קביעת דמי הסכמה וגבייתם - על פי חוזה החכירה הנהוג במינהל מקרקעי ישראל על חוכר, המעביר זכויות במקרקעין שבניהול המינהל, לשלם למינהל דמי הסכמה, ש!ל,ם חלקו של המינהל בעליית ערך הקרקע בתקופה שבין מועד רכישת זכות החכירה לבין מועד העברתה. דמי ההסכמה מהווים בדרך כלל שליש מהפרש זה. לפי נתוני המינהל היו הכנסותיו מדמי הסכמה להעברת זכויות בקרקעות לשיכון בשנים 1972 - 1974 כדלקמן: ב-1072 - 14,700,562 ל"י; ב-1973 - 12,957,714 ל"י; וב-1974- 20,381,758 ל"י. בתקציב המינהל לשנת הכספים 1975 נכלל אומדן הכנסה מגביית דמי הסכמה בסך 18 מליון ל"י.
ההסדרים בדבר דמי הסכמה מהעברת זכויות חכירה בקרקע לצורכי שיכון נבדקו בעבר על ידי משרד מבקר המדינה, ולאחרונה בשנת 1969 (ראה דו"ח שנתי 20 , עמ' 372). ביקורת מעקב נערכה בשנת 1971 (ראה דו"ח שנתי 22 , עמ' 420 )*. במחצית השנייה של שנת 1975 ערך משרד. מבקר המדינה ביקורת מחודשת בנושא הארצית לדמי הסכמה שבאגף לשימוש בקרקע ובמחוזות.
תשלום מס השבחה לרשויות מקומיות - הרשויות המקומיות בתור ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה גובות מס השבחה מבעלי נכסים, ששווי נכסיהם עלה עקב. הכנתה או ביצועה של תכנית בניין עיר. שיעור המס נקבע כמחצית סכום ההשבחה.
במחצית השנייה של שנת 1975 נערכה ביקורת על הסדרי העברת תשלומי מס השבחה ממינהל מקרקעי ישראל (להלן המינהל) לרשויות המקומיות.
ניהול נכסים עירוניים - בניהולו של מינה ל מקרקעי ישראל נכסים עירוניים, הכוללים בתי מגורים, חנויות מבני תעשייה ומלאכה, בנייני ציבור ומגרשים. רוב הנכסים תפוסים בידי דיירים ומרוכזים בשלוש הערים הגדולות; מיעוטים, בערי השדה. חברת עמידר- כסוכן המינהל- מטפלת בתחזוקתם, בהשכרתם ובניהולם של נכסים אלו.