לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

גביית מס הכנסה מבנקים וממוסדות כספיים אחרים; אכיפת גבייה מנישומים עצמאיים; מס רכוש על ציוד ומלאי

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
שומות; אכיפה; עיקול; תשלומים; מס

תקציר

​גביית מס הכנסה מבנקים וממוסדות כספיים אחרים - ענף הבנקאות והכספים, לפי סיווג תיקי הנישומים באגף מס הכנסה, כולל בנקים מסחריים, בנקים למשכנתאות, אגודות שיתופיות לאשראי, בנקים להשקעות, חברות השקעה וחברות החזקה, חברות נאמנות וסוכנויות לניירות ערך. על פי נתונים של נציבות מס הכנסה (להלן- הנציבות) היו בנובמבר 1977 במשרדי השומה מענף זה כ-2,400 תיקים של חברות ואגודות שיתופיות (להלן- חברות): כ-430 מהחברות סווגו כחברות גדולות; סוג זה כולל את כל הבנקים והחברות להשקעה, המוסדות לאשראי וכן חברות, שעיסוקן בכספים ושמחזורן היה גדול משלושה מיליון ל"י. 380 מתיקי החברות הגדולות היו במשרד פקיד השומה למפעלים גדולים (להלן- פשמ"ג) בתל-אביב, 25- במשרד השומה בירושלים, 20- בחיפה וחמשת הנותרים- במשרדי שומה אחרים. 

מינהל הכנסות המדינה ריכז נתונים מדו"חות לשנת המס 1976 של כ-1,700 חברות מענף זה, אשר הוגשו לפקידי השומה עד לאמצע נובמבר 1978, ומדו"חות לשנת המס 1977 של כ-770 חברות, אשר הוגשו עד לאותו מועד. הנתונים מראים, שהמס שהגיע על פי הדו"חות היה 1,883.9 מיליון ל"י ו-2,471.8 מיליון ל"י, בהתאמה, והיווה כ-40% מסך כל המס, שהגיע על פי הדו"חות שהגישו, עד לאותו מועד, החברות מכל הענפים, לכל אחת מאותן שנות המס. הרוב המכריע של המס (מעל 99%) שהגיע על פי הדו"חות של החברות מענף זה, התרכז בהצהרותיהן של 206 חברות גדולות לשנת המס 1976, ושל 179 חברות גדולות לשנת המס 1977; בין החברות הגדולות המשקל המכריע היה של הבנקים. 

המשך קריאה בקובץ המצורף. 

אכיפת גבייה מנישומים עצמאיים - פקיד השומה רשאי לאכוף לפי פקודת המסים (גבייה), תשלום של סכום, שאדם היה חייב לשלם לו לפי פקודת מס הכנסה ולא שילמו*. פקודת המסים (גבייה) והתקנות שהותקנו על פיה מאפשרות לאכוף תשלום חוב, אשר לא נפרע, בכמה דרכים: (א) תפישת מטלטלין של החייב ומכירתם; (ב) עיקול נכס של החייב הנמצא בידי צד שלישי, או שיגיע לידיו תוך .שלושה חודשים מיום המצאת צו; (ג) רישום העיקול על נכסים, שמתנהל לגביהם רישום על פי דין ובמיוחד- שיעבוד על מקרקעין; (ד) אם אין די מטלטלין- מכירת נכסי מקרקעין או העברתם לממשלה, כאשר אי אפשר למוכרם במכירה פומבית; (ה) אם לא נמצאו די מטלטלין משל החייב, אבל עדים הנחשבים למהימנים, העידו כי ידו משגת לשלם את המס המגיע ממנו- יכול שופט שלום  לתת צו לתשלום הסכום המגיע, ואם לא שולם למסור את החייב לבית הסוהר לחודש ימים. שר האוצר העניק סמכויות של ממונים על גבייה ופקידי גבייה לעובדי גבייה בכל משרדי המס.

בביקורת שנערכה בחודשים יוני 1978- ינואר 1979 בדק משרד מבקר המדינה את הנהלים ואת הפעולות לגביית חובות מנישומים עצמאיים. הביקורת נערכה בנציבות מס הכנסה, בשירות עיבודים ממוכנים של מ ינהל הכנסות המדינה (להלן שע"מ) ובמשרדי השומה תל אביב (3) ובאר שבע; במיוחד נבדקו חשבונותיהם של נישומים עצמאיים, שהיו להם חובות בסכומים ניכרים. 

המשך קריאה בקובץ המצורף. 

מס רכוש על ציוד ומלאי - מס רכוש על ציודומלאי (להלן ציו"מ) חל על נכסים הנמצאים בשטח המדינה, בגין ציוד, המשמש או המיועד לשמש לעסק, ובגין מלאי, שאינו לשימוש האישי של בעליו. 40% ממס הרכוש הנגבה על ציו"מ ו-20% מהמס הנגבה על מקרקעין מווים קרן מיוחדת לתשלום פיצויים על נזקי מלחמה ועל נזקי בצורת.

הטיפול המינהלי במס רכוש על ציו"מ הוטל, בשנת 1967, על פקידי השומה ושולב בהליכים של מס הכנסה*. לשם כך תוקן חוק מס רכוש וקרן פיצויים, תשכ"א-1961 במארס 1967, ותיקונים משלימים נעשו בו לאחר מכן.