רקע כללי
חברה ל' הנמצאת בבעלות מלאה של המדינה מחזיקה במספר חברות ובהן חברות מ', נ' ו-ס' (כולן להלן - קבוצת החברות או הקבוצה).
פעולות הביקורת
בחודשים יולי 2015 עד סוף מרץ 2017, לסירוגין, בדק משרד מבקר המדינה היבטי בקרה בפעילות קבוצת החברות בשנים 2016-2012. חלק מהממצאים עודכנו עד סוף אוקטובר 2017. הבדיקה נעשתה במשרדי קבוצת החברות ואצל גופים רלוונטיים אחרים.
כנדרש לגבי חברות וגופים השומרים על אינטרסים חיוניים וביטחוניים של המדינה, מטרת החשאיות היא להגן על אינטרסים אלו ולא לשמש למניעת פיקוח ובקרה ציבוריים ראויים.
הליקויים העיקריים
ליקויים מתמשכים
נמצאו ליקויים מתמשכים, כלהלן:
1. בשנים 2015-2012 שולמו גמולים לדירקטורים של חברה ל' בסכומים שלשם השוואה עלו על הסכומים שנקבעו בכללי רשות החברות הממשלתיות (להלן - הרשות), ומשך כהונת הדירקטורים עלה לשם השוואה על הקבוע בהוראות חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.
2. יושבי הראש של דירקטוריון חברה ל' בשנים 2016-2012, כיהנו גם כיושבי ראש של דירקטוריון חברה מ' אף שהיה חשש שכהונה בשני התפקידים במקביל גורמת לניגוד עניינים מובנה.
3. בנוגע להעסקת יועצים בשנים 2016-2012 היו ליקויים, כדלהלן:
א. הדירקטוריון אישר מינוי יועץ אישי ליו"ר הדירקטוריון; המינוי אושר ללא שהדירקטוריון בחן את הצורך במינוי יועץ זה.
ב. שכר היועץ האישי של היו"ר שולם, אף שבחלק מהזמן לא היה עמו חוזה התקשרות תקף, וללא שהוחתם על הסדרים למניעת ניגודי עניינים.
ג. לקבוצת החברות לא הייתה בשנים 2015-2012 בקרה על פעילות היועצים ועל תפוקתם.
4. הגופים המבוקרים לא מילאו אחר הוראות מסוימות בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].
חריגה מכללי מינהל תקין
קבוצת החברות חרגה מכללי מינהל תקין, כדלהלן:
1. מינוי יועצים נעשה ללא ועדת איתור.
2. נושא משרה בכיר יצא לחופשה ללא תשלום לפרק זמן ממושך מאד, ללא שקבוצת החברות קבעה נהלים בעניין זה ולשם השוואה בניגוד לכללי הרשות.
היבטים בפעילות חברה ס'
1. חברה ס' החזיקה בחברה מ' ומשנת 2011 בחברה ע'. הנהלת חברה ס' לא פירטה לדירקטוריון בשנים 2014 ו-2015 את הגורמים לפערים בין התשואות שהושגו בפועל לבין התשואות שעל בסיסן החליט הדירקטוריון להשקיע בחברה מ', וממילא לא פירטה לדירקטוריון את המשמעויות הכספיות של פערים אלו. הדירקטוריון גם לא דרש מהנהלת חברה ס' לפרט לפניו את הסיבות לפערים ואת המשמעויות הכספיות שיש לכך.
2. יו"ר הדירקטוריון הציג לדירקטוריון את האפשרות להתקשר עם חברה חיצונית שתשמש כקבלן משנה של חברה מ' כחלופה יחידה, בלי שבחן חלופות אחרות.
3. בשנים 2012 ו-2013 דווח לרשם החברות כי אושרו דוחות כספיים של חברה ע', אף שחברה זו לא הייתה פעילה באותן שנים ולא הפיקה דוחות כספיים.
4. רשות מקרקעי ישראל לא ווידאה את מימוש הייעוד של שטח אותו היא החכירה לחברה ס', שהוחכר בחכירת משנה לחברה פרטית, ובכך היא לא שמרה כראוי על נכסי הקרקע של המדינה.
ההמלצות העיקריות
על השרים האחראים להקפיד לדווח למשרד מבקר המדינה על ההחלטות שהתקבלו בדבר תיקון ליקויים לגבי קבוצת החברות, על הדרכים לתיקון הליקויים ועל המועד שנקבע לתיקונם.
על הגורמים הרלוונטיים להקפיד כי לגבי חברות וגופים השומרים על אינטרסים חיוניים וביטחוניים של המדינה תשמש החשאיות אך ורק להגנה על אינטרסים אלה ולא למניעת פיקוח ובקרה ציבוריים נאותים. בכך יתאפשר לקיים דיון ציבורי ראוי בליקויים שהעלה משרד מבקר המדינה ולקדם את תיקונם.
סיכום
הביקורת על קבוצת החברות העלתה ליקויים מתמשכים בתפקודה של הקבוצה ובהתנהלותה - ליקויים שבחלקם חרגו מכללי מינהל תקין. מן הראוי שהחשאיות תשמש אך ורק להגנה על האינטרסים החיוניים והביטחוניים של המדינה - כדי לאפשר דיון ציבורי ראוי בנושאים המתאימים ולקדם תיקון אמיתי של הליקויים שהעלה משרד מבקר המדינה.
על השרים האחראים ועל קבוצת החברות לוודא את תיקון הליקויים שצוינו בדוח זה, באופן שיביא את מירב התועלת למשק ולאזרחי המדינה.