מערכת בתי המשפט של ישראל כוללת בין היתר את בית המשפט העליון, בתי המשפט המחוזיים, בתי משפט השלום, בתי הדין לתעבורה, בתי המשפט לענייני משפחה, בתי המשפט לנוער ובתי הדין לעבודה (להלן - בתי המשפט). בתי המשפט פרוסים ברחבי המדינה, מאורגנים בשישה מחוזות ומטפלים בכמיליון תיקים בשנה. את בתי המשפט מנהלת הנהלת בתי המשפט (להלן - הב"ה), ומתפקידה לפקח על פעילותם התקינה. בסוף שנות התשעים של המאה העשרים החליטה הב"ה לפתח מערכת ממוחשבת חדשה המבוססת על רעיון "התיק האלקטרוני - בית משפט ללא נייר" (להלן - מערכת נט-המשפט או המערכת או הפרויקט), ובשנת 2003 החלה בפיתוחה. פריסת המערכת בכל בתי המשפט הסתיימה במאי 2010.
פעולות הביקורת
בחודשים אוגוסט-נובמבר 2011 עשה משרד מבקר המדינה מעקב אחר תיקון הליקויים בהליכים ובפעולות למחשוב בתי המשפט, שאותם העלה בדוח 60ב . המעקב נעשה בהב"ה ובחלק מבתי המשפט.
עיקרי הממצאים
להלן הממצאים העיקריים שהועלו במעקב:
1. בדוח הקודם עלה כי הב"ה לא פעלה לפיתוח המערכת לפי הנוהל המחייב לפיתוח מערכות מידע במשרדי ממשלה - נוהל מפת"ח . במעקב נמצא כי גם בתוספות החדשות להסכם שחתמה הב"ה עם הספקים היא לא דרשה את יישום נוהל מפת"ח, ואף לא דרשה את יישומו כתנאי סף במכרז למתן שירותי ייעוץ וליווי למכרז פיתוח ותחזוקה של המערכת, והסתפקה בהכללת דרישות המבוססות על נוהל זה בחלק מפרקי המכרז.
2. בדוח הקודם עלה כי הב"ה קיבלה את המערכת שלא לפי נוהל מפת"ח ובלי שביצעה בחינות קבלה מטעמה אלא הסתפקה בבחינות המסירה שביצע הספק. לאחר התקנתה התברר כי היו במערכת בעיות שגרמו לתקלות חמורות, דבר שהיה יכול להימנע אילו הייתה הב"ה מבצעת בחינות קבלה כנדרש. ריבוי התקלות במערכת גרם לחוסר שביעות רצון בקרב המשתמשים. במעקב נמצא כי הב"ה טרם עשתה סקר שביעות רצון בקרב משתמשי המערכת, ואף לא ביצעה מבחני קבלה בלתי תלויים משלה למערכת.
3. בדוח הקודם עלה כי את הפרויקט ניהל צוות יועצים של הב"ה בלי ליבה ניהולית של עובדי מדינה המייצגים את האינטרס הציבורי. במעקב נמצא כי חלק מתפקידי הליבה עדיין לא אוישו בעובדי מדינה.
4. בדוח הקודם הועלו בעיות בתכנת מערך הכספים של הב"ה ובממשק שלה למערכת נט-המשפט. במעקב עלה כי הליקוי תוקן באופן חלקי בלבד, וכי אף שחל שיפור בתפקוד מערך הכספים ובממשק שלה למערכת, עדיין יש בו ליקויים.
סיכום והמלצות
מערכת נט-המשפט היא פרויקט הדגל של הב"ה, והיא אמורה לשפר את השירות הניתן לאזרחים ולייעל את התשתית המינהלית של מערכת המשפט. כיוון שבתי המשפט נותנים שירות לבאים בשעריהם, תוך שימוש מקוון במערכת אחת כוללת, על הב"ה לפעול למזעור התקלות במערכת על מנת למנוע פגיעה במתן השירות למשתמשים במערכת, הן עובדי הב"ה, והן גורמים חיצוניים - הצדדים המתדיינים ועורכי הדין.
בביקורת המעקב עלה כי הב"ה תיקנה חלק מהליקויים שהועלו בדוח הקודם. עם זאת לכמה ליקויים טרם ניתן מענה ונדרשת פעולה מהירה ויעילה לתיקונם. על הב"ה לנקוט את הצעדים האלה: לייצב את המערכת ולהגביר את קצב תיקון התקלות הפוגעות בתפקודה ובאמינותה; לבצע סקר סיכונים מקיף לגבי המערכת הן בתחום החמרה והן בתחום התכנה, להשלים את מיפוי התהליכים והדרישות של כלל המשתמשים ואת מוקדי הסיכון הגלומים בה ולבחון אם לא נדרשים שינויים במערכת בעקבות התקלות שהתרחשו בה; לבצע מכרז לתפעול המערכת ולתחזוקתה; לבצע בדיקות קבלה נאותות למערכת וסקרי שביעות רצון בקרב משתמשיה, לסיים את ריכוז דרישות המשתמשים מהתכנה ובחינתן, לאפיינן ולפתחן ולהפיק מהם את הלקחים הנדרשים לשם שיפורה וייעולה של המערכת.