לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

איזור יהודה ושומרון - מערכת החינוך; הקמת מפעלים כלכליים

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
כספים; תקציב; תשלומים

תקציר

​איזור יהודה ושומרון - מערכת החינוך - בחודשים מארס עד'ספטמבר 1974 בדק משרד מבקר המדינה במפקדת איזור יהודה ושומרון את פעולות הממשל הצבאי בתחום החינוך: ניהול מוסדות חינוך ופיקוח עליהם; ניהול ענייני העובדים בחינוך; הסמכת מורים ומנהלי מוסדות חינוך; פיקוח על ניהול כספים, ואספקת ריהוט, ציוד, ספרים ומצרכים אחרים למוסדות החינוך. עוד נבדקו הפעולות שנעשו על ידי היחידות של קצין המטה לענייני חינוך וקצין המטה לענייני שיכון, להקמת בתי ספר חדשים ולהרחבת בתי ספר קיימים. הבדיקה נערכה במטה המפקדה, בלשכות החינוך הנפתיות ובמוסדות החינוך באיזור.

מערכת החינוך באזור יו"ש פועלת על פי חוק החינוך והתרבות, חוק מס' (16) לשנת 1964 (להלן החוק) ועל פי צווים והוראות, שהוציא הממשל הצבאי. באוגוסט 1967 מונה קצין מטה לענייני חינוך (להלן קמ"ט חינוך); הקמ"ט הראשון סיים את תפקידו ב1970 ובמקומו מונה קמ"ט חדש, המכהן בתפקידו עד היום. בידי קמ"ט חינוך הסמכויות, שהעניק החוק לשר החינוך והתרבות. 

המשך קריאה בקובץ המצורף.

הקמת מפעלים כלכליים - מאז שנת 1968 הקימו יזמים ישראליים בשטחים המוחזקים על ידי צה"ל בעיקר מפעלי תעשייה, חקלאות ותחבורה. בסוף 1974 פעלו באיזור התעשייה "ארז", שברצועת עזה, 14 מפעלים ישראליים, שההשקעות המאושרות בהם היו כ-7 מליון ל"י; בשלבי תכנון והקמה נמצאים עוד 10 מפעלים בהשקעה מאושרת של כ-20 מליון ל"י. מספר התושבים המקומיים המועסקים ב"ארז" - כ-400. בשאר האזורים פעלו עד לאותו מועד עוד 12 מפעלי תעשייה שהוקמו על ידי יזמים ישראליים: אחד ברצועת עזה; ארבעה - באיזור סיני; ושבעה באיזור יו"ש, מהם ארבעה מפעלים משותפים לישראלים ולתושבים מקומיים. 

בחודשים אוקטובר עד דצמבר 1974 בדק משרד מבקר המדינה את ההסדרים בדבר הקמתם של מפעלים כלכליים של יזמים ישראליים בשטחים המוחזקים. הבדיקה נערכה ביחידת מתאם הפעולה בשטחים שבמשרד הבטחון, במשרד המסחר והתעשייה ובמפקדות האזורים ביהודה ושומרון ובעזה (בדבר ביקורת המתייחסת לפיתוח מפעלי תיירות במרחב שלמה ראה דו"ח שנתי 21, עמ' 717; ודו"ח שנתי 24, עמ' 763).

המשך קריאה בקובץ המצורף.