי אנוש: בהליך מינויו של סמנכ"ל כספים, מינהל ומשאבי אנוש נפלו פגמים: בוועדת המכרזים לתפקיד השתתפו שישה חברים, מהם שני חברי מועצה, אף שלפי נוהל גיוס עובדים של הרשות, בהליך הבחירה רשאי להשתתף רק חבר מועצה אחד. יתרה מזאת, בתיקי הרשות לא נמצאו מסמכים המתעדים את הליך איתור הסמנכ"ל.

2. סמנכ"ל חטיבה עירונית: ועדת המכרזים בחרה לתפקיד סמנכ"ל חטיבה עירונית במועמד מסוים, אף שממסמכיה עולה כי היה מועמד אשר קיבל ציון גבוה ממנו. הוועדה לא נימקה את החלטתה. יתרה מזאת, לא נמצאו מסמכים המתעדים את הליך איתור הסמנכ"ל.

סיכום והמלצות

הביקורת העלתה ממצאים כבדי משקל בנושאים שלהלן: סגירת הרשות הישנה והקמת הרשות החדשה, פעילות הרשות, ביקורת הפנים, הליך הדחת המנכ"ל וסדרי המינהל ברשות. ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים בתפקוד הרשות ומוסדותיה ועל ליקויים בתיאום ובשיתוף הפעולה בינה ובין גופים אחרים הנוגעים לפעילותה.

לדעת משרד מבקר המדינה, על הרשויות הנוגעות בדבר ובהן הרשות, משרד התחבורה ומשרד האוצר לפעול ללא דיחוי לתיקון הליקויים אשר הועלו בדוח זה על מנת ליצור תנאים שיאפשרו לרשות למלא את תפקידה כנדרש ולממש את ייעודה - להילחם בתאונות הדרכים.