ניהול כוח אדם - משרד התקשורת הוא אחד המעסיקים הגדולים של כוח אדם בשירות המדינה, והוא מופקד על מתו מגוון רחב של שירותים לציבור בתחום הטלקומוניקציה ושירותי הדואר. היחידות הגדולות של המשרד הן: שירותי ההנדסה, שירותי הדואר ושירותי הטלפון. יחידות גדולות אחרות הן: אגף כלכלה משק ונכסים (הכולל את מחלקת האפסנאות והמחסנים ואת מחלקת הרכב והמוסכים), האגף למדעי הניהול ובנק הדואר. עוד כו.לל המשרד יחידות יותר קטנות, כמו מנהל הכספים והחשבונות, השירות הבולאי ויחידת המדען הראשי. שלוש יחידות קיבלו מעמד של יחידת סמך - שירותי ההנדסה, שירותי הדואר ובנק הדואר.
קביעת עדיפויות להתקנת טלפונים - מאז קום המדינה. היה הביקוש מצד הציבור גדול מהאפשרויות של משרד התקשורת להיענות , לבקשות. להלן נתונים על הגידול במספר הבקשות הממתינות משנת הכספים 1969 ועד 1976 ועל מספר הבקשות הממתינות במחוזות השונים בסוף נובמבר 1977 בציון הבקשות הממתינות תקופה של חמש שנים ויותר (המספרים מעוגלים למאות).
שירותים בגליל - שירותי משרד התקשורת לתושבי הגליל, בכל הקשור לשירותי טלקומוניקאציה, הם באחריותו של מהנדס מחוז חיפה והצפון. המחוז מחולק לעיר ראשית (היפה) ולנפה, וזו מחולקת לחמישה אזורים (חדרה, עפולה, צפת, טבריה ונהייה). בראש כל איזור עומד מהנדס האיזור, הכפוף אל מהנדס הנפה. האחריות למתן שירותי הדואר באיזור הגליל היא בידי מנהל מחוז הצפון (להלן מנצ"ן), שהוא אחד משישה מנהלים מחוזיים, הכפופים אל מנהל שירותי הדואר.
בחודשים מארס עד נובמבר 1977 בדק משרד מבקר המדינה את סדרי מתן שירותי הטלקומוניקאציה באיזור נהריה ובאיזור טבריה ואת מתן שירותי הדואר במחוז הצפון. הביקורת התרכזה בסדרי הטיפול בבקשות לטלפון, באישור בקשות ובטיפול בטלפונים ציבוריים. עוד התייחסה הביקורת להקמת מרכזות טלפון חדשות באותם אזורים ובדקה את סדרי הטיפול של הנהלת המחוז בליקויים, שהועלו ע"י יחידות ביקורת של המשרד, שערכו ביקורות ביחידות הדואר במחוז בשנים 1975- 1977 (בדבר ביקורת קודמת בנושאים דומים ראה בדו"ח שנתי 27 , עמ' 590 בנושא טלפונים ציבוריים; בדו"ח שנתי 26, עמ' 810 בדבר טיפול בבקשות להתקנת טלפונים באזורים עפולה, צפת, באר שבע ואשקלון; בדו"ח שנתי 25, עמ' 711 בדבר שירותי לואר באזור הדרום; ובדו"ח שנתי 24, עמ' 658 בדבר הקמתן של מרכזות טלפון).
השירות הבולאי - השירות הבולאי עוסק בהנפקת בולים, איגרות וגלויות לציבור, ומרכז במחסניו גם פריטים אחרים המיועדים למכירה בבתי דואר: בולי הכנסה, שטרות, אסימונים ומדריכי טלפון. מרבית פעולותיו של השירות הבולאי (להלן השירות) הן תכנון וייצור בולים: בולים מן המניין לשימוש דוארי רגיל ובולי זיכרון למטרת אספנות; והפצתם לבתי הדואר בארץ ובחוץ לארץ. בולים נמכרים בבתי הדואר ובסניפי הדואר בכל רחבי הארץ; ביום הופעת הבולים הם מופצים על-ידי השירות במישרין לאחר יום הופעת הבול נמכרים הבולים למנויים בארץ ובחוץ לארץ, ולסוכנים שבחוץ לארץ בארץ גם למטרת אספנות, באשנבי השירות הבולאי.
מכירת הבולים היא מקור הכנסה חשוב למשרד התקשורת, וגורם ההכנסה מהווה אחד השיקולים לקביעת הערך הנומינלי של הבולים החדשים. כל שנה מנפיק השירות בשישה עד שבעה ימי הופעה כ-30 בולים חדשים ב-15 עד 15 סדרות, על פי תכנית שנתית הנקבעת מראש.
בנק הדואר - בנק הדואר הוקם על פי חוק בנק הדואר, תשי"א-1951 (להלן: החוק) כדי לעודד חסכון בקרב הציבור ולהקל על העברת כספים. השירותים שבנק הדואר נותן הם:
1. קבלת פקדונות נושאי ריבית בין לחשבון חסכון ובין כנגד תעודות חסכון, החזקתם וסילוקם; העברת כספים באמצעות המחאות דואר, ; 2. קבלת כספים לחשבון סילוקים העברתם וסילוקם המחאות כסף והמחאות גוביינא. החוק לא הסמיך את בנק הדואר לתת גם שירותים אחרים שהם בתחום עיסוקם של הבנקים המסחריים, ובמיוחד מתן הלוואות ללקוחות, מתן ערבויות ללקוחות, נכיון שטרות, עסקות בניירות ערך ובמטבע חוץ.
יתרונו של בנק הדואר הוא בכך, שיש לו סניפים ברחבי הארץ; הוא נותן שירותיו - באמצעות רשת סוכנויות הדואר וקווי הדואר הנע - גם ליישובים קטנים, אשרי בהם הבנקים המסחריים אינם פועלים. שירותי הבנק ניתנים על ידי עובדי שירותי הדואר של משרד התקשורת המבצעים את עסקות הבנק עם לקוחותיו ועל ידי עובדי הבנק, העוסקים בניהול החשבונות ועיבודם. מספר עובדי הבנק ליום 31.3.1977 היה 257. בשנת 1972 קיבל הבנק, בענייני כוח אדם, מעמד של יחידת סמך.
משרד מבקר המדינה בדק לסירוגין בשנת 1977 נושאיים אחדים הקשורים בפעולתו של בנק הדואר. ממצאים מביקורת קודמת בבנק הדואר נכללו בדו"ח שנתי 21 של מבקר המדינה, עמ' 604.