לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תקציב הביטחון וביצועו; ביצוע התקציב לשנת הכספים 1976; תיאום עם משרד האוצר; סדרי דיווח ורישום בספרי המשרד; פעולות למיחשוב הניהול התקציבי

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
סיוע כספי

תקציר

​תקציב הביטחון וביצועו ביצוע התקציב לשנת הכספים 1976 - בשנת 1977 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת באגף התקציבים ובאגף הכספים של משרד הביטחון (להלן -המשרד), על פעולות בתחום ביצוע תקציב הביטחון לשנת הכספים 1976. הביקורת התייחסה למספר סעיפי הוצאה; היא נערכה על פי הרישומים בספרי המשרד ועל פי הדו"ח הכספי שלו לשנה הנדונה; נערך גם סקר בדבר התיאום בין משרד הביטחון ומשרד האוצר; נבדקו סדרי דיווח ורישום של .פעולות הרכשה בחוץ לארץ. במרכז לעיבוד נתונים במשרד הביטחון (להלן - מל"ן) נערכה ביקורת על הפעולות למיחשוב הניהול התקציבי; בדיקת השלמה נערכה באגף התקציבים. 

הדו"ת הכספי המרוכז על ביצוע תקציב הביטחון לשנת הכספים 1976 הוגש למבקר המדינה ב-23.10.1977; הדו"ח הכספי המפורט הוגש ב-27.12.1977.

תיאום עם משרד האוצר - 1. נוכח חלקו הגדול של תקציב הביטחון בתקציב המדינה, יש שהחלטות ופעולות הנעשות במסגרתו, הן בעלות השפעה רבה על משק המדינה בכללותו: החלטות בדבר רכש בחו"ל או ייצוא מקומי - בין במסגרת התעשיות של מערכות הביטחון ובין באמצעות התעשייה האזרחית - יש להן השפעה על פיתוח התשתית הו^עשייתית ועל רמת התעסוקה; הטיפול בנושא של תנאי שכר יש לו השפעה על המערכת הממשלתית כולה, וכתוצאה מכך אף על המשק כולו; החלטות בדבר היקף ההתעצמות של צה"ל יש להן השלכה רב-שנתית לא רק על היקף הרכש, אלא גם על הצרכים בבינוי ובכוח אדם, הדרושים לאחזקת הציוד שנרכש ולתפעולו.

מחירן העצום של תכניות רב-שנתיות, בין אם מדובר בתכניות כוללות בדבר ההתעצמות, ובין אם מדובר בפרוייקטים ספציפיים גדולים - של בניית תשתית או של מחקר ופיתוח וייצור מקורי, מחייב השוואת עלותן של התכניות המוצעות לעלות של תכניות אלטרנטיביות. בחינה כזאת מן הצורך שתעשה לא רק במסגרת מערכת הביטחון, אלא אף במסגרת הממלכתית המתאימה, כגון הרשות הנוגעת באותו תחום במשרד האוצר, או רשות כלכליתי אחרת, שיש לה התמחות בנושא.

המשך קריאה בקובץ המצורף.

סדרי דיווח ורישום בספרי המשרד - בדיקת סדרי הדיווח על פעולות הרכשה של המשרד בחוץ לארץ ורישומן בספרי המשרד בארץ התייחסה לעסקאות בהיקף כספי ניכר, שנעשו מאז מלחמת יום הכיפורים עד סוף שנת 1977. נבדקה הפעילות של המשרד לשינוי תכנית העבודה שלו לשנת הכספים 1976 , שבמהלכה התברר, שהנתונים שהיו בידי המשרד, בדבר היקף פעולות ההרכשה ויתרת ההתחייבויות, היו בלתי נכונים. 

הביקורת העלתה, כי היו ליקויים בדיווח של גורמי המשרד בחוץ לארץ למערכות הנתונים בארץ על תהליך ביצוע העסקאות; רישום ההתחייבויות בספרי המשרד לא היה מדויק, והיו התחייבויות שלא מצאו ביטוי במערכת הרישום הממוכנת בארץ; התאמת הזקיפה של נתוני הביצוע  הכספי להתחייבויות לא הייתה מלאה; השיטה של הישוב הנתונים המצטברים שהיו בידי המשרד בארץ בדבר הביצוע הכספי של העסקאות, הביאה לחוסר דיוק, ששיבש באופן מהותי את השתקפות היתרות של ההתחייבויות. הממצאים המפורטים הובאו לידיעת משרד הביטחון.

פעולות למיחשוב הניהול התקציבי - בשנת 1974 הפעיל מל"ן מערכת לעיבוד נתוני תקציב הביטחון, כחלק ממערכת יותר מורכבת ומשולבת (ראה להלן). המערכת התקציבית נועדה לסייע בתכנון התקציב, בעריכתו/ ובהצגת ההרשאות התקציביות המעודכנות;  לעקוב אחר ביצועו, להציג בכל עת את יתרות התקציב, ולאפשר פיקוח אוטומאטי על חריגות מהתקציב שאושר. ההוצאה הישירה על שירותי המחשב  לאגף התקציבים (את"ק) בשנת הכספים 1976 הסתכמה בסכום של כ-2.7 מיליון ל"י; לשנת הכספים 1977 הוקצב סכום של כ-3.5 מיליון ל"י.

באמצע שנת 1973 דנה הנהלת משרד הביטחון בהמלצותיה של ועדה לעניין מיחשוב הניהול התקציבי, שמינה מנכ"ל המשרד בראשית השנה. הוחלט על הקמת מערכת משולבת לניהול פעולות מינהל ההרגשה והייצור (מנה"ר), את"ק ואגף הכספים (אכ"ס) -מערכת מת"כ. מאגר הנתונים, שיצטברו במערכת, נועד לשרת שלוש מערכות מידע.