לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

שירותי דואר; רכישת ציוד למרכזות טלפון מספקים מקומיים

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
ספקים

תקציר

​שירותי דוארהשירותים השונים של הדואר ניתנים לציבור באמצעות רשת בתי הדואר, סניפיס וסוכנויות, הפרושה על פני כל הארץ. ישובים קטנים, שכמויות דברי הדואר שבהם אינה מצדיקה פתיחת סוכנות דואר, מקבלים שירות באמצעות דואר נע. גם בתקופה של התפתחות מואצת באמצעי התקשורת, כמו למשל מערכת הטלפונים והטלקס, נשאר השירות של העברת מכתבים, חבילות, ומברקים חיוני לציבור הרחב. שירות זה מבוצע בעיקר בעבודה ידנית.

בשנת 1974 בדק משרד מבקר המדינה שניים משירותי הדואר: הדואר הנע והמברקה. הבדיקה נערכה בהנהלת שירותי הדואר ובשניים ממחוזות השירות - מחוז ירושלים והדרום ומחוז חיפה והצפון. כמו כן נשלחו שאלונים בדבר טיב השירות של הדואר הנע ל-49 המועצות האזוריות ושוגרו 98 מברקי נסיון לבדיקת שלבי הטיפול במברק. ביקורת קודמת על שירותי המברקה נערכה בשנת 1967 ותוצאותיה הובאו בדו"ח שנתי 17 (עמ' 173); ביקורת על פתיחת סוכנויות דואר נערכה בשנת 1970 ותוצאותיה הובאו בדו"ח שנתי 21 (עמ' 623).

רכישת ציוד למרכזות טלפון מספקים מקומיים - בשנות ה-60 פעלה מערכת הטלפונים בארץ באמצעות ציוד מרכזות מסוגים שונים, בכלל זה ציוד מסוג 50- A,ששימש למרכזות בערי שדה, וציוד מסוג סטרוג'ר, שהותקן שמרכזות העירוניות הגדולות. עם ההתפתחות הטכנולוגית וגידול הביקוש לטלפונים עבר משרד התקשורת לשימוש בסוגי ציוד יותר מתקדמים במרכזות החדשות שהקים. משנת 1967 רוכש המשרד במקום 50-A, ציוד מסוג 52-A, חלקו בארץ וחלקו מחו"ל; היקף ההזמנות של הציוד מסוג 52-A, שנרכש בארץ עד סוף שנת הכספים 1973, הסתכם ב-70 מליון ל"י. משנת 1970 מתקין המשרד במרכזות עירוניות חדשות ציוד מסוג קרוסבר פנטה קונטה, הנרכש בארץ, במקום הציוד מסוג סטרוג'ר שהותקן במרכזות הישנות; ההיקף ההזמנות עד סוף שנו* הכספים 1973 הסתכם ב-250 מליון ל"י (בדבר ביצוע ההזמנות ראה בפרק הקמת מרכזות טלפנן בדו"ח שנתי 24, עמ' 673). 

בחודשים ינואר עד יוני 1974 ערך משרד מבקר המדינה באגף כלכלה-משק ונכסים, ביקורת על סדרי ההתקשרות של משרד התקשורת/עם החברות המקומיות לרכישת הציוד דלעיל ועל דרכי קביעת המחירים. עוד נבדקו דרכי ההתחשבנות והטיפול בחשבוניות הספקים וסדרי הרישום והטיפול במחלקת האפסנאות. ממצאים אחדים ברישום ובבקרה, שנגעו לכמה מערכות רישום, נמסרו למשרד התקשורת.