הלוחמה בשימוש בסמים מסוכנים - 1. השימוש בסמים - מעוררים או מרגיעים - כשהוא נעשה שלא למטרות רפואיות ולא תחת השגחה רפואית, אלא לגרוי מלאכותי של נפש האדם וגופו, הוא תופעה עתיקת ימים בחברה האנושית, חרף הנזק הוודאי הכרוך בכך. ההשפעה השלילית של סמים - תחילה על מוחו של האדם, ולאחר מכן על גופו -חמורה שבעתיים עקב ההתמכרות להם, שהיא תופעת לוואי קבועה של סמים אלה. נוצר איפוא מעגל קסמים: שימוש בסמים על אף הנזק שבו, מגביר את ההתמכרות לסם, וההתמכרות מגבירה את היקף השימוש, דהיינו את צריכתם של הסמים.
השילוב של שימוש הרסני, כשהוא מלווה בצריכה גדלה והולכת גורם ליותר מאשר פגיעהי בפרט זה או אחר, ויש אשר הנזק עולה כפורח בקרב קבוצות נרחבות של האוכלוסייה. משום כך אסור על פי חוק שימוש בסמים כאלה ברוב המדינות התרבותיות, והן אף משתפות ביניהן פעולה במלחמה בנגע זה.
בית החולים הממשלתי רמב"ם - חיפה - בית החולים רמב"ם בחיפה הוקם בשנת 1938 בתפוסה של 220 מיטות. ב-1965 הוחל בתכנון אגף חדש לבית החולים בן 16 מבנים, שהגדול שבהם הוא הבניין הראשי ובו 11 קומות שנפתח בסוף 1973. בניית האגף כולו הושלמה ב-1976, וההשקעה הכוללת הסתכמה במעל ל-70 מיליון ל"י. בית החולים מהווה את המרכז הרפואי הגדול בצפון הארץ, ולכן הוקמו בו מחלקות מיוחדות. במסגרתו פועלות 22 סוגי מחלקות אשפוז וכן מרפאות, מכונים, מעבדות ובנק דם. בתחילת 1977 היו בבית החולים כ-800 מיטות. תקן העובדים מנה באותה שנה 1,455 משרות: 208 רופאים, 638 אחיות, 174 עובדים רפואיים אחרים ו-435 עובדי מינהל ומשק. ביולי 1976 העניקה ועדת שירות המדינה שליד נציבות שירות המדינה לבית החולים מעמד של יחידת סמך בכפיפות להוראות התקשי"ר בנדון.
בשנת הכספים 1976 הסתכמו הוצאותיו של בית החולים מהתקציב הרגיל בסך 152.7 מיליון ל"י, מזה כוסה סך של 97 מיליון ל"י מהכנסות, בעיקר מדמי אשפוז, והיתר מתקציב המדינה. עוד הוציא המשרד מתקציבו באותה שנה סך 563,000 ל"י לניהול בית ספר לאחיות שליד בית החולים. בחוק התקציב לשנת הכספים 1977 נקבעה לבית החולים הוצאה בסך 175.2 מיליון ל"י, המתכסה כולה מהכנסות, בעיקר מדמי אשפוז*. עוד נועד לבית החולים ב-1977 מהתקציב הרגיל סכום של 1.2 מיליון ל"י לניהול בית ספר לאחיות. מתקציב הפיתוח הושקע ב-1976 סך 13.9 מיליון ל"י לשנת הכספים 1977 נקבעה מתקציב הפיתוח הוצאה של 5 מיליון ; לבנייה, לשיפוצים ולרכישת ציוד ל"י, בעיקר לבנייה חדשה.
בחודשים מאי-אוגוסט 1977 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת על הפעולות המינהליות והכספיות של בית החולים. במסגרת ביקורת זו נערכו גם בדיקות מעקב בנושאים, שהובאו בדו"ח שנתי 26 - בעניין תנאי עבודה של רופאים (עמ' 354 ), שמירות מיוחדות של אחיות (עמ' 340 ) ומכונים רפואיים, מעבדות וחדרי ניתוח (עמ' 348).
דמי אשפת לנפגעי תאונות דרכים - התשלום בעד אשפוז או טיפול אמבולאטורי, הניתנים במוסד רפואי ממשלתי לנפגע תאונת דרכים, הוסדר בהסכם ממארס 1972 בין משרד הבריאות לבין חברות הביטוח. לפי ההסכם, נושאות חברות הביטוח, שאתן ערך המשרד את ההסכם, ב-70% מדמי האשפוז ומדמי השירותים האמבולאטוריים, כפי שנקבעו מפעם לפעם בתעריפי משרד הבריאות, ללא כל קשר לאחריותו של הנהג לתאונה ולרשלנותו התורמת של הנפגע ומידתה. תמורת ויתורן של חברות הביטוח על הוכחת רשלנות בכל מקרה ומקרה, כנדרש בחוק, הסכים משרד הבריאות להנחה בשיעור של >£/ 300 מדמי האשפוז.
בסוף ספטמבר 1976 נכנס לתוקף חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975, (להלן - החוק), ובו נקבע, כי האחריות של הנוהג, המשתמש ברכב מנועי, לפיצויי הנפגע בתאונת דרכים היא מוחלטת ומלאה בלי קשר לשאלה, אם היה או לא היה אשם מצד הנהג או אשם תורם מצד הנפגע. תשלום הפיצויים כולל הוצאות, לרבות הוצאות אשפוז בבית החולים. את הוצאות האשפוז יש לשלם תוך 60 יום לאחר דרישתו של הנפגע. בחוזר מספטמבר 1976 הורה משרד הבריאות לבתי החולים הממשלתיים להחתים את הנפגע על טופס המחאה-הרשאה, שבו הוא ממחה למדינה את זכותו לפיצויים לפי החוק. באותו חוזר הורה המשרד לבתי החולים הממשלתיים לעכב את הדרישות אל חברות הביטוח לתשלום דמי האשפוז של נפגעים בתאונות דרכים, שאירעו לאחר תחולתו של החוק, עד להודעה חדשה, הואיל והמשרד התכוון לשנות את ההסכם עם חברות הביטוח נוכח ההוראות של החוק החדש.